Siswa Miskin Terpaksa Ikat Perut Hanya Makan Sekali Sehari Kerap Berpuasa Dan Bergantung Sebuku Roti Untuk Dua Hari




Mengikat perut dengan hanya makan sekali sehari, kerap berpuasa dan bergantung pada sebuku roti untuk dua hari, antara ikhtiar hidup sebilangan pelajar di Universiti Malaya (UM) yang terpaksa menahan lapar akibat kekangan kewangan.

Inilah antara kesempitan hidup dialami pelajar daripada keluarga berpendapatan 40 peratus terendah (B40) itu yang terpaksa berjimat cermat demi meneruskan pengajian masing-masing.

Ramai yang mencatu wang saku yang diberi keluarga dengan memilih menu paling menjimatkan daripada membeli makanan di kafe tertentu yang didakwa agak mahal sehingga ada yang terdedah kepada serangan gastrik.

Wartawan BH yang menyelami sendiri kehidupan pelajar terbabit, mendapati pilihan makanan kebanyakan pelajar daripada keluarga berpendapatan 40 peratus terendah (B40) ialah yang berharga murah, termasuk mi segera atau apabila di kampus, membeli ‘nasi bujang’ yang mengandungi nasi putih, sup kosong, telur dan sambal belacan antara RM2 hingga RM2.50.

Pelajar jurusan Bahasa Melayu Profesional di Akademi Pengajian Melayu UM, Ilmah Ismail, 21, dari Kampung Keramat, Semporna, Sabah, berkata kadangkala dia hanya minum air suam dan makan sekali sehari pada waktu malam, untuk menjimatkan belanja.

PENSYARAH MASAK MAKANAN

“Ada juga pensyarah memasak untuk mahasiswa miskin, selain persatuan pelajar sediakan kupon makanan RM5, tetapi bukan semua dapat bantuan itu.

“Saya pula hanya dapat wang saku RM100 sebulan untuk makan dan minum menerusi Projek Biasiswa Tamanni, iaitu inisiatif beberapa pertubuhan bukan kerajaan,” kata anak pekebun ini.

Projek Biasiswa Tamanni adalah hasil inisiatif Persatuan Belia Harmoni Serdang, Yayasan Bunga Raya, Akademi Penokohan Pemuda IKRAM, Yayasan Buruj serta Pertubuhan IKRAM Malaysia.

Pelajar Fakulti Pergigian UM, Nur Atikah Ghazali, 22, anak pemandu lori dari Bachok, Kelantan, turut mengakui nasi lemak RM1 antara menu utamanya, selain merebus sendiri telur untuk mengisi perut bagi menjimatkan belanja, tambahan pula dia kini terpaksa menyewa kediaman di luar kampus sejajar peraturan universiti.

“Saya bersama sembilan rakan lain terpaksa menyewa pangsapuri dua bilik yang terletak berhampiran Pusat Perubatan Universiti Malaysia (PPUM) .

“Setiap seorang bayar RM267 sebulan, ini tak termasuk bil elektrik dan air. Sebenarnya, rumah kami ini hanya diduduki empat orang saja seperti ditetapkan pemilik.

“Namun, kami terpaksa tinggal bersesak sembilan orang semata-mata untuk jimatkan belanja dan lagipun, jarak rumah sewa ke kampus hanya berjalan kaki saja,” katanya.



Nur Atikah mengakui dengan pendapatan ayahnya di antara RM500 hingga RM1,000 sebulan adalah sukar untuk menampung kos pengajian dan sara hidupnnya.

“Mujurlah ada bantuan Projek Biasiswa Tamanni kerana jika tidak, mungkin saya sudah berhenti belajar,” katanya yang mempunyai tiga adik yang masih bersekolah.

Pelajar Ijazah Sarjana Muda Bahasa dan Linguistik, Muhammad Nurfathi Abdul Hamid, 23, dari Kuala Kubu Bharu, Selangor, berkata, makan sekali sehari bukan perkara asing dan apabila terpaksa mengikat perut, dia lazimnya hanya makan pada waktu malam dengan ‘nasi bujang,’ sebuku roti atau roti naan berharga RM2 sekeping.

“Saya juga selalu cari peluang hadir program, aktiviti atau majlis di dalam dan luar kampus, yang biasanya turut sediakan makanan.

“Kadangkala, saya berpuasa atau tidur awal pada waktu malam untuk lupakan rasa lapar. Sepanjang pengajian, saya tidak boros dan beli barang ikut keperluan sahaja, malah tiada motosikal atau kereta,” katanya.

Anak sulung daripada tiga beradik ini berkata, keluarganya cuma bergantung pada bayaran pencen bapanya RM1,200 sebulan, manakala ibu tidak bekerja dan bersyukur kerana menerima biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

KELUARGA TAK MAMPU

Pelajar Perakaunan, Muhamad Aiman Basyir Mohammad, 22, dari Kuantan, Pahang, mengakui dia terpaksa berhutang dengan rakan dan makanan pilihan pula selalunya nasi berlaukkan seekor ikan atau sayur berharga antara RM3 hingga RM4 atau roti canai RM1.

“Dalam seminggu, biasanya tiga hari saya terpaksa berhutang dengan kawan,” kata anak ketiga daripada tujuh beradik ini, yang bergantung pada baki pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) RM300 selepas ditolak yuran setiap semester, selain wang saku RM200 kiriman ibu bapanya setiap dua bulan.

“Saya pernah terfikir berhenti belajar dan bekerja, namun rakan banyak memberi dorongan supaya berjaya dalam pelajaran demi mengubah nasib keluarga,” katanya yang bekerja sambilan pada setiap cuti semester.

Seorang lagi pelajar, Muhammad Izzat Hakimi Abd Halim, 20, pula mendedahkan ada rakannya tidak meneruskan pengajian akibat masalah kewangan, manakala dia sendiri kerap berpuasa dan makan cuma sekali sehari, kerana perlukan purata perbelanjaan RM10 sehari untuk membeli makanan pada waktu tengah hari dan malam.

Sumber : bharian.com.my © copyright 2019 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://blogmazeer.blogspot.com/2019/09/siswa-miskin-terpaksa-ikat-perut-hanya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perut Kerap Berangin Sampai Payah Nak Bernafas Wanita Ini Ingat Gastrik Rupanya Bukan

Perut Kerap Berangin Sampai Payah Nak Bernafas Wanita Ini Ingat Gastrik Rupanya Bukan

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 283 hits
Perrnahkah anda merasai sakit perut yang teramat sangat Jika ya segeralah rujuk kepada doktor bagi mendapatkan rawatan secepat mungkin kerana sakit perut anda itu mungkin bukan sakit perut yang biasa biasa Seorang pengguna Instagram bernama...
Tpm Qatar Berlepas Pulang Selepas Mengadakan Lawatan Kerja Dua Hari Ke Malaysia

Tpm Qatar Berlepas Pulang Selepas Mengadakan Lawatan Kerja Dua Hari Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 298 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Remaja Alami Buta Warna Akibat Kerap Gunakan Handphone Lebih 10 Jam Sehari

Remaja Alami Buta Warna Akibat Kerap Gunakan Handphone Lebih 10 Jam Sehari

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 340 hits
Seorang remaja perempuan berusia 16 tahun di Taiwan disahkan buta warna kerana banyak menghabiskan masa menggunakan telefon bimbitnya lebih dari 10 jam setiap hari Menurut Dr Hung Chi ting pesakit secara berterusan terdedah kepada cahaya te...
Pergi Di Hari Lahir Daddy Sungguh Tak Dijangka Hanya Demam Alya Pergi Selamanya

Pergi Di Hari Lahir Daddy Sungguh Tak Dijangka Hanya Demam Alya Pergi Selamanya

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 258 hits
Pergi dalam keadaan yang mulanya dengan demam biasa sungguh tak dijangka Tiada siapa sangka anak yang masih perlukan kasih sayang dan belaian dari kedua ibu bapa telah dijemput ilahi dalam keadaan yang masih belum bersedia Melalui apa yang ...
Tidak Hanya Pria Wanita Ternyata Juga Bisa Mengalami Ereksi Di Pagi Hari

Tidak Hanya Pria Wanita Ternyata Juga Bisa Mengalami Ereksi Di Pagi Hari

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 190 hits
Klitoris memiliki jaringan ereksi sama seperti penis Namun hal ini tak dapat terlihat secara jelas pada semua orang pembengkakan klitoris terjadi di bagian dalam dan banyak wanita yang tidak menyadarinya terang Aleece Fosnight pakar urologi...
Nikmati Suasana Kemeriahan Hari Deepavali Hanya Di The Curve

Nikmati Suasana Kemeriahan Hari Deepavali Hanya Di The Curve

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 424 hits
Hi Korang Pesta Cahaya atau lebih dikenali sebagai Deepavali the Curve akan dimeriahkan lagi dengan pameran hiasan Kolam yang cukup elegan persembahan tarian India yang cukup memukau serta pelbagai aktiviti menarik yang bakal menanti pengun...
Bapa Pijak Perut Dan Punggung Anak 3 Tahun Sampai Mati Hanya Kerana Terberak Dalam Seluar

Bapa Pijak Perut Dan Punggung Anak 3 Tahun Sampai Mati Hanya Kerana Terberak Dalam Seluar

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 501 hits
Tak dinafikan bukan senang nak uruskan anak lagi lagi kalau tak berpengalaman Memang memerlukan kesabaran yang lebih Namun kesabaran tu tak ada dalam diri seorang bapa tiri dari Indonesia ini yang pada awalnya mengatakan anak tirinya yang b...
Anak Hanya Mampu Terbaring Kena Sawan Sampai Sembilan Kali Sehari

Anak Hanya Mampu Terbaring Kena Sawan Sampai Sembilan Kali Sehari

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 426 hits
Ibu dan ayah manalah yang tegar melihat anak yang masih kecil menanggung sakit yang maha hebat Namun itulah yang perlu dilalui setiap hari oleh Nurul Ashafiqah Azlan 23 dan suami Azhar Ali 36 Anak mereka Nur Iman Fitriah menghidap penyakit ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision