Skandal Lcs Siasatan Selesai Peguam Negara Tunggu Apa Lagi




Skandal LCS: Siasatan selesai, Peguam Negara tunggu apa lagi?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: August 30, 2022
ShareSkandal pembinaan kapal tempur pesisir (LCS) Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) tidak sewajarnya dibiarkan berpanjangan tanpa ada pihak yang didakwa di mahkamah.
Menurut Timbalan Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia, Kamil Munim, Peguam Negara tidak harus menunggu lama setelah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berkata beberapa kertas siasatan berhubung skandal itu telah selesai.
Katanya, dengan pendedahan dokumen Jawatankuasa Kira kira Wang Negara (PAC) dan laporan audit forensik LCS kepada umum menyebabkan lebih banyak rakyat tertanya tanya apakah yang cuba dilakukan oleh Peguam Negara dengan tidak memulakan pendakwaan.
“SPRM dalam satu kenyataan pada 11 Ogos lalu memaklumkan bahawa badan itu telah melengkapkan beberapa kertas siasatan terhadap individu-individu yang didakwa mempunyai kaitan dalam penyelewengan pembinaan kapal LCS yang kemudiannya telah dikemukakan kepada Jabatan Peguam Negara.
“Namun sehingga kini, masih belum ada pendakwaan dibuat ke atas mana-mana individu yang terpalit secara langsung atau melalui proksi dalam kecurangan pembinaan projek LCS seperti yang didedahkan oleh laporan audit forensik dan laporan lain yang berkaitan, meskipun Peguam Negara pada 16 Ogos yang lalu menyatakan pejabatnya akan membuat keputusan secepat mungkin.
“Pendakwaan yang dibuat ke atas bekas pengarah urusan BNS Tan Sri Ahmad Ramli beberapa waktu lalu adalah berkaitan transaksi yang dibuat sebelum kerajaan bersetuju untuk meluluskan bayaran pendahuluan sebanyak RM500 juta bagi perolehan projek LCS pada 21 Disember 2011.
“Melihat kepada laporan audit forensik dan PAC terdapat bukti yang jelas dan kukuh untuk mengheret mereka yang terlibat dalam penyelewangan dana yang diperuntukkan bagi projek tersebut ke mahkamah, termasuk bekas menteri yang bertanggungjawab membuat keputusan untuk mengubah reka bentuk kapal tersebut tanpa sebarang justifikasi munasabah yang bertentangan dengan kehendak dan keperluan TLDM,” katanya dalam satu kenyataan.
Katanya, lebih lama Peguam Negara menunggu untuk membawa petualang negara tersebut ke mahkamah lebih banyak spekulasi akan timbul dalam kalangan rakyat.
Kamil yang juga seroang peguam berkata, skandal LCS tidak perlu mengikut jejak langkah skandal 1MDB yang ditunda pendakwaannya sehingga kerajaan bertukar kerana hal itu akan memberi tanggapan buruk terhadap komitmen kerajaan dan Perdana Menteri dalam usaha memerangi rasuah serta penyalahgunaan kuasa.
“Skandal LCS ini bukan hal yang baru diketahui oleh agensi penguatkuasa dan badan penyiasat. Ini juga merupakan di antara kecurangan besar yang melibatkan dana awam diketahui setakat hari ini, selepas daripada skandal 1MDB.
“Justeru tidak ada sebarang alasan munasabah bagi Peguam Negara melengah-lengahkan pendakwaan terhadap individu-individu korup yang terlibat,” katanya lagi.
Tambah Kamil, watak watak di sebalik skandal LCS dalam modus operandi pengubahan wang haram sama seperti skandal 1MDB dan dikhuatiri didalangi watak yang sama, harus diselesaikan segera di mahkamah untuk memulihkan keyakinan rakyat terhadap institusi negara.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/skandal-lcs-siasatan-selesai-peguam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramai Tunggu Ketelusan Ketua Hakim Negara Berkenaan Peguam Negara

Ramai Tunggu Ketelusan Ketua Hakim Negara Berkenaan Peguam Negara

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 136 hits
Oleh Sirajuddin AhmadDalam tersebut sebut terma Separation of Powers tiba2 terdedah satu bentuk abuse of powes telah terjadi Dengan tersebar dokumen dari Pejabat Peguam Negara yang mengarahkan percepatkan proses kes Presiden UMNO Ahmad Zahi...
Zahid Kata Tak Terlibat Dengan Skandal Lcs Tu Tapi

Zahid Kata Tak Terlibat Dengan Skandal Lcs Tu Tapi

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 198 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi merangkap Menteri Pertahanan pada 8 Julai 2010 telah menyatakan sokongan beliau kepada surat niat daripada Boustead Naval Shipyard untuk membina enam kapal peronda generasi kedua kapal tempur pe...
Skandal Lcs Rafizi Akan Dedah Syarikat Palsu Yang Modus Operandi Mirip Mirip Isu Imdb

Skandal Lcs Rafizi Akan Dedah Syarikat Palsu Yang Modus Operandi Mirip Mirip Isu Imdb

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 171 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli akan mendedahkan nama syarikat dikatakan palsu yang didakwa ditubuhkan bagi tujuan penyelewengan dalam projek perolehan kapal tempur pesisir esok Modus operandi mirip mirip isu I...
Skandal Lcs Pas Sedia Bantu Pertahan Umno

Skandal Lcs Pas Sedia Bantu Pertahan Umno

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 201 hits
KUALA LUMPUR Pas sedia memberi bantuan kepada UMNO yang kini dilihat cedera bagi memperoleh kemenangan pada Pilihan Raya Umum Ke 15 Ketua Penerangan Pas Khairil Nizam Khirudin berkata kecederaan UMNO itu adalah berikutan serangan bertubi tu...
Bn Langsung Tak Minta Maaf Menyesal Atas Skandal Lcs Khalid

Bn Langsung Tak Minta Maaf Menyesal Atas Skandal Lcs Khalid

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 91 hits
Barisan Nasional dilihat seolah olah tidak menunjukkan sebarang penyesalan atas skandal perolehan kapal tempur pesisir yang melibatkan keselamatan negara kata Khalid Samad Pengarah Komunikasi Amanah itu berkata kelewatan projek yang dimulak...
Selepas Skandal Lcs Isu Beli Meriam Howitzer Tak Ikut Kehendak Atm Pula Timbul

Selepas Skandal Lcs Isu Beli Meriam Howitzer Tak Ikut Kehendak Atm Pula Timbul

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 122 hits
Selepas skandal kapal perang pesisir LCS bernilai RM9 billion terbongkar dan terkini pembelian senjata meriam Howitzer secara rundingan terus tidak mengikut kehendak pihak Angkatan Tentera Malaysia pula timbul Bahkan ada di antara pembelian...
Skandal Lcs Apa Media Indonesia Kata Terhadap Malaysia Bacalah

Skandal Lcs Apa Media Indonesia Kata Terhadap Malaysia Bacalah

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 267 hits
ZONAJAKARTA COM Indonesia dan Malaysia adalah dua negara yang sama sama pernah membuat kapal tempur pesisir Kapal tempur pesisir atau kapal tempur littoral adalah kapal yang memiliki ukuran relatif lebih kecil dan ditujukan untuk operasi di...
Ugut Ketua Hakim Negara Pemimpin Ph Sokong Siasatan Polis

Ugut Ketua Hakim Negara Pemimpin Ph Sokong Siasatan Polis

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 179 hits
freemalaysiatoday com August 20 2022 9 45 PMMajlis presiden PH yang terdiri daripada pemimpin PKR Amanah DAP dan Upko menggesa pemimpin Umno menghentikan serangan mereka PETALING JAYA Pemimpin Pakatan Harapan menyokong tindakan polis untuk ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord

Jadilah Cucu Yang Disayang