Sistem Pendidikan Negara Tidak Tepat


Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang diisytiharkan pada 1988 dan disemak semula pada 1996, antaranya berhasrat untuk melahirkan anak bangsa yang berkeupayaan memberi sumbangan kepada kesejahteraan dan kemakmuran masyarakat dan negara. Sehubungan itu, ia melibatkan sistem pendidikan negara yang dilalui mereka dari peringkat tadika sehinggalah pendidikan tinggi. Dengan ini, ia bermaksud golongan muda kita harus dapat ikut membantu dalam mewujudkan keadaan aman damai dengan memberi kemakmuran sosial kepada masyarakat dan negara, iaitu bersatu padu antara mereka sama ada dari segi hubungan baik etnik mahupun identiti nasional kental.

Untuk itu, pertama-tamanya sistem pendidikan negara kita perlu mempunyai sifat tersebut, iaitu ciri dan kewajipan ke arah mencapai hasrat yang membolehkan anak bangsa kita turut menyumbang dalam menjadikan masyarakat bersatu padu dengan keadaan bahagia ekoran perpaduan erat lagi utuh dan rasa keterikatan kepada negara sebagai tanah air. Persoalannya di sini, adakah kemudahan ini tersedia dalam sistem pendidikan negara?

Sifat sebegini tidak ada walaupun secara tersirat. Sebaliknya, sistem pendidikan kita bukan sahaja menggalakkan, ia ikut membenarkan pengasingan etnik berlaku pada usia amat muda. Sehubungan itu, anak bangsa kita sudah mula dipisah-pisahkan sewaktu tadika lagi sebelum ke sekolah rendah pun. Ini kerana dua institusi ini menawarkan pembelajaran dalam pelbagai aliran bahasa.

Apabila berada di sekolah menengah, mereka didapati tidak mampu bergaul secara bebas. Ini kerana ramuan perpaduan yang tidak pernah disemaikan untuk bergaul dengan etnik di sekolah rendah yang tiada demografi kepelbagaian etnik telah bukan sahaja memulakan, tetapi melahirkan polarisasi kaum. Ia terus wujud di sekolah menengah dan berlanjutan sehingga ke institusi pendidikan tinggi dan akhirnya mapan di tempat kerja.

Sehubungan pengasingan etnik pada peringkat awal lagi yang sepatutnya dimanfaatkan sistem pendidikan negara bagi membina persahabatan antara kaum untuk anak bangsa kita memiliki minda terbuka tentang kepelbagaian, bukan sahaja ia kesilapan besar, ia juga kemudaratan. Ini dapat dilihat dengan jelas pada banyak hal selain polarisasi kaum.

PERJANJIAN ETNIK
Dengan tiadanya pergaulan bebas, ia pula mewujudkan keadaan tidak faham memahami cara hidup kaum lain yang kemudiannya membawa kepada suasana tidak percaya mempercayai sehinggalah masing-masing kaum saling mencurigai antara satu sama lain. Semua ini kerana sistem pendidikan kita tiada nilai penyatuan yang tinggi, malah ia tiada langsung nilai murni ini. Oleh itu, kita tidak boleh sesekali menyalahkan anak bangsa kita kerana gagal menyumbang kepada kesejahteraan dan kemakmuran masyarakat dan negara, khususnya dari segi pemupukan perpaduan negara dan pendukungan identiti nasional.

Sebenarnya terdapat perbezaan pandangan tentang pendidikan pelbagai aliran yang wujud di peringkat sekolah rendah. Bagi yang menyokongnya, ia didakwa baik kerana murid dari usia tujuh sehingga 12 tahun sangat memerlukan pembinaan identiti etnik kukuh sebelum ke sekolah menengah yang hanya terdiri daripada satu aliran yang dihadiri pelbagai kaum. Mereka ini juga mempercayai identiti etnik kukuh itu akan melancarkan pergaulan antara kaum dan agama semasa di sekolah menengah. Ia dipercayai akan memupuk perpaduan negara yang sangat diperlukan itu.

Namun, ia meleset sama sekali seperti yang sangat tidak diyakini mereka yang menentang. Bagi mereka, mana mungkin ia boleh terjadi semudah itu apabila identiti etnik kukuh dipupuk dahulu sebelum disemai identiti nasional yang bersifat simbol dan proses sosiobudaya Melayu seperti yang dipersetuju bersama dalam Perjanjian Etnik menjelang kemerdekaan.

Sepatutnya sistem pendidikan negara menganjurkan jenis pendidikan yang merangkumkan anak bangsa belajar bersama-sama semenjak kecil lagi. Ini penting kerana anak yang sudah bersama-sama semasa kecil akan terus bersama-sama apabila dewasa nanti dan sehingga akhir hayat. Ini petua cukup mudah yang diangkat banyak sistem pendidikan di seluruh dunia, untuk melahirkan anak bangsa yang berkeupayaan menyumbang kepada kemakmuran sosial masyarakat dan negara.

Namun, petua semudah inipun tidak mampu kita fahami untuk dianjurkan sebagai unsur utama pada sistem pendidikan negara dalam konteks nilai penyatuan tinggi.

Dengan adanya pendidikan pelbagai aliran di peringkat sekolah rendah lagi, kita sebenarnya akan terus tidak berjaya melahirkan anak bangsa yang dapat menyumbang secara bermakna dalam bukan sahaja pemupukan, tetapi pelestarian perpaduan negara dan juga penjulangan identiti nasional.

Pendidikan di mana-mana jua tidak semata-mata menjurus kepada hasrat untuk memandaikan anak bangsa sahaja, ia juga bermatlamat untuk menyatukan anak bangsa walaupun dalam kalangan yang sama bangsa, apatah lagi yang tidak sebangsa seperti di negara ini. Oleh itu, untuk tujuan perpaduan negara erat lagi utuh, kita amat perlu meneliti semula sistem pendidikan negara yang langsung tidak mempunyai nilai penyatuan. Ini sama sekali tidak selari dengan FPK yang menjadi pegangan kita untuk memajukan bidang pendidikan di negara ini, lebih-lebih lagi dalam melahirkan anak bangsa yang berkemampuan menyumbang kepada kesejahteraan dan kemakmuran masyarakat dan negara. Untuk masa ini, ia tidak mampu sebab sistem pendidikan negara tidak tepat, lantas lemah dan tiada tanggungjawab ke arah itu.

Oleh: Prof. Emeritus Datuk Dr. Teo Kok Seong

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/06/sistem-pendidikan-negara-tidak-tepat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berterusan Hentam Sistem Pendidikan Negara Dong Zong Dah Tak Patut Wujud

Berterusan Hentam Sistem Pendidikan Negara Dong Zong Dah Tak Patut Wujud

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 195 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin Dong Zong yang tak sedia asimilasi dengan sistem pendidikan kebangsaan BANGI Dakwaan Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia bahawa sistem pendidikan di negara ini terperangkap dalam sist...
Bank Negara Loan Borrowers Who Ve Seen Income Drop Eligible For Lower Monthly Installments

Bank Negara Loan Borrowers Who Ve Seen Income Drop Eligible For Lower Monthly Installments

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 181 hits
Bank Negara Malaysia today reiterated that all loan borrowers who have suffered a drop in income including salary allowances commissions and household incomes are eligible for a reduction of monthly installments according to the reduced inc...
Ramai Yang Layak Jadi Peguam Negara Kata Zaid Kepada Thomas

Ramai Yang Layak Jadi Peguam Negara Kata Zaid Kepada Thomas

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 211 hits
PETALING JAYA Bekas menteri Zaid Ibrahim membidas bekas Peguam Negara Tommy Thomas berhubung kenyataannya yang mendakwa Malaysia akan menyaksikan pelantikan orang bukan Melayu sebagai Peguam Negara pada masa akan datang Beliau berkata ia mu...
Covid 19 Detik Hitam Buat Negara 126 Kes Kematian Dilaporkan Pada Hari Ini Paling Tinggi Sejak Pandemik Bermula

Covid 19 Detik Hitam Buat Negara 126 Kes Kematian Dilaporkan Pada Hari Ini Paling Tinggi Sejak Pandemik Bermula

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 230 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia pada hari ini telah memaklumkan bahawa terdapat 7 703 kes positif COVID 19 baharu yang dilaporkan pada hari ini
16 Pesawat China Hanya Menjalani Latihan Rutin Tak Sasar Mana Mana Negara Pun Jurucakap Kedutaan China

16 Pesawat China Hanya Menjalani Latihan Rutin Tak Sasar Mana Mana Negara Pun Jurucakap Kedutaan China

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 246 hits
The Reporter31 Mei 2021 Tentera Udara Diraja Malaysia telah mengesan 16 pesawat Tentera Udara Republik Rakyat China yang dikatakan memasuki ruang udara ZMM Kota kinabalu FIR dan menghampiri ruang udara nasional Penerbangan pesawat pesawat P...
Pasangan Ahli Sukan Tak Boleh Ikut Ke Luar Negara

Pasangan Ahli Sukan Tak Boleh Ikut Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 197 hits
Oleh MOHD RIDZAUDDIN ROSLAN Hafizh bersama isterinya Suzana ketika di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur baru baru ini PETALING JAYA Mana mana ahli sukan yang mewakili Malaysia dalam kejohanan antarabangsa secara on and off tidak di...
Serupa Negara Polis Peguam Kecam Keperluan Permit Polis Untuk Wakili Anak Guam

Serupa Negara Polis Peguam Kecam Keperluan Permit Polis Untuk Wakili Anak Guam

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 317 hits
LFL berkata akses kepada badan kehakiman tidak sepatutnya bergantung kepada kebenaran badan penguatkuasaan yang mungkin memiliki kepentingan terhadap mereka yang ditahan Orang ramai yang perlu melakukan perjalanan memerlukan kebenaran darip...
Seluruh Negara Bagai Bandar Mati

Seluruh Negara Bagai Bandar Mati

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 180 hits
Perintah Kawalan Pergerakan Penuh fasa pertama selama dua minggu yang bermula semalam disambut baik rakyat di seluruh negara Tinjauan Kosmo di bandar bandar besar yang mempunyai kepadatan penduduk tinggi se perti Kuala Lumpur Shah Alam Joho...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Gear Up For Standard 1 Registration

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya


Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman

Malaysia Middle Or Middling Power

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech