Sihat Mental Dan Sihat Fizikal Mari Amalkan Gaya Hidup Sihat Secara Menyeluruh




Dari dulu sampai sekarang, sering digalakkan untuk semua orang amalkan budaya hidup sihat. Ayat itu dah tak ada kesan sangat sebab sering diulang cakap. Ada kalanya, yang sebut ayat itu pun sedar yang dia tidak mengamalkannya.
Banyak laporan menunjukkan rakyat negara kita tidak mengamalkan gaya hidup sihat. Itu membuatkan orang ramai majoritinya menjadi tidak sihat.
Tapi apa dia gaya hidup sihat?
Apa yang anda bayangkan bila disebut gaya hidup sihat?
Tentu anda bayangkan seorang yang mengamalkan gaya hidup sihat itu sering bersenam dan menjaga pemakanan. Itulah yang saya bayangkan sebelum ini.
Tapi ia mula berubah bila saya jatuh sakit. Saya boleh dikatakan sentiasa bersenam dan menjaga makan. Sudah lama amalkannya. Namun kesihatan sering juga tercicir dan ianya amat teruk sekali baru-baru ini.
Ia membuatkan saya terfikir akan makna  gaya hidup sihat dengan lebih luas.
Amalan gaya hidup sihatUntuk permulaan anda perlu melihat gaya hidup sihat dalam dua konteks:
Amalan hidup sihat dari segi fizikalAmalan hidup sihat dari segi spiritual.Bersenam setiap hari merupakan satu amalan baik yang membentuk gaya hidup sihat.
Ia menyentuh kesihatan fizikal tubuh badan manusia yang perlu bergerak bagi mengekalkan kecerdasan dan kekuatan otot. Jika itu dilakukan maka sudah tentu apa yang anda dapat adalah tubuh badan yang sihat.
Tapi, jika setakat itu saja amalannya, anda belum lagi sempurna mengamalkan gaya hidup sihat dari segi kesihatan.
Perlu ditambah dengan kepercayaan bahawa segala amalan tersebut bukanlah penyebab wajib yang membuatkan anda sihat kerana ketentuan sihat atau sakit itu urusan Tuhan.
Dia boleh saja memberikan kesihatan walaupun anda tidak bersenam dan Dia juga boleh saja mencabut kesihatan, walaupun anda bersenam.
Jika itu anda pegang dan yakin, maka anda telah mengamalkan gaya hidup sihat dengan sempurna samada jasmani atau rohani.
Insyallah selamat.
Kehidupan gaya hidup sihatGaya hidup sihat pula tidak terhad hanya kepada kesihatan sahaja, malah ia melibatkan keseluruhan keperluan kehidupan termasuklah 4 perkara di bawah ini.
Kewangan atau ekonomi – Mereka yang keluar mencari rezki setiap pagi bagi menyara diri dan keluarga sebenarnya sedang mengamalkan gaya hidup sihat. Ini membantu kesihatan ekonominya.Ketenangan atau hiburan – Mereka yang meluangkan masa melayan minat sebagai santapan hiburan jiwa yang mana setiap manusia memerlukannya juga sedang mengamalkan hidup sihat. Hasilnya jiwa kemanusiaannya sihat dan dia hidup gembira.Perhubungan kemasyarakatan – Keluar bertemu kawan-kawan, menziarahi keluarga atau saudara mara, melayan anak-anak atau ibu-bapa juga merupakan satu gaya hidup yang sihat. Jika ia sering diamalkan nescaya hubungan kekeluargaan dan kemasyarakatan menjadi sihat.Perhubungan dengan Pencipta – Keluar menunaikan solat bagi memperhambakan diri pada Pencipta merupakan gaya hidup sihat. Duduk bersuluk sendirian mengingati Tuhan juga adalah gaya hidup sihat Malah segala amal ibadah yang wajib atau sunat yang dilakukan, juga segala perkara haram atau makruh yang anda tinggalkan merupakan gaya hidup sihat yang paling utama.Tentu ada lagi lain perkara yang anda boleh fikirkan, namun apa yang perlu difahamkan di sini adalah gaya hidup sihat itu bukanlah setakat bersenam dan menjaga kesihatan sahaja.
Ia lebih luas dan merangkumi apa yang telah dianjurkan oleh agama sejak awal lagi. Cuma tak ramai yang mengamalkannya secara bersungguh-sungguh demi mencapai kehidupan yang sihat.
Asas kepada gaya hidup sihat bermula dengan sikap mengambil serius akan tanggung jawab dalam kehidupan anda sendiri. Berikan komitmen kepada agama dan kepercayaan anda, kepada diri sendiri, kepada keluarga, kepada saudara mara, kepada jiran, masyarakat dan negara. Itulah makna mendirikan solat. Ia adalah menyeluruh.
Gaya hidup sihat totalAnda juga perlu ingat bahawa kesemua tersebut di atas tidak lari dari dua unsur yang saya sebutkan dari awal iaitu unsur jasmani dan juga rohani.
Sebagai contohnya bersolat adalah amalan fizikal, jika solat dilakukan untuk menunjuk-nunjuk, anda telah gagal dari segi gaya hidup sihat secara rohani.
Melainkan anda bertekad solat itu hanya untuk Allah semata-mata, bukan kerana mahu syurga atau apa-apa saja, maka anda sihat secara total.
Memberikan zakat, derma atau bersedekah juga merupakan gaya hidup sihat yang mampu menyihatkan masyarakat, menyuburkan harta dan banyak lagi kebaikan.
Tapi apabila anda bersedekah kerana mahu menghindari penyakit kanser atau kemalangan, maka sia-sialah amalan itu kerana ianya bukan dilakukan untuk mendekatkan diri kepada Tuhan.
Jika dengan bersedekah itu, memang berjaya jadikan anda jauh dari penyakit dan kemalangan, bersyukurlah, anggaplah itu sebagai bonus. Tapi ia bukanlah satu kemestian yang anda pasti terhalang dari semua cabaran hidup apabila melakukan semua itu. Paling penting, jangan anggap orang lain yang kena penyakit dan kemalangan sebab dia tak sedekah!.
Banyak faktor yang menentukan segala kejadian yang berlaku pada diri anda dan pada kesihatan anda. Kebanyakannya adalah diluar dari keupayaan anda untuk mengawalnya. Hanya sedikit saja yang mampu anda kawal. Sebab itu perlu minta, berdoa kepada Tuhan. Hanya Dia yang boleh hindari atau selamatkan anda dari semua cubaan itu.
Oleh itu marilah amalkan gaya hidup sihat yang menyeluruh agar kehidupan selamat sejahtera dunia akhirat. Sihat fizikal dan sihat mental.
“Di antara tanda-tanda berpegang pada amal iaitu berkurangnya harapan ketika terjadi kesalahan” – Ibnu ‘Ataillah As-Sakandari


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hidupringkas.com/2023/06/gaya-hidup-sihat-tapi-masih-tidak-sihat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Amalan Gaya Hidup Sihat

5 Amalan Gaya Hidup Sihat

papar berkaitan - pada 18/6/2023 - jumlah : 323 hits
Nikmat sihat paling terasa bila kita jatuh sakit Setuju Jadi sebenarnya amat penting tau untuk jaga kesihatan diri Namun penjagaan kesihatan diri yang baik adalah suatu proses yang berterusan dan bukanlah hanya suatu destinasi Dalam perkong...
Amalan Gaya Hidup Sihat Tips Uncle 75tahun Awet Muda

Amalan Gaya Hidup Sihat Tips Uncle 75tahun Awet Muda

papar berkaitan - pada 19/6/2023 - jumlah : 183 hits
Minggu lepas hujung minggu husband ajak sarapan di mamak area berdekatan sambil nak hantar anak sedara p trainig bola Sampai kedai mamak ni mak aiii kemain ramai orang oklah sebab dah nak makan duduk je la kami memilih duduk paling belakang...
7 Nasihat Kubur Untuk Kita Yang Masih Hidup

7 Nasihat Kubur Untuk Kita Yang Masih Hidup

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 176 hits
7 Nasihat Kubur Renungkanlah dengarkanlah Kita belum terlambat untuk mengubah hidup Kita tak pernah terlewat untuk taubat seikhlasnya sampai Allah terima rayuan kita Sementara masih bernyawa inilah nasihat KUBUR untuk kita yang masih hidup ...
Makan Berkira Vacation Berkira Selesakan Anak Isteri Dr Say Kongsi Tip Nak Hidup Bahagia

Makan Berkira Vacation Berkira Selesakan Anak Isteri Dr Say Kongsi Tip Nak Hidup Bahagia

papar berkaitan - pada 11/6/2023 - jumlah : 144 hits
Jangan terlalu berkira dalam semua hal lebih lebih dengan anak isteri dan keluarga Inilah yang cuba dikongsikan oleh selebriti media sosial Dr Say Shazril Menerusi Instagramnya doktor selebriti ini menasihati agar jangan terlampau menghamba...
8 Tips Untuk Hidup Yang Tenang Copypaste

8 Tips Untuk Hidup Yang Tenang Copypaste

papar berkaitan - pada 11/6/2023 - jumlah : 247 hits
Lapan Tips Untuk Hidup Yang Tenang 1 Berdamai dengan masa silam Usah biarkan dendam dan kesilapan lama menghantui kehidupan sekarang Maafkan sesiapa sahaja yang pernah kita dendam lupakan kesilapan lama dan betulkan kehidupan sekarang 2 Usa...
Dua Kali Hidup

Dua Kali Hidup

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 137 hits
Shahbudin HusinYang nyata selepas hidup dalam UMNO dia hidup dalam Pas pula
Kenapa Haji Hanya Wajib Sekali Seumur Hidup

Kenapa Haji Hanya Wajib Sekali Seumur Hidup

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 123 hits
Kenapa haji hanya wajib sekali seumur hidup Coba renungkan hadits dalam Bulughul Maram berikut ini Semoga dimudahkan berhaji
Kecoh Buaya Hidup Masuk Dalam Masjid Sekali Lain Pula Jadi Bila Uncle Mat Saleh Masuk Masjid Dengan Seluar Pendek

Kecoh Buaya Hidup Masuk Dalam Masjid Sekali Lain Pula Jadi Bila Uncle Mat Saleh Masuk Masjid Dengan Seluar Pendek

papar berkaitan - pada 14/6/2023 - jumlah : 80 hits
Kecoh buaya hidup masuk dalam masjid sekali lain pula jadi bila uncle mat saleh masuk masjid dengan seluar pendek Saif Suhairi berkongsi beberapa keping gambar semasa aktiviti graduasi anaknya yang diadakan di dalam sebuah masjid Salah sebu...
Malu Wey Nak Balik Rumah Mak Aku Aku Rasa Hidup Aku Dengan Suami Aku Sengsara Rupanya Ini Semua Kerja Maduku

Malu Wey Nak Balik Rumah Mak Aku Aku Rasa Hidup Aku Dengan Suami Aku Sengsara Rupanya Ini Semua Kerja Maduku

papar berkaitan - pada 18/6/2023 - jumlah : 101 hits
8220 Malu wey nak balik rumah mak aku Aku rasa hidup aku dengan suami aku sengsara rupanya ini semua kerja maduku 8221 Demikian ungkapan DITELAN mati emak diluah mati bapa yang sesuai bagi menggambarkan situasi wanita ini apabila dia berdep...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku