Seronok Rupanya Jadi Suri Rumah Di Buang Kerja Semasa Pkp Allah Lipat Gandakan Rezeki


Bukan mudah bagi wanita yang bekerja untuk berhenti kerja secara tiba-tiba. Semuanya memerlukan perancangan yang teliti lebih-lebih lagi komitmen yang tinggi jika bekerja. Banyak yang harus difikirkan.
Begitulah kisahnya yang dikongsikan oleh Pn Fakarina (Nama Pena) apabila dia berkongsi saat-saat dibuang kerja akibat pandemik Covid-19. Namun dia tak mudah mengalah, dia bangkit menjadi suri rumah yang berjaya dan kuat malah pendapatan kini melebihi gajinya semasa bekerja. Malah dia lebih seronok menjadi suri rumah, banyak masa yang boleh diluangkan bersama anak-anak.

Saja nak share pengalaman baharu saya. Sebelum ni saya ibu berkerjaya.
Saya terlalu sibuk dengan karier & terlalu menjaga prestasi terbaik dalam syarikat. Anak-anak seramai 4 org masih dalam perhatian tapi dengan bantuan pengasuh yang saya bayar upah setiap bulan.

Semua Pengasuh Yang Uruskan Keperluan Anak
Saya ada 2 pasang anak. Sulung lelaki 15 tahun, No 2 dan no. 3 perempuan 12 tahun dan 9 tahun. Yang bongsu lelaki 7 tahun.
Pengangkutan anak-anak pergi balik sekolah, diupah van sekolah uruskan. Saya balik keje selalu lewat dan masa saya dengan anak-anak kadangkala terhad.
Jumpa mereka masa nak tidurkan dan dodoikan mereka. Sabtu ahad baru ada masa untuk keluarga.
Kerja saya memang tak tentu masa. Walaupun hakikat saya bekerja 8-5 dan 5 hari seminggu..Kadangkala waktu sabtu ahad pun saya kena ke kilang. Kalu ada shipment, saya akan bekerja hingga lewat malam.
Urusan anak-anak sebelum ni terpaksa saya serahkan kepada pengasuh yang saya bayar upah mengasuh setiap bulan. Kekadang anak-anak nak apa pun kena minta pengasuh wasaps saya.
Tiada Masa Bersama Anak, Pulang Lewat & Asyik Bekerja
Balik lewat. Kadang-kadang anak nak minta saya ajarkan kerja sekolah, sampi lewat malam baru selesai. Urusan pergi balik sekolah diuruskan pakcik berbangsa india..dia yang uruskan dengan amanah..3 orang anak-anak saya. Yang sulung tinggal di asrama menengah agama di Tangkak.
Sambil-sambil berkerja hakiki, saya dah mulakan perniagaan atas talian sejak 2 tahun lebih lepas..untuk tambah-tambah income..Kerja yang saya perolehi tu pun ditawarkan kepada saya dengan gaji lebih lumayan berbanding syarikat sebelumnya. Tapi bila syarikat ada krisis kewangan dan projek di luar negara…majikan ambil pendekatan buang pekerja terakhir masuk ke kilang.

Mula Diberhentikan Kerja Sejak PKP
Takdir Allah, kerana pandemik saya diberhentikan kerja pada hujung bulan sept 2020. Notis 24 jam dengan pampasan. Last in first out.Saya diberikan notis 24 jam dengan pampasan selepas sehari hari lahir saya.
Malah gaji saya kiranya besar sebagai Senior Exec buatkan saya down jugak awal-awalnya. Saya bekerja sebagai Senior Executive di Sebuah kilang Pembuatan bahagian logistik. Down jugaklah..walaupun hakikat berbisnes online saya dapat income lebih dari gaji hakiki..Tapi tentunya berbezakan…ada gaji tetap dengan bisnes yang belum tentu income..nak kena rajin berusaha baharu achieve target.
Redha, Makin Bahagia Jadi Suri Rumah
2 minggu saya istiharah..Tapi akhirnya saya redha dengan ketentuan ni.. Sebabnya memang saya pernah letakkan target usia saya 45 tahun saya tak nak keje dengan org lagi. Tapi jawapan tu Allah bagi di usia saya 40 tahun..
Sekarang diam tak diam hampir, 6 bulan lebih saya jadi suri rumah tangga sepenuh masa. Saya semakin gembira dengan kehidupan sekarang. Saya mulakan semula apa yg pernah saya lakukan…dari bawah dari awal…Sambil-sambil menjana pendapatan santai-santai di rumah dengan bisnes online untuk membantu ekonomi keluarga. Saya buat semua jenis bisnes, Saya Supreme Leader Kepada Angsa Emas Beaute, produk Magical C Pure. Leader Kepada Lenne Beauty, Produk Doublesscocoffe. Stokis kepada Naim Beef, Produk Daging Tempatan Perap Fidlot dan Patty Premium. Leader Atiya Beauty, Produk Lipmatte Dan Agen serta dropship beberapa produk lain.

Walaupun saya berbisnes dari rumah saya aturkan masa saya…macam saya bekerja..Saya wujudkan working space dalam bilik saya..saya juga buat media sosial seperti fb live dan lain-lain. Pagi selepas uruskan anak-anak ke sekolah dan hantar suami ke tempat keje..saya mulakan kerja online bisnes saya..promosi..live…jumpa team..cari retails..Tengahari kembali uruskan anak amik pergi sekolah…Perantaraan waktu sebelum balik sekolah petang, saya akan curi masa untuk cod dan dan lain-lain.
Tahun Ini Akhirnya Dapat Uruskan Anak Ke Sekolah
Selepas ambil anak sekolah…hantar mereka pulang ke rumah dan amik suami pula balik kerja. Waktu Malam saya fokus kepada pembelajaran anak-anak. Dapat luangkan masa dengan suami dan anak-anak. Kadang-kadang kalau ada keperluan cod kami sekeluarga pergi bersama-sama.
Tahun ni, saya uruskan sendiri anak pergi balik sekolah. Baru saya faham kenapa anak-anak kadang-kala hilang fokus dalam pelajaran dan kepenatan mengejar masa.
Zaman saya dulu sekolah dengan mereka jauh berbeza. Saya jadi lebih prihatin dan banyak tumpuan saya kepada perkembangan mereka.Anak-anak juga gembira mama mereka ada banyak masa bersama-sama. Suami saya pun cakap, emosi anak-anak semakin baik sejak saya ada di rumah selalu.
Emosi Anak Happy, Ibu Kurang Stress
Emosi anak-anak happy bila balik mama yang ambil..tak perlu bersesak dalam van..berpanas..Lebih selesa nak bersiap di umah sendiri berbanding pengasuh sebab anak kedua saya dah 12 tahunkan..isu aurat pula dengan anak-anak dan suami pengasuh. Apa diorang nak, nak saya masak..saya boleh layan..emosi saya lebih stabil dan kurang stress menghadap sikap majikan. Seronok tengok mereka happy dan tak perlu buat temujanji jumpa mama sendiri.
Malah saya rasa puas hati, kerana saya uruskan sendiri.Entahlah, sedikit sebanyak saya mungkin terlepas peluang sebelum ni utk memberikan perhatian sepenuhnya kepada permata-permata hati saya.
Tapi sekarang masih tidak terlewat, saya bahagia dengan momen-momen tingkah anak-anak. Saya percaya kepada rezeki Allah. Yang penting keberkatan dan magnet rezeki terus dipraktikkan. Seronok rupanya jadi suri rumah tangga ni.
Baru saya tahu.
Saya doakan suri-suri lain juga menikmati kebahagiaan masing-masing.

Nasihat saya pada suri yang dibuang kerja;
1. Jangan putus asa tentang rezeki kerana Allah dah tentukan yang terbaik untuk kita sejak azali.
2. Rancang kewangan rumah tangga untuk elakkan bebanan dengan komitmen sedia ada. Jika perlu strukturkan semula pinjaman dan dapatkan nasihat AKPK adalah terbaik. Janji nama kita bersih sebab kena ingat masa depan anak-anak masih panjang.
3. Nikmati masa kualiti dengan keluarga sebab masa yang kita alami sekarang tidak akan ada siaran ulangan.
4. Banyakkan komunikasi dengan pasangan, bahagi tugas dan berkongsi emosi dlm rumah tangga.
Amin YRA
#fakarinavibe
Kredit: Pn Fakarina

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Seronok Rupanya Jadi Suri Rumah” Di Buang Kerja Semasa PKP, Allah Lipat Gandakan Rezeki appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/seronok-rupanya-jadi-suri-rumah-di-buang-kerja-semasa-pkp-allah-lipat-gandakan-rezeki/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nabil Mahir Tak Bagi Ayda Jebat Buat Kerja Rumah Semua Tugas Isteri Dia Ambil Alih Rupa Rupanya Ini Punca

Nabil Mahir Tak Bagi Ayda Jebat Buat Kerja Rumah Semua Tugas Isteri Dia Ambil Alih Rupa Rupanya Ini Punca

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 348 hits
Pasangan selebriti Ayda Jebat dan Nabil Mahir kelihatan sangat bahagia tambahan lagi usia perkahwinan mereka hampir mencecah 3 bulan Baru baru ini pemilik nama Nur Suhada Jebat itu ada memuat naik satu posting berkenaan suaminya Ahmad Nabil...
Suri Rumah Kena Tipu Dengan Penjual Emas Di Facebook

Suri Rumah Kena Tipu Dengan Penjual Emas Di Facebook

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 226 hits
KUANTAN Hasrat seorang suri rumah ingin melaram dengan tiga utas rantai leher berkecai akibat ditipu penjual emas murah di laman sosial Facebook Kejadian bermula pada 8 Mac lalu selepas suri rumah yang berusia 50 tahun dari Triang Bera itu ...
Jelita Amp Suka Buat Kerja Amal Toh Puan Raghad Suri Hati Tun Taib Mahmud Berjiwa Murni

Jelita Amp Suka Buat Kerja Amal Toh Puan Raghad Suri Hati Tun Taib Mahmud Berjiwa Murni

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 380 hits
TOH PUAN DATUK PATINGGI HAJAH RAGHAD Tertawan dengan aura Toh Puan Datuk Patinggi Hajah Raghad Kurdi Taib Beliau sememangnya mempunyai pesona tersendiri yang membuatkan setiap mata memandang tertawan dengan rupa paras jelitanya Bertubuh tin...
Suri Rumah Atau Wanita Bekerjaya Keduanya Bekerja

Suri Rumah Atau Wanita Bekerjaya Keduanya Bekerja

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 1052 hits
Suri Rumah Atau Wanita Bekerjaya Keduanya Bekerja Semalam KakYa ada baca satu perkongsian menarik yang di muat naik oleh Ustazah Asma Harun di page facebook beliau Bagi KakYa perkongsian ini sangat sangat menarik kerana ianya berkenaan wani...
Suri Rumah Kerjaya Hebat

Suri Rumah Kerjaya Hebat

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 385 hits
Suri rumah Keluarga mertua pandang rendah kepada menantu perempuan yang tak kerja ya Sebab nampak menantu susahkan anak dia Kesian anak dia kena kerja keras sara keluarga sedangkan menantu relax aje kat rumah tengok tv tidur makan dan lepas...
Banggalah Pegang Status Suri Rumah Jangan Malu Tiada Gaji Anda Pun Ibu Hebat

Banggalah Pegang Status Suri Rumah Jangan Malu Tiada Gaji Anda Pun Ibu Hebat

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 222 hits
Bila orang tanya kerja apa dan kita jawab suri rumah automatik orang pandang rendah Bagi pandangan sesetengah masyarakat wanita yang bekerjaya adalah wanita yang mencari rezeki dengan pergi ke pejabat berpakaian seperti seorang eksekutif ke...
Dia Tak Bagi Bertuah Ayda Jebat Suami Bantu Buat Kerja Rumah

Dia Tak Bagi Bertuah Ayda Jebat Suami Bantu Buat Kerja Rumah

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 238 hits
Kita berdua ada persamaan tapi banyak perbezaan Dia berhati wanita lembut sopan dan buat semua kerja isteri Haha Basuh pinggan kemas rumah buang sampah masak dan semua Saya Eh bukan saya tak nak buat dia yang tak bagi tulis penyanyi dan pel...
Cari Rezeki Kerana Arahan Allah Swt

Cari Rezeki Kerana Arahan Allah Swt

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 162 hits
unable to retrieve full text content 160 1 BILA seseorang sedar bahawa banyak nikmat dunia yang tidak dapat dia kecapi dia akan beruntung hanya sekiranya dia berusaha untuk tidak terlepas nikmat nikmat di akhirat Oleh itu apabila kita terle...
Rezeki Di Keliling Rumah Pucuk Keledek

Rezeki Di Keliling Rumah Pucuk Keledek

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 257 hits
Assalamualaikum and morning Beli ikan dgn niat nak goreng dgn daun kari tetiba bertukar niat menjadi asam pedas pula Tak sempat beli daun kesum Untuk menceriakan suasana hidangan dan colourful campakkan saja apa yg ada di sekitar rumah Jang...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega