Settle Down Bantu Rakyat


 

Bila nak settle down? Banyak alasan dah kita dengar. Dulu kita faham kerajaan terpaksa bergelut dengan Covid-19. Kita hargai usaha kerajaan menjaga kebajikan rakyat ketika itu. Rupanya kemelut politik masih berlegar di lapangan dan belum reda lagi.
Bulan depan kita akan berhadapan PRN di enam negeri. Para pemimpin negara sibuk sekali lagi. Kita harap selepas PRN ada masa terluang untuk mereka tumpu mengembalikan kekuatan ekonomi. Tugas berat untuk melakukannya.
Dalam keadaan ringgit jatuh dan pasaran saham melemah, negara memerlukan tim ekonomi yang efektif, bukan setakat half-cooked solution untuk mendiamkan keresahan rakyat. Kemudian memberi jawapan yang longgar apabila rakyat mempersoalkannya.
Tidak tahu sejauh mana benar khabar angin tentang rombakan Jemaah Menteri. Langkah memanggil Johari Ghani dan Khairy Jamaluddin dalam mesyuarat hala tujuan ekonomi usaha bijak. Masa semakin suntuk dan jika dibiarkan lebih lama, kesan kemelesetan akan parah.
Melihat dari jauh memang mudah. Apabila berada di kerusi pemandu, tergamam pula untuk menentukan arah. Rupanya baru sedar ia bukan mudah dan bukan setakat cadangan atas kertas. Kerajaan perlu adakan lebih banyak sesi brainstorming melibatkan pakar ekonomi negara untuk segera mengurangkan impak kemelesetan yang kita hadapi sekarang. Sekurang-kurangnya kita nampak hala tuju ekonomi negara sebelum penyelesaian sepenuhnya dibuat.
Jika rakyat merasakan beban reda sedikit pun sudah memadai. Kalau rakyat tidak dibenarkan mengeluarkan duit KWSP, takkan tak ada cara lain untuk membantu. Janganlah apabila temui jalan buntu, rakyat dibebelkan kerana tidak menyimpan dan berjimat, boros, dan tidak bijak mengurus wang.
Rakyat tidak kisah pun berapa peratus yang sokong cara kerajaan sekarang mengurus negara atau sama ada kerajaan sekarang lebih baik berbanding yang dahulu. Statistik itu cuma membantu strategi politik. Rakyat cari jalan sendiri. Siang bekerja tetap, malam buat kerja penghantaran. Kos hidup terus naik. Jangan nak leter rakyat malas lagi.
Pandangan Dr Mahathir Mohamad masih dicari di peringkat antarabangasa. Tiap tahun Tun dijemput menghadiri Nikkei Conference di Tokyo untuk memberi pandangan mengenai masa depan ekonomi dunia dan peranan Asia. Tetapi sebab dalam kem politik yang berbeza, Tun hanya boleh menegur cara pengurusan negara tetapi inputnya tidak diminta. Tun dipersalahkan kerana menyebabkan keadaan ekonomi sekarang.
Memang mustahil untuk melihat Tun menjadi salah seorang penasihat ekonomi kerajaan perpaduan. Tidak mungkin berlaku. Tidak ada seorang pun penganalisis politik yang membawa idea ini. Mungkin secara tidak langsung, idea Tun boleh dipetik melalui badan-badan penasihat yang menjadi sebahagian daripada network kerajaan sekarang. Cuma jangan claim kredit untuk jaga maruah politik.
Dalam suasana kesempitan begini, semua orang patut chip-in tanpa mengira ganjaran tapi kita lebih cenderung mahu membuktikan siapa lebih bijak mengurus negara, walaupun bezanya cuma 0.02%.
Setiap kali rakyat bertanyakan bila iklim ekonomi akan pulih sedikit, jawapannya kerajaan mewarisi masalah pengurusan dari pentadbiran sebelumnya. Kan lebih enak kalau diberitahu jalan penyelesaiannya dan apa rancangan terdekat supaya rakyat lebih tenang menghadapi masa depan. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/06/settle-down-bantu-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Untuk Bantu Rakyat Saya Akan Flip Flop

Anwar Untuk Bantu Rakyat Saya Akan Flip Flop

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 161 hits
MalaysiakiniDewan Rakyat kecoh hari ini dengan pihak pembangkang menuduh kerajaan sebagai flip flop berhubung isu pemberian subsidi ayam dan telur serta biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam dalam bidang perubatan pergigian dan farmasi Menjawa...
Suhakam Perlu Patuh Perlembagaan Persekutuan Tolak Acuan Barat Ngo Warta Rakyat 19 06 2023

Suhakam Perlu Patuh Perlembagaan Persekutuan Tolak Acuan Barat Ngo Warta Rakyat 19 06 2023

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 205 hits
SURUHANJAYA Hak Asasi Manusia Malaysia menimbulkan kegusaran selepas dilihat mesra agenda liberal yang mampu mengelirukan masyarakat umum terutamanya orang Islam Pertubuhan bukan kerajaan Islam terdiri daripada PEMBELA PPMM MACSA yang turut...
Mengapa Ahli Parlimen Kelu Lidah Perjuang Kepentingan Rakyat Kenyataan Media Ppim 20 06 2023

Mengapa Ahli Parlimen Kelu Lidah Perjuang Kepentingan Rakyat Kenyataan Media Ppim 20 06 2023

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 185 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia mempersoal mengapa ahli ahli parlimen yang berkhidmat untuk rakyat amat kelu lidah mereka dan tidak menggunakan hak sepenuhnya di dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara Ketua Aktivis PPIM Nadzim J...
Ppim Bidas Wakil Rakyat Kelu Lidah Di Parlimen Malaysia Kini 20 06 2023

Ppim Bidas Wakil Rakyat Kelu Lidah Di Parlimen Malaysia Kini 20 06 2023

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 253 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia tampil mempersoal sikap ahli ahli Parlimen yang didakwanya kelu lidah dan tidak menggunakan hak sepenuhnya untuk bersuara di Parlimen Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan berkata situasi itu sebagai amat membimb...
There S A Distinction Between Pas Dap Alliance In Pakatan Rakyat To Current Umno Dap Rapport

There S A Distinction Between Pas Dap Alliance In Pakatan Rakyat To Current Umno Dap Rapport

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 283 hits
SO there seems to be a distinctive trait between PAS DAP alliance during the heydays of Pakatan Rakyat from that of existing UMNO DAP working relationship In refuting the superficial statement from UMNO which equated the Islamist party s pr...
What Is Driving The Ringgit Rally

It Firm Name Ideas

Cara Mohon Lesen B Penuh Terbaru Jpj Umum Untuk Rakyat Malaysia

3 Sekeluarga Mengalami Detik Cemas Rumah Dimasuki Hampir 12 Orang Penyamun Berparang

Diam Bukan Bermakna Kalah Atau Mengiyakan Fitnah Dewi Bakal Dedah Sesuatu Berserta Bukti

Betul Ke Makan Malam Boleh Buat Kita Gemuk Fakta Atau Mitos

Polis Buru Bekas Petinju Terkenal Pecah Masuk Rumah

Vaksin Arexvy Untuk Melindungi Warga Emas Dari Penyakit Rsv Telah Diluluskan


echo '';
Mr Hiiragi s Homeroom Info Dan Sinopsis Siri Jepun Kini Diadaptasi Sebagai Drama Berepisod Malaysia Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Di Astro Ria Sooka

5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat


Adab Berbual Dengan Suami Orang

Riceeagle Studio Servis Photography Videography Di Kota Kinabalu

Pilihan Ibu Bapa Mengkritik Atau Menyokong Anak Anak

Larangan Menghina Orang Lain

5 Aplikasi Waktu Solat Selain Muslim Pro Untuk Tahun 2024

Buku Dipuncak Puncak Rindu Kisah Sebuah Perjalanan Menuju Tanah Suci