Simptom Mengenal Pasti Masalah Jantung



Sebelum ni ramai kawan-kawan den yang start prihatin dengan kesihatan diorang.
Ada yang da start jaga pemakanan dan ubah life style dengan memulakan senaman dan berhenti merokok dan vape.
Cuma ramai yang tanya den, macam mana den boleh dapat detect yang jantung den ada masalah.
Posting ni mungkin panjang, tapi den berkongsi laluan macam mana dari awal sehingga den ke IJN untuk rujukan den dan rujukan kawan-kawan den juga.
Sebenarnya ni Alhamdulillah sangat-sangat, setakat ni den tak pernah kena serangan jantung lagi, macam mana yang den dapat detect adalah disebabkan instict badan den sendiri. Den juga bersyukur seolah-olah diberi peluang kedua oleh Allah S.W.T kerana dapat detect awal.
Alhamdulillah juga functionality performance otot jantung den di tahap sihat sebab belum pernah kena serangan jantung. Andaikata seseorang itu mendapat serangan jantung, performance otot jantung tersebut akan jatuh mendadak, kesan daripada serangan tersebut akan mengakibatkan tisu-tisu otot jantung rosak.
Kita dah hidup lama dengan badan kita semestinya kita tau perangai badan kita, so disebabkan den rasa pelik dengan badan den, maka den cari punca masalah hingga ke lubang cacing.
Kira sepanjang proses ni, den banyak serah diri den untuk dianalisa dan diberikan rawatan sebelum sesuatu perkara buruk terjadi.
Den lebih tumpukan kepada kaedah preventive daripada kaedah cure bila bermasalah terus, so lebih baik mencegah daripada mengubati.
Ni den sertakan kronologi macam proses den masuk ke IJN:
Pada awal tahun ni, apabila den buat aktiviti yang melibatkan high intense yang tinggi, den akan sakit dada.
Walhal pada tahun lepas, buat la apa aktiviti apa pun lari 10km ka, 15km ka, naik tangga 10 tingkat ka..rileks ja.
Disebabkan den pakai smart watch yang boleh monitor heart rate untuk setiap aktiviti den, dari situ yang den nampak simptom-simptomnya.
Bila heart rate den naik ke 120 sahaja den akan sakit dada. Sakit dada tu macam kena cucuk benda tumpul tanpa henti, kalau den rehat, sakit tu hilang dah.
Ada kawan yang bagitau macam angin, tapi bagi den..takkan angin simptomnya sama ja selalu.
So den tanya kawan dan sepupu den yang bekerja sebagai doktor, diorang suspek den menghidap stable angina
(https://www.healthline.com/health/stable-angina) dan suruh den buat further investigation.
Den pergi ke klinik swasta untuk buat ECG, lepas buat ECG, doktor bagitau OK sahaja dan tiada maslaah, doktor cadangkan untuk buat Stress Test.
Dalam masa yang sama, den pergi la buat medical checkup, dan didapati kandungan kolestrol den sangat tinggi iaitu 9. Penyakit2 lain macam kencing manis, fungsi paru-paru dan buah pinggang, darah tinggi semua tak ada, semua cantik…kecuali kolestrol.
Masa ambil keputusan checkup tu, den bagitau masalah den bila den buat high intense aktiviti, den akan sakit dada, so doktor nasihatkan untuk buat further investigation, takut ada saluran tersumbat dengan kolestrol
Den walk in ke Klinik Kesihatan Presint 18 di Putrajaya pada bulan Februari 2019, sebab apa den pilih sini sebab klinik sini mempunyai kelengkapan yang complete berbanding klinik-klinik kesihatan lain.
Masa jumpa doktor di Klinik Kesihatan tu, den dah siap-siap puasa, so pagi tu memang doktor ambil darah dan x-ray, echo. Lepas tu set another appointment untuk dapatkan finalise keputusan.
Makan masa kat 2 minggu juga untuk next appointment untuk doktor examine segala keputusan
Lepas 2 minggu, doktor examine yg base on x-ray, ecg dan echo tak ada masalah tapi doktor Klinik Kesihatan terus buat surat refer ke Hospital Putrajaya untuk further investigation. Den pun terus set appointment untuk jumpa doktor di Hospital Putrajaya
Lepas 2 minggu set appointment di Hospital Putrajaya, sekali lagi doktor buat cek darah, xray, echo dan ecg dan stress test.
Appointment sekali lagi 2 minggu untuk jumpa doktor sekali lagi.
Genap 2 minggu, jumpa la semula doktor di Hospital Putrajaya, masa ni doktor tengok semua result dan didapati memang jantung den ada masalah sebab tengok corak rythm denyutan jantung tak cantik daripada rekod stress test.
Doktor bagitau untuk confirmation, kena buat angiogram dan referkan den kat IJN. Hospital Putrajaya deal dengan IJN dengan dapatkan tarikh appointment.
Pada tarikh appointment IJN tu…den pergi la sorang-sorang, inilah pertama kali den jejak kaki di IJN, cuak-cuak pun ada.
Doktor di IJN tengok semua report dari Hospital Putrajaya dan setuju dengan laporan-laporan dan lampiran-lampiran, doktor di IJN terus set date untuk buat angiogram pada 8 Ogos 2019.
Lepas selesai procedure angiogram tu la yang dapat detect ada blockage di kawasan yang kritikal dan set 2 minggu dari tarikh tu utk buat bypass operation.
Kira secara total 8 bulan lamanya punya proses untuk investigation, dah la doktor IJN bagitau, masalah den tu umpama time bomb, anytime silap step…den boleh kena serangan jantung. Kira 8 bulan juga la badan den ni ada time bomb
Biasanya kes-kes yang tiba-tiba collapse tu asalnya kes macam den ni la, dari awal tak ada rasa apa-apa dan nampak sihat dan memang aktif bersukan serta jaga pemakanan, tiba2 collapse pasal heart attack dan boleh mengakibatkan kehilangan nyawa, semua akan pelik sebab apa boleh dapat gitu.
Ingat plak yang telah wujud dalam saluran darah tu TIDAK akan hilang, ianya akan berkekalan sampai bila-bila, ianya tidak boleh dibuang dengan mengikis atau dengan memakan ubat. Struktur plak tu adalah mengeras di dalam saluran darah.
Salah satu cara untuk memudahkan pengaliran darah, apabila ada plak adalah dengan mengembangkan saluran darah menggunakan belon dan stent, dan diberikan ubat cair darah dan ubat kolestrol bagi mengawal kandungan kolestrol.
Dengan penjagaan kesihatan dan menjaga makanan, ianya akan membantu untuk tidak menambah plak di lokasi yg telah tersumbat dan penambahan plak dilokasi-lokasi lain.
Apa-apa pun ini semua ketentuan Allah S.W.T, setiap orang laluannya berbeza. Den doakan semua kawan-kawan den sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik-baik
Sudi-sudi kongsikan sekiranya anda dapat manfaat dari posting den ni
 
Sumber: Dhom Niddufias
The post Simptom Mengenal Pasti Masalah Jantung appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/simptom-mengenal-pasti-masalah-jantung/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gelak Setiap Hari Dapat Hindari Masalah Serangan Jantung Cuba Gelak Setiap Hari

Gelak Setiap Hari Dapat Hindari Masalah Serangan Jantung Cuba Gelak Setiap Hari

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 308 hits
Pernah dengar ayat ni Laughter is the Best Medicine Saya mula jumpa ayat ni masa kecik kecik dulu dalam majalah atau buku kecil yang sangat terkenal dulu Reader s Digest Ada seorang jiran yang ada banyak koleksi buku Reader s Digest ni kat ...
Jus Mata B Lieve Mencegah Masalah Rabun Mata 100 Keluaran Muslim

Jus Mata B Lieve Mencegah Masalah Rabun Mata 100 Keluaran Muslim

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 331 hits
JUS MATA B LIEVE SAYA HAMPIR EKSIDEN DISEBABKAN SILAU MATA Cikgu Azmi Ampang Ayah kenapa makin lama mata Aril semakin kabur ni Takutlah ayah Aril Cheras Asyik nak tukar spek je power semakinBertambah saya bingung Amira Kuantan Doktor menges...
Prihatin Dengan Masalah Bangsa Fraksi Pks Kompak Pakai Pita Merah Putih Di Peci

Prihatin Dengan Masalah Bangsa Fraksi Pks Kompak Pakai Pita Merah Putih Di Peci

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 251 hits
Pita merah putih yang kami kenakan dan ikat kencang kencang sebagai simbol nasionalisme yang harus kita eratkan dalam merespons tragedi kemanusiaan di Wamena Papua dan bencana kabut asap di Riau Kalimantan
Dr Beau Pure Natural Skin Oil Berkesan Merawat Masalah Kulit Wajah

Dr Beau Pure Natural Skin Oil Berkesan Merawat Masalah Kulit Wajah

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 534 hits
Serum Dr Beau Merawat Kulit Berjerawat Jeragat dan Kulit KusamDr Beau Pure Natural Skin Oil Serum Wajah menjadi perkara pertama yang dilihat apabila bertentang mata dengan seseorang Yalah nak berbicara mestilah mahu tengok muka kan Tapi kad...
Bank Dunia Ungkap Sumber Masalah Ri Terjebak Di Negara Berpenghasilan Menengah Bawah

Bank Dunia Ungkap Sumber Masalah Ri Terjebak Di Negara Berpenghasilan Menengah Bawah

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 205 hits
Bank Dunia melaporkan bahwa urbanisasi atau perpindahan masyarakat dari desa ke kota ternyata belum berdampak positif di Indonesia terutama terhadap tingkat kesejahteraan Padahal saat ini separuh dari warga Indonesia sudah tinggal di perkot...
Pembangunan Lrt Jabodebek Masih Terbentur Masalah Pembebasan Lahan Di Bekasi

Pembangunan Lrt Jabodebek Masih Terbentur Masalah Pembebasan Lahan Di Bekasi

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 137 hits
Menteri Sofyan menyebut dari hasil evaluasi yang dilakukan bersama nyatanya masih ada sedikit masalah terkait dengan lahan LRT yang ada di Bekasi Akan tetapi sejauh ini pihaknya sudah turun tangan untuk melakukan penyelesaian dengan beberap...
Broayietech Mengatasi Masalah Hard Disk Badsector Dengan Hdd Regenerator

Broayietech Mengatasi Masalah Hard Disk Badsector Dengan Hdd Regenerator

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 310 hits
Apa itu HDD Regenerator HDD Regenerator merupakan aplikasi yang digunakan untuk memperbaiki atau meregenerasi kerosakan pada sebuah hard disk Harddisk memiliki peranan yang sangat penting pada sebuah laptop komputer iaitu untuk menyimpan da...
7 Kondisi Kesehatan Yang Tunjukkan Adanya Masalah Ginjal Pada Dirimu

7 Kondisi Kesehatan Yang Tunjukkan Adanya Masalah Ginjal Pada Dirimu

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 120 hits
Ginjal merupakan salah satu organ tubuh yang memiliki fungsi sangat penting Organ tubuh ini memiliki peran menyaring darah dan menghilangkan sampah dari tubuh dan bermanfaat untuk membuat tubuh berfungsi secara tepat
Sederet Masalah Kesehatan Yang Bisa Dialami Ketika Keseringan Makan Tengah Malam

Sederet Masalah Kesehatan Yang Bisa Dialami Ketika Keseringan Makan Tengah Malam

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 218 hits
Penelitian mengungkap bahwa bahwa seseorang bisa mencerna makanan lebih baik ketika di siang hari Sedangkan pada malam hari proses pencernaan bakal melambat Ketika seseorang tertidur sistem pencernaan juga bakal ikut tertidur
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah