Anwar Masih Diperlukan Belum Masanya Untuk Letak Jawatan




Hanya kerana Belanjawan 2021 gagal ditolak di peringkat dasar di Parlimen Khamis lalu, gelombang kini seolah-olah sengaja diwujudkan agar Anwar Ibrahim meletak jawatan sebagai Ketua Pembangkang.


Beberapa pihak, termasuk dalam PH sendiri, terlihat turut sama ghairah mengecam dan mahu Anwar berhenti daripada jawatannya itu atas kegagalan tersebut.


Namun, yang terlebih ghairah berbuat demikian tentunya penyokong Tun Mahathir Mohamad berikutan mereka terasa bekas Perdana Menteri itu telah diaibkan kerana terbukti cuma ada 12 Ahli Parlimen yang sedia berdiri bersamanya meminta undi belah bahagi.


Tidak cukup dengan itu, ada juga yang terlajak ghairah sehingga mahu Anwar melepaskan jawatan sebagai Presiden PKR dan berhenti daripada terus memburu jawatan Perdana Menteri.


Penyebaran berita-berita palsu bagi tujuan menambah perisa agar rakyat turut sama setuju, khususnya di media sosial, malah nampak masih rancak sehingga sekarang.


Soalnya, perlukah Anwar berundur dan meletak jawatan?


Secara sedar atau tidak, atau barangkali kerana ada yang enggan menerima realiti, harus diakui Anwar adalah sosok yang masih penting, bukan saja untuk mengetuai pembangkang di negara ini, malah menjadi harapan untuk menduduki kerusi Perdana Menteri.


Meski banyak cabaran di hadapannya, termasuk ramai yang dengki, iri hati dan seolah-olah mahu membawa dendam hingga ke mati, Anwar adalah paling berwibawa dari segi ketokohan, kemampuan dan hubungan di peringkat antarabangsa dan keupayaan menarik sokongan rakyat tempatan pelbagai kaum untuk mengambil alih tampuk kerajaan daripada Muhyiddin Yassin.


Lain-lain pemimpin, baik dalam kerajaan atau pembangkang sekarang, belum ada yang mampu menandingi atau menyamainya.


Lantaran itu, dalam usaha menjatuhkan Muhyiddin, baik melalui sokongan Ahli-Ahli Parlimen atau berdepan PRU15 yang tarikhnya mungkin tidak berapa lama lagi, keberadaan Anwar masih lagi diperlukan.


Saranan mahu Anwar berundur barangkali terselindung niat halus agar Muhyiddin terus kekal di puncak kuasa dengan lebih selesa.


Lebih daripada itu, jasa dan sumbangan terbesar Anwar dalam politik negara cukup besar iaitu kemampuannya mewujudkan kesatuan di kalangan parti-parti pembangkang sehingga berjaya menang di beberapa negeri pada PRU 2008, seterusnya menumbangkan BN ada PRU14 lalu.


Tanpa kewujudan pembangkang yang kuat dan bersatu yang telah diasas dan digerakkan oleh Anwar sejak 1998, tentu saja Tun Mahathir pun tidak mungkin berpeluang menjadi Perdana Menteri buat kali kedua.


Sebab itu, jika kita masih ingat, sebaik saja diterima mengetuai PH menjelang PRU14 lalu, Tun Mahathir sendiri pernah menitipkan kata-kata terhutang budi terhadap Anwar dan keluarganya atas kesudian menerima kedatangan beliau ke dalam gabungan tersebut.


Sekarang ini, walaupun diakui laluan Anwar sering saja terhalang, termasuk sengaja dilakukan oleh Tun Mahathir yang lupa kepada janji dan lupa jasa Anwar terhadapnya, ia tidak bermakna Presiden PKR itu harus berhenti berusaha dan melupakan segala-galanya.


Halangan tidak henti-henti yang dilalui Anwar mungkin terselindung rahmat Tuhan yang tinggi nilainya yang kita tidak atau belum lagi ditunjukkan untuk memahaminya.


Tetapi, Anwar terbukti seorang yang gigih dan ingin terus berusaha, di samping meniti usia, beliau juga bertambah pemaaf dan ingin menjalani kehidupan dengan lebih ceria bersama keluarganya.


Usaha beliau mengadap Agong bagi mempersembahkan sokongan yang dimilikinya bukanlah perkara main-main kerana orang lain yang tiada sokongan, jangankan mahu mengadap Agong, berdepan undi di Parlimen pun terketar-ketar lutut dibuatnya.


Jika dijadual Anwar mengadap Agong pada 22 September lalu tidak dibatalkan berikutan kegeringan baginda dan kemudian ia ditangguhkan pada 13 Oktober serta tiada Covid19 melanda semula sehingga majlis mengadap ketua-ketua parti yang telah ditetapkan Istana Negara terpaksa dibatalkan, kita mungkin akan mengetahui sama ada beliau benar-benar mempunyai sokongan atau sebaliknya.


Realiti yang nyata juga, sementara terdedah surat sokongan daripada Zahid Hamidi dan Najib Razak untuk Anwar menjadi Perdana Menteri, sehingga ini kedua-dua pemimpin tersebut tidak pernah menafikannya.


Dalam hal ini, sama ada Anwar akhirnya berjaya menjadi Perdana Menteri atau tidak, biarlah semuanya dalam rahsia Tuhan menentukannya.


Yang penting, Anwar telah berusaha atas tanggungjawab yang diberikan kepadanya untuk mengembalikan semula mandat rakyat yang telah dikhianati itu.


Mungkin masanya belum tiba lagi dalam waktu terdekat ini, tetapi ia bukan bermakna Anwar perlu segera berundur, apalagi disuruh berhenti berfungsi hanya disebabkan Belanjawan 2021 gagal ditolak.


Gagal menolak belanjawan tidak bererti Muhyiddin tidak boleh dijatuhkan dengan cara yang lain, bahkan tidak mustahil “serangan waktu subuh” boleh dilakukan semula bila-bila masa selepas ini.


Yang penting, selagi keabsahan Muhyiddin kekal meragukan dan penolakan UMNO untuk bekerjasama dengan Bersatu tetap seperti keadaan semasa, kedudukan Perdana Menteri sentiasa umpama berada di atas bara.


Maka, Anwar bukan saja satu-satunya sosok paling sesuai untuk menggantikan Muhyiddin jika ada serangan mengejut dilakukan, malah dalam PRU akan datang pun, hanya beliau paling sesuai mengetuai PH untuk mencari kemenangan yang sebenarnya.


Lantaran itu, bukan saja belum masanya untuk beliau bersara, sebaliknya yang lebih wajar ditunjukkan “kerusi rehat” untuk diduduki ialah Tun Mahathir yang tidak saja lebih berusia, malah kecelaruan politik dalam negara sehingga ke hari pun adalah melalui sumbangan dan dendam tak sudahnya. (Shahbudindotcom 29/11/2020)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/anwar-masih-diperlukan-belum-masanya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Setuju Letak Jawatan Ketua Pembangkang Jika Gagal Jatuhkan Pn

Anwar Setuju Letak Jawatan Ketua Pembangkang Jika Gagal Jatuhkan Pn

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 260 hits
Pemuda AMANAH mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim akan meletakkan jawatannya sebagai Pengerusi Pakatan Harapan jika gagal menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional dalam masa tujuh hari Perkara tersebut diberitahu Sheikh Khuzaifah yang berkata ...
Anwar Dakwa Kenyataan Sedia Letak Jawatan Jikalau Gagal Tolak Belanjawan Adalah Palsu

Anwar Dakwa Kenyataan Sedia Letak Jawatan Jikalau Gagal Tolak Belanjawan Adalah Palsu

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 295 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menafikan beliau mengeluarkan kenyataan bersedia meletakkan jawatan sekiranya gagal menolak Belanjawan 2021 pada peringkat jawatankuasa Tindakan tidak bertangungjawab ini jelas dibuat bagi menc...
Anwar Nafi Akan Letak Jawatan Dalam Pakatan Harapan

Anwar Nafi Akan Letak Jawatan Dalam Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 355 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan beliau akan melepaskan jawatan sebagai Pengerusi Pakatan Harapan jika gagal mendapat sokongan majoriti di Dewan Rakyat Bahkan laporan yang memetik dakwaan beberapa Ahli Parlimen itu jelas untuk mencetuskan...
Apakah Ketua Pembangkang Akan Letak Jawatan Annuar Soal Anwar

Apakah Ketua Pembangkang Akan Letak Jawatan Annuar Soal Anwar

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 228 hits
KUALA LUMPUR 30 Nov Ahli Parlimen Ketereh Tan Sri Annuar Musa mempersoalkan sama ada Datuk Seri Anwar Ibrahim akan melepaskan jawatan sebagai ketua pembangkang di parlimen Kenyataan Annuar itu dibuat selepas pembangkang gagal dalam undi bel...
Anwar Sedia Letak Jawatan

Anwar Sedia Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 313 hits
Kenyataan Anwar sedia letak jawatan jika gagal tolak belanjawan palsu Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menafikan beliau mengeluarkan kenyataan bersedia meletakkan jawatan sekiranya gagal menolak Belanjawan 2021 pada peringkat jawatankuasa ...
Mp Sahkan Anwar Letak Jawatan Ph Jika Terbukti Tiada Majoriti

Mp Sahkan Anwar Letak Jawatan Ph Jika Terbukti Tiada Majoriti

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 232 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 2 01 pmPresiden PKR Anwar Ibrahim berjanji untuk melepaskan jawatannya sebagai pengerusi Pakatan Harapan jika gagal membuktikan dia memiliki sokongan majoriti di Dewan Rakyat kata empat ahli parlimen Ber...
Budget 2021 Belum Lulus Lagi Masih Boleh Sabotage

Budget 2021 Belum Lulus Lagi Masih Boleh Sabotage

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 283 hits
1 Ramai yang amat kecewa dan tertanya tanya mengapa Ahli ahli Parlimen Pakatan Harapan khususnya DAP dan PKR tidak bangun untuk meminta undi belah bahagi untuk menolak Belanjawan 2021 di Parlimen petang tadi 2 Yang pertamanya adakah Belanja...
Dah Lebih Seminggu Tapi Duit Masih Belum Masuk Akaun Bank Ramai Rakyat Malaysia Yang Jadi Mangsa Skim Like Share

Dah Lebih Seminggu Tapi Duit Masih Belum Masuk Akaun Bank Ramai Rakyat Malaysia Yang Jadi Mangsa Skim Like Share

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 495 hits
loading Ketika ini tular satu platform yang menawarkan satu pulangan yang lumayan dengan hanya menekan tanda suka ikut dan kongsi di media sosial Sudah pastinya jaringan ini menarik perhatian sesiapa sahaja apatah lagi individu yang terkesa...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord