Setuju Atau Tak Mula 1 Januari Wajib Kerusi Keselamatan Kanak Kanak Dalam Kenderaan


Bermula 1 Januari tahun depan, kerajaan akan mewajibkan penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak (CRS) di dalam kenderaan bagi menyelamatkan mereka daripada mengalami kecederaan serius atau kematian sekiranya berlaku kemalangan.
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, berkata langkah baharu itu susulan statistik yang membimbangkan apabila sebanyak 1,559 kematian dicatatkan membabitkan kanak-kanak di bawah umur 10 tahun dari tahun 2007 hingga 2017.
“Kita kehilangan satu nyawa setiap 84 minit akibat nahas jalan raya. Kanak-kanak adalah golongan yang turut sama berada di atas jalan raya dan mereka juga terdedah kepada risiko yang tinggi terhadap kecederaan sekiranya terbabit di dalam nahas jalan raya.

“Child Restraint System (CSR) atau disebut sebagai kerusi keselamatan kanak-kanak adalah sebuah kerusi direka khas yang berfungsi untuk melindungi kanak-kanak di dalam kenderaan semasa berlakunya pelanggaran,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika merasmikan Minggu Keselamatan Kenderaan 2019 dan Majlis Pelancaran Pelaksanaan Mewajibkan Penggunaan Kerusi Keselamatan Kanak-Kanak di Malaysia di Makmal Ujian Pelanggaran di Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Melaka.
Yang hadir sama, Ketua Menteri, Adly Zahari dan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook.
Dr Wan Azizah berkata, penggunaan CRS dalam kalangan negara maju adalah tidak asing bagi mengurangkan impak pelanggaran kepada penumpang kanak-kanak dan seterusnya mengelakkan kecederaan parah dan kematian.
“Kerusi keselamatan kanak-kanak yang akan digunakan di Malaysia perlu mengikut standard yang ditetapkan oleh United Nation Regulation, iaitu R44 dan R129.
“Langkah ini adalah sangat bertepatan dengan visi untuk mengurangkan kadar kematian dan kecederaan serius dalam kalangan pengguna jalan raya,” katanya.
Hanya satu pertiga atau kira-kira 36 peratus daripada pengguna jalan raya di negara ini yang menggunakan kerusi keselamatan kanak-kanak (CRS) dalam kenderaan.
Ini menyebabkan kerajaan terpaksa mengambil langkah penguatkuasaan bagi penggunaan CRS untuk memastikan tahap keselamatan kanak-kanak terus menjadi keutamaan.
Ibu bapa ingkar bakal dikenakan tindakan 
Sementara itu, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, menegaskan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) akan terus meningkatkan kempen kesedaran berhubung penggunaan CRS dalam kenderaan di media cetak dan elektronik, papan gergasi, poster info grafik dan media sosial.

“Keutamaan langkah penguatkuasaan CRS bermula 1 Januari tahun depan adalah untuk mendidik pengguna jalan raya, bukannya menghukum,” katanya.
Mengulas lanjut, Loke berkata, kerajaan masih belum menentukan bentuk mekanisme yang akan digunakan bagi penguatkuasaan undang-undang terhadap pihak yang ingkar penggunaan CRS di dalam kenderaan bermula awal tahun hadapan.
“Perkara ini termasuk penetapan kenderaan, kos pembelian peralatan CRS selain pengurangan kadar cukai Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).
“Kita mengalu-alukan mana-mana pengeluar tempatan untuk menghasilkan CRS ini yang sekali gus boleh memastikan harga produk berkenaan lebih mampu milik,” katanya.
Sumber: Berita Harian
 
The post Setuju Atau Tak, Mula 1 Januari Wajib Kerusi Keselamatan Kanak-Kanak Dalam Kenderaan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/setuju-atau-tak-mula-1-januari-wajib-kerusi-keselamatan-kanak-kanak-dalam-kenderaan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Kerusi Keselamatan Kanak Kanak Jenis R44 Dan R129 Dibenarkan Dalam Kenderaan Anda

Hanya Kerusi Keselamatan Kanak Kanak Jenis R44 Dan R129 Dibenarkan Dalam Kenderaan Anda

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 421 hits
Hanya kerusi keselamatan kanak kanak yang mempunyai piawaian keselamatan EN ECE R44 04 dan R129 yang dibenarkan digunakan di Malaysia seperti yang telah ditetapkan oleh Peraturan Pertubuhan Bangsa Bersatu sebagai langkah keselamatan kanak k...
Penggunaan Kerusi Keselamatan Kanak Kanak Di Malaysia Mengikut Garis Panduan Miros

Penggunaan Kerusi Keselamatan Kanak Kanak Di Malaysia Mengikut Garis Panduan Miros

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 666 hits
Penggunaan kerusi keselamatan kanak kanak di Malaysia perlu mengikut standard piawaian United Nation Regulation R44 04 dan R129 Malaysia mewajibkan penggunaan baby kids car seat menjelang tahun depan tahun 2020 di semua kenderaan persendiri...
5 Benda Yang Wajib Dibawa Ketika Travel Atau Holiday Bersama Baby Atau Anak Kecil

5 Benda Yang Wajib Dibawa Ketika Travel Atau Holiday Bersama Baby Atau Anak Kecil

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 419 hits
5 benda yang mak wajib bawa ketika travel atau holiday bersama baby atau anak kecil Assalamualaikum dan salam sejahtera Travel bersama keluarga ini bukan perkara yang mudah terutama kepada mereka yang mempunyai anak kecil berumur setahun ke...
Gerindra Oposisi Atau Koalisi Wajib Check And Balance Pemerintah

Gerindra Oposisi Atau Koalisi Wajib Check And Balance Pemerintah

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 152 hits
Wakil Ketua Umum Partai Gerindra Sufmi Dasco Ahmad yakin check and balance akan tetap ada meski partainya bergabung ke jajaran pemerintahan Joko Widodo dan Ma ruf Amin Kata dia check and balance tetap harus dijalankan baik oleh oposisi atau...
Nifas Dan Wiladah Mandi Wajib Lepas Bersalin

Nifas Dan Wiladah Mandi Wajib Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 481 hits
Bila masa kena mandi wiladah Bila masa pula kena mandi nifas Apa pula hukum dan cara mandi nifas dan mandi wiladah selepas bersalin ni Mandi Wajib Nifas VS Mandi Wajib Wiladah eh mana satu patut di buat Kena mandi kedua duanya sekali ke Jik...
Update Alur Mengurus Surat Numpang Nikah Terbaru Di Kua Pasangan Beda Daerah Wajib Baca

Update Alur Mengurus Surat Numpang Nikah Terbaru Di Kua Pasangan Beda Daerah Wajib Baca

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 197 hits
Kalau kamu dan pasangan beda daerah tentu harus ngurus surat numpang nikah Ada perubahan sedikit dari sebelumnya simak nih infonya
Wajib Kena Ada Prego Sos Pasta Makaroni Keju Baharu Ini Mudah Giler

Wajib Kena Ada Prego Sos Pasta Makaroni Keju Baharu Ini Mudah Giler

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 1076 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan sekalian Hari hari nak fikir untuk masak kat rumah macam Maha ni suka cari yang mudah untuk disediakan dan pastinya kena sedap Tak kisah lah kalau hanya cam...
Luckin Kopi Kuala Lumpur Pencinta Kopi Wajib Pergi

Luckin Kopi Kuala Lumpur Pencinta Kopi Wajib Pergi

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 746 hits
Luckin Kopi Kuala Lumpur Pencinta Kopi Wajib Pergi Sebagai pencinta kopi mama dan ayah Syafi baru baru ni telah pergi ke Luckin Kopi di Jalan Panggong Kuala Lumpur Lokasi Luckin Kopi ni terletak di area belakang Petaling Street Kopitiam ni ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote