Covid 19 Pengeluaran Rm 500 Sebulan Untuk Pencarum Kwsp Bermula 1 April 2020


Covid - 19 | Pengeluaran RM 500 Sebulan Untuk Pencarum KWSP Bermula 1 April 2020 | Salam semua, sejak Covid menular masuk ke negara Malaysia, pelbagai langkah dan inisiatif kerajaan telah dilakukan untuk mengekang wabak Covid - 19. Rasanya untuk tahun ini dan bulan ini, makin kerap tonton Perdana Menteri kita di siaran tv. Hari ini pun dah hari ke 6 Perintah Kawalan Pergerakan. Sejak tentera pun turut sama untuk membantu polis, kita tengok lah macam mana.

Sis pun naik seram bila tengok angka kes makin naik. Mudahan Allah angkat wabak ini dan jauhkanlah dan mohon negara Malaysia dilindungi. Kali ini ada lagi perutusan khas dari Perdana Menteri kita YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan 4 inisiatif dari kerajaan untuk membantu rakyat Malaysia. Baca dan hadam. Dan jangan lupa duduk rumah sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan.


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamuálaikum wa rahmatullahi wa barakatuh dan salam sejahtera.

Sebentar tadi saya telah selesai mempengerusikan mesyuarat kedua Majlis Tindakan Ekonomi. Dalam mesyuarat ini saya telah diberikan penerangan terperinci mengenai situasi terkini kewangan negara. Ini termasuk penurunan mendadak harga minyak mentah dunia dan penularan wabak COVID-19 yang memberi kesan ke atas pertumbuhan ekonomi dan kedudukan semasa kewangan negara.

Saya sedar pada waktu ini antara perkara utama yang sedang bermain di fikiran sebahagian besar rakyat, terutamanya golongan berpendapatan rendah, ialah bagaimana untuk meneruskan kehidupan dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu.

Saya tahu dalam keadaan krisis yang sedang kita lalui ini, ramai yang kehilangan sumber pendapatan. Peniaga-peniaga kecil terpaksa tutup kedai, pemandu teksi dan grab kehilangan pelanggan, pekerja bergaji harian tidak menerima gaji, malah para majikan pun ramai yang menanggung kerugian kerana perusahaan dan perniagaan mereka terpaksa ditutup buat sementara waktu.

Oleh sebab itu, Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi pada hari ini telah memutuskan beberapa inisiatif utama yang saya harap dapat membantu meringankan sedikit beban yang ditanggung oleh anda semua ketika melalui waktu yang sukar ini.

Inisiatif- inisiatif yang akan saya umumkan ini adalah sebahagian daripada Pakej Rangsangan Ekonomi dan Bantuan Rakyat yang lebih komprehensif yang akan saya umumkan dalam masa terdekat.

Inisiatif-inisiatif yang telah diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi pada hari ini ialah:


Pertama
Kemudahan pengeluaran i-Lestari bagi pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berjumlah RM40 billion

Menerusi kemudahan ini, semua ahli KWSP yang berumur bawah 55 tahun boleh membuat pengeluaran wang simpanan dalam Akaun 2 masing-masing tertakluk kepada kadar maksimum RM500 sebulan untuk tempoh selama 12 bulan. Permohonan boleh dibuat bermula 1 April 2020.

Inisiatif ini dijangka akan memanfaatkan sehingga 12 juta ahli KWSP, dengan jumlah pengeluaran yang dianggarkan bernilai RM40 billion.

Saya berharap inisiatif ini dan juga pengurangan kadar caruman KWSP pekerja sebanyak 4% yang berkuatkuasa pada bulan April 2020 akan membolehkan para pekerja mempunyai lebih wang dalam poket masing-masing untuk membeli barang- barang keperluan harian.

Nasihat saya kepada anda semua yang akan menerima manfaat ini, gunalah wang ini sebaik mungkin. Beli barang- barang yang perlu sahaja dalam waktu yang agak sukar ini. Yang penting, pastikan setiap hari ada makanan di atas meja untuk seisi keluarga.

Mungkin juga wang ini sebahagiannya boleh digunakan untuk menampung bayaran bil air atau bil elektrik atau sewa rumah mengikut keperluan masing-masing.

Walaupun jumlahnya mungkin tak seberapa, tetapi inilah wang hasil titik peluh anda sendiri yang sepatutnya digunakan untuk hari tua, tetapi kerajaan benarkan wang ini digunakan pada masa ini memandangkan ada dalam kalangan saudara-saudari yang memerlukan.

InsyaAllah, jika wang ini digunakan secara berhemah akan ada keberkatannya untuk saudara dan saudari seisi keluarga.

Kedua
Kerajaan juga bersetuju untuk menyalurkan peruntukan tambahan sebanyak RM500 juta kepada Kementerian Kesihatan bagi menyokong usaha menangani COVID-19

Peruntukan ini antara lainnya akan digunakan untuk membiayai pembelian peralatan perubatan seperti ventilator dan peralatan ICU, peralatan perlindungan diri (PPE) tambahan bagi kakitangan perkhidmatan perubatan awam serta keperluan makmal untuk saringan COVID-19.

Untuk menyegerakan pembelian barangan kritikal, kerajaan telah meluluskan tatacara perolehan secara darurat.

Selain itu, peruntukan sebanyak RM100 juta juga disediakan kepada Kementerian Kesihatan untuk melantik 2,000 kakitangan baharu secara kontrak, terutamanya jururawat. Ramai jururawat dan kakitangan hospital yang amat keletihan pada masa ini kerana mereka terpaksa bekerja siang dan malam untuk membuat saringan kes COVID-19 dan merawat mereka yang disahkan positif.

Saya berharap pengambilan kakitangan baharu ini dapat dibuat dengan segera supaya semua hospital di negara kita mempunyai kakitangan yang mencukupi untuk menangani penularan wabak COVID 19.


Ketiga
Kerajaan juga telah bersetuju untuk menyalurkan peruntukan sebanyak RM130 juta kepada negeri-negeri untuk membantu kerajaan negeri menangani krisis COVID-19.

Peruntukan ini boleh digunakan untuk memberi bantuan kepada penjaja dan peniaga kecil yang terjejas akibat krisis COVID-19, bantuan kepada pesakit COVID-19 dan ahli keluarga mereka serta menyediakan keperluan kepada petugas-petugas di peringkat kerajaan negeri yang terlibat dalam menangani krisis ini.

Peruntukan sama rata akan diberi kepada setiap negeri, tanpa mengira parti mana yang membentuk kerajaan negeri berkenaan. Krisis yang sedang kita hadapi ini memberi kesan kepada semua rakyat tanpa mengira kaum, agama dan kecenderungan politik.

Sebab itulah saya berpandangan semua pihak tanpa mengira fahaman politik mestilah bersama-sama berganding bahu dan bersatu-padu untuk menangani krisis yang sedang kita hadapi ini. Menjaga keselamatan rakyat, kesihatan rakyat dan nyawa rakyat adalah tanggungjawab kita bersama yang melangkaui batas politik.


Keempat
Kerajaan juga telah bersetuju untuk memberikan lanjutan masa dari 3 bulan kepada 6 bulan bagi penangguhan bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang melibatkan jumlah kutipan sebanyak RM750 juta.

Penangguhan ini yang berkuatkuasa serta-merta pada hari ini sehingga 30 September 2020 dijangka akan memberi manfaat kepada hampir 1.5 juta peminjam PTPTN.

Selain daripada inisiatif-inisiarif yang saya umumkan ini, kerajaan juga sedang mengkaji langkah-langkah tambahan untuk membantu rakyat menghadapi keadaan yang agak sukar pada waktu ini.

Langkah-langkah komprehensif sedang diteliti oleh Kementerian Kewangan yang akan mengambil kira kepentingan setiap kelompok masyarakat di negara ini.

Samada anda peniaga kecil, pemandu teksi, petani, nelayan, penternak, pekerja kilang, kakitangan swasta, kakitangan kerajaan, semuanya akan diberi perhatian oleh kerajaan. InsyaAllah, jika diizinkan oleh Allah s.w.t. saya akan umumkan Pakej Rangsangan Ekonomi dan Bantuan Rakyat yang lebih komprehensif pada 30 Mac 2020.

Kesemua langkah yang bakal saya umumkan nanti akan mengambil kira usaha untuk mengukuhkan kedudukan kewangan negara kita dalam jangka masa sederhana.

Saya berharap dengan langkah-langkah yang akan diambil oleh kerajaan, kehidupan saudara-saudari akan lebih terjamin dan ekonomi negara kita juga akan kekal kukuh.

Dalam situasi krisis yang sedang melanda negara kita pada waktu ini, yang paling penting kita hendaklah sentiasa bermuafakat, berganding bahu dan cekal dalam mencari penyelesaian kepada setiap masalah yang kita hadapi.

Bulat air kerana pembentung
Bulat manusia kerana muafakat

Berat sama dipikul
Ringan sama dijinjing

Sumber : Prime Minister's Office Of Malaysia

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.wanisukarno.com/2020/03/pakej-rangsangan-ekonomi-untuk-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengeluaran Maksimum Rm500 Sebulan Bermula 1 April Bagi Pencarum Kwsp

Pengeluaran Maksimum Rm500 Sebulan Bermula 1 April Bagi Pencarum Kwsp

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 61 hits
Assalamualaikum dan Selamat sejahtera Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata buat masa kini pengeluaran jumlah maksimum RM500 sebulan selama 12 bulan buat pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja bagi meringankan beban kos sara
Permohonan Pengeluaran Kwsp Akaun 2 Mulai 01 April 2020

Permohonan Pengeluaran Kwsp Akaun 2 Mulai 01 April 2020

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 181 hits
Permohonan Pengeluaran KWSP Akaun 2 Mulai 01 April 2020 Sepertimana dalam perbentangan Perdana Menteri dalam sidang media tadi beliau mengumumkan Akaun 2 KWSP boleh dikeluarkan mulai 01 April 2020 ini nanti Cara memohon kita tunggu kemaskin...
Aeon Credit Setuju Peminjam Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Selama Sebulan Bermula 1 April 2020

Aeon Credit Setuju Peminjam Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Selama Sebulan Bermula 1 April 2020

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 34 hits
Pada tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini kita semua sedia maklum bahawa Bank Negara Malaysia telah membenarkan pelanggan perbankan untuk menangguhkan pembayaran balik pinjaman sedia ada dalam tempoh enam bulan secara automatik Tidak lepa...
Cara Pengeluaran Rm500 Sebulan Wang Kwsp Akaun 2

Cara Pengeluaran Rm500 Sebulan Wang Kwsp Akaun 2

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 386 hits
Cara Pengeluaran RM500 Sebulan Wang KWSP Akaun 2 Satu lagi langkah diambil oleh kerajaan melalui satu pengumuman yang dibuat oleh YAB Perdana Menteri Malaysia pada 23 Mac 202 Cara Pengeluaran RM500 Sebulan Wang KWSP Akaun 2 Semua pemegang a...
Pengeluaran Kwsp Akaun 2 Rm500 Sebulan

Pengeluaran Kwsp Akaun 2 Rm500 Sebulan

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 110 hits
Dalam sidang media sebentar tadi PM baru sahaja mengumumkan pencarum kini boleh memohon pengeluaran KWSP Akaun 2 sebanyak RM500 sebulan selama 12 bulan maksimum Ini bertujuan meringankan beban akibat wabak COVID 19 yang semakin membimbangka...
Covid 19 Pkp Hingga April 14 2020

Covid 19 Pkp Hingga April 14 2020

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 78 hits
Bismillahirrahmanirrahim Allahuakbar baru hari ke 7 PKP tetiba PM umum tambah lagi tempoh PKP hingga 14 04 2020 Nampak gayanya memang getir masalah wabak Covid 19 ni Tak mampu nak bayangkan dah apa akan jadi mungkinkah ia akan berlarutan un...
Cara Mohon Pengeluaran Wang I Lestari Kwsp Maksimum Rm500 Sebulan Selama 1 Tahun

Cara Mohon Pengeluaran Wang I Lestari Kwsp Maksimum Rm500 Sebulan Selama 1 Tahun

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 168 hits
KUALA LUMPUR Ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja yang berhasrat untuk membuat permohonan pengeluaran i Lestari boleh menggunakan tiga kaedah yang telah ditetapkan Ahli perlu mengemukakan borang yang telah lengkap diisi secara dalam talian a...
Soal Jawab Mengenai Pengeluaran I Lestari Kwsp 2020

Soal Jawab Mengenai Pengeluaran I Lestari Kwsp 2020

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 37 hits
Ketika negara sedang melalui ujian berat wabak Covid 19 ini pasti akan memberikan kesan ekonomi dan kewangan kepada kita rakyat Malaysia dan pelbagai sektor yang terpaksa melalui tempoh Perintah Kawalan Pergerakan dalam usaha untuk menghapu...
Kerajaan Akan Menawarkan Internet Percuma Untuk Semua Bagi Tempoh Pkp Bermula 1 April 2020

Kerajaan Akan Menawarkan Internet Percuma Untuk Semua Bagi Tempoh Pkp Bermula 1 April 2020

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 65 hits
Perdana Menteri hari ini telah mengumumkan Pakej Ransangan Ekonomi Prihatin Rakyat sekaligus turut menyentuh penawaran dalam industri telekomunikasi dan multimedia Menurut Perdana Menteri beberapa pakej khas akan ditawarkan dengan kerjasama...
Maleficent Mistress Of Evil

Borang I Lestari Tanpa I Akaun

Duta Khas Pm Ke Timur Tengah Lebai Hadi Menipu

Nak Tau Tak Rahsia Macam Mana Nak Ingat Apa Yang Diajar Oleh Guru Dalam Kelas

Nak Tau Makanan Yang Korang Tak Patut Ambil Semasa Perut Kosong Meh Baca Ni

Cara Tanam Bayam Brazil

Telur Masak Lemak Cili Padi

Menu Pencuci Mulut Menarik Ramadan 2020



Sejarah Ibadah Haji Ditangguhkan Dan Penutupan Mekah Kerana Wabak

Isu Cerai Ditanya Sudah Lafaz Talak Aliff Syukri Buka Mulut

Hana Azraa Akhirnya Bercerai Dengan PU Abu Ini Penjelasan Lanjutnya

Cabin Fever Kesan Buruk Perintah Kawalan Pergerakan Pada Kita

Kematian Elisa Lam Misteri Menyeramkan Yang Masih Belum Terungkai


Resepi Kek Mudah Dan Ringkas Kek Gebu Gebas Kek Enak Di Buat Juadah Minum Petang

Pendeta Gereja Bethel Bandung Tularkan Virus Corona Ke 226 Jemaat

Rekor Dunia As Catat Nyaris 1 500 Kematian Virus Corona Dalam Sehari

Semua Sembuh Tak Ada Lagi Pasien Corona Di Rsud Moewardi Solo

Sarangheyo Single Terbaru Kumpulan Voice Of Men Menangi Rm1000 Dengan Menyertai Pertandingan Musik Video

Jururawat Nekad Letak Jawatan Buat Pendedahan Tak Dibekalkan Topeng Rawat Pesakit Covid19