Sional Saintis Temui Vaksin Wabak Covid 19


SuaraMerdeka       SAINTIS mengumumkan akan dapat menghasilkan vaksin bagi membunuh virus COVID-19 dalam tempoh 48 jam.

Kajian yang diketuai oleh Universiti Monash telah menunjukkan satu dos vaksin Ivermectin dapat membunuh sel virus SARS-CoV-2.

“Kami mendapati bahawa walaupun satu dos pada dasarnya akan mengeluarkan semua RNA virus (dengan berkesan menghapuskan semua bahan genetik virus) sebanyak 48 jam dan bahkan pada 24 jam terdapat pengurangan yang sangat ketar,” Dr. Kylie Wagstaff dari Monash Biomedicine Discovery Institute.

Walaupun ia tidak diketahui bagaimana Ivermectin berfungsi pada virus, ubat itu mungkin menghentikan virus yang melemahkan keupayaan sel perumah untuk menyahkannya.

Langkah seterusnya adalah bagi saintis untuk menentukan dos vaksin manusia yang betul, untuk memastikan tahap yang digunakan dalam vitro adalah selamat untuk manusia.

“Pada masa kita mengalami pandemik global dan tidak ada rawatan yang diluluskan, jika kita mempunyai kompaun yang sudah ada di seluruh dunia maka itu mungkin dapat membantu orang lebih cepat,” kata Dr Wagstaff.

“Secara realistik ia akan menjadi sedikit masa sebelum vaksin tersedia secara luas,” lapor Daily Mail.

BACA JUGA:40,000 individu dalam rangkaian penularan COVID-19

Para saintis mengharapkan ia dapat sekurang-kurangnya sebulan sebelum ujian dibuat ke atas manusia.

Sebelum vaksin Ivermectin boleh digunakan untuk memerangi coronavirus, pembiayaan diperlukan untuk mendapatkan ujian pra-klinikal dan ujian klinikal.

Ivermectin adalah ubat anti-parasit yang diluluskan FDA yang juga terbukti berkesan terhadap virus termasuk HIV, denggi dan influenza.

Kajian ini adalah kerja sama Monash Biomedicine Discovery Institute dan Peter Doherty Institute of Infection and Immunity.
Ivermectin (GAMBAR) digunakan untuk merawat kutu kepala dan kudis boleh didapati secara meluasPenemuan kajian telah diterbitkan dalam Penyelidikan Antiviral.

Sementara itu di Malaysia sebanyak 150 lagi kes positif COVID-19 dicatatkan sehingga 12 tengah hari ini, menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 3,483 kes, manakala empat lagi kes kematian dilaporkan.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata daripada kes baharu itu, 80 kes berkaitan kluster perhimpunan di Sri Petaling, Kuala Lumpur.

Katanya jumlah kematian akibat COVID-19 setakat ini adalah 57 kes, iaitu 1.64 peratus daripada jumlah keseluruhan kes.

“Kes kematian ke-54 (kes ke-2149) merupakan wanita warganegara Malaysia berumur 85 tahun dan mempunyai latar belakang penyakit jantung. Beliau telah dirawat di Institut Jantung Negara pada 23 Mac dan beliau disahkan meninggal dunia pada jam 12.10 tengah malam, 28 Mac.

“Kes kematian ke-55 (kes ke-860) merupakan wanita warganegara Malaysia berumur 66 tahun dan mempunyai latar belakang penyakit darah tinggi. Beliau telah dirawat di Hospital Sultan Ismail Petra, Kelantan pada 18 Mac dan disahkan meninggal dunia pada jam 4 petang semalam,“ katanya pada sidang media harian perkembangan COVID-19 di Kementerian Kesihatan (KKM) hari ini.

Dr Noor Hisham berkata kes kematian ke-56 (kes ke-2,850) merupakan lelaki warganegara Malaysia berumur 56 tahun dan mempunyai latar belakang penyakit jantung serta mempunyai kontak rapat dengan kes ke-1,031.

“Beliau telah dirawat di Hospital Umum Sarawak, Sarawak pada 30 Mac. Beliau disahkan meninggal dunia pada jam 4.16 petang semalam.

“Kes kematian ke-57 (kes ke-1,575) merupakan lelaki warganegara Malaysia berumur 61 tahun dan mempunyai latar belakang penyakit kencing manis. Beliau telah dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan, Pahang pada 23 Mac. Beliau disahkan meninggal dunia pada jam 10.25 malam tadi,” katanya.

Dr Noor Hisham berkata sehingga kini, sebanyak 99 kes positif COVID-19 sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan  daripada jumlah tersebut, 50 kes memerlukan bantuan pernafasan.

Katanya, terdapat 88 kes yang telah pulih dan dibenarkan discaj pada hari ini, menjadikan jumlah kumulatif kes yang telah pulih sepenuhnya daripada COVID-19 dan telah discaj daripada wad adalah sebanyak 915 kes iaitu 26.27 peratus daripada jumlah keseluruhan kes.

Beliau berkata kebanyakan kes positif yang dikesan adalah berkait dengan mereka yang menghadiri perhimpunan di Sri Petaling iaitu 1,545 kes daripada 3,483 kes keseluruhan mewakili 44.36 peratus.

“Kluster ini merupakan kluster yang terbesar setakat ini dan telah mempunyai beberapa generasi kluster jangkitan, misalnya, melibatkan ahli keluarga mereka, kontak rapat di masjid dan juga madrasah tahfiz,” katanya.

Ikut Facebook Menteri Kesihatan:
http://kpkesihatan.com/…/kenyataan-akhbar-kpk-3-april-2020…/




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/04/sional-saintis-temui-vaksin-wabak-covid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saintis Temui Mutasi Baharu Virus Covid 19 Yang Mampu Bertahan 49 Hari

Saintis Temui Mutasi Baharu Virus Covid 19 Yang Mampu Bertahan 49 Hari

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 260 hits
Sekumpulan penyelidik dari China mendakwa telah menemui sejenis mutasi baharu Covid 19 selepas seorang pesakit mengalami jangkitan selama 49 hari Lelaki berusia pertengahan tahun itu yang perlu disuntik dengan darah mangsa koronavirus yang ...
Saintis Dakwa Temui Covid 19 Jenis Baru Bertahan 49 Hari Lebih Sukar Dipulihkan

Saintis Dakwa Temui Covid 19 Jenis Baru Bertahan 49 Hari Lebih Sukar Dipulihkan

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 277 hits
Kumpulan penyelidik dari China mendakwa menemui jenis baru Covid 19 selepas seorang pesakit mengalami jangkitan selama 49 hari Mereka berkata lelaki berusia pertengahan tahun itu yang perlu disuntik dengan darah mangsa koronavirus yang ters...
Batman Minta Orang Ramai Duduk Rumah Kekang Wabak Covid 19

Batman Minta Orang Ramai Duduk Rumah Kekang Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 184 hits
Pihak berkuasa di bandar Mexico telah mendapat bantuan daripada sumber yang tak dikenali termasuk seorang lelaki berpakaian seragam lengkap superhero dalam usaha menasihati penduduk agar duduk di rumah dan mengamalkan penjarakkan sosial bag...
Syarikat Syarikat Teknologi Terkemuka Membangunkan Open Covid Pledge Untuk Memerangi Wabak Covid 19

Syarikat Syarikat Teknologi Terkemuka Membangunkan Open Covid Pledge Untuk Memerangi Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 258 hits
Sekumpulan syarikat syarikat teknologi terkemuka dunia termasuklah Intel Mozilla Creative Commons dan sebagainya termasuklah beberapa badan guaman telah bekerjasama untuk membangunkan Open COVID Pledge untuk menentang wabak COVID 19 Syarika...
Sakit Gigi Ketika Musim Wabak Covid 19

Sakit Gigi Ketika Musim Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 470 hits
Bagaimana jika anda sakit gigi ketika musim wabak COVID 19 ini Umum mengetahui sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan klinik pergigian tetap beroperasi seperti biasa Namun bagi mengurangkan risiko penyebaran virus corona ini klinik pergigian...
Di Tengah Wabak Covid Pn Politikkan Bantuan Makanan

Di Tengah Wabak Covid Pn Politikkan Bantuan Makanan

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 254 hits
Bantuan makanan adalah hak asasi rakyat dan tidak boleh ditangguhkan pengagihannya Tindakan kerajaan Melayu Perikatan Nasional menahan bantuan makanan asas untuk diagih agihkan hanya oleh pemimpin parti kerajaan amat dikesalkan Semalam ahli...
Perangi Covid 19 Kita Dapat Kawal Wabak Covid 19 Jika Trend Penurunan Berterusan Dalam Tempoh 2 Minggu Akan Datang Pm

Perangi Covid 19 Kita Dapat Kawal Wabak Covid 19 Jika Trend Penurunan Berterusan Dalam Tempoh 2 Minggu Akan Datang Pm

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 255 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengajak rakyat Malaysia agar bersama sama terus memerangi penularan COVID 19kerana wabak itu masih belum berakhir sepenuhnya Perdana Menteri berkata sekiranya rakyat berjaya mengharungi dugaan ini penulara...
Sesi Persekolahan Mungkin Ditangguh Sehingga Wabak Covid 19 Pulih Muhyiddin

Sesi Persekolahan Mungkin Ditangguh Sehingga Wabak Covid 19 Pulih Muhyiddin

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 198 hits
Semua sesi persekolahan kemungkinan akan ditangguhkan sehingga kerajaan benar benar yakin keadaan penularan wabak COVID 19 di negara ini telah kembali pulih Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ramai ibu bapa sendiri yang mahuka...
Covid Voice Detector Mengesan Wabak Dengan Menganalisa Bunyi Batuk

Covid Voice Detector Mengesan Wabak Dengan Menganalisa Bunyi Batuk

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 207 hits
Antara masalah yang melanda dunia pada waktu ini ialah kekurangan kit ujian Covid 19 Maka tidak mengejutkan terdapat negara dengan jumlah penduduk yang besar tetapi mempunyai kes positif yang kecil Bagi membantu mengesan wabak di kalangan o...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Sebab Tu Orang Kata Pas Ni Sesat Islam Dulu Atau Pas Dulu Kalau Jenis Bodo Memang Tu La Dia

Video Pengakuan Ahy Diperintah Prabowo Siapkan Kader Demokrat Untuk Jadi Menteri

Top News Keras Ketua Mk Tegur Tim Anies Imin Main Hp Melas Wajah Crazy Rich Pik Tersangka Korupsi

Sempat Ditutup Akibat Abu Vulkanik Marapi Bandara Internasional Minangkabau Kembali Dibuka

Respons Kampus Di Makassar Disebut Masuk Daftar Program Ferienjob Ke Jerman Yang Diduga Tppo

Jokowi Gelar Buka Puasa Bersama Para Menteri Di Istana Duduk Satu Meja Dengan Prabowo