Setiap Hari Nak Roti Biskut Lepas Ibu Ini Buat Beberapa Cara Anak Dah Tak Susah Makan


Kebanyakan ibu rata-ratanya mengalami masalah anak tak berselera makan ataupun susah nak makan. Mereka memang akan lupa pasal makan, terutamanya kalau tengah main. Kalau anak makan pun, mesti makan makanan yang kurang khasiat seperti keropok, coklat, dan sebagainya.
Kadang tu disebabkan dah puas nak paksa anak makan, akhirnya ibu biarkan macam tu je. Sampai satu tahap ibu bapa beranggapan kalau anak nak makan nanti pandailah dia minta sendiri.
Ada juga anak yang sekejap-sekejap minta susu dan mereka hanya kenyang minum susu semata-mata. Ingat ya kalau anak-anak macam ni, keperluan mereka nak membesar tak cukup. Nak tak nak ibu bapa kena kreatif dan berusaha nak galakkan anak makan.

Mungkin tip yang dikongsikan oleh Puan Hani Aziz yang dipraktikkan kepada anaknya berusia 2 tahun 6 bulan yang sebelum ini susah juga nak makan boleh dicuba.
Hani rajin share moment bila aisyah makan. Entah la, mungkin 1 kepuasan. Kenapa? Sebab dia bukan macam ni setahun yang lalu.
Susah sangat nak makan terutamanya macam nasi dan mee. Yang dia suka hanya biskut, roti dan kerepek-kerepek.
Serius risau sangat Hani time tu. Tapi sekarang dah 360 darjah berubah! Alhamdulillah
Bersemangat Hani masak setiap hari tengok anak berselera dan laju makan. Ibu yang ada masalah anak-anak kurang selera makan atau terlalu memilih makanan boleh cuba 10 tip yang Hani nak share ni :
Jangan memaksa Percaya lah. Makin kita paksa dia makan, makin dia cuba untuk protes. Apatah lagi kalau kita marah- marah sebab dia elak untuk makan, lagi anak bad mood nak makan.
Libatkan anak dalam penyediaan makanan Minta mereka bantu kita dalam proses menyediakan juadah seperti mencuci sayur, cuci beras, kacau lauk. Yang simple-simple je. Sambil tu boleh cerita sikit² pada anak benda ni sedap tau. Mama suka. Ayah suka. Aisyah pun mesti suka. Cerita dengan penuh emosi.

Hidangkan makanan yang menarik Cuba kita fikir, kenapa budak-budak suka dengan “jajan” walau belum pernah rasa pun benda tu?
Tengok la packaging jajan. Menarik. Warna warni. Mudah nak tangkap tumpuan anak. Kan
Macam tu juga kita kena serve makanan anak-anak kita. Make sure colourful. Ada warna hijau. Ada warna oren. Ada warna coklat
Sayur sayuran pun bole dipotong ikut bentuk-bentuk menarik. Nasi pula ditekap gunakan acuan mangkuk yang pelbagai. Be creative.
Kurangkan minum Bila kita letak air disebelah anak ketika makan, dia akan makan sikit then minum. Makan lagi minum. Lama²-lama perut kenyang dengan air je. Makan nya tak seberapa. Minum je banyak.
Jadi biasa kan anak minum hanya sebelum atau selepas makan. Nak minum? Habis kan dulu makanan dalam pinggan.

Hidangkan makanan yang berlainan Jangan la pagi menunya nasi + sup telur. Tengahari pun nasi + sup telur. Malam pun ulang menu yang sama. Bukan apa, kadang-kadang ibu masak sekali banyak. Nahhh, cukup untuk breakfast, lunch & dinner. Ayyaa, kesian anak-anak. Diaorang pun tak selera tengok benda yang sama je kan. Pelbagaikan menu. Biar simple asal berlainan
Makan bersama-sama Ada ibu yang sediakan makanan untuk anak. Biarkan anak duduk sorang-sorang kat meja makan. Dia pulak duk mengadap cerita korea atau duk buat keje lain seperti sambil basuh pakaian. Last tengok anak makan tak habis, huhu
Kita kena tahu suasana pun mainkan peranan yang penting tau untuk tambah selera makan anak. Duduk la semeja dengan anak ketika mereka makan. Lebih bagus kita pun makan sekali sama-sama. Anak tengok kita selera makan, in sya Allah mereka pun turut akan habiskan makanan.
 
Serve makanan kegemaran anak Kenal pasti apa menu yang anak-anak suka. Contoh Aisyah selera sangat makan kalau Hani masak soto nasi, bee hoon sup, nasi goreng, lontong, mee hailam. So seminggu buat la 2, 3 kali menu kegemaran mereka.
Berlakon dengan partner Apa Hani buat bila nak ajar Aisyah makan sayur? Hani berlakon dengan Shahrul ketika makan. Contoh amik carrot, Hani tunjuk depan anak yang Hani makan. Buat memek muka excited dan teramat sedap. Lepas tu suapkan Shahrul carrot yang sama. Shahrul pun buat memek muka excited sedap sambil pejam mata padahal carrot je pun, hehe
At last, anak pun terikut nak cuba sama. Alaa, siapa malas berlakon memang rugi.

Puji anak-anak atas sikap mereka Kita ni kalau anak-anak buat silap laju je suara tarzan kita keluar. Ni haa anak makan masakan kita, puji la.
Wahh, hebat la Aisyah makan. Bagus sangat. Makan carrot nanti mata nya cantik. Makan nasi nanti Aisyah bole lari laju. Makan banyak nanti Aisyah jadi kuat boleh tolong mama. Simple je kan? Puji la anak supaya mereka rasa dihargai dan mereka akan rajin untuk makan masakan kita.
Banyakkan bersabar Lakukan lah tip ni dengan konsisten. Anak kita bukan robot, sekali kita buat terus dia ikut. Ibu bapa kena banyakkan bersabar, tenang dan senyum.Lama-lama usaha kita akan jadi rutin mudah dan anak-anak akan terikut sama.
Sumber: Ummu Hani Aziz
The post Setiap Hari Nak Roti, Biskut. Lepas Ibu Ini Buat Beberapa Cara Anak Dah Tak Susah Makan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/setiap-hari-nak-roti-biskut-lepas-ibu-ini-buat-beberapa-cara-anak-dah-tak-susah-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salam Ramadan 2019 Dan Ketahui Cara Bertawarikh Buat Ibu Dengan Anak Kecil

Salam Ramadan 2019 Dan Ketahui Cara Bertawarikh Buat Ibu Dengan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 669 hits
Alhamdulillah syukur dan terima kasih Allah kerana kita masih bernafas untuk meneruskan ibadah puasa sekali lagi dan Ramadan 1440H yang ditunggu akhirnya tiba juga Semoga Ramadan tahun ini memberi kerahmatan pada kita dan meningkatkan Taqwa...
Cukup 20 Minit Setiap Hari Luangkan Masa Dengan Anak Anak Boleh Jadi Bijak Hebat

Cukup 20 Minit Setiap Hari Luangkan Masa Dengan Anak Anak Boleh Jadi Bijak Hebat

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 396 hits
Setiap ibu bapa mesti impikan anak anak yang bijak Bagaimana cara untuk kita sebagai ibu bapa mendidik anak agar bijak pandai dan mudah di didik Dr Zubaidi berkongsi cara untuk ibu bapa menjadikan anak bijak dan hebat hanya dengan luangkan ...
Anak Kecil Berusia 3 Tahun Menjaga Adiknya Yang Masih Kecil Selama Berhari Hari Setelah Ibu Bapanya Mati Bunuh Diri

Anak Kecil Berusia 3 Tahun Menjaga Adiknya Yang Masih Kecil Selama Berhari Hari Setelah Ibu Bapanya Mati Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 426 hits
Pihak berkuasa memuji aksi hero anak kecil yang menyelamatkan nyawa adiknya yang masih bayi setelah ibu bapanya mati akibat pembunuhan dan bunuh diri pada awal bulan yang lalu David Kooros Parsa 46 dan Mihoko Koike 38 ditemui mati ditembak ...
Makan Nasi Cuma Berlaukkan Garam Akhirnya Si Ibu Nekad Tebal Muka Minta Telur Ayam Jiran Untuk Anak Anak Alas Perut

Makan Nasi Cuma Berlaukkan Garam Akhirnya Si Ibu Nekad Tebal Muka Minta Telur Ayam Jiran Untuk Anak Anak Alas Perut

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 490 hits
Hari hari yang dilalui Marsyila Zakaria bersama tujuh anaknya sepanjang Ramadan ini tiada beza dengan hari yang lain sejak hampir setahun lalu Bagi wanita berusia 35 tahun itu dia dan anak anak tiada lagi perasaan teruja untuk menyambut bul...
Tak Lama Nak Raya Ini Rutin Kecantikan Puteri Diana Setiap Hari Bolehlah Cuba

Tak Lama Nak Raya Ini Rutin Kecantikan Puteri Diana Setiap Hari Bolehlah Cuba

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 647 hits
Tak Lama Nak Raya Ini Rutin Kecantikan Puteri Diana Setiap Hari Bolehlah CubaPuteri Diana
Anak Umur 6 Tahun Bawa Ibu Pergi Makan Malam Sebulan Sekali Dengan Menggunakan Duit Poketnya Sendiri

Anak Umur 6 Tahun Bawa Ibu Pergi Makan Malam Sebulan Sekali Dengan Menggunakan Duit Poketnya Sendiri

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 341 hits
Lyle Drummonds mungkin hanya seorang kanak kanak lelaki berusia 6 tahun tetapi tindakannya matang seperti orang lelaki dewasa Sebulan sekali Lyle akan membawa ibunya pergi makan malam dan turut membayar bil dengan menggunakan duit poketnya ...
Ada Cara Tak Nak Selamatkan Anak Kembar Dari Gugur Aliff Syukri Minta Doa Kandungan Isteri Selamat

Ada Cara Tak Nak Selamatkan Anak Kembar Dari Gugur Aliff Syukri Minta Doa Kandungan Isteri Selamat

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 609 hits
Jutawan Kosmetik Datuk Seri Aliff Syukri menerusi akaun instagramnya semalam memberitahu bahawa isterinya Datin Seri Shahida sedang hamil bayi kembar namun dia meminta doa ramai agar kandungan isterinya selamat Aliff Syukri memuatnaik sebua...
Anak Istimewa Buat Apa Nak Sorok Tak Semua Orang Dapat Bayi Dilahirkan Jari Bercantum Ibu Tetap Positif

Anak Istimewa Buat Apa Nak Sorok Tak Semua Orang Dapat Bayi Dilahirkan Jari Bercantum Ibu Tetap Positif

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 599 hits
Diuji dengan kehadiran anak istimewa Puan Sofia sedikit pun tidak merasa lelah mahupun malu malah dia bersyukur kerana tidak semua orang dikurniakan anak istimewa yang Allah janjikan syurga buat anak ini Puan Sofia berkongsi detik detik men...
Anak Kecil Menyusu Bukan Penghalang Ibu Solat Terawih Ada Cara Lakukannya Dengan Tenang

Anak Kecil Menyusu Bukan Penghalang Ibu Solat Terawih Ada Cara Lakukannya Dengan Tenang

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 548 hits
Mempunyai anak kecil bukan bermakna mama perlu melepaskan pahala mengerjakan solat terawih di bulan Ramadan ini Ada cara yang mama boleh lakukannya dengan lebih tenang seperti yang dicadangkan ibu ini Walau pun mempunyai anak anak masih kec...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11