Seramai 38 748 Pelancong Direkodkan Di Langkawi


AGENDA DAILY
Rakyat asing turut tidak melepaskan peluang berkunjung ke Langkawi setelah setelah sektor pelancongan pulau peranginan itu dibuka.
Projek rintis gelembung pelancongan di Pulau Langkawi, Kedah, mencapai kejayaan membanggakan selepas merekodkan ketibaan 38,748 pelancong dan menjana pendapatan lebih RM15 juta sejak dibuka pada 16 Sept lepas.
Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Seri Nancy Shukri berkata jumlah tersebut lebih tinggi daripada sasaran awal sebanyak 30,000 orang dan disifatkan sangat memberangsangkan.
“Kami berharap dapat mengumumkan kebenaran rentas negeri sedikit masa lagi dan menjelang pengumuman itu, kami boleh buka gelembung pelancongan di tempat lain,” katanya lapor Bernama.
Beliau terdahulu mengadakan lawatan kerja ke Kampung Budaya Sarawak hari ini.
Nancy berkata kerajaan juga sedang menimbangkan untuk menjadikan Langkawi sebagai destinasi gelembung pelancongan antarabangsa pertama di negara ini.
“Minggu depan saya akan berbincang dengan rakan sejawat dari negara-negara lain dan kami akan mengaturkannya (gelembung pelancongan). Langkawi merupakan model terbaik untuk inisiatif ini kerana kita ada Qatar Airways dan beberapa penerbangan antarabangsa lain yang akan tiba di pulau itu,” katanya.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) Nasaruddin Abdul Muttalib berkata daripada 38,748 pelancong yang tiba di pulau peranginan itu, seramai 26,377 orang tiba melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, manakala 7,480 orang lagi melalui Jeti Kuah.
“Satu lagi pintu masuk utama iaitu Dermaga Tanjung Lembung (Langkawi Port) merekodkan kemasukan kira-kira 4,891 pelancong,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Nasaruddin berkata sekiranya jumlah kemasukan pelancong itu dapat dikekalkan tidak mustahil sasaran kerajaan untuk menerima sekitar 400,000 pelancong sehingga Disember ini mampu dicapai.
Dalam pada itu, Nasaruddin berkata LADA berharap Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) dan Majlis Keselamatan Negara membuka semula sektor pelancongan pulau itu kepada pasaran antarabangsa seawal bulan depan atau Disember sekiranya bersesuaian.
“Ketika ini, usaha pembentukan prosedur operasi standard (SOP) gelembung pelancongan antarabangsa sudah mula digerakkan dengan kerjasama MOTAC, tertakluk kepada kelulusan kerajaan Persekutuan,” katanya.
Nasaruddin berkata rundingan bersama beberapa syarikat penerbangan tempatan dan antarabangsa seperti Qatar Airways, AirAsia Bhd dan Scoot Tigerair Pte Ltd juga telah dimulakan bagi merancang aturan perjalanan penerbangan berjadual dan dari negara-negara tertentu.
Dalam perkembangan lain, Nancy berkata kerajaan Persekutuan memperuntukkan RM5 juta kepada Kampung Budaya Sarawak bagi menaik taraf infrastruktur di kawasan itu.
“Kerja-kerja penambahbaikan fizikal di Kampung Budaya Sarawak akan bermula pada pertengahan bulan ini dan mengambil masa lebih kurang lapan bulan untuk disiapkan iaitu pada Jun 2022,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/seramai-38748-pelancong-direkodkan-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Sekadar Makan Angin Di Sebalik Peningkatan Pelancong Ke Langkawi

Bukan Sekadar Makan Angin Di Sebalik Peningkatan Pelancong Ke Langkawi

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 211 hits
Menuruk pakar psikologi ramai yang menghadapi tekanan sejak pandemik melanda negara dan memerlukan sesuatu untuk meredakan stres Pelancong bersiar dan beriadah bersama keluarga di sekitar Pantai Cenang di Langkawi selepas kerajaan membenark...
149 Pelancong Gagal Ke Langkawi Kerana Positif Covid 19

149 Pelancong Gagal Ke Langkawi Kerana Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 184 hits
Oleh Masih tiada kes jangkitan Covid 19 dikesan membabitkan pelancong domestik di Langkawi SEBANYAK 149 kes positif COVID 19 telah dikesan hasil saringan di pintu masuk udara dan laut sebelum berlepas ke Langkawi bagi projek rintis gelembun...
Polis Pahang Akan Jadikan Langkawi Panduan Terima Kehadiran Pelancong Mulai Oktober Ini

Polis Pahang Akan Jadikan Langkawi Panduan Terima Kehadiran Pelancong Mulai Oktober Ini

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 182 hits
KUANTAN Polis Pahang akan menjadikan Langkawi sebagai panduan dalam menerima kehadiran pelancong susulan gelembung pelancongan di Pulau Tioman dan Genting Highlands mulai 1 Oktober Ketua Polis Pahang Datuk Ramli Mohamed Yoosuf berkata pihak...
Ramai Pelancong Ke Langkawi Secara Persendirian Guna Khidmat Tidak Berlesen

Ramai Pelancong Ke Langkawi Secara Persendirian Guna Khidmat Tidak Berlesen

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 237 hits
MALAYSIA NOW Motac menasihatkan pengusaha sektor pelancongan tidak berlesen untuk memohon lesen dengan kementerian itu bagi mengelakkan sebarang tindakan penguatkuasaan dikenakan Pelancong bersiar dan beriadah bersama keluarga di sekitar Pa...
Langkawi Catat 113 Kes Baharu Covid 19 Hari Ini

Langkawi Catat 113 Kes Baharu Covid 19 Hari Ini

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 213 hits
Mukim Kuah mencatatkan jumlah kes positif baharu tertinggi dengan 41 kes Foto hiasan Hanya membabitkan penduduk tempatan dan tiada pelancong terbabit Langkawi Pulau ini merekodkan sebanyak 113 kes positif baharu Covid 19 membabitkan penular...
Kl Staycation Cuti Tanpa Perlu Bersesak Di Langkawi

Kl Staycation Cuti Tanpa Perlu Bersesak Di Langkawi

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 368 hits
KL Staycation Cuti Tanpa Perlu Bersesak Di Langkawi Entah tak tahu kenapa masa PKP 3 0 ni memang terasa sangat bosan dan buntu walhal tidak ketat seperti PKP yang lalu Pergerakan terasa amat terhad apatah lagi rentas daerah dan negeri tidak...
Pulau Langkawi Hotel Bajet Terima 15 Peratus Tempahan

Pulau Langkawi Hotel Bajet Terima 15 Peratus Tempahan

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 248 hits
Hotel hotel bajet hanya menerima 15 peratus tempahan sepanjang hampir dua minggu pelaksanaan projek rintis gelembung pelancongan Pengerusi Persatuan Hotel Bajet Dan Bisnes Malaysia Zon Langkawi Datuk Azly Rosly berkata ia disebabkan oleh pe...
Minat Ke Langkawi Meningkat 13 Kali Ganda Ketika Sektor Pelancongan Mula Dibuka

Minat Ke Langkawi Meningkat 13 Kali Ganda Ketika Sektor Pelancongan Mula Dibuka

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 259 hits
Carian penginapan di Port Dickson pula meningkat 360 manakala Melaka 270 Pelancong yang mahu ke Langkawi di Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah di Ipoh pada 17 September lalu Gambar Bernama Carian penginapan Airbnb di Langkawi meningkat 13 k...
Jangkitan Baharu Di Langkawi Naik Semula 400 Kes Aktif

Jangkitan Baharu Di Langkawi Naik Semula 400 Kes Aktif

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 246 hits
AGENDA DAILY Pecahan kes baharu mengikut mukim di Langkawi hari ini 30 September 2021 Sumber PKD Langkawi Jangkitan Covid 19 di Langkawi dalam tempoh 24 jam sehingga 12 tengah hari tadi naik sebanyak 19 kes daripada 35 kes yang dicatat dala...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli