Setelah Sah Tiada Keabsahan Agong Kini Dipohon Beri Titah Baru Kepada Mahiaddin


 
Kedudukan Mahiaddin Md Yasin sebagai Perdana Menteri yang tiada sokongan majoriti kini bukanlah suatu rahsia lagi.
Sidang media tanpa peduli SOP oleh Ismail Sabri Yaakob yang baru tidak sampai sebulan dibuai keseronokan diberi jawatan Timbalan Perdana Menteri di DBKL semalam dengan sendirinya memberi malu dan mengesahkan di mata dunia bahawa Mahiaddin adalah Perdana Menteri tanpa majoriti.
Sekarang ini, bukan saja rakyat termasuk budak-budak sekolah dapat memahami Mahiaddin tiada lagi majoriti, bahkan Puan Sri Norainee Abdul Rahman yang tidur di sebelahnya pun tentu turut sedar suaminya sudah pun kehilangan seri.
Jika orang bermoral dan berintegiti tinggi, dalam keadaan ini tentunya pilihan yang diambil ialah meletak jawatan atau mengundurkan diri.
Tidak cukup dengan tiada majoriti, perletakan jawatan dua menteri setakat ini – Shamsul Anuar Nasarah dan Noraini Ahmad – lebih memberikan tamparan kepada Mahiaddin.
Yang Dipertuan Agong pula, sementara dimaklumkan oleh Mahiaddin pada Rabu lalu bahawa beliau masih memiliki sokongan mencukupi, pastinya juga mula sedar keadaan semasa yang sudah berubah kini.
Kabinet ini kelihatannya mula tempang, barangkali hanya menunggu masa untuk lebih ramai mengambil pendirian yang sama.
Apa pun, dengan kesahihan Perdana Menteri yang sah tiada majoriti dan seorang demi seorang menteri meletak jawatan, kerajaan PN ini akan terus jadi tidak stabil dalam urusan sehariannya mentadbir negara.
Rakyat sendiri tentunya malu dan tidak mahu ditadbir kerajaan tanpa majoriti ini.
Menjelang tempoh sebulan lagi sebelum sidang Parlimen diadakan di mana Mahiaddin sudah tiada pilihan untuk akur membenarkan usul undi percaya dibentangkan terhadapnya, yang paling malang sekali tentunya ialah nasib dan sengsara rakyat yang akan terus tidak dipeduli.
Ini kerana dalam tempoh sebulan ini, Mahiaddin dan menteri-menteri kerajaan tentu saja lebih sibuk mengisi masa mereka dengan pelbagai aktiviti dan perancangan untuk memenangi usul undi percaya itu berbanding menjaga perut dan poket rakyat.
Selain Mahiaddin pastinya lebih sibuk agar tidak dijatuhkan dan seterusnya hilang kuasa, Timbalan Perdana Menteri, Ismail Sabri dan beberapa menteri sendiri pada semalam telah memperlihatkan keutamaan mereka lebih mempertahankan kuasa apabila sanggup berkumpul beramai-ramai di Auditorium DBKL hanya semata-mata atas agenda politik.
Selepas ini entah berapa banyak lagi mesyuarat siang dan malam, termasuk bertemu di rumah Mahiaddin bagi kerja-kerja politik yang tujuannya mempertahankan kuasa itu.
Akhirnya, dengan gaji, elaun lumayan dan pengiring yang diterima melalui wang pembayar cukai, bukanlah rakyat yang dijaga diutama, sebaliknya hanya perut dan jawatan sendiri.
Dalam hal ini, bagi mengelakkan pembaziran dan negara terus dalam ketidak-tentuan dalam tempoh sebulan akan datang iaitu sebelum sidang Parlimen diadakan, adalah benar-benar dipohon agar Agong selaku ketua negara dapat campurtangan dengan segera.
Demi untuk kebaikan negara, adalah anat menggembirakan rakyat kiranya Agong dapat menasihatkan Mahiaddin agar meletakkan jawatan saja berikutan ketiadaan majoritinya kini bukan lagi rahsia atau pilihan lain, mengadakan sidang khas Parlimen harus diadakan pada kadar segera dan secepat mungkin dengan agenda khusus hanya berkaitan usul undi percaya saja.
Agong dengan ini boleh menarik balik perkenan baginda atas cadangan Mahiaddin yang mahu ujian keabsahannya dilakukan pada sidang Parlimen September nanti.
Negara ini tidak boleh dibiarkan lebih lama dalam kecelaruan dan kekalutan tentang pertikaian tiada majoriti yang dimiliki oleh Perdana Menterinya.
Penyelesaiannya mesti disegerakan agar pemimpin yang benar-benar dibuktikan keabsahan yang berhak mengendalikan urusan negara dan menjaga rakyat.
Perdana Menteri yang tiada majoriti, kalau memiliki masa, hanya akan sibuk menggunakannya untuk mencari dan membeli undi berbanding memastikan rakyat memiliki wang untuk membeli makanan.
Bimbang jika September nanti baru keabsahan mahu ditentukan, lebih banyak kerosakan dan kehancuran makin tak terbendung.
Sekali lagi, bersama kedegilan Mahiaddin dengan pelbagai helah serta alasanya, sehelai kenyataan media titah Istana Negara barangkali adalah ubat kelegaan bagi rakyat agar negara ini dapat segera keluar daripada kekalutan dan ketidaktentuan yang sudah lama berlarutan.
(ShahbudinHusin 07/08/2021)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/setelah-sah-tiada-keabsahan-agong-kini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Sah Murka Mahiaddin Sah Derhaka Dan Pn Kini Sudah Hilang Muka Sebagai Kerajaan

Agong Sah Murka Mahiaddin Sah Derhaka Dan Pn Kini Sudah Hilang Muka Sebagai Kerajaan

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 229 hits
Segala segalanya kini sudah terdedah dan terserlah tanpa dapat disembunyikan lagi Hakikat bahawa pembatalan darurat yang diumumkan Takiyuddin Hassan di Parlimen Isnin lalu dilakukan tanpa mendapat perkenan Yang Dipertuan Agong terlebih dahu...
Kerajaan Yang Memalukan Apakah Perkenan Agong Batal Darurat Baru Mahu Dipohon Jumaat Nanti

Kerajaan Yang Memalukan Apakah Perkenan Agong Batal Darurat Baru Mahu Dipohon Jumaat Nanti

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 233 hits
Jawab Isnin depan Pembangkang asak Takiyuddin soal ordinan daruratSebagai rakyat dan warganegara kita tentunya ada hak untuk berasa malu dengan kerajaan dan perangai pemimpin PN yang ada sekarang berhubung isu pembatalan proklamasi darurat ...
Edisi Khas Mingguan 032 Panas Mahiaddin Sah Miliki Sokongan Majoriti

Edisi Khas Mingguan 032 Panas Mahiaddin Sah Miliki Sokongan Majoriti

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 234 hits
MENARIK DALAM EDISI KHAS 0311 MAHIADDIN DICABAR BAWA USUL UNDI PERCAYA 2 PECAH AMANAH SYED SADDIQ MENGAKU TIDAK BERSALAH TUDUHAN 3 SELAMATKAN TH ORANG POLITIK HANYA TAHU MENJAHANAMKAN
Pengakuan Ismail Bukti Muhyiddin Hilang Majoriti Soal Keabsahan Sekarang Di Tangan Agong Kata Shahrir

Pengakuan Ismail Bukti Muhyiddin Hilang Majoriti Soal Keabsahan Sekarang Di Tangan Agong Kata Shahrir

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 211 hits
August 8 2021 Shahrir Abd Samad berkata kenyataan Ismail Sabri Yaakob sendiri mengesahkan dan membuktikan Muhyiddin Yassin hilang sokongan majoriti Ahli Parlimen JOHOR BAHRU Yang di Pertuan Agong mempunyai kuasa penuh menentukan keabsahan M...
Pmo Jawab Titah Dukacita Agong

Pmo Jawab Titah Dukacita Agong

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 173 hits
perakinsights com Kerajaan Perikatan Nasional hari ini mempertahankan tindakan mereka membatalkan ordinan darurat adalah teratur dan selaras dengan peruntukan undang undang serta perlembagaan negara Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri...
Penentang Mahiaddin Ke Meja Rundingan Sekarang Bentuk Kerajaan Baru

Penentang Mahiaddin Ke Meja Rundingan Sekarang Bentuk Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 159 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONMajlis Presiden Pakatan Harapan menyeru semua Ahli Parlimen yang menentang dan menolak Tan Sri Mahiaddin Md Yasin untuk bersama di meja rundingan sekarang untuk membentuk sebuah kerajaan yang inklusif adil dan progresi...
Sidang Parlimen Khas Tentu Keabsahan Mahiaddin Mesti Diadakan Segera Bukannya September

Sidang Parlimen Khas Tentu Keabsahan Mahiaddin Mesti Diadakan Segera Bukannya September

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 173 hits
Kami Ahli Ahli Parlimen Pembangkang bersependapat bahawa satu sidang khas Parlimen mesti diadakan SESEGERA MUNGKIN TIDAK LEWAT DARI 9 OGOS berasaskan Peraturan Mesyuarat 11 untuk membentang membahas dan memutuskan usul undi percaya terhadap...
Tangguh Pemilihan Umno Diisytihar Tidak Sah Untuk Batal Keabsahan Mkt Kata Najib

Tangguh Pemilihan Umno Diisytihar Tidak Sah Untuk Batal Keabsahan Mkt Kata Najib

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 237 hits
Difahamkan tujuan sebenar penolakan penangguhan itu dibuat bagi menukar kepimpinan Presiden Ahmad Zahid Hamidi PETALING JAYA Najib Razak berkata tindakan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia mengisytiharkan penangguhan pemilihan Umno seb...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega