Senarai 50 Kerja Yang Boleh Dilakukan Ketika Pandemik Covid 19 Dan Perintah Kawalan Pergerakkan


Semenjak pandemik Covid-19 melanda negara dan seluruh dunia, ramai diantara kita yang telah kehilangan sumber pendapatan. Sama ada hilang sepenuhnya akibat diberhentikan kerja, tidak dapat menjalankan bisnes seperti biasa, ataupun hilang sebahagian sahaja, disebabkan syarikat tempat bekerja terpaksa memendekkan waktu operasi.
 
Sejak dari tahun 2020 lagi, kita semua sudah melalui pelbagai fasa Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP), dari fasa kawalan pergerakkan yang begitu ketat, hinggalah ke fasa kawalan pergerakkan yang agak longgar.
 
Bagi mereka yang terkesan dari segi ekonomi, saya doakan semoga anda tabah dan cepat-cepat bangkit untuk kembali kepada kedudukan kewangan yang sebelumnya.
 
Ya, mungkin agak sukar untuk anda dapatkan pekerjaan yang sama, atau jalankan perniagaan yang sama, yang mampu untuk hasilkan income seperti mana yang anda nikmati sebelum covid dulu.
 
Disini, saya ingin kongsikan kepada anda beberapa jenis pekerjaan yang diklasifikasikan dalam kategori ekonomi gig, yang anda boleh mulakan pada hari ini juga bagi menampung pendapatan anda yang terjejas.
 
Ketika ada industri yang diarahkan tutup operasi bagi mengekang penularan virus Covid-19, ada beberapa industri yang dibenarkan beroperasi seperti biasa.
 
Mungkin buat sementara waktu, anda boleh pertimbangkan untuk buat dulu kerja-kerja seperti dibawah ini. Buanglah sekejap rasa malu dan fokus untuk perbaiki kedudukan kewangan pada ketika ini.
 
(1) Kerja dalam bidang penghantaran Kerja yang dimaksudkan adalah kerja sebagai penghantar makanan, penumpang, atau barang-barang yang ditempah oleh pelanggan melalui apps atau laman web. Ada pelbagai pilihan syarikat yang anda boleh cuba, antaranya

Grab
Driver – https://www.grab.com/my/driver/transport/
Rider – https://www.grab.com/my/driver/delivery-partner/
 
Foodpanda
https://rider.foodpanda.my
 
Deliver Eat
https://jom.delivereat.my/join-delivery-crew
 
Lala Move
https://www.lalamove.com/malaysia/kualalumpur/en/driver

 
Mat Despatch
https://matdespatch.com/my/rider-driver/
 
LEL Express
https://lex.com.my/
 
Ninja Van
https://www.ninjavan.co/en-my/careers
 
Bungkus It
https://bungkusit.com.my/become-a-rider/
 
My Car
https://www.mycarasia.com/
 
Riding Pink
https://ridingpink.com/driver/
 
Tapau Je
https://tapauje.my/
 
Tapau
https://tapaw.com/
 
Taxi Maxim
https://taximaxim.com/my/en/driver/
 
Moov By
https://www.moovby.com/#host
 
Mula
https://mula2u.com/deliver-with-mula/
 
The Lorry
https://thelorry.com/my#partnerWithUs
 
(2) Kerja Freelance sebagai tutor Sekarang ini antara topik yang sedang hangat diperkatakan di media sosial adalah topik mengenai sistem pembelajaran online yang tak begitu efisien dalam kalangan pelajar sekolah.
 
Bagi para ibu bapa yang mempunyai kemampuan, mereka pasti tak keberatan untuk mendapatkan khidmat tutor bagi mengajar anak-anak kesayangan mereka.

Kalau anda minat untuk menceburi bidang ini, ada beberapa platform yang anda boleh cuba.
 
Sifu Tutor
https://sifututor.my/en/tutor-recruitment/
 
Snap Ask
https://snapask.com/en-my/become-a-tutor
 
Konsep Snap Ask ini agak unik. Pelajar yang ada masalah untuk siapkan kerja sekolah atau nak memahamkan sesuatu masalah dalam matapelajaran, akan snap gambar dan anda akan bantu pelajar tersebut menyelesaikan masalah tersebut berdasarkan kepada gambar yang di upload oleh pelajar itu tadi.
 
(3) Kerja sebagai freelancer yang menawarkan khidmat dan kepakaran Anda mungkin seorang yang memiliki kepakaran tertentu. Mahukah anda menawarkan khidmat dan kepakaran anda kepada pelanggan dan dibayar untuk berbuat demikian.
 
Kaedah menjana pendapatan seperti ini mula mendapat tempat dalam kalangan masyarakat sebabnya kita dibayar untuk melakukan kerja-kerja yang memang kita minat. Jom lihat contoh-contoh yang anda boleh terokai.
 
Jom Paw
https://www.jompaw.com/become_a_sitter
 
Servis Hero
https://servishero.com/my/en
 
Go Get
https://goget.my/
 
Happy Fresh
https://www.happyfresh.my/
 
Bateri Ku
Jadi technician – https://partners.bateriku.com/web_views/motecs/signup
Jadi affiliate – https://partners.bateriku.com/store/sign_up?type=personal
 
Kaodim
https://www.kaodim.com/service-providers/welcome
 
Mak Cik Travels
https://makciktravels.com/
 
Favser
https://www.favser.com/
 
Fiverr
https://www.fiverr.com/
 
Freelancer
https://www.freelancer.com/
 
Upwork
https://www.upwork.com/
 
(4) Jual gambar dan video Boleh jadi anda seorang yang suka ambil gambar dan juga merakam video. Almaklumlah sekarang ini, ramai yang menggunakan smartphone dengan spesifikasi kamera yang sangat bagus.
 
Anda mungkin biasa ambil gambar yang sangat cantik, unik dan lain dari yang lain. Terutama sekali apabila anda pergi bercuti satu masa dulu. Kalau anda masih belum tahu, gambar-gambar yang pernah ambil sebelum ini, ada harganya dan memang ada pihak yang akan membeli gambar-gambar tersebut.
 
Dibawah ini beberapa laman web yang anda boleh kunjungi
 
iStock Photo
https://www.istockphoto.com/
 
123rf
https://www.123rf.com/contributors/
 
(5) Jadi peniaga online menerusi platform e-commerce Adakah anda seorang yang suka meniaga dan mempunyai banyak stok barang yang belum habis terjual disebabkan kedai anda tak boleh dibuka?
 
Untuk peniaga yang sebelum ini tak pernah menjual menggunakan media sosial, saya syorkan anda menjual menggunakan platform e-commerce yang memang telah popular. Disana sudah ada ramai pelawat yang bersedia untuk membeli produk-produk anda.
 
Untuk menjual di platform e-commerce ini, anda boleh menjual produk sendiri, menjual produk orang lain menggunakan kaedah dropship, dan anda juga sebenarnya boleh jual produk-produk pre-love milik anda.
 
Disini ada beberapa laman web atau platform e-commerce yang sesuai untuk anda.
 
Lazada Seller
https://sellercenter.lazada.com.my

 
Shopee Seller
https://seller.shopee.com.my/

 
PG Mall seller
https://seller.pgmall.my/
 
Lelong
https://www.lelong.com.my/
 
(6) Affiliate Program Alright affiliate program ini merupakan salah satu kaedah buat duit yang paling saya suka.
 
Kenapa saya suka buat duit dengan affiliate?
Sebab buat duit dengan affiliate ini sangatlah mudah.
 
Sebagai seorang ejen affiliate, saya hanya perlu fokus untuk buat kerja-kerja promosi dan pemasaran sahaja. Saya hanya perlu dapatkan pelawat atau trafik untuk masuk ke halaman jualan, itu sahaja. Selebihnya, pemilik laman web itu yang akan uruskan.
 
Katakanlah dari trafik yang saya bawa masuk tu, ada yang jadi pelanggan, saya akan dapat komisen secara automatik. Cukup masa, komisen akan dibayar terus ke akaun bank saya.
 
Klikjer
https://klikjer.com/
Alhamdulillah setakat ini saya dah terima bayaran melebihi RM16 ribu dari pihak Klikjer.

Klikjer merupakan platform yang menjual ebook yang mengajar pelbagai jenis kemahiran untuk buat duit di internet.
 
JV Warrior
https://www.jvwarrior.com/affiliate/
Konsep lebih kurang sama macam klikjer.
 
OnPay Solutions
https://onpay.my/marketplace
 
Ordersini
https://www.ordersini.com/
 
Lazada
https://www.lazada.com.my/lazada-affiliate-program/
 
PG Mall
https://pgmall.my/
 
Program affiliate PG Mall ini menawarkan komisen affiliate sehingga tiga level. Baru-baru ni saya ada temui bukti pendapatan dari salah seorang affiliate PG Mall yang berjaya hasilkan komisen sehingga RM13 ribu!

Saya pernah tulis lebih lanjut mengenai program ini dan cara nak buat duit dengan PG Mall disini.
 
Zalora
https://www.zalora.com.my/partner/
 
Involve Asia
https://app.involve.asia/
 
Access Trade
https://accesstrade.global/my/
 
Indo Leads
https://indoleads.com/
 
(7) Program Dropship Ini juga merupakan satu kaedah yang popular untuk buat duit online semasa musim pandemik. Ya, joinlah mana-mana program dropship dan mula mempromosikan produk milik para peniaga.
 
PTS Bookcafe
https://usahawanbuku.com/
 
Kumoten
https://www.kumoten.com/
 
(8) Program Pengiklanan Satu lagi peluang buat duit yang ada disekitar anda yang anda patut cuba adalah program pengiklanan.
 
Jika anda merupakan seorang pemilik laman web, blog atau mempunyai channel Youtube anda sendiri, bolehlah manfaatkan dengan menyertai program pengiklanan.
 
Google Adsense
https://www.google.com/adsense

Apabila income Adsense anda sudah mencapai USD100, pihak adsense akan terus buat bayaran ke akaun bank anda.
 
Kalau anda masih belum ada laman web sendiri dan masih belum ada blog, sebenarnya masih belum terlambat untuk mula hari ini. Gunakan kesempatan yang ada sekarang ini untuk mula bina blog anda sendiri dan mula menyiarkan iklan-iklan dari Google Adsense.
 
Income dari Adsense akan berjalan dengan sendirinya selagi mana blog atau laman web anda masih mempunyai pelawat.

Kalau sehari boleh dapat USD3 – USD6 secara automatik pun kira not bad juga, kan? Anda boleh muat turun panduan ini untuk belajar lebih lanjut tentang Program Google Adsense.
 
My Bumb Media
https://mybump.my
Ini pun program pengiklanan cuma bezanya kita akan pasang stiker pada kereta milik kita dan akan menerima bayaran.
 
Semoga apa yang saya kongsikan disini bermanfaat untuk anda semua, dan jika anda ada cadangan tambahan, boleh hubungi saya untuk saya tambahkan senarai yang ada disini ataupun boleh kongsikan dibahagian komen.
 
 
 
 
The post Senarai 50 kerja yang boleh dilakukan ketika Pandemik Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) appeared first on Blog Sabree Hussin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sabreehussin.com/peluang-kerja-semasa-covid-19-pkp/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Abdul Hadi Sifatkan Berbalah Pasal Jawatan Pm Ketika Covid 19 Melanda Kerja Mengarut

Abdul Hadi Sifatkan Berbalah Pasal Jawatan Pm Ketika Covid 19 Melanda Kerja Mengarut

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 174 hits
KUALA LUMPUR Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan perbalahan mengenai jawatan perdana menteri ketika negara berdepan pandemik COVID 19 sebagai perbuatan mengarut dan tidak peka dengan kesusahan yang dihadapi rakyat Beliau be...
5 Pasangan Hollywood Yang Bertunang Ketika Pandemik Covid 19

5 Pasangan Hollywood Yang Bertunang Ketika Pandemik Covid 19

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 184 hits
Dalam waktu kita gusar memikirkan perkara perkara negatif yang terjadi sepanjang tahun 2020 sekurang kurangnya ada juga berita menggembirakan buat pasangan selebriti berikut Brooklyn Beckham dan Nicola Peltz Dua bulan selepas melamar anak t...
Dakwah Boleh Dilakukan Ketika Darurat Wabak Hadi Awang

Dakwah Boleh Dilakukan Ketika Darurat Wabak Hadi Awang

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 255 hits
Oleh Abdul Hadi mahu pendakwah lebih proaktif berdakwah ketika tempoh wabak dan darurat bagi menarik minat orang ramai terhadap Islam Foto NSTP KUALA LUMPUR Pendakwah perlu lebih proaktif memperkenalkan Islam walaupun dalam keadaan situasi ...
Hiburan Penting Tips Berjimat Cermat Anda Perlu Hadam Ketika Pandemik Kini

Hiburan Penting Tips Berjimat Cermat Anda Perlu Hadam Ketika Pandemik Kini

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 241 hits
Pejam celik pejam celik tiba tiba kita dah pun melompat masuk ke tahun 2021 Biar benar Serius rasa 2020 berdesup zup zap sampaikan tak sedar langsung Mana nak sedar bila anda kena lalui pelbagai rintangan dan dugaan sepanjang tahun ini Siap...
Tukar Perdana Menteri Ketika Darurat Kerja Mengarut Kata Hadi

Tukar Perdana Menteri Ketika Darurat Kerja Mengarut Kata Hadi

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 188 hits
PETALING JAYA Presiden PAS Abdul Hadi Awang menyifatkan perbuatan menukar perdana menteri pada saat negara melaksanakan perintah darurat bagi menyekat penularan wabak Covid 19 sebagai kerja mengarut Katanya ia juga boleh mengganggu usaha ke...
Kerajaan Boleh Disaman Jika Langgar Hak Asasi Ketika Darurat Kata Bekas Hakim

Kerajaan Boleh Disaman Jika Langgar Hak Asasi Ketika Darurat Kata Bekas Hakim

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 243 hits
Bekas hakim Gopal Sri Ram berkata kerajaan boleh mengemukakan saman atau disaman bagi tindakan ketika darurat PETALING JAYA Tindakan undang undang boleh diambil terhadap kerajaan ketika darurat jika hak asasi seseorang dilanggar termasuk un...
Rakyat Palestin Maut Diserang Israel Ketika Ke Tempat Kerja

Rakyat Palestin Maut Diserang Israel Ketika Ke Tempat Kerja

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 319 hits
unable to retrieve full text content 160 RAMALLAH Seorang pekerja Palestin maut akibat lemas terkena gas pemedih mata dalam serangan tentera pengganas Israel berhampiran bandar Tulkarem di Tebing Barat semalam Fouad Joudeh 50 bersama bebera...
Diabaikan Pemerintah Tukang Pikul Jenazah Covid 19 Mogok Kerja Keluarga Angkut Sendiri

Diabaikan Pemerintah Tukang Pikul Jenazah Covid 19 Mogok Kerja Keluarga Angkut Sendiri

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 222 hits
Sejumlah tukang pikul jenazah pasien Covid 19 di Kota Bandung mogok kerja Akibatnya sejumlah jenazah pasien Covid 19 sempat terlantar Lantaran hal itu keluarga memutuskan untuk mengangkut sendiri peti ke liang lahat Rabu hingga pukul 22 00 ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City