Skim Smart Sewa Selangor Permohonan Dan Syarat Kelayakan


Skim Smart Sewa Selangor merupakan satu inisiatif kerajaan Selangor bagi mengatasi masalah kenaikan harga rumah yang tidak masuk akal.
Memandangkan ini merupakan inisiatif kerajaan negeri Selangor, maka sudah tentulah program ini memberikan manfaat terlebih dahulu buat rakyat Selangor sendiri.
Apa Itu Skim Smart Sewa Selangor? Skim Smart Sewa memberi peluang kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana yang tidak berupaya memiliki Rumah Selangorku untuk memiliki kediaman sendiri.
Tempoh sewaan minima selama 2 tahun akan diberikan pemulangan sewaan sebanyak 30 peratus daripada jumlah sewaan bersih yang dibayar apabila mereka tidak lagi tinggal di unit berkenaan dan tempoh maksima sewaan adalah 5 tahun.
Melalui Skim Smart Sewa Selangor ini, ianya akan memberi manfaat kepada pembeli untuk menyewa pada kadar berpatutan berbanding harga sewa pasaran.
Pada 25 Februari lalu, Kerajaan Negeri Selangor dilaporkan berhasrat memperluas Skim Smart Sewa bagi membantu lebih ramai rakyat miliki kediaman sendiri.
Dato’ Menteri Besar berkata pihaknya akan bertemu Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT) dalam masa terdekat bagi membincangkan perkara itu.
Syarat-syarat kelayakan Program Skim Smart Sewa Selangor ini disasarkan untuk golongn-golongan yang memenuhi syarat-syarat kelayakan berikut:
Warganegara Malaysia termasuk pasangan pemohon; Berusia 18 tahun ke atas dan berkeluarga atau mempunyai tanggungan; Pendapatan seisi keluarga iaitu; i. tidak melebihi RM5,000.00 sebulan dan ke bawah bagi permohonan sewa rumah Jenis A atau Rumah Kos Rendah; ii. tidak melebihi RM15,000.00 sebulan dan ke bawah dengan keutamaan diberikan kepada pendapatan kurang daripada RM10,000.00 sebulan bagi permohonan sewa rumah Jenis B, C & D termasuk rumah kos sederhana dan sederhana rendah; Pemohon atau suami / isteri tinggal atau bekerja di Negeri Selangor; Pemohon tidak mempunyai atau memiliki kediaman di Selangor (di beri keutamaan); atau mempunyai kediaman tetapi terletak melebihi 50 km daripada tempat sewa dipohon serta mestilah berdekatan dalam lingkungan 25 km perjalanan dari tempat kerja; Pemohon merupakan pengundi di Negeri Selangor. Artikel berkaitan: Rumah Selangorku: Permohonan, Semakan Status & Projek Terkini
Tempoh Sewaan Smart Sewa Selangor Maksimum 5 tahun Minimum 2 tahun Lokasi projek Berikut merupakan lokasi projek yang terlibat dengan Skim Smart Sewa Selangor ini:
Pangsapuri Alpinia, Dengkil Pangsapuri Simfoni, Eco Majestic, Semenyih Pangsapuri @ Jalan Keretapi Lama, Kapar, Klang Pangsapuri Seri Utama, Taman Puchong Utama, Puchong Pangsapuri Tun Teja 1, Alam Impian, Shah Alam Pangsapuri Seroja, Bandar Setia Alam, Shah Alam Pangsapuri Gapura Bayu, Jade Hills, Kajang Pangsapuri Asteria, Bandar Parklands, Klang Pangsapuri Taming Mutiara, Bandar Sungai Long, Kajang Pangsapuri Damai Utama, Bandar Kinrara, Puchong Pangsapuri Arista, Bandar Parklands, Klang Hibiscus 2, Bandar Seri Coalfields, Sungai Buloh Pangsapuri De Kiara, Bandar Setia Alam, Shah Alam Pangsapuri Rimba Jaya, Seksyen 16, Shah Alam Pangsapuri Azaria, Bandar Parklands, Klang Pangsapuri Trifolis, Bandar Bukit Tinggi 2, Klang Cara memohon Smart Sewa Selangor Sekiranya anda memenuhi syarat-syarat kelayakan yang dinyatakan di atas, anda boleh menghantar permohonan untuk skim sewaan ini melalui salah satu cara di bawah:
Permohonan secara dalam talian di laman web SSIPR di alamat https://ssipr-daftar.selangor.gov.my/register Daftar akaun terlebih dahulu Selepas melengkapkan pendaftara, log masuk ke akaun anda Lengkapkan segala butiran yang diminta dan hantar permohonan Muat turun permohonan melalui laman web http://phssb.com/borang/ Print borang permohonan Lengkapkan segala butiran yang diminta dalam borang permohonan tersebut. Hantarkan boarng beserta dokumen lengkap ke alamat berikut:

Perumahan dan Hartanah Selangor Sdn Bhd
Tingkat 5, Podium Utara,
Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah,
40503 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.

atau scan dan emel ke: [email protected] Setiap pemohon akan ditemuduga terlebih dahulu.
Tarikh temuduga akan dimaklumkan kepada pemohon selepas borang dan dokumen lengkap diterima.
Sebab-sebab kelayakan terbatal Kelayakan pemohon yang diterima masuk untuk skim sewaan ini walaubagaimanapun boleh terbatal sekiranya:
Gagal untuk menjelaskan sewaan bulanan sebelum atau pada 7 haribulan setiap bulan; Mempunyai tunggakan sewa bulanan (melebihi satu bulan) dan/ atau tunggakan bayaran utiliti; Adalah seorang yang diisytiharkan bankrap/muflis; Dibabitkan dengan sebarang kesalahan jenayah oleh mahkamah; Penyewa atau suami/isteri, dalam tempoh Perjanjian ini, mempunyai rumah kediaman atau tanah yang diperoleh secara beli, pesaka, pajak, hadiah atau lain-lain cara yang terletak di dalam lingkungan 50km daripada unit sewaan ini atau Melepaskan posesi Premis tersebut atau sebahagian daripadanya kepada oaring lain atau mengambil orang-orang tumpangan; Melakukan perbuatan tidak bermoral, salahlaku dan melakukan pelanggaran lain-lainsyarat atau terma seperti yang terkandung di dalam perjanjian sewa. Maklumat lanjut dan pertanyaan Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenai Skim Smart Sewa Selangor ini, sila hubungi pegawai bertugas di talian berikut:
019 333 0976 / 017 416 3990 / 03 5524 0233


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/smart-sewa-selangor/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=smart-sewa-selangor

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Spn Selangor Jawatan Kosong Pendaftaran Dan Permohonan

Spn Selangor Jawatan Kosong Pendaftaran Dan Permohonan

papar berkaitan - pada 11/3/2023 - jumlah : 159 hits
SPN Selangor atau Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri Selangor merupakan organisasi yang menguruskan penjawat awam negeri Selangor Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Selangor telah ditubuhkan pada tahun 1960 mengikut Bab 10 Perkara XCVII Unda...
I Sayang Kwsp Syarat Cara Permohonan

I Sayang Kwsp Syarat Cara Permohonan

papar berkaitan - pada 8/3/2023 - jumlah : 191 hits
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Employees Provident Fund telah melancarkan kemudahan i Sayang sebagai sebahagian daripada usaha untuk membantu meningkatkan kualiti kehidupan rakyat dan khususnya ahli KWSP Pengerusi Ahmad Badri Mohd Zahir ber...
Permohonan Kerja Di Lhdn Mohon Dan Kemaskini Sebelum 31 Mac 2023

Permohonan Kerja Di Lhdn Mohon Dan Kemaskini Sebelum 31 Mac 2023

papar berkaitan - pada 17/3/2023 - jumlah : 197 hits
Permohonan Kerja Di LHDN Mohon Dan Kemaskini Sebelum 31 Mac 2023 Perhatian kepada rakyat Malaysia kini telah dibuka satu portal peluang kerjaya secara rasmi di bawah Lembaga Hasil Dalam Negeri kursus kepada rakyat Malaysia yang berminat dal...
Batang Kali Landslide Selangor Govt Ready To Reveal Report To Next Of Kin Says Mb

Batang Kali Landslide Selangor Govt Ready To Reveal Report To Next Of Kin Says Mb

papar berkaitan - pada 27/2/2023 - jumlah : 83 hits
Selangor Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari and Economy Minister Rafizi Ramli posing for a photo after the People s Income Initiative Launch Ceremony at the Cempaka LRT February 26 2023 Bernama picKUALA LUMPUR Feb 26 The Selangor gover...
Semakan Keputusan Permohonan Sbp 2023 Tingkatan 1 4

Semakan Keputusan Permohonan Sbp 2023 Tingkatan 1 4

papar berkaitan - pada 17/3/2023 - jumlah : 253 hits
Tarikh semakan keputusan permohonan tawaran kemasukan SEKOLAH BERASRAMA PENUH SEKOLAH MENNGAH KEBANGSAAN AGAMA dan juga sekolah khusus seperti SEKOLAH MENENGAH TEKNIK KOLEJ VOKASIONAL dan MAKTAB TENTERA DIRAJA MALAYSIA pada 17 Mac 2023 Ibu ...
Permohonan Rumah Ppr 2023

Permohonan Rumah Ppr 2023

papar berkaitan - pada 16/3/2023 - jumlah : 172 hits
Permohonan Rumah PPR 2023 Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT kerana diberi peluang untuk berkongsi satu maklumat yang moga menjadi manfaat kepada kita semua Program Perumahan Rakyat Termiskin ad...
Spans Sabah Jawatan Kosong Pendaftaran Dan Permohonan

Spans Sabah Jawatan Kosong Pendaftaran Dan Permohonan

papar berkaitan - pada 11/3/2023 - jumlah : 257 hits
SPANS Sabah atau Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sabah merupakan sebuah organisasi yang menguruskan penjawat awam kerajaan negeri Sabah Oleh itu segala proses pengambilan pekerja dan urusan berkaitan dengannya perlulah dilakukan melalu...
Kdn Sasar 10 Ribu Permohonan Kewarganegaraan Bermasalah

Kdn Sasar 10 Ribu Permohonan Kewarganegaraan Bermasalah

papar berkaitan - pada 11/3/2023 - jumlah : 217 hits
Datuk mohon bantu permohonan pengenalan diri kami Anak anak mahu belajar masuk hospital mahu kahwin kerja semua payah Datuk Minta tolong sangat Ayat tersebut sering didengari oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail se...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan

Misteri Surat Addendum Pengampunan Najib

Aksi Tfc Tempang Tanpa Akhyar

Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto