Serangga Masuk Dalam Telinga Ini Cara Nak Keluarkannya



Serangga masuk dalam telinga? Ini cara nak keluarkan tanpa buat telinga luka
Anda mungkin pernah mendengar cerita mengenai serangga masuk ke telinga? Mesti pernahkan walaupun kejadian ini mungkin jarang berlaku.
Dalam kebanyakan kes, serangga akan memasuki telinga ketika anda tidur atau ketika melakukan aktiviti di luar rumah, seperti ketika berkhemah, berada di hutan, hiking dan sebagainya.
Serangga itu mungkin sudah pun mati ketika berada di dalam telinga anda tetapi ada kemungkinan juga ia masih hidup dan cuba menggali lubang di dalam telinga anda.
Ini boleh menjadi suatu perkara yang menyakitkan, menjengkelkan, dan membimbangkan.
Walaupun serangga dalam telinga itu mungkin tidak berbahaya, namun komplikasi lebih serius boleh timbul jika makhluk kecil ini tidak dikeluarkan atau dibuang secepat mungkin.
Mempunyai objek asing di dalam telinga turut menyebabkan jangkitan atau masalah lebih kronik, seperti kehilangan pendengaran.
Apa simptom yang menunjukkan serangga masuk ke dalam telinga?
Sekiranya serangga itu masih hidup semasa di dalam telinga anda, anda akan rasa dengungan dan pergerakan serangga.
Bergantung kepada keadaan serangga tersebut di dalam telinga anda sama ada ia mati atau sedang menggigit, ia masih akan menyebabkan kesakitan, keradangan, dan kerengsaan dalam telinga.
Selain itu, simptom lain yang biasa terjadi saat serangga masuk ke telinga boleh melibatkan telinga bertukar kemerahan, bengkak mahupun cecair nanah atau darah keluar daripada telinga yang menandakan kecederaan.
Walaupun orang dewasa cukup mudah untuk mengenal pasti jika serangga masuk ke dalam telinga dengan dengungan dan pergerakannya, namun kanak-kanak lebih sukar untuk menentukan punca kesakitan di telinga mereka.
Sekiranya anda melihat anak-anak kecil sering menggosok atau menggaru salah satu telinga mereka, ini mungkin merupakan tanda serangga di dalam saluran telinga.
Serangga harus dikeluarkan dengan cepat kerana ia boleh menyebabkan gejala yang menyakitkan dan mencetuskan ketidakselesaan, lalu menyebabkan kerosakan lebih serius.
Cara membuang serangga yang memasuki telinga
1. Jangan guna cotton bud atau alat pencungkil
Bahagian terpenting dalam proses penyingkiran serangga di telinga anda adalah untuk kekal tenang terlebih dahulu.
Penggunaan putik kapas atau alat pencungkil bagi mengeluarkan serangga akan mendorong serangga itu masuk lebih jauh ke dalam telinga dan berpotensi merosakkan bahagian pertengahan atau gegendang telinga.
2. Letakkan minyak sayuran atau minyak bayi ke dalam saluran telinga
Meletakkan minyak biasanya akan membunuh serangga. Sekiranya anda mengesyaki serangga itu sudah mati, anda mungkin dapat mengeluarkannya daripada telinga menggunakan air suam dan picagari.
Namun, jika anda atau anak anda mempunyai masalah telinga, penting untuk segera berjumpa doktor sekiranya anda mengesyaki masih terdapat serangga di dalam telinga.
Ini kerana ia boleh menggigit dan merosakkan gegendang telinga.
3. Cuba lalukan air ke dalam telinga
Gunakan picagari dan masukkan air suam untuk membuatkan serangga keluar daripada saluran telinga.
Condongkan kepala anda ke arah bahu dan lakukan perkara ini supaya memudahkan serangga tersebut untuk keluar.
Bilakah saya harus menghubungi doktor?
Sekiranya anda atau anak anda begitu sakit dan tidak dapat menahan lagi kesakitan yang dialami di bahagian telinga, sudah tiba masanya untuk bertemu doktor dan dapatkan rawatan untuk membuang serangga tersebut dengan kadar segera.
Para doktor terutamanya pakar telinga, hidung, dan tekak (ENT) atau seseorang yang bekerja di bilik kecemasan akan menggunakan sesuatu yang disebut otoskop untuk mengintip ke dalam telinga dan menentukan kehadiran serangga.
Mereka mungkin menggunakan pinset atau forsep yang diubah untuk menarik serangga dan mengeluarkannya daripada telinga.
Sebagai alternatif, mereka juga mungkin menggunakan penyedut yang lembut atau lalukan saluran telinga dengan air suam dan kateter.
Bagi kanak-kanak, mereka mungkin perlu dibius semasa proses ini berlaku bagi mengurangkan kadar kesakitan.
Sekiranya penggunaan minyak tidak berjaya untuk membunuh serangga itu, doktor biasanya akan menggunakan lidocaine atau anestetik untuk membunuh serangga tersebut terlebih dahulu sebelum membuangnya.
Ada kemungkinan doktor anda juga akan memberi ubat antibiotik sekiranya berlaku kerosakan teruk pada saluran telinga.
Rumusan
Sekiranya kaedah di atas ini gagal atau anda masih mengalami kesakitan, cecair keluar daripada saluran telinga, atau pendengaran masih terjejas, segera bertemu doktor anda bagi mendapatkan bantuan perubatan.
Selain itu, para ibu bapa harus memberikan lebih perhatian dan peka jika anak kecil mengadu telinga mereka sakit, kerana dikhuatiri serangga masuk ke rongga telinga.
Artikel ini telah disemak oleh panel Perubatan Hello Doctor dan telah disiarkan di Hello Doctor. Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.
Baca Artikel Menarik :
Pemilihan semula lebih baik berbanding undang-undang anti lompat Ayda Jebat berang netizen persoal alat sulit suami Siapa Menteri Kanan Akan Dipecat Selepas 100 hari Angkat Sumpah Pawagam Altitud Paling Tinggi Di Dunia Selangor lulus 54% hutan simpanan KLNFR dinyahwarta untuk pembangunan PKR, DAP terima dana asing NED? ROS kini benarkan penangguhan Pemilihan UMNO Resepi Udang Goreng Butter Tanpa Susu Nabila tapis dahulu siapa jadi mak tiri Jebat Lelaki maut ‘diserang’ ayam sabung sendiri Kelas Silat Online Malaysia yang pertama Layari Laman Facebook MYKMU
Najib tawar bantuan guaman kepada gadis hilang tangan akibat disamun

The post Serangga masuk dalam telinga? Ini cara nak keluarkannya appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/09/01/serangga-masuk-dalam-telinga-ini-cara-nak-keluarkannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Takut Nak Potong Kuku Bayi Bimbang Terkena Isi Jari Ini Cara Yang Betul Untuk Potong

Takut Nak Potong Kuku Bayi Bimbang Terkena Isi Jari Ini Cara Yang Betul Untuk Potong

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 253 hits
Aspek kebersihan dan kecantikan si kecil adalah sesuatu yang sangat dititikberatkan oleh setiap ibu bapa Pun begitu ramai ibu bapa terutamanya ibu bapa yang baru masih mengalami kemelut setiap kali ingin memotong kuku bayi mereka Untuk meny...
Tak Lama Lagi Nak Minum Air Gula Mama Hamil Boleh Guna Cara Ini Untuk Turunkan Paras Gula Dalam Darah

Tak Lama Lagi Nak Minum Air Gula Mama Hamil Boleh Guna Cara Ini Untuk Turunkan Paras Gula Dalam Darah

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 205 hits
Tahukah anda wanita hamil berpotensi mendapat diabetes gestasi jika pemakanan hariannya tidak dikawal langsung Oleh sebab itu bagi mengurangkan risiko mendapat masalah kencing manis semasa hamil ini ibu perlulah mengamalkan beberapa kaedah ...
Risaunya Anak Suka Makan Manis Sampai Gigi Rosak Ini Cara Ibu Ayah Nak Atasi

Risaunya Anak Suka Makan Manis Sampai Gigi Rosak Ini Cara Ibu Ayah Nak Atasi

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 261 hits
Anak anak kalau jumpa makanan manis bukan main seronok Memang tak boleh dilarang mereka suka sangat coklat atau gula gula sedangkan terlalu banyak makan boleh menyebabkan masalah kaviti Habis rosak gigi Sebagai ibu ayah kita mahukan yang te...
Kalau Dah Bloomberg Cakap Begini Agak Agak Pelabur Nak Masuk Melaburkah

Kalau Dah Bloomberg Cakap Begini Agak Agak Pelabur Nak Masuk Melaburkah

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 142 hits
HAMZAH RIE NATak malukah mereka satu dunia memerhati dan rakyat menilai Pru 15 mereka kita hukum serta jangan lupa berdoa selalu moga para pengkhianat dan penindas rakyat agar Allah membalas dgn hukuman yg setimpal kerana mengkhianati Kita ...
Anak Tak Nak Makan Sebab Dia Kenyang Susu Doktor Kongsi Cara Latih Anak Suka Makan

Anak Tak Nak Makan Sebab Dia Kenyang Susu Doktor Kongsi Cara Latih Anak Suka Makan

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 276 hits
Perkara yang mama paling risau adalah anak menolak untuk makan tetapi asyik minta susu Sebenarnya anak menolak untuk makan kerana ada kaitan dengan susu yang mereka minum Tapi kenapa Ikuti perkongsian dari doktor ini 8 TIPS LATIH ANAK MAKAN...
Baby Nak Keluar Baru Dapat Masuk Bilik Bersalin Issey Syukur Dapat Sambut Kelahiran Anak

Baby Nak Keluar Baru Dapat Masuk Bilik Bersalin Issey Syukur Dapat Sambut Kelahiran Anak

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 276 hits
Penantian penyampai radio Issey Fazlisham selama sembilan bulan untuk bergelar ayah akhirnya membawa kegembiraan bila mana isteri tercintanya Noor Aimi Jamel selamat melahirkan bayi lelaki mereka semalam Lebih manis lagi bila mana anak pert...
Kandungan Wawa Dah Nak Masuk 7 Bulan Kalau Boleh Aeril Nak Cukupkan 5 Anak

Kandungan Wawa Dah Nak Masuk 7 Bulan Kalau Boleh Aeril Nak Cukupkan 5 Anak

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 236 hits
Pelakon yang juga suami kepada Wawa Zainal Aeril Zafrel berkongsi berita gembira mengenai kehamilan keempat isterinya setelah peminat membuat teka teki Ini berikutan satu gambar yang dikongsikan ketika sambutan hari lahir anak sulungnya bar...
Cara Mudah Guna Jendela Nak Tahu Coverage Telco Mana Yang Paling Kuat Di Tempat Anda

Cara Mudah Guna Jendela Nak Tahu Coverage Telco Mana Yang Paling Kuat Di Tempat Anda

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 342 hits
JENDELA Map adalah pusat sehenti untuk rakyat dengan menyediakan pelbagai kemudahan untuk menyemak liputan rangkaian menghantar maklum balas dan permohonan perkhidmatan baharu daripada penyedia perkhidmatan Semua maklum balas yang dihantar ...
Nak Doh Donut Super Gebu Boleh Ikut Cara Yatiekitchen

Nak Doh Donut Super Gebu Boleh Ikut Cara Yatiekitchen

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 277 hits
Bila dihidangkan dengan donut bergula ni siapa pun tidak menolaknya Tambah pula dapat yang lembut dan gebu Memang confirm tak cukup satu Nak buat doh yang gebu begini kenalah tahu tekniknya Mengikut tip yang dikongsi oleh bila nak buat doh ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya