Sik Cheong Akan Kumpulkan Rm17 8 Juta Melalui Ipo Ace Market Untuk Perluasan Produk Dan Pasaran




Sik Cheong Berhad (Sik Cheong) telah melancarkan prospektusnya hari ini untuk penawaran awam perdana (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (Bursa Securities).
Ketua Pengarah Sik Cheong Berhad, Wong Hing Ngiap berkata, “Permintaan untuk produk minyak masak RBD palm olein terus meningkat kerana peranannya yang penting dalam penggunaan makanan harian. Kami melihat potensi pasaran yang besar, mengingat bahawa minyak kelapa sawit menyumbang 76.7% daripada jualan keseluruhan minyak sayuran di Malaysia pada 2023.
“Industri pembungkusan semula minyak RBD palm olein di Malaysia dijangka akan berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan berterusan (“CAGR”) sebanyak 20.9%, mencapai RM12.8 bilion menjelang tahun 2026. Dengan dana yang dikumpul daripada IPO, kami bertujuan untuk mempercepat rancangan pembangunan strategik kami dan meningkatkan bahagian pasaran kami.”
Wong menambah bahawa sebahagian besar hasil IPO akan dialokasikan untuk pembinaan sebuah kemudahan pembungkusan baru, termasuk pembinaan semula Kilang No. 9 bersebelahan dengan kemudahan kami yang sedia ada.
Pembesaran ini akan meningkatkan ruang operasi kami sebanyak 88.1%, mencapai kira-kira 38,525 kaki persegi. Kemudahan yang dibina semula ini akan menampung barisan produk baru kami, minyak soya beroleik tinggi, dengan cara itu, mewujudkan pelbagai sumber pendapatan.
Ini juga akan menangani kekangan ruang semasa untuk pembungkusan semula dan penyimpanan produk minyak RBD palm olein. Selain itu, kami akan melabur dalam mesin dan peralatan baru untuk operasi pembungkusan semula minyak soya beroleik tinggi dan minyak RBD palm olein.
Sebagai sebahagian daripada strategi pertumbuhannya, Sik Cheong merancang untuk meluaskan jejak geografinya di luar Kuala Lumpur dan Selangor ke negeri-negeri jiran seperti Perak, Negeri Sembilan, Melaka, dan Pahang. Pembesaran ini akan disokong dengan peningkatan armada lori penghantaran untuk memastikan penghantaran produk tepat pada masanya dan boleh dipercayai, faktor penting dalam mengekalkan daya saing.
IPO dijangkakan akan mengumpulkan RM17.8 juta, dengan RM7.2 juta (40.3%) dikhususkan untuk pembesaran kemudahan pembungkusan, RM0.9 juta (5.0%) untuk lori penghantaran baru, RM6.0 juta (33.4%) untuk modal kerja, dan RM3.8 juta (21.3%) untuk menampung kos penyenaraian.
IPO Sik Cheong terdiri daripada penawaran awam sebanyak 66.0 juta saham biasa baru, mewakili 24.8% daripada modal saham dikembangkan, dan tawaran jualan sebanyak 20.0 juta saham sedia ada, atau 7.5% daripada modal saham dikembangkan, melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.
Berdasarkan harga IPO RM0.27 bagi setiap saham dan modal saham dikembangkan sebanyak 266.0 juta saham, kapitalisasi pasaran Sik Cheong pada penyenaraian ialah kira-kira RM71.8 juta.
Dari segi kewangan, hasil Kumpulan meningkat dari RM42.6 juta dalam tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember 2021 (FYE 2021) kepada RM79.6 juta dalam tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember 2024 (FYE 2024), mencerminkan CAGR 3 tahun sebanyak 23.2%. Keuntungan selepas cukai berkembang pada kadar CAGR 50.6% dalam tempoh yang sama, mencapai RM6.3 juta dalam FYE 2024.
Dalam FYE 2024, produk minyak RBD palm olein bukan subsidi menyumbang 72.3% daripada pendapatan, produk minyak RBD palm olein subsidi menyumbang 26.9%, dan perdagangan produk pihak ketiga menyumbang 0.4%. Dari segi geografi, Selangor dan Kuala Lumpur mewakili 58.4% dan 39.3% daripada perolehan FYE 2024, masing-masing, dengan baki datang dari negeri-negeri lain.
Sik Cheong, melalui subsidiarinya, terutamanya memberi tumpuan kepada pembungkusan semula, pemasaran, dan pengedaran minyak RBD palm olein, bentuk minyak kelapa sawit yang dimurnikan, dikelupas, dan diperbau.
Pendapatan utama syarikat datang daripada produk minyak masak yang dijual di bawah jenama “Sawit Emas” dan “Vitamas”. Selain itu, Sik Cheong memasarkan minyak lampu RBD palm olein di bawah jenama “Pingat Emas” dan berdagang produk pihak ketiga seperti marjerin atas permintaan pelanggan.
Minyak masak RBD palm olein adalah bahan penting yang banyak digunakan dalam pelbagai proses pembuatan dan penyediaan makanan. Dengan pengalaman lebih dari 30 tahun, Sik Cheong melayani lebih daripada 500 pelanggan setiap tahun, termasuk peniaga runcit, pemborong, hotel, restoran, pengendali katering, dan pengeluar makanan. Hubungan jangka panjang dengan pelanggan terkenal seperti The Chicken Rice Shop Restaurant Sdn Bhd dan kumpulan syarikat NSK menunjukkan kehadiran pasaran yang kukuh.
Selepas pelancaran prospektus hari ini, tawaran awam akan berlangsung sehingga 30 Julai 2024 pada jam 5 petang. Sik Cheong dijadualkan untuk disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Securities pada 13 Ogos 2024.
TA Securities Holdings Berhad bertindak sebagai Penasihat Utama, Penaja, Underwriter tunggal, dan Ejen Penempatan untuk Latihan IPO ini.



Source link
The post Sik Cheong akan Kumpulkan RM17.8 Juta Melalui IPO Ace Market Untuk Perluasan Produk dan Pasaran. appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/sik-cheong-akan-kumpulkan-rm17-8-juta-melalui-ipo-ace-market-untuk-perluasan-produk-dan-pasaran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ejen Produk Kanak Kanak Mommyhana Terima Habuan Hampir Empat Juta

Ejen Produk Kanak Kanak Mommyhana Terima Habuan Hampir Empat Juta

papar berkaitan - pada 15/7/2024 - jumlah : 79 hits
Syarikat pengeluar produk kanak kanak MommyHana telah berkongsi rezeki dengan memberi habuan hampir mencecah RM4 juta kepada ejen ejen sekali gus berbesar hati menghadiahkan outlet bernilai RM1 juta kepada mereka yang bertuah Pengasas dan p...
Alumni Zoominfo Kumpulkan 15 Juta Untuk Syarikat Baru Yang Membina Jurutera Jualan Ai

Alumni Zoominfo Kumpulkan 15 Juta Untuk Syarikat Baru Yang Membina Jurutera Jualan Ai

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 119 hits
Setahun yang lalu Arjun Pillai memiliki peranan yang selesa tetapi penting sebagai ketua pegawai data di ZoomInfo sebuah syarikat pangkalan data B2B Tetapi usahawan berterusan itu mula merasa resah Beliau telah mewujudkan dan menjual dua sy...
Kronologi Wanita Petugas Koperasi Dibunuh Dibakar Nasabahnya Saat Tagih Utang Rp10 Juta

Kronologi Wanita Petugas Koperasi Dibunuh Dibakar Nasabahnya Saat Tagih Utang Rp10 Juta

papar berkaitan - pada 6/7/2024 - jumlah : 91 hits
Korban dipukul menggunakan gagang cangkul hingga akhirnya terkapar Kemudian dimasukkan ke dalam karung dan dibuang ke TPA
Cikgu Tuisyen Pempengaruh Raih Pendapatan Rm479 Juta Hanya Mengajar Atas Talian Je

Cikgu Tuisyen Pempengaruh Raih Pendapatan Rm479 Juta Hanya Mengajar Atas Talian Je

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 80 hits
Seorang pempengaruh dalam talian telah menjana pendapatan melebihi sekitar RM479 juta sebagai tutor ekstrakurikular paling berjaya Zhang Zibiao yang dikenali sebagai Zhang Xuefeng mempunyai 30 juta pengikut dan menjadi individu paling popul...
Pegi Terpenjara 3 Bulan Dan Motor Ditahan 8 Tahun Polisi Dituntut Bayar Ganti Rugi Rp175 Juta

Pegi Terpenjara 3 Bulan Dan Motor Ditahan 8 Tahun Polisi Dituntut Bayar Ganti Rugi Rp175 Juta

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 144 hits
Pegi Dipenjarakan 3 Bulan dan Motor Ditahan 8 Tahun Polisi Dituntut Bayar Ganti Rugi Rp175 Juta
Berdayakan Pasien Odgj Usaha Rumahan Kue Kacang Di Banyuwangi Beromset Ratusan Juta

Berdayakan Pasien Odgj Usaha Rumahan Kue Kacang Di Banyuwangi Beromset Ratusan Juta

papar berkaitan - pada 6/7/2024 - jumlah : 76 hits
Bupati Banyuwangi Ipuk Fiestiandani sempat mengunjungi rumah produksi kue tersebut
Creative Aurvana Ace 2 Tws Dengan Teknologi Xmems

Creative Aurvana Ace 2 Tws Dengan Teknologi Xmems

papar berkaitan - pada 22/7/2024 - jumlah : 165 hits
Creative syarikat teknologi audio yang terkenal dari Singapura telah sekali lagi mengejutkan pasaran dengan pelancaran fon telinga tanpa wayar terbaru mereka Creative Aurvana Ace 2 Dalam era di mana persaingan dalam pasaran TWS semakin seng...
Panduan Dan Cara Minta Hutang Melalui Mae Guna Nombor Telefon

Panduan Dan Cara Minta Hutang Melalui Mae Guna Nombor Telefon

papar berkaitan - pada 18/7/2024 - jumlah : 201 hits
Panduan dan Cara Minta Hutang Melalui MAE Guna Nombor Telefon 3 Panduan dan Cara Minta Hutang Melalui MAE Guna Nombor Telefon Dalam era digital yang serba canggih ini pelbagai aplikasi kewangan telah dibangunkan untuk memudahkan urusan hari...
Dpm Fadillah Reveals Drafts Of Government Opposition Mou

Tpm Dedah Draf Mou Peruntukan Ahli Parlimen Pembangkang

Ssm Vs Sspa Perbezaan Kelebihan Soalan Lazim

Kereta Bergoyang Tanpa Henti Petugas Kesihatan Ditangkap Basah Di Tempat Parking Hospital

Kempen Skala Kecil Tampak Prk Mahkota Suram

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Man Cendol Outing


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Anak Pucat Dan Lemah Mungkin Ada Masalah G6pd

Doa Susah Tidur Karena Gelisah

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Lebih Rm500 000 Wang Gisbh Dibekukan Babit 96 Akaun Kpn

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation