Sertai Brics Langkah Tepat Pmx Ransang Ekonomi




Pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa Malaysia sedang dalam proses untuk menyertai pakatan ekonomi antara negara terbesar di dunia dari segi penduduk dan pasaran dialu alukan Angkatan Muda Keadilan Johor.
Naib Ketua AMK Johor, Muhammad Faezuddin Mohd Puad berkata langkah itu dijangka akan memudahkan negara pada jangka panjang menarik lebih banyak pelaburan asing dan meluaskan pasaran eksport Malaysia.
“Penyertaan ini sebagai satu langkah strategik yang dijangka akan membawa pelbagai manfaat jangka panjang kepada ekonomi negara, khususnya negeri Johor kerana BRICS mewakili lebih daripada 40% populasi global dan menyumbang hampir 30% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dunia.
“Penyertaan Malaysia ke dalam BRICS akan merangsang lagi peningkatan pelaburan asing ke negeri Johor,” katanya dalam kenyataan.
Menurut Faezuddin, data terkini menunjukkan Johor telah menerima pelaburan asing berjumlah RM31 bilion pada tahun 2023.
Oleh itu, katanya, dengan penyertaan ke dalam BRICS akan dapat meningkatkan lagi pelaburan asing dari negara-negara anggota BRICS dan dapat membuka lebih banyak peluang pekerjaan.
“Pemain industri tempatan di Johor turut boleh mengembangkan eksport perniagaan mereka dengan mengambil manfaat daripada pasaran besar yang ada pada negara anggota, terutamanya negara China yang mempunyai 1.41 bilion penduduk dan India 1.42 bilion penduduk
“Juga dengan sokongan dana pembiayaan pembangunan dari New Development Bank (NDB) lebih banyak projek infrastruktur termasuk projek dalam sektor tenaga, pengangkutan dan air boleh dilaksanakan bagi mempercepatkan pembangunan negeri,” ujarnya.
Penyertaan dalam BRICS, kata Faezuddin, akan membantu Johor dalam usaha untuk diversifikasikan ekonominya. Sektor-sektor seperti teknologi hijau, tenaga boleh diperbaharui, dan bioteknologi akan dibangunkan dengan lebih agresif.
“Dengan kerjasama dalam sektor-sektor ini, Johor akan mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai sebuah negeri yang berdaya saing dan mampan.
“AMK Johor yakin Malaysia dan Johor akan dapat memperkukuhkan ekonomi serta berdaya tahan dalam menghadapi sebarang krisis ekonomi global sekaligus dapat menjamin kesejahteraan hidup rakyat apabila menjadi sebahagian daripada blok ekonomi yang besar dan berpengaruh seperti BRICS dan ianya satu langkah strategik oleh Perdana Menteri,” katanya lagi.
Untuk rekod, BRICS diasaskan oleh pakatan Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan. Pada awal tahun ini pakatan itu menerima kemasukan anggota baharu seperti Arab Saudi, Mesir, Iran, Ethiopia dan UAE.
The post Sertai BRICS: Langkah tepat PMX ransang ekonomi first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/37148?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=sertai-brics-langkah-tepat-pmx-ransang-ekonomi

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Umum Hasrat Bawa Malaysia Sertai Brics Tapi Brics Itu Apa

Anwar Umum Hasrat Bawa Malaysia Sertai Brics Tapi Brics Itu Apa

papar berkaitan - pada 20/6/2024 - jumlah : 64 hits
Malaysia bakal memulakan prosedur rasmi untuk menyertai organisasi antara kerajaan BRICS tidak lama lagi mengikut kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim Anwar mengesahkan keputusan ini dalam
Pmx Arah Su Lawatan Ke Balai Polis Beserah

Pmx Arah Su Lawatan Ke Balai Polis Beserah

papar berkaitan - pada 16/6/2024 - jumlah : 61 hits
Baru baru ini Setiausaha Politik saudara Farhan Fauzi telah mewakili saya mengadakan lawatan mengejut ke Balai Polis Beserah Saya telah meminta saudara Farhan untuk meninjau keadaan infrastruktur dan fasiliti asas di balai tersebut bagi mem...
Kesian Pmx

Kesian Pmx

papar berkaitan - pada 15/6/2024 - jumlah : 99 hits
Petang semalam saya minum minum sambil berbual bual dengan seorang kawan yang sudah lama tidak ditemui Sudah beberapa bulan kami tidak bertemu kecuali komunikasi hanya berjalan melalui Whatsapp saja Kenalan saya itu orang lama dalam PKR sei...
Kisah Calon Sg Bakap Pas Nak Sokong Pmx Pulak

Kisah Calon Sg Bakap Pas Nak Sokong Pmx Pulak

papar berkaitan - pada 17/6/2024 - jumlah : 196 hits
Desa HMTadi bersembang dengan sorang kawan lama orang kuat Bersatu Selangor asal dari Kedah Dia sentuh pasal calon PAS kat Sg Bakap Katanya PAS memang sengaja letak calon koman yang tak setanding langsung dengan calon dari PH BN Dia bagi du...
Dulu Kata Yifdin Baik Benarkan Keluar Kwsp Bila Habia Keriau Salahkan Orang

Harga Sawit Terkini Semakan Harga Semasa

Contingency Plans For Tourist Accidents And Incidents

Woiiii Kenduri Kahwin Lagi Ramai

Akaun Media Sosial Rasmi Pejabat Sultan Pahang Hanya Di Bawah Nama Kesultanan Pahang

Sarapan Di Perak Lunch Di Penang Dinner Di Kedah

Sarawak Id Login Daftar Akaun Portal Kerajaan Sarawak

Scaffold House By Ant Nio Costa Lima Arquitectos In Lisbon Portugal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro


7 Surah Yang Harus Dihafal Sebelum Meninggal Dunia

Cara Membuat Surat Lamaran Kerja Yang Menarik Perhatian

Rcs Edin Exposed False Claims Of Pp Proponents

Kaswi Pandan Gedik

Ending Tribal Mindset At Matriculation Colleges

Intern Makanan Percuma