Siput Sedut 5 Resepi Sedap Siput Sedut Wajib Cuba


Siput belitung, juga dipanggil siput sedut, kerana waktu nak makan kena sedut untuk menggeluarkan isinya yang sedap manis tapi ada yang tidak menggemarinya kerana isnya tapi terpulang pada selera masing-masing. Lazimnya siput sedut ni, akan dimasak gulai cili api atau orang utara akan buat gulai lemak siput sedut. Nak tahu cara memasak gulai lemak siput sedut, ada resepi untuk anda cuba


PengenalanSiput sedut atau juga dikenali sebagai belitung, merupakan sejenis kerang-kerangan siput air tawar yang boleh di makan dan banyak dijual di pasar, terutama pasar tani. Nama saintifiknya adalah Cerithidea obtusa dalam famili Potamididae.




Siput sedut ini ditemui di kawasan pantai barat semenanjung Malaysia. Contoh kawasan yang mudah ditemui ialah di kawasan pantai Kuala Selangor, Sabak Bernam, Sungai Besar dan beberapa negeri di Perak (kawasan pantai). Contoh terbaik mudah didapati di Pantai Bagan Nakhoda Omar, Pantai Teluk Rhu, Pantai Sg Lang, Pantai Kg. Banting. Pokok bakau minyak, kurap dan api-api memainkan peranan penting untuk habitat siput sedut ini. Makhluk air payau ini memerlukan sumber alam untuk hidup. Air yang mengalir dari bumi melalui saluran sungai ke paya bakau bersama air masin laut dari pasang surut ke pantai paya bakau sangat diperlukan siput sedut
Bagi penternak yang ingin menjadikan satu sumber pendapatan perlu mempunyai sedikit kepakaran dalam ekosistem kehidupan siput sedut ini. Tahap kemasinan lumpur dan oksigen lumpur serta bakteria yang menukar asid sulfat, sulfur, dan hidrogen perlu diambil kira.


Cara Membersihkan Siput Sedut    Cara 1 : Guna hampas kelapaSiput sedut jangan dicuci dahulu, selepas keluarkan dari plastik terus masukkan ke dalam bekas. Tuangkan hampas kelapa. Biarkan semalaman agak segala kotoran keluar dahulu. Keesokkannya barulah dicuci bersih dengan memotong bahagian hujung siput. Pastikan sesudah meletakkan hampas kelapa tutup belas agar siput tidak merayap keluar.


    Cara 2 : Guna garam kasar
Rendam siput sedut dengan garam kasar selama 1 jam, segala lendiran dari siput akan keluar, bilas beberapa kali sehingga air basuhan menjadi jernih


Basuh siput sedut beberapa kali hingga air basuhan tidak lagi keruh. Rendam siput didalam air bergaram selama 30 minit.  Garam dimasukkan untuk memastikan segala lendir dalam siput tu akan keluar.  Kemudian basuh kembali siput sedut dan dipotong bahagian hujung runcing siput sedut guna playar.  Basuh dan bersihkan, toskan dan letak tepi


Cara Memotong Hujung Siput SedutBahagian hujung yang tajam siput sedut harus dipotong menggunakan playar,  tidak terlalu panjang atau terlalu pendek kerana sekiranya tidak dipotong dengan betul, agak payah mengeluarkan isi siput sewaktu makan hingga boleh membuat rasa semput.


    1. Gulai Lemak Siput Sedut
Bahan A :
1/2 kilo siput sedut 
Santan
Asam keping


Bahan B:
3 ulas bawang merah - dihiris/ditumbuk
2 ulas bawang putih - dihiris/ditumbuk
1/2 inci halia - dihiris/ditumbuk
4 sudu rempah kari ikan
1 cawan air


Cara membuatnya:

Masukkan bahan yang dihiris kedalam periuk beserta rempah dan air.  Kacau dan pastikan rempah tu larut dalam air dengan api sederhanaBila sudah mendidih masukkan asam keping dan kacau hingga hampir keringMasukkan siput sedut dan masukkan air (jika perlu) dan pastikan siput bergaul dengan rempahMasukkan santan dan kacau dalam 10 minit hingga kuah mendidih. Tutup api dan masukkan garam secukup rasa. Masak jangan sampai pecah minyak.




    2. Gulai Cili Api Siput Sedut Dengan Keladi


Bahan-bahan
1 kg siput sedut
1 ikat keladi,
2 batang serai, dititik
2 keping asam gelugur
1 mangkuk santan cair
1 mangkuk santan pekat
1/2 mangkuk air
1 helai daun kunyit
Garam secukupnya


Bahan dikisar/tumbuk
15 - 20 tangkai cili api, kalau suka pedas boleh tambah
5 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup


Nota :
Kalau nak sedap sebenarnya masak siput tanpa campuran (keladi) tapi kalau nak boleh masukkan batang tepus atau batang lambuk yang semang sedap


Cara penyediaan

Keladi dibuang kulit luar dan dipotong dalam 3 inci kemudian dibasuh bersih. Rebus keladi dengan asam gelugur hingga lembut. Jangan terlalu over rebus sebab nanti bila dimasakkan ke dalam kuah, ia jadi terlalu lembut.



Siput dibasuh dan direndam dengan air serta garam kasar dalam 30 minit supaya lumpur dan pasir tanggal dari siput. Bila sudah bersih, potong bahagian siput yang tajam. Pastikan tidak terlalu panjang atau pendek potongannya supaya tidak sudah untuk disedut nanti. Basuh dan toskan.



Masukkan bahan yang dikisar, ke dalam periuk bersama air dan direnih dengan api kecil hingga hampir kering. Masukkan siput serta serai, tambah air, kacau supaya siput mesra dengan bahan yang di masak. Masak dengan api sederhana.



Masukkan sayur keladi dan santan cair, kacau dan biarkan kuah agak mendidih, masukkan santan pekat. 



Akhir sekali perasakan dengan garam, masak seketika dan tutup api. Siap!

    3. Masak Lemak Cili Api Siput Sedut

Bahan-bahan:-
1 kg siput sedut 
2 cawan santan 
2 batang serai, dititik 
2 keping asam gelugur
1 helai daun kunyit


Bahan untuk ditumbuk halus 
10 - 15 biji cili api
3 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup 
Garam secukup rasa


Cara memasaknya : 

Rendam siput sedut dalam bekas berisi air dan masukkan garam kasar dalam 30 minit. Kemudian basuh bersih dan potong hujung runcing siput sedut. Lebih mudah dipotong menggunakan playar tapi jangan terlalu panjang dipotong atau terlalu pendek sebab nanti sukar untuk disedut waktu makan nanti.Selepas selesai dipotong, basuh bersih dan toskan.Masukkan bahan yang telah ditumbuk ke dalam p eriuk termasuk serai yang dititik serta daun kunyit yang telah dipotong kasar dengan 1 mangkuk air.  Renih dengan api sederhana dan bila nampak agak kering, masukkan siput sedut dan kacau supaya sebati dengan bahan yang dimasak tadi.Masukkan santan serta asam gelugur, kacau dan biarkan dimasak dengan api sederhana.  Kacau kuah supaya tak pecah minyak dan bila nampak hampir mendidih tutup api.  Perasakan dengan garam secukupnya. Siap!
    4. Siput Sedut Lemak Lada Kering


Bahan-bahan1 kg Siput sedut -Lada kering (ikut suka)Belacan - sebesar ibu jariBawang besar - 1 biji4 ulas Bawang putih -Halia - sebesar ibu jariKunyit hidup - sebesar ibu jariSerai 2 batang - dititikSantanGaramAjinomotoGulaPes asam jawaAir
Cara memasak :
Kisar lada kering, bawang besar, bawang putih, halia, kunyit hidup & belacan..Masukkan bahan2 yg dikisar ke dlm kuali..masukkan air serta serai..Setelah mendidih masukkan siput sedut..Masukkan santan, garam, ajinomoto, gula & pes asam jawa..
sumber : cookpad

Baca : peminat kerang boleh cuba resepi Kerang Masak Kam Heong

    5. Siput Sedut Serai Belacan


Bahan-bahanSiput sedut - direndam dengan limau nipisBawang Merah - ditumbukBawang Putih - ditumbukBelacan - ditumbukSerai - ditumbuk sekali jeLada hidup - ditumbukLada cili - 4 batang untuk yg pedas- ditumbukBilis - ditumbukGaram, Gula, AjinamotoAsam jawa
Cara MemasakTumis semua bahan yang ditumbuk sehingga matang dan naik bau.Masuk asam jawa, siput sedut, garam, ajinamoto dan gula. Ditutup sebentar supaya siput nya betul2 masak.sumber : cookpad



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2023/09/siput-sedut-5-resepi-sedap-siput-sedut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Bubur Anak Lebah Makanan Tradisi Rakyat Perak Yang Wajib Anda Cuba Bahannya Mudah

Resepi Bubur Anak Lebah Makanan Tradisi Rakyat Perak Yang Wajib Anda Cuba Bahannya Mudah

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 49 hits
Pernah makan bubur anak lebah Ita memang tak pernah makan Bukan kata makan namanya pun ita tak pernah dengar Hari tu ita ada ternampak seorang rakan dari group Masak Apa Hari Ni kongsikan bubur ni Macam unik aje ita nampak Tu yang macam nak...
Bilis Cukbi Rangup Pedas Dan Sedap Wajib Cuba

Bilis Cukbi Rangup Pedas Dan Sedap Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 76 hits
Akhirnya Akhirnya Akhirnya Yang ditunggu mai jugak yeaayy Cun cun pulak time cikla nak lunch bak kata pepatah bagai mengantuk disorongkan bantal Gitu Bilis Cukbi rangup pedas dan sedap Wajib cuba Masuk je mulut zasss rasa pedas manis masin ...
Resepi Asam Pedas Tulang Sedap Dan Mudah

Resepi Asam Pedas Tulang Sedap Dan Mudah

papar berkaitan - pada 14/9/2023 - jumlah : 86 hits
Selalunya kalau kita membeli daging bahagian tulang apa yang terfikir di fikiran mesti nak masak sup tulang atau gulai tulang tapi jarang sekali yang akan memasak asam pedas tulang Asam pedas tulang selalunya daging tetel yang dibuat asam p...
Resepi Kimchi Senang Gila Nak Buat Sedap

Resepi Kimchi Senang Gila Nak Buat Sedap

papar berkaitan - pada 18/9/2023 - jumlah : 107 hits
Resepi kimchi senang gila nak buat sedap Kenapa tak teringin sebelum niiiiii Patutla ramai yang suka Resepi ni untuk separuh kubis ja sebab sha nak try jaa takut tak kena dengan tekak Rupanya sedap
5 Resepi Ayam Masak Merah Sedap

5 Resepi Ayam Masak Merah Sedap

papar berkaitan - pada 9/9/2023 - jumlah : 112 hits
Ayam masak merah ini cukup sangat sinonim dengan menu kenduri kahwin rumah terbuka atau jamuan kejiranan tapi resepi ayam masak merah yang kita masak di rumah seringkali tidak sama macam makan di kenduri PengenalanAyam masak merah adalah hi...
Ikan Pari 10 Resepi Ikan Pari Yang Sedap Memikat Selera

Ikan Pari 10 Resepi Ikan Pari Yang Sedap Memikat Selera

papar berkaitan - pada 5/9/2023 - jumlah : 98 hits
Ikan pari merupakan antara jenis ikan yang kerap digunakan dalam masakan Ianya juga sesuai dinikmati bersama apa jenis kuah atau sambal jadi tidak hairan lauk ini memang cukup popular di kebanyakan gerai Kenali Ikan PariTahu tak yang ikan p...
Resepi Sambal Kicap Padu Sedap

Resepi Sambal Kicap Padu Sedap

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 102 hits
Jom kali ini saya nak share Resepi Sambal Kicap Padu Sedap sangat Resepi ni dapat dari makcik suami yang berasal dari Johor Memang sedap Sambal Kicap ni dan terasa perfect jika digandingkan dengan sup soto dan sebagainya Sebenarnya sebelum ...
Ni Resipi Ayam Masak Bawang Pulau Pinang Paling Senang Rasa Memang Sedap Kena Cuba

Ni Resipi Ayam Masak Bawang Pulau Pinang Paling Senang Rasa Memang Sedap Kena Cuba

papar berkaitan - pada 21/9/2023 - jumlah : 65 hits
Ni Resipi Ayam Masak Bawang Pulau Pinang Paling Senang Rasa Memang Sedap Kena Cuba Umumnya menu berasaskan ayam menjadi kegemaran ramai apatah lagi jika menjamu selera di restoran mamak Menu ayam goreng sering menjadi pilihan dan tidak dina...
Nasi Goreng Melimpah Viral Wajib Cuba Makan Sampai Tersandar Weh

Nasi Goreng Melimpah Viral Wajib Cuba Makan Sampai Tersandar Weh

papar berkaitan - pada 7/9/2023 - jumlah : 96 hits
Memang tak dinafikan kedai Nasi Goreng Melimpah Viral memang dah lama dikenali ramai Cuma peluang cikla nak mencubanya sendiri tu datang lambat sikit Hihi Kebetulan memang tengah lapar apa lagi Bak kata pepatah orang mengantuk disorongkan b...
Ctah Minuman Tenaga Formulasi Dari Bahan Organik

Berlumba Lumba Pergi Umrah Masjid Di Kampung Sunyi Pendakwah

Bagaimana Bank Buat Duit Dengan Hanya Menguruskan Transaksi Duit Orang Sahaja

Drama Seofis

Lg Presents Its Vision To Become Media And Entertainment Platform Company

Radang Paru Paru Jadi Punca Bapa Pu Amin Meninggal Dunia

Ketahui Fakta Cara Dan Tips Penjagaan Bunga Siti Zubaidah

Kenapa Kena Ada Business Owner Mind Set



Apakah Kelemahan Utama Jadi Kaum Majoriti Dalam Negara

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Autumn In My Heart Korea Yang Diadaptasi Ke Siri Luruhnya Bunga Cinta

8 Perkara Boleh Dikorbankan Dalam Menjaga Bajet Kewangan Kita

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod From Saga With Love Viu

Apa Itu Wabak X dan Adakah Rakyat Malaysia Perlu Bimbang


Apa Akan Berlaku Jika Bumi Berhenti Berputar

Luqman Podolski Feat Bunga Sudah Kahwin Ke Belum Chord

Dua Video Lengkap Untuk Anda Mula

Tak Suka Tetap Sesuai Dengan Anna Didakwa Bercinta Dengan Ameera Khan Peminat Meerqeen Tak Puas Hati

Sapukan Pada Dada Dan Perut Petua Untuk Hilangkan Batuk Berkahak Bayi

Should Mps Have Their Pensions Cut