Sidang Akhbar Desak Sheila Letak Jawatan


Oleh Fatin Farhana Ariffin Karyawan mendakwa Datuk Sheila Majid gagal menjalankan tugas sebagai Pengerusi Recording Performers Malaysia (RPM). - Foto NSTP KUALA LUMPUR: Presiden Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan), Datuk Freddie Fernandez menggesa penyanyi, Sheila Majid meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Recording Performers Malaysia (RPM).
Freddie berkata, penyanyi itu tidak menjalankan tanggungjawab dengan baik sebagai Pengerusi RPM, hingga menyebabkan isu pengagihan royalti tidak dapat diselesaikan hingga hari ini.
"Persatuan Karyawan Malaysia akan mengadakan satu sidang akhbar, Isnin ini. Artis terkenal seperti Datuk Khadijah Ibrahim, Ito, Rafi Suhu dan ramai lagi akan bersama saya untuk mendesak Sheila meletakkan jawatan sebagai Pengerusi RPM.
Disyorkan Untuk Anda Khadijah terima royalti ratusan ringgitMRM selesai isu royalti muzik (nasional)MACP mahu pengerusi badan royalti tiada kepentingan politikMRM kutip semua royalti bermula 1 Januari 2017 "Ia supaya orang lain diberi peluang menjalankan tugas berat ini dalam menentukan royalti berjumlah lebih RM20 juta dan bahagian artis daripada RM140 juta yang diagihkan kepada ahli mendaftar dengan RPM dan Badan Pengutip Royalti Hak Pelaku dan Persembahan Artis (PRISM) Bhd. Malangnya, PRISM sudah menutup operasi, tahun lepas," katanya kepada BH Online.

Presiden Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan), Datuk Freddie Fernandez gesa Datuk Sheila Majid letak jawatan bagi memberi peluang kepada orang lain menjalankan tugas dengan baik. - Foto NSTPMengulas lebih lanjut, Freddie berkata, Sheila sudah dipilih menerajui RPM oleh syarikat rakaman dan bukannya artis yang juga ahli kepada badan itu.
"Kebanyakan artis bergantung kepada industri muzik untuk menampung perbelanjaan kehidupan harian dan ramai berada dalam keadaan kewangan yang kritikal.
"Sheila perlu tahu artis amat memerlukan wang meneruskan kelangsungan hidup. Atas kegagalan menjalankan tugas, beliau harus meletakkan jawatan sebagai Pengerusi RPM supaya orang yang lebih layak diberi peluang mengambil alih tanggungjawab ini.
"Jika tidak, beliau akan dilihat bukan sahaja sebagai pemimpin yang gagal menjalankan tugas dengan sempurna, malah seorang yang mementingkan diri tanpa memikirkan kebajikan ahli yang kebanyakannya berada dalam keadaan susah sekarang ini," katanya.
Sehubungan itu, Karyawan berharap, sidang media yang akan diadakan Isnin ini dapat membuatkan Sheila mengambil langkah yang sepatutnya.
Terdahulu, kekecohan tercetus dalam industri muzik selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) menjalankan siasatan terhadap empat badan kutipan royalti iaitu Badan Perlindungan Hak Cipta Muzik (MACP) Berhad, Public Performance Malaysia (PPM) Sdn Bhd dan RPM dan PRISM.
Operasi dijalankan berdasarkan laporan dibuat oleh Freddie yang Ahli Panel Penasihat SPRM dalam perjumpaan bersama Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Azam Baki, bulan lalu.
Kata Freddie, langkah membawa perkara itu kepada SPRM adalah pilihan terakhir Karyawan untuk menyelesaikan kemelut royalti artis yang berlarutan sejak lebih 20 tahun lalu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/sidang-akhbar-desak-sheila-letak-jawatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mt Umno Desak Gabenor Bank Negara Dan Ceo Kwsp Letak Jawatan Kerana Menyusahkan Rakyat

Mt Umno Desak Gabenor Bank Negara Dan Ceo Kwsp Letak Jawatan Kerana Menyusahkan Rakyat

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 432 hits
Mana Gabenor Bank Negara dan CEO KWSP nak letak muka tanya MT UmnoMALAYSIA DATELINESelepas Menteri Kewangan Tan Sri Tengku Zafrul Abdul Aziz memenuhi dua tuntutan utama dalam Belanjawan 2021 pemimpin Umno meletakkan kesalahan kepada Gabenor...
Anwar Masih Diperlukan Belum Masanya Untuk Letak Jawatan

Anwar Masih Diperlukan Belum Masanya Untuk Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 227 hits
Hanya kerana Belanjawan 2021 gagal ditolak di peringkat dasar di Parlimen Khamis lalu gelombang kini seolah olah sengaja diwujudkan agar Anwar Ibrahim meletak jawatan sebagai Ketua Pembangkang Beberapa pihak termasuk dalam PH sendiri terlih...
Apakah Ketua Pembangkang Akan Letak Jawatan Annuar Soal Anwar

Apakah Ketua Pembangkang Akan Letak Jawatan Annuar Soal Anwar

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 227 hits
KUALA LUMPUR 30 Nov Ahli Parlimen Ketereh Tan Sri Annuar Musa mempersoalkan sama ada Datuk Seri Anwar Ibrahim akan melepaskan jawatan sebagai ketua pembangkang di parlimen Kenyataan Annuar itu dibuat selepas pembangkang gagal dalam undi bel...
Mp Sahkan Anwar Letak Jawatan Ph Jika Terbukti Tiada Majoriti

Mp Sahkan Anwar Letak Jawatan Ph Jika Terbukti Tiada Majoriti

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 227 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 2 01 pmPresiden PKR Anwar Ibrahim berjanji untuk melepaskan jawatannya sebagai pengerusi Pakatan Harapan jika gagal membuktikan dia memiliki sokongan majoriti di Dewan Rakyat kata empat ahli parlimen Ber...
Mb Kedah Jahil Patut Letak Jawatan Jika Gagal Haramkan Mic Kata Presiden Parti

Mb Kedah Jahil Patut Letak Jawatan Jika Gagal Haramkan Mic Kata Presiden Parti

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 308 hits
GEORGE TOWN Presiden MIC S Vigneswaran berkata Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor harus meletak jawatan jika gagal mengharamkan parti komponen Barisan Nasional itu Teruskan cubalah untuk mengharamkan kami Tetapi jika gagal beliau ha...
Anwar Nafi Akan Letak Jawatan Dalam Pakatan Harapan

Anwar Nafi Akan Letak Jawatan Dalam Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 352 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan beliau akan melepaskan jawatan sebagai Pengerusi Pakatan Harapan jika gagal mendapat sokongan majoriti di Dewan Rakyat Bahkan laporan yang memetik dakwaan beberapa Ahli Parlimen itu jelas untuk mencetuskan...
Tiada Peruntukan Nyatakan Pm Perlu Letak Jawatan Jika Belanjawan Ditolak Tapi

Tiada Peruntukan Nyatakan Pm Perlu Letak Jawatan Jika Belanjawan Ditolak Tapi

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 195 hits
November 26 2020 Tiada peruntukan jelas di dalam Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa seseorang Perdana Menteri perlu meletakkan jawatannya jika sesuatu belanjawan itu ditolak ketika hari pengundian Bagaimanapun terdapat beberapa...
Anwar Sedia Letak Jawatan

Anwar Sedia Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 305 hits
Kenyataan Anwar sedia letak jawatan jika gagal tolak belanjawan palsu Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menafikan beliau mengeluarkan kenyataan bersedia meletakkan jawatan sekiranya gagal menolak Belanjawan 2021 pada peringkat jawatankuasa ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor