Skandal Lcs Zainab Bukan Isteri Saya Kata Menteri Itu




Rafizi Ramli mendakwa siasatan dalaman skandal LCS dan semakan susulan olehnya menunjukkan kesimpulan-kesimpulan berikut:
Dua buah syarikat palsu yang menggunakan nama Alizes Marine telah didaftarkan. Sebuah syarikat bernama Alizes Marine Limited yang didaftarkan di Malta dan sebuah lagi syarikat bernama Alizes Marine Labuan yang didaftarkan di Labuan.
Kedua-dua syarikat berstatus syarikat pesisir luar pantai (“offshore”) dan tidak boleh dijejaki. Kewujudan Alizes Marine Limited hanya diketahui apabila pangkalan data syarikat pesisir luar pantai dibocorkan oleh pemberi maklumat sehingga menjadi skandal besar dunia (dikenali sebagai Panama Papers dan Paradise Papers).
Semakan dengan pangkalan data Paradise Papers mengesahkan kewujudan syarikat Alizes Marine Limited yang dimiliki oleh seorang wanita bernama Zainab Mohd Salleh.
Zainab Mohd Salleh juga pemegang saham sebuah lagi syarikat pesisir luar pantai yang ditubuhkan di Malta bernama Intralogistics Limited. Syarikat ini memegang saham di dalam Alizes Marine Labuan.
Kertas siasatan dalaman skandal LCS menerangkan secara jelas penglibatan syarikat-syarikat Alizes Marine yang menyelewengkan dana kapal perang LCS.
Ada beberapa bentuk penyelewengan yang berlaku.
Pertama, syarikat-syarikat sebegini dilantik menjadi juru runding teknikal (sedangkan mereka tiada kepakaran) kepada projek. Mereka menghantar invois bagi kerja-kerja yang tidak dilaksanakan. Sebanyak RM23.37 juta diselewengkan menggunakan kaedah ini di awal pelaksanaan projek sekitar 2011 hingga 2014.
Kedua, Alizes Marine juga dilantik sebagai pembekal alat-alat gantian (“spare parts”) kepada projek LCS. Lantikan itu berdasarkan maklumat palsu kononnya ia mempunyai lesen dari kerajaan Perancis untuk menjadi pengeksport global alat gantian pertahanan (sedangkan ia tidak mempunyai lesen itu).
Projek LCS membayar sekitar RM210 juta bagi alat-alat gantian yang kononnya dibekalkan oleh syarikat Perancis tetapi bayaran diselewengkan ke syarikat-syarikat palsu yang ditubuhkan di Malta dan Labuan.
Siapa Zainab Mohd Salleh ini yang begitu berpengaruh dalam projek LCS?
Zainab Mohd Salleh ialah isteri kedua kepada Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad, Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Semasa skandal ini berlaku, beliau yang juga Ahli Parlimen Mersing merupakan pemimpin UMNO sebelum menyertai BERSATU selepas PRU2018.
Laporan siasatan dalaman projek LCS juga secara jelas menyebut bahawa Zainab Mohd Salleh adalah isteri kepada Dr Latiff Ahmad.
Muka surat 96, perenggan 3.16.13.2 laporan menyebut “It is noted that Abdul Latiff is the spouse of Zainab” yang bermaksud “Siasatan mengambil maklum bahawa Abdul Latiff adalah suami kepada Zainab”.
Beliau adalah Timbalan Menteri Pertahanan bagi tempoh 2008 hingga 2013. Menteri Pertahanan ketika ini ialah Dato’ Seri Zahid Hamidi, Presiden UMNO sekarang.
Pendedahan sepenuhnya silalah baca di SINI
Bagaimanapun..
KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-tugas Khas) Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad hari ini menafikan individu bernama Zainab Mohd Salleh, seperti yang tular dalam beberapa laporan berita sebelum ini, adalah isteri kepada beliau.
Dalam satu kenyataan ringkas susulan, Ahli Parlimen Mersing dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu berkata, ia bertentangan dengan apa yang dilaporkan mengenai individu tersebut, serta kaitan dengan penyelewengan dana projek kapal pesisir tempur (LCS).
“Merujuk kepada laporan berita yang tular berkaitan siasatan projek kapal tempur pesisir (LCS), saya menegaskan bahawa Zainab Mohd Salleh bukan isteri saya seperti mana yang dinyatakan dalam berita tersebut.
“Sebagai Anggota Kabinet, saya bersedia memberi kerjasama penuh sekiranya pihak berkuasa ingin menjalankan siasatan selanjutnya,” katanya lagi lapor Astro Awani

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/08/skandal-lcs-rafizi-dakwa-isteri-ke-dua.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skandal Lcs Siapa Kerbau Yang Bawa Lumpur Ke Dalam Umno Itu

Skandal Lcs Siapa Kerbau Yang Bawa Lumpur Ke Dalam Umno Itu

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 126 hits
Seluruh kepimpinan UMNO dan BN akan menerima tempias meskipun skandal LCS dikatakan melibatkan hanya segelintir pemimpin UMNO dan kroni mereka sahaja ini umpama seekor kerbau membawa lumpur habis satu kandang terpalit Siapakah kerbau itu ag...
Skandal Lcs Apa Media Indonesia Kata Terhadap Malaysia Bacalah

Skandal Lcs Apa Media Indonesia Kata Terhadap Malaysia Bacalah

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 267 hits
ZONAJAKARTA COM Indonesia dan Malaysia adalah dua negara yang sama sama pernah membuat kapal tempur pesisir Kapal tempur pesisir atau kapal tempur littoral adalah kapal yang memiliki ukuran relatif lebih kecil dan ditujukan untuk operasi di...
Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 254 hits
agendaily com11 08 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan Walaupun nama beberapa pemimpin utama UMNO sekali lagi terpalit dalam skandal kapal tempur pesisir Datuk Seri Ahmad Maslan tidak merasakan ia akan dapat menumbangkan UMNO ...
Skandal Lcs Benarkah Yang Didakwa Itu Hanya Ikan Bilis

Skandal Lcs Benarkah Yang Didakwa Itu Hanya Ikan Bilis

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 221 hits
SHAH ALAM Pendedahan skandal projek perolehan kapal tempur pesisir yang telah dibuat oleh Jawatankuasa Kira kira Wang Negara baru baru ini telah membongkar penyelewengan yang berlaku pada projek runding terus itu Naib Presiden PKR Nik Nazmi...
Syarikat Milik Isteri Menteri Seleweng Rm243 Juta Dana Projek Lcs Dakwa Rafizi

Syarikat Milik Isteri Menteri Seleweng Rm243 Juta Dana Projek Lcs Dakwa Rafizi

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 163 hits
freemalaysiatoday com August 22 2022 1 45 PMRafizi Ramli mendakwa syarikat terbabit yang dilantik sebagai perunding teknikal dan pembekal alat ganti bagi projek LCS menghantar invois bagi kerja kerja yang tidak dilaksanakannya PETALING JAYA...
Najib Tak Boleh Cuci Tangan Skandal Lcs Kata Rafizi

Najib Tak Boleh Cuci Tangan Skandal Lcs Kata Rafizi

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 206 hits
August 8 2022 Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli berkata Najib Razak satu satunya pemimpin politik yang berkuasa mempengaruhi penukaran reka bentuk kapal itu PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak tidak boleh cuci tangan dalam skan...
Skandal Lcs Najib Bohong Mat Sabu Kata

Skandal Lcs Najib Bohong Mat Sabu Kata

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 251 hits
Kata Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak bila terdapat pihak cuba menunding jari terhadapnya berkaitan kegagalan projek itu menyiapkan LCS sambil mempersoalkan sikap pemimpin Pakatan Harapan berkaitan pembinaan kapal tempur pesisir...
Zahid Kata Tak Terlibat Dengan Skandal Lcs Tu Tapi

Zahid Kata Tak Terlibat Dengan Skandal Lcs Tu Tapi

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 198 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi merangkap Menteri Pertahanan pada 8 Julai 2010 telah menyatakan sokongan beliau kepada surat niat daripada Boustead Naval Shipyard untuk membina enam kapal peronda generasi kedua kapal tempur pe...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment