Apa Itu Cinta





Cinta adalah Ali. Ketika ia berbaring menggantikan Rasulullah ﷺ ditempat tidur beliau ketika sekelompok orang kafir tengah berkumpul untuk membunuh Rasul dan dia juga tahu bahawa dia boleh mati bila² masa ditempat tidur itu.


ِAPA ITU CINTA ?


Cinta adalah Bilal. ketika ia tidak lagi mengumandangkan azan setelah perginya Rasulullah ﷺ. Dan ketika ia mengumandangkan azan lagi atas permintaan ‘Umar saat penaklukan Baitul Maqdis, tidak pernah ada tangisan yang begitu menyedihkan sebelumnya saat ia melantunkan “Asyhadu anna Muhammadan Rasulullah”


ِAPA ITU CINTA ?


Cinta adalah Zubair yang mendengar khabar terbunuhnya Rasulullah ﷺ, lalu dia keluar dari rumahnya dengan menyeret pedangnya di jalanan kota Mekkah. Padahal usianya baru 15 tahun.


ِAPA ITU CINTA ?


Cinta adalah Rabi’ah bin Ka’ab ketika Rasulullah ﷺ bertanya kepadanya “apa keinginanmu ?” Rabi’ah pun menjawab: “aku hanya berharap agar dapat mendampingimu disyurga”


ِAPA ITU CINTA ?


Cinta adalah seorang wanita Bani Dinar. Ketika suami, ayah, dan saudara lelakinya pergi ke (medan perang) Uhud, kemudian mereka semua mati syahid di jalan Allah. Berita kematian mereka sampai kepadanya. Lalu wanita itu memandang Rasulullah ﷺ kemudian berkata: “Musibah apapun selainmu adalah kecil”


ِAPA ITU CINTA ?


Cinta adalah Tsauban. Ketika Rasulullah ﷺ bertanya kepadanya: “Apa yang membuat wajahmu pucat ? ” Tsauban pun menjawab: “aku tidak sakit dan tidak pula terluka. Hanya apabila aku tidak melihatmu, aku menjadi sangat merindu kesepian sampai aku dapat bertemu denganmu”


ِAPA ITU CINTA ?


Cinta adalah Abu Bakar As-Siddiq. Ketika ia berkata kepada Rasulullah ﷺ sebelum memasuki gua (Tsur): “Demi Allah, janganlah engkau masuk sampai aku masuk terlebih dahulu. Kerana jika ada sesuatu di dalamnya, akulah yang terkena lebih dulu, bukan engkau”


Cinta adalah ketika seorang pecinta rela berkorban demi seseorang yang dicintainya. Cinta adalah ketika seorang pecinta dapat merasakan apa yang dirasakan kekasihnya. Cinta adalah ketika seorang pecinta selalu ingin dekat dengan yang dicintanya. Dan cinta adalah ketika seorang pecinta lebih mencintai Allah dan Rasul-Nya daripada apapun yang ada di dunia ini.


KITA?
1️⃣Mengaku cinta Rasulullah ﷺ tapi sunnahnya kita tinggalkan kemudian kita meniru orang-orang kafir, kita menutup aurat tetapi seolah-olah telanjang dan meniru budaya barat.


2️⃣Mengaku cinta Allah tapi larangan-laranganNya kita buat, disuruh solat berjema’ah dimasjid malah asyik dengan Facebook dan lupa solat.


3️⃣Mengaku cinta Allah tapi perintahNya kita langgar, disuruh mengumpul bekal secukupnya untuk akhirat tetapi malah kita mengumpul harta benda banyak² dengan rakus untuk duniawi.


☝️Ingatlah! Bahawa cinta itu perlukan bukti...


 seorang penyair pernah berkata:
“Seandainya rasa cintamu benar, nescaya kamu akan menta’atinya, sesungguhnya orang yang jatuh cinta akan menta’ati siapa yang dicintainya.”


قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
"Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." 
(Surah Ali Imran: 31)


Wallahua'lam..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sideofmuslim.blogspot.com/2018/12/apa-itu-cinta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lirik Lagu Cinta Itu Musingkeun Agan Paralon

Lirik Lagu Cinta Itu Musingkeun Agan Paralon

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 352 hits
Lirik Lagu Cinta Itu Musingkeun Agan Paralon Nu setia eleh ku nu sagala boga Komo urang Nu boga harta na beak diporotan Komo urang Nu kasep curhat karna diselingkuhan Komo urang Geus jadi realita cinta loba nu nyieun luka Jadi urang mah mil...
Mendiang Istri Siapa Yang Menciummu Saat Aku Tiada Ifan Seventeen Sebut Tak Akan Jatuh Cinta Lagi

Mendiang Istri Siapa Yang Menciummu Saat Aku Tiada Ifan Seventeen Sebut Tak Akan Jatuh Cinta Lagi

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 257 hits
Masih begitu kehilangan sosok sang istri Dylan Sahara Ifan seventeen kembali mengenang postingan lawas dari Instagram sang istri tepat di tahun baru 2019 Ia kembali mengunggah screenshoot dari postingan almarhumah Dylan Sahara Selasa Diungg...
Syalyn Sejarah Cinta Chord

Syalyn Sejarah Cinta Chord

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 242 hits
Am F E Am F E Am DmSetulus cinta hanya seketika G Ckasih sementara diusik gelora F Dmlenyapkan segala impian tercipta EItulah sebenarnya Am DmSemakin terasa kias asmara G CArus badai melanda kita tempuhi jua FHingga sampai hujungnya Dmdiam ...
Kerana Cinta Yang Mati Aku Telah Menemui Cinta Sejati Elfira Loy

Kerana Cinta Yang Mati Aku Telah Menemui Cinta Sejati Elfira Loy

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 553 hits
Hatinya pernah terluka pernah menangis kerana cinta yang tidak kesampaian tetapi percaturan takdir itu begitu indah Dalam kesedihan hadirnya sinar baru yang akhirnya menemukan dengan cinta sejati Umum mengetahui mengenai kisah cinta terdahu...
Lirik Lagu Duplikat Begitulah Cinta

Lirik Lagu Duplikat Begitulah Cinta

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 347 hits
Lirik Lagu Duplikat Begitulah Cinta Terbaru Lirik Lagu Duplikat Begitulah Cinta Song Title Begitulah Cinta Artist Singer Duplikat Song Writer Mario Prabu Album Begitulah Cinta Single Year 2018 Genre Dangdut Label ID Language Bahasa Lirik La...
Surat Cinta Sri Mulyani Ajak Masyarakat Sambut 2019 Dengan Optimisme

Surat Cinta Sri Mulyani Ajak Masyarakat Sambut 2019 Dengan Optimisme

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 217 hits
Menyambut Tahun Baru 2019 Menteri Keuangan Sri Mulyani Indrawati membagikan surat cinta mengenai berbagai tantangan yang harus dihadapi di tahun 2018 Dalam surat tersebut dia pun mengajak seluruh masyarakat untuk menyambut tahun 2019 dengan...
Stop Kejar Cinta Manusia Start Kejar Cinta Allah

Stop Kejar Cinta Manusia Start Kejar Cinta Allah

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 366 hits
Tidak semua pekara di dunia ini dapat kita miliki Begitu juga cinta ianya kadang tidak termiliki Walaupun sekuat mana kita mendesak walau segigih mana kita melawan walau sedekat mana jarak kita walau seyakin mana dia milik kita andai Allah ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe