Skandal 1mdb Bekas Pegawai Bank Coutts Co Swiss Di Dapati Bersalah


GENEVA - Seorang bekas pegawai bank Coutts & Co didapati bersalah gagal memberi amaran masalah pengubahan wang haram berkaitan pemindahan AS$700 juta (RM2.9 bilion) ke dalam akaun dikendalikan Low Taek Jho, lebih dikenali sebagai Jho Low, yang didakwa dalang di belakang skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Lelaki itu, yang hanya dikenali sebagai "A", didenda 50,000 Swiss francs (RM232,636) oleh Mahkamah Jenayah Persekutuan Switzerland dalam keputusan hari ini.
"Terdapat banyak petunjuk bahawa terdapat petanda serius mengenai pengubahan wang haram, yang meningkat seiring perjalanan waktu," kata mahkamah dalam satu kenyataan.
"Walaupun mengetahui adanya kecurigaan ini, A "tidak memaklumkan" kepada pegawai pengawal selia "sehingga dia meninggalkan bank itu."
Skandal 1MDB yang sudah satu dekad, yang menyebabkan kejatuhan mantan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak, kembali menjadi tajuk utama minggu lalu.
Najib didapati bersalah kerana menyalahgunakan kuasa dan pengubahan wang haram, manakala Goldman Sachs Group Inc mengadakan perjanjian AS$3.9 bilion (RM16.5 bilion) dengan Malaysia untuk menyelesaikan siasatan terhadap peranan bank Amerika Syarikat (AS) dalam satu skim untuk membelanjakan dana pelaburan 1MDB.
Skandal itu sangat mengejutkan kerana keberanian Jho Low, seorang ahli kewangan yang tidak begitu dikenali mengumpul dana AS$8 bilion (RM33.9 bilion) yang bertujuan untuk membangunkan ekonomi Malaysia, dan pihak berkuasa mendakwa dia kemudian mencuri dana terbabit untuk membiayai perbelanjaan mewah untuk pesta, kereta sport, hartanah mewah, dan hasil seni yang tidak ternilai.
Jho Low menubuhkan syarikat yang berdaftar di Seychelles, Good Star, pada bulan Mei 2009 dan membuka akaun di Coutts cawangan Singapura kurang dari sebulan kemudian.
Menjelang bulan September tahun itu, Jho Low memohon untuk menghentikan semua komunikasi dengan Coutts di Singapura dan memohon untuk menerima kemas kini hanya dari unit Coutts Swiss ke alamat gmail yang telah dibuatnya: [email protected].
Walaupun permohonan itu tidak ortodoks, A meluluskan permintaan Jho Low untuk memindahkan AS$700 juta (RMRM2.9 bilion) dari 1MDB ke satu akaun atas nama Good Star.
Dalam e-mel pada 2 Oktober 2009, dia menulis "usaha wajar setakat ini adalah bagus dan kami mempunyai bukti yang mencukupi bahawa pembayaran itu benar dan sah".
Peguam A, Monika Roth, gagal dihubungi untuk memberi komen mengenai keputusan terbabit.
Coutts & Co dijual oleh Royal Bank of Scotland Group plc pada tahun 2016 kepada Union Bancaire Privee.
Ia didenda AS$6.5 juta (RM27.5 juta) pada tahun 2017 kerana membenarkan aset bernilai AS$2.4 bilion (RM10.2 bilion) yang berkaitan dengan dana pembangunan Malaysia mengalir melalui akaunnya di beberapa bank Switzerland.
Jho Low, ahli perniagaan dalam buruan kini didakwa berada di Macau, tetapi pihak berkuasa di sana hari ini menolak dakwaan oleh polis Malaysia itu.
Malaysia menuntut penangkapannya selepas mengeluarkan tuduhan baru terhadapnya pada Februari.  #sumber

http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/08/skandal-1mdb-bekas-pegawai-bank-coutts.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Swiss Sabitkan Pegawai Bank Bersalah Tutup Mata Dana 1mdb

Mahkamah Swiss Sabitkan Pegawai Bank Bersalah Tutup Mata Dana 1mdb

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 146 hits
Mahkamah Switzerland telah mensabitkan kesalahan terhadap seorang pegawai bank kerana gagal untuk memberikan amaran mengenai wang jutaan dolar berkaitan dengan syarikat pelaburan negara 1MDB yang terpalit dengan skandal itu Mahkamah Jenayah...
Kronologi Kes Dana Src Bekas Anak Syarikat 1mdb

Kronologi Kes Dana Src Bekas Anak Syarikat 1mdb

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 341 hits
Assalammualaikum dan salam sejahtera Bekas Perdana Menteri itu sebelum disabitkan bersalah menyeleweng RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd Baca Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib bersalah atas tujuh pertuduhan Najib didapati bersal...
1mdb Zafrul Dedah Bekas Ag Tun M Cakap Tak Serupa Bikin

1mdb Zafrul Dedah Bekas Ag Tun M Cakap Tak Serupa Bikin

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 275 hits
KUALA LUMPUR Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz hari ini mendedahkan kerajaan Pakatan Harapan berhasrat untuk membuat penyelesaian luar mahkamah berhubung hutang 1Malaysia Development Bhd kepada Goldman Sachs Menurut beliau terd...
Skandal 1mdb Bila Muhyiddin Mahu Beritahu Status Baki As 5 Bilion

Skandal 1mdb Bila Muhyiddin Mahu Beritahu Status Baki As 5 Bilion

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 171 hits
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mempersoalkan bila Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu berterus terang di mana baki AS 5 bilion yang sepatutnya dituntut dari bank pelaburan Global Goldman Sachs berhubung skandal 1MDB Guan Eng me...
Kadir Saran Pihak Berkuasa Siasat Bank Di Malaysia Terbabit Aliran Dana 1mdb

Kadir Saran Pihak Berkuasa Siasat Bank Di Malaysia Terbabit Aliran Dana 1mdb

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 440 hits
Kadir Jasin berkata bank di Malaysia yang didapati terbabit dalam pengaliran wang haram 1MDB patut didakwa di mahkamah PETALING JAYA Wartawan veteran A Kadir Jasin menyarankan pihak berkuasa menyiasat bank di negara ini yang terbabit dalam ...
Risiko Pengulangan Pkp Warga Asnaf Disaran Segera Buka Akaun Bank Raja Muda Perlis

Risiko Pengulangan Pkp Warga Asnaf Disaran Segera Buka Akaun Bank Raja Muda Perlis

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 163 hits
Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah menyarankan warga asnaf yang belum memiliki atau membuka akaun bank agar segera berbuat demikian bagi tujuan mempermudahkan penyaluran sumbangan sekiranya berlaku sebarang pe...
Lanjutan Moratorium Bantuan Bank Bersasar Cara Permohonan Semakan Kelayakan

Lanjutan Moratorium Bantuan Bank Bersasar Cara Permohonan Semakan Kelayakan

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 696 hits
LANJUTAN MORATORIUM BANTUAN BANK BERSASAR CARA PERMOHONAN SEMAKAN KELAYAKAN Lanjutan Moratorium dan Bantuan Bank Bersasar yang lebih berfokus khusus untuk golongan yang benar benar memerlukan iaitu Pertama bagi individu yang kehilangan peke...
Bank Islam Welcomes New Chairman To Its Board Of Directors

Bank Islam Welcomes New Chairman To Its Board Of Directors

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 430 hits
Bank Islam Malaysia Berhad welcomes Tan Sri Dr Ismail bin Haji Bakar as its new Chairman with effect from 1 August 2020 Tan Sri Dr Ismail bin Haji Bakar succeeds Datuk Zamani Abdul Ghani who retired from the Bank on 1 March 2020 after 9 yea...
5160 Elak Akaun Bank Diguna Pihak Lain Utusan Malaysia 01 08 2020

5160 Elak Akaun Bank Diguna Pihak Lain Utusan Malaysia 01 08 2020

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 278 hits
SAUDARA PENGARANG PENDEDAHAN Persatuan Pengguna Islam Malaysia baru baru ini tentang 25 000 kes keldai akaun yang didalangi sindiket di seluruh negara sejak tiga tahun lalu cukup mengejutkan Pendedahan itu jelas membuktikan masih terdapat r...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally