Skandal Lcs Najib Bohong Mat Sabu Kata



Kata Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak bila terdapat pihak cuba menunding jari terhadapnya berkaitan kegagalan projek itu menyiapkan LCS sambil mempersoalkan sikap pemimpin Pakatan Harapan (PH) berkaitan pembinaan kapal tempur pesisir pantai (LCS) Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).
"Projek pembinaan kapal tempur pesisir pantai itu masih berjalan semasa pemerintaan Barisan Nasional dan kapal pertama sepatutnya diserahkan pada 2019.
“Pandemik pula menimpa pada tahun 2020 dan 2021. Akhirnya projek baharu dipersetujui untuk disambung pada bulan April 2022. Jadi, bagaimana pula kapal-kapal boleh siap?
“PH lewatkan projek pada tahun 2018, bekukan projek pada tahun 2019, lalu tanya kenapa tiada sebarang kapal diserahkan pada tahun 2022?
“Projek ini bukan tidak pernah disiasat. Ianya disiasat oleh jawatankuasa ditubuhkan PH pada tahun 2018. Boustead juga membuat laporan SPRM pada bulan Disember 2020 untuk menyiasat projek ini,”
“Sejurus selepas PRU-14, pengerusi LTAT, pengerusi serta bos Boustead dan Panglima Tentera turut ditukar kerajaan PH. Projek juga telah diperlambatkan oleh siasatan yang dilancarkan oleh kerajaan PH lalu projek dibeku pada tahun 2019.
“Masa projek dibeku pada tahun 2019, Menteri Pertahanan, Mat Sabu kata, kemajuan projek LCS cuma pada tahap 60 peratus dan bukan 78 peratus mengikut kontrak.
“Mat Sabu pula kata bahawa kerajaan PH pernah berhasrat untuk meneruskan projek LCS setelah mereka membekunya tetapi tidak sempat sebab kerajaan PH tumbang,”
“Pada tahun 2017, Boustead turut diberi kontrak untuk membina 4 buah kapal Littoral Mission Ships (LMS) kelas Keris bersama syarikat China yang berjaya diselesaikan dan diserahkan kepada Tentera Laut.
Menurut Najib, kontrak projek LCS ditandatangan pada 17 Julai 2014 dan kapal pertama perlu disiapkan pada April 2019.
Beliau menyangah kenyataan Wong bahawa projek itu diberi pada 2011 dan kapal pertama perlu diserahkan pada tahun 2017.
Itu kata-kata Najib yang tak diketahui status kebenarannya yang dipetik dari laporan MalaysiaGazette
Berikut pula adalah jawapan dari Bekas Menteri Pertahanan ,Mohamad Sabu dan Timbalan Menteri Pertahanan, Liew Chin Tong ketika PH menjadi Kerajaan.

SHAH ALAM - Bekas Menteri dan Timbalan Menteri Pertahanan kerajaan Pakatan Harapan (PH) menyangkal kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa projek kapal tempur pesisir (LCS) terbengkalai kerana PH menangguhkannya pada September 2019.
Dalam satu kenyataan bersama oleh bekas Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu dan Liew Chin Tong menjelaskan, kenyataan Najib bahawa projek LCS hanya dapat diteruskan semula pada April 2022 kerana berlakunya pandemik Covid-19 pada tahun 2020 dan 2021 juga tidak benar.
Katanya, ramai terpengaruh dengan naratif bekas Perdana Menteri itu sedangkan kedua-dua kenyataan itu adalah tidak benar sama sekali dan hanya bertujuan untuk mengelirukan rakyat.
“Garis masa membuktikan bahawa kerajaan Pakatan Harapan bukan punca projek LCS lambat. Status kemajuan projek LCS sepatutnya mencapai 49.12 peratus pada Januari 2016 tetapi hanya siap 39.67 peratus.
“Pada Januari 2017, kemajuan projeknya sepatutnya 59.35 peratus tetapi hanya siap 46.99 peratus manakala dijangka siap 70.58 peratus pada Januari 2018 tetapi hanya siap 50.15 peratus.
“Pada Januari 2020, projek itu sepatutnya siap 82.41 peratus tetapi hanya siap 56.39 peratus dengan variance sebanyak -26.02 peratus. Sampai hari ini, reka bentuk terperinci belum siap,” menurut kenyataan berkenaan pada Selasa.
Pembinaan LCS jelasnya, melibatkan fasa reka bentuk konsep, diikuti reka bentuk asas dan akhirnya reka bentuk terperinci.
Berdasarkan persetujuan antara Naval Group Perancis dan kontraktor Boustead Naval Group (BNS), reka bentuk terperinci perlu diluluskan oleh Naval Group selaku pihak yang bertanggungjawab terhadap reka bentuk sebelum pembinaan kapal.
“Fasa konsep reka bentuk bermula pada 4 Jun 2012 dan sepatutnya dimuktamadkan pada 28 Januari 2013. Namun, ia hanya dimuktamadkan pada 24 September 2013 (kelewatan 238 hari atau 8 bulan).
“Reka bentuk asas mula pada 3 Oktober 2013 dan sepatutnya dimuktamadkan pada 31 Januari 2015 tetapi hanya disiapkan sepenuhnya pada 20 Januari 2016 (kelewatan 17 bulan 20 hari).
“Menurut kontrak asal, fasa reka bentuk terperinci sepatutnya dilaksanakan dari 6 Ogos 2014 hingga 29 November 2016. Namun, fasa ini berterusan sehingga hari ini dan masih belum selesai,” jelasnya kenyataan berkenaan.


Laporan penuh sila baca di SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/08/skandal-lcs-najib-bohong-mat-sabu-kata.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 253 hits
agendaily com11 08 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan Walaupun nama beberapa pemimpin utama UMNO sekali lagi terpalit dalam skandal kapal tempur pesisir Datuk Seri Ahmad Maslan tidak merasakan ia akan dapat menumbangkan UMNO ...
Najib Tak Boleh Cuci Tangan Skandal Lcs Kata Rafizi

Najib Tak Boleh Cuci Tangan Skandal Lcs Kata Rafizi

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 206 hits
August 8 2022 Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli berkata Najib Razak satu satunya pemimpin politik yang berkuasa mempengaruhi penukaran reka bentuk kapal itu PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak tidak boleh cuci tangan dalam skan...
Skandal Lcs Ph Dah Tak Ada Isu Untuk Pru15 Najib Kata

Skandal Lcs Ph Dah Tak Ada Isu Untuk Pru15 Najib Kata

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 317 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Razak jijik cara Pakatan Harapan memainkan isu pembinaan Kapal Tempur Pesisir Tentera Laut Diraja Malaysia kerana tindakan mereka itu memberi kesan kepada keselamatan negara Bekas Perdana Menteri itu menyifatka...
Lcs Mat Sabu Chin Tong Label Hishammuddin Terdesak Hanya Ikut Skrip Najib

Lcs Mat Sabu Chin Tong Label Hishammuddin Terdesak Hanya Ikut Skrip Najib

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 136 hits
freemalaysiatoday com August 14 2022 6 45 PMWakil media dibawa melawat tapak pembinaan kapal tempur pesisir di Lumut Perak semalam PETALING JAYA Bekas menteri pertahanan Mohamad Sabu dan timbalannya Liew Chin Tong menyifatkan lawatan Hisham...
Najib Bukan Perawi Sahih Isu Skandal Lcs

Najib Bukan Perawi Sahih Isu Skandal Lcs

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 140 hits
Najib bukan perawi sahih isu skandal LCSPosted By on August 12 2022Skandal pembinaan kapal tempur pesisir Tentera Laut Diraja Malaysia yang menjangkau seminggu sejak didedahkan semakin mendapat ulasan pelbagai pihak dari kalangan menteri go...
Najib Zahid Dan Hisham Jelaskan Skandal Lcs Gesa Anwar

Najib Zahid Dan Hisham Jelaskan Skandal Lcs Gesa Anwar

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 172 hits
Skandal projek kapal tempur persisir tidak boleh ditutup dengan mudah sebaliknya pihak yang terlibat perlu tampil memberi penjelasan kata ketua pembangkang Anwar Ibrahim Anwar turut menggesa bekas perdana menteri Najib Razak dan bekas mente...
Mat Sabu Liew Deny Ph Silent On Lcs Project When In Power

Mat Sabu Liew Deny Ph Silent On Lcs Project When In Power

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 164 hits
Then prime minister Dr Mahathir Mohamad being briefed on the LCS project in 2020 Seated on his left are Mohamad Sabu and Liew Chin Tong PETALING JAYA Former defence minister Mohamad Sabu and his then deputy Liew Chin Tong have denied that P...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia