Setengah Jam Pujuk Warga Emas Berpindah


Long (kanan) tetap dengan pendiriannya untuk terus tinggal di rumahnya itu walaupun dipujuk beberapa kali.




ALOR SETAR: Tiga pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mengambil masa selama setengah jam bagi memujuk seorang warga emas di Kampung Hujung Sungai Tebengau di sini untuk berpindah.

 
Namun, usaha Gabungan Pelajar Semenanjung Malaysia (GPMS) Cawangan Kuala Kedah, YADIM Pulau Pinang dan Northern Amateur Radio Emergency Communication Society (ARECS) itu menemui jalan buntu apabila Long Md Salleh tetap enggan meninggalkan rumahnya itu.

 
Yang Dipertua GPMS Kuala Kedah, Amirul Syahir Musa berkata, Long memberi alasan lebih selesa tinggal di rumahnya selain enggan menyusahkan pihak lain yang bermurah hati untuk membayar sewa rumah baharunya.

 
 
"Kami datang hari ini dengan hajat membawa keluar pak cik Long berpindah ke rumah yang lebih selesa. Alhamdulillah Ustaz Khailil Razak atau yang lebih dikenali dengan nama Ustaz Tido menawarkan diri untuk membayar sewa rumah itu nanti selagi dia bernyawa.

 
"Melihat keadaan rumah yang sangat usang dan tidak terurus ini saya rasa ia sangat tidak sesuai untuk Long tinggal di sini apatah lagi faktor usianya yang makin meningkat,"katanya ketika ditemui di sini hari ini.

 




Sumbangan bantal dan bekalan makanan disampaikan kepada Long (dua dari kanan) di rumahnya di Kampung Hujung Sungai Tebengau di sini hari ini.

Menurutnya, dia bersama rakan-rakan NGO lain akan memikirkan alternatif lain untuk membantu warga emas berkenaan berpindah.

 
"Mungkin kita akan datang semula nanti untuk memujuknya atau akan cari cara lain, saya tidak sampai hati melihat keadaannya begitu,"katanya.

 
Sementara itu, Long berkata, dia lebih rela tinggal di rumah ini daripada menyusahkan pihak lain untuk membayar sewa rumahnya.

 
"Kalau tak ada pihak yang boleh bantu pak cik baiki rumah ini, pak cik akan terus duduk di sini, cuma doakan pakcik sentiasa sihat dan dilindungi dari perkara tidak baik.

 
"Anak pak cik ada ajak duduk dengan dia sebelum ini, tapi pak cik rasa tak selesa. Lebih suka duduk di rumah ini seorang diri nak buat apa pun senang,"katanya.

 
Terdahulu, ketiga-tiga NGO berkenaan menyampaikan bantuan berupa bantal dan keperluan asas bagi meringankan beban warga emas berkenaan.

 
Semalam, Sinar Harian melaporkan Long memohon bantuan sebuah rumah yang lebih selesa kerana rumah berusia 40 tahun yang didiaminya itu sudah uzur.

 
--sinarharian



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/11/setengah-jam-pujuk-warga-emas-berpindah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Warga Emas Dipercayai Terjun Jambatan

Warga Emas Dipercayai Terjun Jambatan

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 269 hits
Oleh MOHAMAD FAHD RAHMAT BATU PAHAT Seorang warga emas berusia 72 tahun dikhuatiri lemas selepas dipercayai terjun dari jambatan di Sungai Batu Pahat di sini hari ini Menurut Komander Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Batu Pahat Penolong K...
Balikpulau Warga Emas Ditemukan Lemah Atas Bukit

Balikpulau Warga Emas Ditemukan Lemah Atas Bukit

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 348 hits
Lelaki warga emas ditemukan dalam keadaan lemah di pondok berhampiran dusun durian di Bukit Pak Sarip Kampung Sepakat di Teluk Kumbar di sini hari ini Mangsa Abdul Rahman Din 69 ditemukan kira kira 80 meter dari kaki bukit berkenaan Jurucak...
Video Lumut Warga Emas Maut Dihempap Pokok Kelapa Sawit

Video Lumut Warga Emas Maut Dihempap Pokok Kelapa Sawit

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 281 hits
Seorang warga emas maut dihempap pokok kelapa sawit ketika menunggang motosikal di Kampung Bakar Bata Ayer Tawar dekat sini pagi tadi Dalam kejadian yang berlaku di Lorong Wawasan 2 kampung berkenaan mangsa Mohd Saleh Mat Ali 69 meninggal d...
Wanita Hamil 9 Bulan Warga Emas Redah Banjir Sejauh 500 Meter

Wanita Hamil 9 Bulan Warga Emas Redah Banjir Sejauh 500 Meter

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 243 hits
Oleh NIK NUR IZZATUL HAZWANI NIK ADNAN NURUL Asyikin Mamat ketika ditemui di pusat pemindahan sementara Sekolah Kebangsaan Tok Kah Dungun Terengganu hari ini DUNGUN Seorang wanita sarat mengandung sembilan bulan terpaksa meredah banjir sepa...
Warga Emas Rentung Dalam Kereta

Warga Emas Rentung Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 251 hits
Warga emas rentung dalam kereta Kuantan Warga emas ditemukan rentung dalam sebuah kereta di kawasan parkir Uptown Teluk Cempedak di sini hari ini Ketua Polis Daerah Kuantan Asisten Komisioner Mohamad Noor Yusof Ali berkata mangsa dikenal pa...
Mayat Warga Emas Ditemui Selepas Jatuh Sungai

Mayat Warga Emas Ditemui Selepas Jatuh Sungai

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 232 hits
MAYAT WARGA EMAS DITEMUI SELEPAS JATUH SUNGAI BATU PAHAT 261120 Selepas hampir dua hari seorang lelaki warga emas hilang selepas terjatuh dalam Sungai Batu Pahat mayatnya ditemukantersangkut pada sebatang pokok nipah hari ini Komander Opera...
Warga Asing Jadi Dalang Kegiatan Melombong Emas Haram Di Hutan Simpan Ulu Jelai Lipis

Warga Asing Jadi Dalang Kegiatan Melombong Emas Haram Di Hutan Simpan Ulu Jelai Lipis

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 438 hits
LIPIS Air sungai keruh menjadi petunjuk awal penemuan kegiatan melombong emas secara haram dilakukan dua lelaki warga asing dalam kawasan Hutan Simpan Ulu Jelai Mukim Ulu Jelai di sini kelmarin Pegawai Pejabat Hutan Daerah Lipis Nor Shahrin...
Terengganu Umum Warga Emas Dapat Pencen Rm50 Sebulan

Terengganu Umum Warga Emas Dapat Pencen Rm50 Sebulan

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 202 hits
MALAYSIAKINIKerajaan Terengganu dilaporkan meluluskan pemberian wang pencen sebanyak RM50 sebulan kepada warga emas yang layak serta cukup syaratnya Menurut portal Harakah Online yang memetik Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Pembangunan Wan...
5 Juta Dana Silver Care Bantu Warga Emas Tangani Kesan Covid 19

5 Juta Dana Silver Care Bantu Warga Emas Tangani Kesan Covid 19

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 235 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Sebanyak S 5 juta daripada Dana Silver Care oleh Yayasan Perubatan Asia akan membantu seramai 500 warga emas menyesuaikan diri selepas gangguan COVID 19 dengan menggunakan alat alat digital Warga emas dapat meminjam
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau