Singgah Sebentar Di Taman Negara Sungai Relau Merapoh

Dalam entri INI, saya ada menyebut mengenai Taman Negara Sungai Relau/Merapoh. Saya ni memang suka ke taman-taman negara. Jadinya alang-alang dah lalu Merapoh untuk ke Dabong, haruslah saya ajak suami singgah di taman negara di Merapoh. Niat saya cuma nak melihat-lihat dan ambil info je, sebab memang belum pernah sampai dan tak banyak info hasil carian di internet

Perjalanan melalui Lebuh Raya CSR (Central Spine Road) disajikan dengan pemandangan bukit batu kapur yang indah

'Selamat Datang Ke Gua-Gua Merapoh' - nampak perkataan gua tu je dah buat saya excited! Kami tiba di sini jam 3.55 petang. Menurut info di situ, terdapat 100 buah gua yang terletak dalam pekan Merapoh dan 23 buah darinya dikenalpasti untuk aktiviti pelancongan. Memang patutlah banyak gua, sebab sepanjang jalan nampak bukit batu kapur je

Perjalanan diteruskan. Kali ni jalannya sunyi tanpa kenderaan lain. Risau jugak kot salah jalan. Tapi lepas tu rasa okey bila nampak ada sebuah motorsikal yang melalui jalan yang sama

Melalui ladang sawit di kiri kanan jalan. Pastu kena 'roadblock' oleh kumpulan lembu

Alhamdulillah...jam 4.04 petang selamat tiba di Taman Negara Sungai Relau/Merapoh, Pahang. Memang berbeza dengan Taman Negara Kuala Tahan, Pahang yang nampak 'hidup' dan lebih menarik

Saya kemudiannya masuk ke pejabat taman negara untuk bertanya info lanjut aktiviti di sini. Senanglah kan bila-bila kot berkesempatan datang sini lagi

Senarai bayaran yang dikenakan. Saya bertanya pada staf bertugas mengenai info perubahan bayaran permit masuk (dari RM1 kepada RM30 untuk tahun 2020), menurutnya mereka belum terima sebarang arahan rasmi. Jadinya bayaran permit masuk masih kekal RM1. Sempat jugak saya bagi pendapat, RM30 terlalu tinggi untuk warganegara. Sepatutnya ada dua kadar berbeza - warganegara dan bukan warganegara. Memang la bukan staf tu yang buat keputusan,  tapi saya nak luah rasa jugak..haha

Hasil bertanya dengan staf tadi, inilah info aktiviti yang boleh kita lakukan jika berkunjung ke sini :
● mendaki Gunung Tahan
●eksplorasi ke gua-gua (perlu call awal untuk set masa dengan jurupandu)
● bermain dengan ikan Kelah di santuari Kelah (boleh walk-in sebelum jam 3 petang dan menaiki pacuan empat roda untuk ke santuari)
● trekking hutan (jarak 500 meter, tak perlu jurupandu)

Lepas dapat info dan melihat-lihat sekitar (takde apa nak lihat pun sebab tak nampak sungai atau trek hutan dari pejabat taman negara), kami bergerak untuk meneruskan perjalanan ke Dabong

Insya Allah ada rezeki saya teringin nak masuk ke gua-gua di Merapoh ni. Selama ni tak tau bahawa Merapoh menyimpan khazanah alam yang tidak ternilai. Semoga ia kekal dipelihara untuk generasi akan datang

*Merapoh...untuk anda pencinta eksplorasi gua*

Singgah Sebentar Di Gua Ikan Dabong

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 925 hits
01 01 2020 RabuDalam perjalanan pulang dari saya dan suami meluangkan masa untuk ke Gua Ikan Ia terletak kira kira 8 km dari lokasi resort Setibanya di Kompleks Gua Ikan mula mula sekali kita akan nampak kedai makan di sebelah kanan Teruska...
Team Hospital Sungai Buloh Gadai Nyawa Hadap Pesakit Coronavirus Demi Negara

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 462 hits
Tiga pelancong warga China positif coronavirus dikuarantin dan menerima rawatan di Hospital Sungai Buloh selepas disahkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia semalam Bagi kakitangan perubatan hospital tersebut pastinya mereka sudah mempersi...
Singgah Sebentar Di Kuala Razila Terkenal Lokasi White Water Rafting Di Malaysia

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 913 hits
Kuala Razila Gopeng Buat mereka yang sukakan sukan ekstrem atau lebih tepat lagi sukan lasak air seperti White Water Rafting tentu pernah dengar nama tempat ini Ia merupakan antara lokasi terbaik di Malaysia untuk merasai keseronokan sukan ...
Skuad Futsal Negara Hadapi Pasukan Ranking Lebih Tinggi Di Songkhla

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 227 hits
KUANTAN 13 Jan Skuad futsal kebangsaan turun sebagai pasukan berstatus underdog pada Kejuaraan Futsal Antarabangsa 2020 di Songkhla Thailand bermula 2 hingga 8 Feb depan dengan tumpuan lebih kepada pendedahan untuk menimba pengalaman daripa...
Bagaimana Singapura Menjadi Negara Maju Dan Kaya

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 335 hits
Bagaimana Singapura Menjadi Kaya Dan Maju Singapura merupakan negara yang kecil ia hanya berkeluasan 721 5 kilometer persegi namun ia diiktiraf sebagai negara paling kompetitif dalam ekonomi global dan antara negara yang mempunyai pendapata...
Trip Kuala Lumpur 2019 Istana Negara

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 295 hits
Sampai juga kami ke Istana Negara Tak dapat masuk tengok dari luar pun jadilah Sungguh indah rekabentuk dan landskapnya Nampak tenang dan mendamaikan Ramai juga pelancong asing yang datang melawat dan tidak melepaskan peluang merakam gambar...
Tangkapan 17 Individu Menggemparkan Negara

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 170 hits
REAKSIHARI ini negara dihebohkan dengan penangkapan 17 individu yang dikatakan terlibat dengan aktiviti penyalahgunaan dadah dan perjudian haram di sebuah kondiminum Penangkapan dalam kes sebegitu sebenarnya perkara biasa dalam negara ini H...
Kivlan Dukung Prabowo Jadi Menhan Untuk Keselamatan Bangsa Dan Negara

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 121 hits
Kivlan pun mengaku sudah tidak mempermasalahkan perbedaan pandangan politik antara Prabowo dan Jokowi Menurut dia semua telah disudahi Prabowo demi kepentingan bangsa dan negara
Dari Tempat Ke 26 Jadi Tempat Ke 3 Malaysia Negara Paling Aman Di Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 284 hits
Malaysia kini berada di tangga ke 16 negara paling aman di dunia menerusi laporan Indeks Keamanan Global 2019 kata Menteri Pertahanan Mohamad Sabu Beliau berkata laporan GPI itu turut mengiktiraf Malaysia sebagai negara ketiga paling aman d...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds