Banggalah Pegang Status Suri Rumah Jangan Malu Tiada Gaji Anda Pun Ibu Hebat


Bila orang tanya kerja apa, dan kita jawab suri rumah, automatik orang pandang rendah. Bagi pandangan sesetengah masyarakat, wanita yang bekerjaya adalah wanita yang mencari rezeki dengan pergi ke pejabat, berpakaian seperti seorang eksekutif, keluar pagi balik petang dan jari jemari sibuk menaip papan kekunci serta menghadap komputer. Ini hakikatnya!
Tapi bagi wanita yang sememangnya berada di rumah dan menguruskan rumah tangga serta anak-anak, anda pun patut bangga. Jangan malu kerana kerjaya anda adalah yang sangat mulia. Biarlah apa pandangan orang sekalipun, janji keluarga anda berada dalam keadaan baik.

Seperti perkongsian Puan Normaliza Mahadi yang juga seorang kaunselor, beliau nasihatkan abaikan tanggapan orang kerana kita yang tahu apa yang kita lakukan. Suri rumah sekarang ni pun dah pandai cari duit sendiri dan ramai berjaya.
Sebut je suri rumah, keluarga mertua pandang rendah kepada menantu perempuan yang tak kerja ya? Sebab nampak menantu susahkan anak dia. Kesian anak dia kena kerja keras sara keluarga, sedangkan menantu relax aje kat rumah tengok tv, tidur, makan dan lepas tu hujung bulan dapat duit bertimbun dari suami. Lepas dapat duit bertimbun menantu pergi shopping. Kesian anak aku!
Inilah mentaliti yang menyedihkan yang masih berlegar dalam masyarakat. Tapi bukan keluarga mertua sahaja yang pandang rendah tetapi juga keluarga sendiri dan banyak ahli masyarakat.

Suri rumah ni macam tak ada masa depan. Membayangkan suri rumah ni berbaju kepam, bertudung senget, bau bawang, blur tak tau hal dunia dan semua yang buruk-buruk sahaja.
Suri rumah ni tak ada taste. Kalau bawak ke rumah orang pun terus pergi belakang untuk tolong masak dah basuh pinggan. Dukung anak sambil membantu tuan rumah memberi makan kepada tetamu lain yang bukan suri rumah! Begitulah suri rumah digambarkan.
Keadaan ini menyebabkan ada wanita yang tak perlu bekerja pun terpaksa bekerja hanya kerana tak selesa dan takut dengan pandangan masyarakat. Tak sanggup nak hadap persepsi gila yang suri rumah ini tak berguna.
Jihad untuk keluarga
Kitaran pandangan hina ini jika kita tak hentikan akan terus segar sepanjang zaman. Kita kena ramai-ramai hentikan. Semua orang. Jika daripada sekarang kita bekerja keras mengubah mindset masyarakat, generasi akan datang akan menuai kerja keras kita semua.
Suri rumah adalah satu pekerjaan yang sangat mulia. Tiada gaji bukan bermakna hina! Tiada gaji tetapi bekerja siang dan malam untuk keselesaan keluarga adalah jihad. Setiap tingkah laku dan amal baik yang tercetus dari ajaran ibu itu akan menjadi pahala yang berterusan.
Setiap keselamatan yang ibu ini sediakan untuk anak ini dan kelapangan ayahnya ketika bekerja kerana tahu anak-anaknya adalah selamat juga dikira pahala untuk ibu ini.
Pesanan saya untuk suri rumah di seluruh Malaysia, jangan sesekali memberi ruang kepada sesiapa pun untuk memperkecilkan pilihan menjadi suri rumah.

Suri rumah adalah satu kerjaya. Sesiapa yang tak boleh terima hakikat ini, biarkan mereka. Jangan membiarkan kesempitan fikiran mereka ini mengganggu kehidupan kita.
Perkenalkan diri puan sebagai suri rumah tangga. Tanpa perkataan je… Saya seorang suri rumah tangga.
Kredit: Normaliza Mahadi

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Banggalah Pegang Status Suri Rumah. Jangan Malu Tiada Gaji, Anda Pun Ibu Hebat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/banggalah-pegang-status-suri-rumah-jangan-malu-tiada-gaji-anda-pun-ibu-hebat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suri Rumah Kerjaya Hebat

Suri Rumah Kerjaya Hebat

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 385 hits
Suri rumah Keluarga mertua pandang rendah kepada menantu perempuan yang tak kerja ya Sebab nampak menantu susahkan anak dia Kesian anak dia kena kerja keras sara keluarga sedangkan menantu relax aje kat rumah tengok tv tidur makan dan lepas...
Jangan Biarkan Diri Jadi Mangsa Keganasan Rumah Tangga Kata Rina

Jangan Biarkan Diri Jadi Mangsa Keganasan Rumah Tangga Kata Rina

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 573 hits
IPOH Para isteri diminta melaporkan segera kepada pihak berkuasa sekiranya berlaku sebarang keganasan rumah tangga dan tidak membiarkan diri terus menjadi mangsa keganasan sehingga membawa kemudaratan kesihatan dari segi fizikal dan mental ...
Suri Rumah Kena Tipu Dengan Penjual Emas Di Facebook

Suri Rumah Kena Tipu Dengan Penjual Emas Di Facebook

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 226 hits
KUANTAN Hasrat seorang suri rumah ingin melaram dengan tiga utas rantai leher berkecai akibat ditipu penjual emas murah di laman sosial Facebook Kejadian bermula pada 8 Mac lalu selepas suri rumah yang berusia 50 tahun dari Triang Bera itu ...
Menangis Simpan Dalam Hati Buat Ibu Makin Sakit Jangan Paksa Diri Kita Bukan Superwomen

Menangis Simpan Dalam Hati Buat Ibu Makin Sakit Jangan Paksa Diri Kita Bukan Superwomen

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 265 hits
Ibu adalah kekuatan kepada anak anaknya Maka disebabkan itulah seorang ibu harus kuat tubuh badan mental dan emosinya demi membesar dan menjaga amanah Allah ini Jika ibu lemah keseluruhan isi rumah lebih lebih lagi anak anak akan turut menj...
Jangan Terlalu Percaya Off Phone Block Di Whatsapp Pembantu Rumah Emma Maembong Lari Ikut Jantan

Jangan Terlalu Percaya Off Phone Block Di Whatsapp Pembantu Rumah Emma Maembong Lari Ikut Jantan

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 316 hits
Pelakon Emma Maembong berdepan situasi cemas apabila pembantu rumah lari meninggalkan anaknya di rumah sehingga tidak tanpa dikesan Menurut Emma pembantu rumahnya bertindak membawa kunci rumah kad akses serta dua plastik besar dengan alasan...
Trik Handle 5 Hero Sendiri Kalau Keluar Rumah Ibu Ini Kongsikan Apa Perlu Buat

Trik Handle 5 Hero Sendiri Kalau Keluar Rumah Ibu Ini Kongsikan Apa Perlu Buat

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 174 hits
Bukan mudah untuk menjaga anak yang ramai apatah lagi jika semuanya lelaki Anak lelaki lebih lasak dan ada saja akalnya yang kadang kadang buat ibu ayah pening kepala Walaupun begitu jika betul cara didikan sudah tentu menguruskan anak yang...
Standar Gaji Naik Pemprov Dki Ingin Perluas Pangsa Pasar Rumah Dp 0 Rupiah

Standar Gaji Naik Pemprov Dki Ingin Perluas Pangsa Pasar Rumah Dp 0 Rupiah

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 190 hits
Pelaksana Tugas Kepala Dinas Perumahan DKI Sarjoko menjelaskan peminat rumah DP 0 rupiah juga dibutuhkan oleh pekerja dengan gaji Rp 14 juta per bulan Sementara itu imbuhnya jumlah pekerja dengan nilai gaji tersebut cukup banyak
Anak Tertolak Gear D Kereta Terjunam Dalam Tali Air Ketika Ibu Tutup Pagar Rumah

Anak Tertolak Gear D Kereta Terjunam Dalam Tali Air Ketika Ibu Tutup Pagar Rumah

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 358 hits
Masih panjang umur Itu yang berlaku pada seorang kanak kanak lelaki berusia setahun enam bulan apabila terjatuh ke dalam tali air bersama kereta Toyota Harrier ketika ibunya keluar sekejap untuk menutup pintu pagar Menerusi laporan Sinar Ha...
Hiburan Jangan Enjoy Sangat Dapat Gaji Ini 3 Perkara Yang Korang Patut Check

Hiburan Jangan Enjoy Sangat Dapat Gaji Ini 3 Perkara Yang Korang Patut Check

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 318 hits
Meriah nampaknya timeline akhir akhir ni mana tidaknya insentif yang diperuntukkan kerajaan dah masuk ke dalam akaun penerima kan Ramai yang sembang nak buat pelaburan atas talian beli emas dan ada juga yang nak gunakan untuk membeli keperl...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak