Senarai Makanan Pelik Dimakan Secara Hidup Hidup



Pelbagai banyak makanan lazat yang diperbuat daripada daging mentah sebagai bahan utamanya. Di antaranya adalah carpaccio, hoe, sushi, steak tartare dan masih banyak yang lain yang melibatkan daging atau ikan mentah.

Namun para chef sepertinya berfikir terlalu jauh dengan menempatkan makhluk hidup seperti haiwan untuk disajikan terus di atas pinggan. Tentu saja haiwan-haiwan tersebut masih menggeliat dan bergerak-gerak di atas pinggan dan berikut ini ada 10 jenis makanan hidup-hidup yang paling menakjubkan.

1. Ying Yang Yu.
Konsep China 'yin-yang' atau kekuatan berlawanan diterapkan untuk konsep hidangan ini, yang ertinya "ikan mati dan hidup". Ying yang yu digoreng kecuali bahagian kepala. Ikan ini disajikan dengan sos manis dan asam, hidangan ini benar-benar hidup di dalam, kepalanya bergerak dan menggeliat-geliat. Hidangan ini dimasak dengan cepat dan cukup kejam dengan organ mentah di dalamnya.

2. Ikizukuri.
Ini merupakan bentuk lain dari sashimi, tapi ikizuri menggunakan ikan. Ikizuri secara fizikal  bererti "siap hidup". Pelanggan boleh memilih sendiri ikan yang ia ingin makan dari tangki. Ikan disajikan hidup-hidup beserta isi perutnya kemudian di potong-potong. Sebahagian besar ikan disajikan utuh memasukkan seluruh bahagian ikan, dan apabila dimakan, anda akan melihat jantungnya masih berdetak dan mulut yang masih bergerak untuk bernafas.

3. Sannakji.
Ini merupakan hidangan yang berasal dari Korea, bahan utama makanan ini adalah sotong atau nakji. Sotong yang bersaiz kecil terus disajikan  atau bahagian tentakelnya dipotong, tetapi tetap guritanya masih dalam keadaan hidup dan terus disajikan di atas pinggan. Kadang, anak sotong terus dibumbui dengan minyak bijan dan benihnya langsung dihidangkan.

4. Frog Sashimi.
Untuk hidangan Jepun yang satu ini, katak hidup dipotong dan diletakkan di atas pinggan dengan ais batu. Sedikit sashimi dihiris dan selebihnya direbus untuk sup. Bayangkan, potongan kaki katak yang masih ada kulitnya dengan isi perutnya yang masih bergerak terus ditabur garam. Sementara sebahagian besar potongan lain dalam kedaan mati dan yang tetap dipertahankan hidup adalah bahagian jantung katak yang masih berdetak ketika disajikan di atas pinggan. Seluruh bahagian kepalanya juga disajikan utuh beserta kulitnya.

5. Sea urchins dan Oysters (Bulu Babi dan Tiram).
Makanan yang satu ini memang tidak bergerak, tetapi mereka masih dalam keadaan hidup. Orang-orang tidak menyedari bahawa mereka telah menelan sesuatu yang hidup ketika banyak bulu babi hidup yang melekat pada tiram yang mereka makan. Di Itali, bulu babi atau mereka menyebutnya dengan ricci di mare merupakan makanan yang popular, begitu juga dengan tiram yang terkenal di dunia.

6. Odori Ebi.
Ini merupakan hidangan lain dari udang, sashimi Jepun ini terdiri dari satu anak udang dan dihidangkan dalam satu hidangan. Udang dikupas dan kadang kepalanya dibuang. Makanan ini kemudian digoreng tetapi bahagian kakinya tetap dibiarkan hidup dan bergerak. Kemudian makanan ini dicelupkan ke dalam sake yang memabukkan agar lebih mudah untuk dimakan.

7. Drunken Shrimp.
Makanan ini menjadi hidangan utama di China, kira-kira 10 udang dewasa disajikan dengan semangkuk baijiu, iaitu minuman yang mempunyai kadar alkohol sekitar 40-60%. Jika akan dimakan, mereka harus menangkap udang yang masih melompat-lompat dalam cecair baijiu dan langsung dimasukkan dalam mulut. Udang tersebut mungkin akan terus bergerak di dalam mulut hingga akhirnya dikunyah dan mati.

8. Noma Salad (Salad Semut).
Denmark s Noma, merupakan salah satu daripada 50 restoran terbaik di dunia. Makanan ini dijual dengan harga US $ 300. Semut dibekukan agar mereka bergerak lebih lambat dan mereka menambah croutons untuk mendapatkan tekstur garing untuk saladnya. Semut-semut tersebut merangkak di atas daun salad dan rasanya seperti serai dan kayu manis.

9. Jumiles dan Chumiles Tacos.
Makanan ini berasal dari serangga dengan bau busuk dan sering dimakan hidup-hidup. Chumiles mempunyai saiz lebih kecil dari jumiles dan mempunyai rasa lebih kuat dari jumiles. Tapi keduanya sangat tinggi iodin. Serangga ini umumnya hidup di bawah batu dan merupakan makanan khas Mexico terutama di wilayah Taxco. Mereka sering dimakan hidup-hidup dengan menambah tacos, salsa, guacamole atau sos lain untuk menjaga mereka berjalan di pinggan.

10. Casu Marzu.
Makanan ini menggunakan keju Sardinian atau biasa disebut casu marzu. Tempat pembuatan keju ini dilarang untuk dikunjungi, alasannya ulat melompat-lompat setinggi 6 inci. Semasa penguraian keju, larva lalat dimasukkan dalam keju untuk mencairkan lemak ketika dimakan yang membuatnya jadi lebih lembut dan berbau.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://zamrispoon.blogspot.com/2020/01/senarai-makanan-pelik-dimakan-secara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenali Arabushi Hadakabushi Dan Honkarebushi Makanan Pelik Popular Jepun

Kenali Arabushi Hadakabushi Dan Honkarebushi Makanan Pelik Popular Jepun

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 417 hits
Anda pernah mendengar sejenis perencah makanan daripada Jepun yang dikenali sebagai Katsuobushi Bagaimana dengan Bonito Tidak pernah Jika anda peminat makanan Jepun anda mungkin pernah merasai kelazatan makanan jalanan yang berasal dari mat...
4 Fakta Anastasia Wella Perempuan Yang Hidup Dengan 9 Kepribadian

4 Fakta Anastasia Wella Perempuan Yang Hidup Dengan 9 Kepribadian

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 178 hits
Anastasia Wella merupakan satu satunya perempuan di Indonesia yang mengidap DID dengan 9 sosok kepribadian di dalam dirinya
2 3 Hari Tak Makan Hidup Berubah Pelakon Cilik Puteri Balqis Akui Terpaksa Ikat Perut

2 3 Hari Tak Makan Hidup Berubah Pelakon Cilik Puteri Balqis Akui Terpaksa Ikat Perut

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 852 hits
Di usia yang masih kecil bakat lakonan pelakon kanak kanak Puteri Balqis Azizi atau selesa dipanggil Aqish tidak disangkal lagi sehingga pernah memenangi trofi Pelakon Wanita Terbaik di Anugerah Televisyen Asia 2014 Namun semenjak disahkan ...
Jasa Pembuatan Website Pontianak Garansi Seumur Hidup

Jasa Pembuatan Website Pontianak Garansi Seumur Hidup

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 241 hits
Jasa Pembuatan Website Pontianak memang sudah ada beberapa yang memberikan penawaran namun untuk memberikan harga penawaran murah baru kami Bagi anda pemilik usaha baik itu butik produk kecantikan dan lain lain memiliki website kini tak per...
Risma Soal Jadi Gubernur Jakarta Tuhan Akan Mengatur Jalan Hidup Saya

Risma Soal Jadi Gubernur Jakarta Tuhan Akan Mengatur Jalan Hidup Saya

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 209 hits
Wali Kota Surabaya Tri Rismaharini atau Risma sebentar lagi akan purna tugas di akhir 2020 Banyak yang memprediksi dia akan disiapkan untuk berlaga di Pilkada DKI Jakarta 2022 Ketika dikonfirmasi Risma mengatakan menyerahkan sepenuhnya kepa...
Pelik Menteri Menteri Ph Seorang Demi Seorang Dakwa Disabotaj Berlakon

Pelik Menteri Menteri Ph Seorang Demi Seorang Dakwa Disabotaj Berlakon

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 393 hits
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki melahirkan rasa pelik dengan sikap para menteri Pakatan Harapan berhubung isu pemotongan elaun kritikal perkhidmatan awam Katanya selepas rakyat di semua peringkat marah berkaitan is...
Cadangan Mansuh Prk Pelik

Cadangan Mansuh Prk Pelik

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 142 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin Adakan town hall discussion seluruh negara perlu pandangan rakyat BANGI Cadangan Jawatankuasa Khas Pembaikan Sistem dan Undang Undang Pilihanraya untuk memansuhkan Pilihan Raya Kecil disifatkan sebagai satu s...
Pisang Goreng Panas Sedap Dimakan Dengan

Pisang Goreng Panas Sedap Dimakan Dengan

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 300 hits
Assalamualaikum gang Selamat sejahtera Tajuk mahu hot hot panas panas sahaja Pusinglah satu nusantara youalls tidak akan berjumpa dengan pisang goreng panas dimakan bersama sambal kicap pedas manis masin kecuali di satu negeri ini Hok aloh ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil