Seorang Pekerja Putus Tangan Dalam Kemalangan Di Kilang Top Glove



Seorang pekerja asing kehilangan pergelangan tangan dalam satu kemalangan yang berlaku di tempat kerjanya di kilang Top Glove di Ipoh.
Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Pulau Pinang berkata kejadian tersebut berlaku pada Khamis.
“Dari maklumat yang kami terima, tangan pekerja itu terperangkap di putaran tangki berus sarung tangan syarikat itu, sehingga pergelangan tangannya terputus.
“Melihat kepada kejadian yang serius ini, kami berpendapat adalah menjadi tugas Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Dosh) melakukan siasatan menyeluruh terhadap insiden tersebut,” kata setiausaha MTUC Pulau Pinang, K Veeriah.
Dalam satu kenyataan malam tadi, Veeriah berkata dia ingin tahu apakah syarikat sarung tangan getah itu telah melaksanakan tugas wajibnya dalam mematuhi piawaian keselamatan.
Dia berkata sistem perlindungan seperti sistem amaran seharusnya ada untuk mengelakkan kemalangan dan siasatan harus dilakukan mengenai perkara itu.
“Pada pandangan kami jika ada sistem suis pengasingan ‘sensory’ yang berfungsi, kehilangan anggota badan dapat dielakkan,” kata Veeriah.
Top Glove yang mengesahkan kejadian pada jam 5.45 pagi itu berkata, pekerja tersebut dikejarkan ke hospital dan berada dalam keadaan stabil.
Dalam mematuhi polisi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, syarikat itu berkata ia telah menetapkan langkah yang wajar bagi memastikan pekerjanya selamat daripada bahaya dan kecederaan.
“Top Glove meyakinkan pihak berkepentingan dan orang ramai bahawa keselamatan dan kebajikan pekerja yang berterusan adalah menjadi keutamaannya,” katanya.
Syarikat senaraian awam itu pada masa ini mengendalikan 46 kilang di Malaysia, Thailand dan China serta menggaji kira-kira 21,000 pekerja.
Pada masa ini syarikat berkenaan menghadapi sekatan daripada Kastam Amerika Syarikat atas tuduhan terbabit dalam buruh paksa.
Ia berkaitan bayaran yuran pengambilan pekerjaan kepada ejen pekerja asing yang dilihat membawa kepada perhambaan hutang dan buruh paksa.
Top Glove mengembalikan sebanyak RM160 juta daripada bayaran tersebut kepada pekerja mereka dengan harapan AS akan menarik balik larangan import produknya.
Syarikat itu mencatat keuntungan bersih suku tahunan sebanyak RM1.29 bilion pada bulan Ogos, meningkat 18 kali ganda berbanding suku yang sama tahun lalu, disebabkan lonjakan permintaan global sarung tangan getah dalam menghadapi wabak Covid-19.
The post Seorang pekerja putus tangan dalam kemalangan di kilang Top Glove appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/30/seorang-pekerja-putus-tangan-dalam-kemalangan-di-kilang-top-glove/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Pekerja Cedera Kilang Besi Meletup Di Perai

6 Pekerja Cedera Kilang Besi Meletup Di Perai

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 342 hits
Predeep NambiarGEORGE TOWN Enam pekerja cedera apabila kilang besi di Taman Perindustrian Perai meletup petang tadi Dalam kejadian jam 4 28 petang di Kilang Besi Ann Joo itu sepasukan 15 anggota dari balai bomba Perai bergegas ke lokasi unt...
Top Glove Downgraded From A To D In Social Compliance Audit

Top Glove Downgraded From A To D In Social Compliance Audit

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 202 hits
Malaysian glovemaker Top Glove has been downgraded from A to D in an audit for social compliance Top Glove was downgraded in the Amfori Business Social Compliance audit following a review because there was no evidence to support the A ratin...
Dua Maut Seorang Parah Kemalangan

Dua Maut Seorang Parah Kemalangan

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 238 hits
DUA MAUT SEORANG PARAH KEMALANGAN SUNGKAI Dua maut dalam kemalangan membabitkan dua kereta di Jalan Kampung Klah Baru di sini jam 11 pagi tadi membabitkan Proton Saga dan Perodua Myvi Dalam kejadian itu mangsa dalam Proton Saga Mohamed Tahi...
Seorang Maut Lima Cedera Dalam Kemalangan

Seorang Maut Lima Cedera Dalam Kemalangan

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 238 hits
SEORANG MAUT LIMA CEDERA DALAM KEMALANGAN BATU PAHAT 301020 Seorang lelaki maut manakala lima cedera selepas kereta Proton Wira dinaiki mereka terlibat kemalangan dengan sebuah treler di Kilometer 75 7 Lebuhraya Utara Selatan arah selatan d...
Remaja Perempuan Ditemui Maut Dengan Kesan Tetakan Putus Tangan Kiri

Remaja Perempuan Ditemui Maut Dengan Kesan Tetakan Putus Tangan Kiri

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 315 hits
KUALA BERANG Seorang remaja perempuan ditemui mati dengan kesan tetakan pada badan manakala tangan kirinya putus dalam kejadian di Lubuk Batu Telemong di sini hari ini Mangsa Siti Nur Surya Ismail 19 ditemui dalam keadaan tertiarap di ruang...
Suspek Kelar Pergelangan Tangan Mangsa Berkali Kali Sehingga Putus Bff Mangsa Ditahan Polis

Suspek Kelar Pergelangan Tangan Mangsa Berkali Kali Sehingga Putus Bff Mangsa Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 532 hits
Seorang perempuan yang disyaki terbabit dalam kes pembunuhan seorang remaja perempuan di Kuala Berang semalam ditahan polis untuk membantu siasatan Ketua Polis Daerah Hulu Terengganu Deputi Superintendan Mohd Adli Mat Daut berkata suspek ya...
Siapa Baling Batu Sembunyi Tangan

Siapa Baling Batu Sembunyi Tangan

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 148 hits
Tiba tiba didominasi pula dengan isu pembubaran Kerajaan Negeri Sabah yang mewajibkan diadakan Pilihan Raya Negeri Lihat dan renung siapa yang bertindak membubarnya Beliau seolah olah telah mensucikan kesalahan Tan Sri Musa Aman yang cuba m...
Mujur Kuasa Darurat Masih Di Tangan Agong

Mujur Kuasa Darurat Masih Di Tangan Agong

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 274 hits
FB Kuasa untuk isytihar darurat terletak pada YDPA dan ini yang cuba di pinda oleh Najib dengan kenalkan Akta MKN yang mana Perdana Menteri boleh isytihar darurat tanpa kebenaran YDPA PH telah betulkan balik kerosakan yang BN buat dengan ta...
Pertikai Muhyiddin Jangan Sampai Kuasa Jatuh Ke Tangan Bukan Islam

Pertikai Muhyiddin Jangan Sampai Kuasa Jatuh Ke Tangan Bukan Islam

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 187 hits
Agong tuntut tanggungjawab dimasuk dalam perkiraan ahli politik BANGI Kedudukan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri kini pastinya dipertikai susulan daripada pelbagai masalah politik yang melanda negara pada ketika ini Presiden...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte