Sering Mengadu Sakit Kepala Akhirnya Hilang Ingatan Diserang Strok Di Usia Muda


SERING MENGADU SAKIT KEPALA, AKHIRNYA HILANG INGATAN DISERANG STROK DI USIA MUDA! Menghadapi zaman yang kian mencabar, kita sering berdepan pelbagai macam tekanan – di tempat kerja, kos sara hidup kian meningkat, konflik diri dan keluarga dan bermacam lagi – yang akhirnya membawa kepada bermacam simptom mengancam kesihatan.
Paling biasa kita dengar ialah masalah sakit kepala. Bagi kebanyakan orang, sakit kepala akibat stres itu perkara biasa yang boleh diselesaikan dengan menegur air bersama panadol.
Namun, simptom sakit kepala yang tidak dirawat sebaiknya boleh mengundang malapetaka kesihatan yang mungkin tidak terbayangkan sebelum ini.
Pengalaman yang dilalui lelaki ini mungkin boleh dijadikan iktibar apabila isterinya yang mulanya sering mengadu sakit kepala akhirnya diserang stroke pada usia seawal 28 tahun!
Kisah Syuaib Mun digarap dalam satu artikel yang disiarkan blog Siakap Keli menceritakan bagaimana sakit kepala yang sering dihadapi isterinya bertukar menjadi titik hitam dalam kehidupan keluarganya.
Ikuti cerita beliau.
Aku bekerja sebagai service technician yang miliki segalanya, ada seorang isteri yang baik dan dua orang anak yang menghiasi hari-hari kami. Bagi aku, hidup sederhanaku ini lebih dari cukup, aku bersyukur. Isteriku juga bekerja, Munirah namanya, dia merupakan sales associate.
HARI AKU DIUJI Hari itu tidak seperti selalu, masih aku ingat, mustahil untuk aku lupa. 12 Januari 2019, ketika itu waktu Isyak, Munirah masuk hendak pergi ke bilik air, tapi ketika sampai di pintu, dia jeda. Hanya diam tak berkutik sedikit pun, hanya berdiri di situ. Aku memandangnya, aneh melihat perilakunya.
“Aku melihat dia seolah-olah tersenyum tapi senget ke sebelah kiri. Aku penasaran, apa yang lawaknya? Kenapa dia tiba-tiba senyum sebegitu?”
Aku yang waktu itu sedang melayan kerenah anak-anak terus menerus bertanyanya. Munirah melangkah ke arahku, tepat ke arah sofa tempat aku duduk. Aku tak putus asa, pelik melihat gelagat dia yang tersenyum kidum. Aku memandangnya, tapi kali ini aku terkejut, aku lihat air liurnya sudah mengalir jatuh ke bawah. Aku terkejut!
Aku lantas menghubungi ambulans dan dibawak ke Hospital Bukit Mertajam. Saat berada dalam ambulans, isteriku seolah-olah tidak mengenal diriku. Aku risau, benar-benar gundah. Setahu aku sebelum ini Munirah tidak pernah ada masalah darah tinggi atau kolestrol. Malah, beliau juga takda komplikasi sewaktu bersalin.
ALLAH SAJA MENGERTI PERASAANKU
Memang Allah sahaja tempat aku mengadu, waktu keputusan MRI keluar, doktor maklumkan bahawa main artery Munirah tersumbat. Hampir aku terduduk, doktor kata:
“Muscles untuk pembuangan air kecil tak berfungsi, tangan , kaki tak boleh bergerak, malah keadaan (penyakit) ini turut memberi kesan kepada memori dan kemahirannya untuk menulis, membaca dan bercakap.”
Ya Allah, Puas aku usaha dan tawakal kepadamu. Aku cuba buat apa yang termampu. Sekarang dia hanya mampu untuk mumbling atau humming sahaja. Aku sendiri tak sanggup melihat isteri kesayanganku bersedih.
Pernah satu haritu dia mintak aku lepaskan dia, mengucap panjang aku!
Bayangkan dia seorang wanita yang cekal dan kuat, tetapi setelah diduga begini, dia seakan-akan putus asa. Aku pandang dia, aku cakap,
“Kau isteri aku, tanggungjawab aku, aku kawin dengan kau sebab Allah, selagi aku bernafas, Insyallah sampai ke akhir nyawa aku pun, aku akan tetap jaga kau..”
Lepas je aku cakap macam tu, alhamdulillah dia langsung tak pernah sebut dah pasal benda tu. Aku nampak dia makin bersemangat, fizikal dia pun semakin lama makin sihat. Cuma sekarang dia cuba mengingati, belajar huruf ABC dan Nombor 123.
Tapi macam aku bersyukur, cukup bersyukur dikelilingi orang yang membantu, memberi sokongan dan Allah sentiasa permudahkan urusan aku. Syarikat Munirah beri dia cuti, cuma tanpa gaji. Mereka masih beri peluang untuk isteri aku pulih macam dulu.
Aku mintak, bulan-bulan puasa ni orang ramai doakan kemudahkan urusan aku. Moga kita semua dalam lindunganp-Nya.
The post SERING MENGADU SAKIT KEPALA, AKHIRNYA HILANG INGATAN DISERANG STROK DI USIA MUDA! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/sering-mengadu-sakit-kepala-akhirnya-hilang-ingatan-diserang-strok-di-usia-muda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Hilang Ingatan Selepas Meneran Terlalu Kuat Ketika Membuang Air Besar

Wanita Hilang Ingatan Selepas Meneran Terlalu Kuat Ketika Membuang Air Besar

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 147 hits
Seorang wanita di Hong Kong mengalami hilang daya ingatan 10 tahun selepas meneran terlalu kuat ketika membuang air besar nbsp Mangsa kemudian dibawa keluarganya ke hospital selepas mendapati wanita itu hilang ingatan Tetapi doktor mendapat...
Manis Sungguh Orang Kelantan Sakit Kepala Dibuatnya

Manis Sungguh Orang Kelantan Sakit Kepala Dibuatnya

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 414 hits
Malam ini adalah malam ke 3 Master dan Mummy tidur di HUSM dan malam ke 2 mereka tidur di Klinik Usains sempena Mummy melahirkan baby Aidan Master keluar ke kedai Jains Rstaurant Thai Food untuk bungkus makanan sahur nanti Adus keluh Master...
Dua Dua Sayang Selepas Papa Rafael Cinta Hati Mommy Mawar Seronok Jadi Ibu Usia Muda

Dua Dua Sayang Selepas Papa Rafael Cinta Hati Mommy Mawar Seronok Jadi Ibu Usia Muda

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 116 hits
Kehadiran Raden Rafael menjadi pelengkap buat pelakon Mawar Rashid dan suaminya Raf Yaakob untuk menjalani kehidupan bahagia dalam sebuah keluarga yang lengkap Mesra dipanggil Anje oleh suami Mawar atau nama penuhnya Wan Mawar Shaputri Wan ...
Bila Petang Mabuk Sakit Kepala Alahan Tak Semestinya Pagi Kadang Tu Sampai Ke Malam

Bila Petang Mabuk Sakit Kepala Alahan Tak Semestinya Pagi Kadang Tu Sampai Ke Malam

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 154 hits
Alahan semasa hamil atau morning sickness biasanya berlaku di awal kehamilan Selalunya alahan kehamilan ini boleh berlaku seawal empat minggu usia kehamilan Bagaimanapun morning sickness tidak semestinya berlaku di waktu pagi sahaja Ia juga...
Mula Mula Sakit Kepala Biasa Pembuluh Darah Di Otak Pecah Saluran Air Membengkak Wanita Anak 4 Meninggal Dunia

Mula Mula Sakit Kepala Biasa Pembuluh Darah Di Otak Pecah Saluran Air Membengkak Wanita Anak 4 Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 264 hits
Mula Mula Sakit Kepala Biasa Pembuluh Darah Di Otak Pecah Saluran Air Membengkak Wanita Anak 4 Meninggal Dunia Tak dapat kami bayangkan perasaan anak anak kecil ini saat kehilangan ibu mereka secara tiba tiba Pada awalnya wanita ini sering ...
Waspada Jika Anda Sakit Kepala Melebihi 5 Hari

Waspada Jika Anda Sakit Kepala Melebihi 5 Hari

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 255 hits
Waspada Jika Anda Sakit Kepala Melebihi 5 Hari RAMAI yang mengalami sakit kepala sekurang kurangnya sekali sepanjang hayat dan ia selalunya dianggap sebagai penyakit biasa kerana kesakitannya dirasakan sementara sahaja Namun sakit kepala ya...
Meneran Terlalu Kuat Ketika Membuang Air Besar Wanita Ini Hilang Ingatan 10 Tahun

Meneran Terlalu Kuat Ketika Membuang Air Besar Wanita Ini Hilang Ingatan 10 Tahun

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 389 hits
Gara gara meneran terlalu kuat ketika membuang air besar seorang wanita di Hong Kong mengalami hilang daya ingatan 10 tahun Melihat mangsa menjadi tidak tentu arah keluarganya membawa ke hospital tetapi doktor mendapati otaknya berfungsi se...
Genap Tiga Bulan Acap Hilang Bomba Akhirnya Tampil Mengeluarkan Kenyataan Ini

Genap Tiga Bulan Acap Hilang Bomba Akhirnya Tampil Mengeluarkan Kenyataan Ini

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 166 hits
Kisah kehilangan Acap sememangnya mengejutkan bukan sahaja dikalangan ahli keluarga mngsa dan teman rapat malah seluruh rakyat Malaysia Genap Tiga Bulan Acap Hilang Bomba Akhirnya Tampil Mengeluarkan Kenyataan Ini
Wow Wanita Mengadu Sakit Perut Doktor Terkejut Jumpa Handle Motosikal Dalam Rahim

Wow Wanita Mengadu Sakit Perut Doktor Terkejut Jumpa Handle Motosikal Dalam Rahim

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 342 hits
Wanita mengadu sakit perut doktor terkejut jumpa handle motosikal dalam rahim Handle motosikal ditemui di dalam rahim mangsa SEORANG wanita selamat menjalani pembedahan mengeluarkan handle motosikal dari rahimnya Wanita berusia 30 tahun itu...
Kakak Ustazah Norhafizah Musa Meninggal Dunia Akibat Kanser

Orang Johor Pun Tak Suka Muhyiddin

Cik Manggis Sudah Berhijab Azira Pula Tampil Beri Pendapat Dan Agak Mengejutkan Bila Azira Buat Kenyataan Yang Satu Ini

10 Sebab Kenapa Muhyiddin Harus Kekal Perdana Menteri

50 Nama Bayi Yang Dilarang Di Arab Saudi Amir Iman Linda Dan Maya Termasuk

Hobi Gila Saya Semenjak 30 Tahun Lalu

Hukum Menikahi Sepupu Itu Boleh Tapi Resikonya Tinggi

Hadam Jugak Khalid Samad Dengan Muslihat Mahathir



Asal Usul Nama 6 Universiti Terkemuka Dunia

5 Individu Berwajah Mirip Pemimpin Terkenal Dunia

Kisah Kitab al Quran Yang Ditulis Dengan Darah Saddam Hussein

Mengapa Kerajaan India Haramkan TikTok

Info Dan Sinopsis Drama Bila Cupid Jatuh Cinta TV3


Notis Pembukaan Semula Taman Eko Rimba Kanching Dan Chongkak Park Resort

Pelayaran Kd Lekiu Op Benteng Penuh Debaran

Banci 2020 Mesra Teknologi Tumpu Kawasan Capaian Internet Tinggi

Bonanza Ulangtahun Lulu Hypermarket Kini Kembali Boleh Menang 1 Tahun Beli Belah Percuma

5 K Drama Menghiburkan Pasti Buat Anda Ketawa Tak Berhenti

Son Yejin Dikhabarkan Bakal Berlakon Dalam Filem Hollywood Buat Pertama Kalinya