16 Pesawat China Hanya Menjalani Latihan Rutin Tak Sasar Mana Mana Negara Pun Jurucakap Kedutaan China


The Reporter



31 Mei 2021, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) telah mengesan 16 pesawat Tentera Udara Republik Rakyat China (PLAAF) yang dikatakan memasuki ruang udara ZMM, Kota kinabalu FIR dan menghampiri ruang udara nasional. 


Penerbangan pesawat-pesawat PLAAF itu dikesan oleh Radar Pertahanan Udara TUDM dari Pusat Pertahanan Udara (CRC 2) di Sarawak pada jam 11.53 pagi di mana pesawat-pesawat tersebut terbang secara formasi taktikal in-trail pada jarak 60 batu nautika. 


"Formasi panjang tersebut juga telah terbang dengan paten dan haluan yang sama menggunakan satu titik laluan masuk dan keluar. Mereka kemudiannya didapati mengubah arah penerbangan di ruang udara Beting Patinggi Ali yang berkepentingan kepada negara. 


TUDM LANCAR PESAWAT PEMINTAS


"Pesawat-pesawat tersebut telah dikesan terbang pada ketinggian di antara 23,000 kaki sehingga 27,000 kaki dengan kelajuan 290 knots melalui Singapore FIR sebelum memasuki ruang udara ZMM, KK FIR dan seterusnya terbang menghala menghampiri 60 batu nautika daripada pesisir pantai Wilayah Sarawak yang dikhuatiri akan mengancam kedaulatan negara. 




"Pihak TUDM telah meletakkan pesawat Hawk 208 daripada No. 6 Skuadron, Pangkalan Udara Labuan di dalam keadaan siap sedia melalui Operasi Curiga TUDM. Pemantauan menerusi radar pertahanan udara diteruskan ke atas pesawat-pesawat tersebut disamping beberapa percubaan untuk mengarahkan mereka menghubungi kawalan trafik udara KK FIR. 


"Apabila arahan tidak dipatuhi dan didapati melangkaui persempadanan KK FIR menghala ke ruang udara nasional, TUDM telah melancarkan pesawat-pesawat pemintas pada jam 1333H untuk melakukan identifikasi visual. Hasil daripada pemintasan udara yang dilaksanakan, TUDM telah mengenalpasti pesawat-pesawat tersebut adalah daripada jenis Ilyushin Il-76 dan pesawat Xian Y-20. Pesawat-pesawat jenis ini merupakan pesawat pengangkut strategik dan berupaya melaksanakan pelbagai misi," kata kenyataan TUDM. 




KERAJAAN MALAYSIA AKAN KELUARKAN NOTA BANTAHAN DIPLOMATIK


Susulan dari kejadian itu, Menteri Luar, Hishammuddin Hussein berkata, Wisma Putra akan mengeluarkan nota bantahan diplomatik terhadap pencerobohan 16 pesawat China tersebut dan memanggil Duta Besar Republik Rakyat China ke Malaysia untuk memberikan penjelasan. 


PESAWAT TENTERA UDARA CHINA BEBAS TERBANG DI RUANG UDARA RELEVAN - JURUCAKAP KEDUTAAN CHINA


Bagaimanapun, jurucakap Kedutaan Besar China menjelaskan, 16 pesawat berkenaan hanya menjalani latihan dan tidak menyasarkan mana-mana negara. 


"Setahu saya, aktiviti yang dilaporkan adalah latihan penerbangan Tentera Udara China secara rutin dan tidak mensasarkan mana-mana negara pun. 


"Menurut undang-undang antarabangsa yang relevan, pesawat tentera China bebas melakukan lintas terbang di ruang udara yang relevan. Semasa latihan ini, pesawat tentera China mematuhi undang-undang antarabangsa yang berkenaan dan tidak memasuki ruang udara wilayah negara lain," katanya. 


89 PENCEROBOHAN SEJAK 2016 - 2019


Difahamkan, kenyataan itu dikeluarkan sebelum Hishamuddin memanggal Duta Besar Republik Rakyat  China ke Malaysia untuk memberi penjelasan mengenai insiden pencerobohan tersebut. 


Menurut Laporan Ketua Audit Negara Siri 3, kapal Pasukan Pengawal Pantai China (CCG) dan Tentera Laut Pembebasan Rakyat China (PLAN) dilaporkan menceroboh perairan Malaysia sebanyak 89 kali antara 2016 dan 2019. 


Kerajaan Malaysia telah mengeluarkan nota bantahan diplomatik, namun negara yang mengamalkan sistem pemerintahan komunis itu langsung tidak menghiraukan nota bantahan tersebut. 


Sumber: FB TUDM, MalaysiaKini


June 02, 2021 at 03:56AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2021/06/16-pesawat-china-hanya-menjalani.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kehadiran Pesawat Tentera China Di Malaysia Latihan Rutin Atau Amaran Rutin

Kehadiran Pesawat Tentera China Di Malaysia Latihan Rutin Atau Amaran Rutin

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 332 hits
Program penerokaan minyak Petronas yang baru dilancarkan mungkin menjadi faktor ketegangan terbaru ini Atas Dua pesawat tentera China yang dipintas radar TUDM pada 31 Mei dan imej satelit pulau terumbu Fiery Cross Subi dan Mischief yang dit...
China Dakwa Penerbangan Di Ruang Udara Sarawak Adalah Rutin Latihan

China Dakwa Penerbangan Di Ruang Udara Sarawak Adalah Rutin Latihan

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 382 hits
Jurucakap kedutaan China berkata mengikut undang undang antarabangsa pesawat ketenteraan China menikmati kebebasan untuk melaksanakan penerbangan di ruang udara yang relevan Gambar pesawat China yang ditangkap TUDM ketika ia dikesan memasuk...
16 Pesawat China Lalu Ruang Udara Negara Ancam Kedaulatan Negara Tudm

16 Pesawat China Lalu Ruang Udara Negara Ancam Kedaulatan Negara Tudm

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 299 hits
PETALING JAYA Tentera Udara Diraja Malaysia mendedahkan bahawa pihaknya telah mengesan penerbangan mencurigakan iaitu sebanyak 16 buah pesawat Tentera Udara milik China iaitu People s Liberation Army Air Force memasuki ruang udara Zon Marit...
Pesawat Milik Israel Disahkan Masuk Ruang Udara Negara

Pesawat Milik Israel Disahkan Masuk Ruang Udara Negara

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 209 hits
Oleh MOHD HUSNI MOHD NOOR MODEL pesawat pengintip bernombor pendaftaran 4X AOO dibangunkan Israel Aerospace Industries yang dikatakan terbang di ruang udara Malaysia minggu lalu Gambar media sosialPUTRAJAYA Kementerian Pengangkutan Malaysia...
Menteri Luar Negeri Bakal Pergi Ke China Untuk Bincang Isu Pesawat China Ceroboh Ruang Udara Zon Maritim Malaysia

Menteri Luar Negeri Bakal Pergi Ke China Untuk Bincang Isu Pesawat China Ceroboh Ruang Udara Zon Maritim Malaysia

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 341 hits
Kabinet negara telah bersepakat dengan menyerahkan kepada Menteri Luar Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein untuk berbincang bersama rakan sejawatnya di China berkenaan isu 16 pesawat negara China yang menceroboh ruang udara negara in...
16 Pesawat Tentera China Ceroboh Ruang Udara Malaysia

16 Pesawat Tentera China Ceroboh Ruang Udara Malaysia

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 225 hits
Malaysiakini Penerbangan mencurigakan 16 pesawat tentera udara China dikesan di ruang udara Zon Maritim Malaysia di Kota Kinabalu semalam lapor Bernama Panglima TUDM Jeneral Tan Sri Ackbal Abdul Samad dipetik berkata insiden pesawat tentera...
Selepas Panggil China Taiko Ruang Udara Pula Diceroboh Maruah Negara Dipijak O

Selepas Panggil China Taiko Ruang Udara Pula Diceroboh Maruah Negara Dipijak O

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 184 hits
MUKHLIS SHARIFSudah lebih lapan jam masih tidak ada apa apa respon daripada Menteri Pertahanan Menteri Pengangkutan ataupun Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia Tapi bab LRT yang bukan skop kerja dia bising bab kerja dia tak ketahuan ha...
As Kecam Pesawat China Burukkan Keadaan Masuk Ruang Udara Malaysia Taiwan

As Kecam Pesawat China Burukkan Keadaan Masuk Ruang Udara Malaysia Taiwan

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 186 hits
Tindakan tersebut menambah senarai aktiviti China ganggu kestabilan wilayah lain Pesawat Ilyushin Il 76 adalah antara pesawat China yang dikesan TUDM semalam Gambar TUDM Komander Pasukan Tentera Udara Amerika Syarikat mengecam penerbangan p...
Hadapi Tekanan China Bitcoin Dilapor Susut Nilai Dari Paras Tertinggi Rm 262 953 Satu Bitcoin Kini Hanya Rm 154 217

Hadapi Tekanan China Bitcoin Dilapor Susut Nilai Dari Paras Tertinggi Rm 262 953 Satu Bitcoin Kini Hanya Rm 154 217

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 210 hits
Bitcoin sekali lagi mencatatkan kerugian setelah China berikrar untuk membanteras aktiviti perlombongan dan perdagangan mata wang Kripto Ia didagangkan pada harga 38 000 setiap satu Nilai tersebut lebih rendah dari paras tertinggi sepanjang...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover