Semua Kutuk Hina Kami Wanita Imbas Kembali Keadaan Waktu Dia Suami Hidup Susah


Sesungguhnya kehidupan suami isteri ada ujiannya tersendiri. Susah atau senang kehidupan berumah tangga, ia tetap satu dugaan yang menguji keimanan serta tahap kesabaran kita.
Isteri ini berkongsi bagaimana dia dan suaminya mengharungi kepayahan dalam rumah tangga mereka sehingga ada masanya ada juga bergaduh antara mereka.
Hi admin. Tolong siarkan kisah saya ni, tapi hide profile saya ya. Saya nak share tentang kisah saya dan suami semasa kami diuji dengan kesusahan hidup dan semua orang menghina kami kerana miskin.
Saya dan suami (Malik) sudah berkahwin lima tahun. Betullah orang kata, lima tahun pertama perkahwinan tu satu jangka masa kita perlu bersabar dengan pasangan kita. Tak dinafikan, saya dan Malik sama-sama cepat panas. Mungkin kerana kesusahan hidup kami, jadi masing-masing selalu tertekan.
Pengakuan Lain: [“Khatam Al Quran Setiap Hari.” Wanita Kongsi Rahsia Jarang ‘Masam Muka’ Dengan Suami]
Kami masih tidak dikurniakan zuriat, itu yang buat saya lebih stres. Orang keliling ada yang menuduh saya mandul. Tak mampu beranak, maka tak guna. Kalau rupa cantik sekalipun, tak sempurna seorang perempuan kalau tak mampu mengandung. Perit rasanya!
Kehidupan saya dan Malik ni ala kadar. Kami tak sesenang adik-beradik yang lain. Mereka kerja bagus-bagus sedangkan saya dan Malik, kami berniaga sendiri. Mungkin ada yang kata, berniaga tu untungnya banyak. Tapi bukan untuk kami sebab kami buat untuk hidup saja.
Biasalah, wanita ni banyak nafsunya. Melihat orang lain hidup mewah dan berpakaian cantik. Gelang emas penuh satu tangan, dah tentu terselit rasa cemburu. Saya pun nak merasa semua tu, tapi Malik tak mampu. Itu juga salah satu sebab kenapa saya dan suami selalu bertengkar.
Saya tahu, sebagai isteri saya pun bukanlah sempurna. Mungkin sebab stres dan bosan dengan kehidupan susah ni, saya selalu juga mengungkit kepayahan hidup dengan Malik. Pernah terlintas, rasa menyesal menikahi lelaki itu. Sedangkan, saya sendiri yang mmilih dia dahulu. Ya Allah, berdosanya saya!
Malik memang seorang suami yang bertanggung jawab. Biarpun kami selalu bertikam lidah, tapi tak pernah dia naikkan suara. apatah lagi nak pukul saya. Teruk mana pun saya kutuk-kutuk dia, dia hanya bersabar. Saya tahu dia tercabar, tapi dia lebih suka berdiam dari mengeruhkan keadaan.
Mungkin berkat kesungguhan Malik dan doa yang tak putus-putus, perniagaan dia nampak semakin baik. Selepas dia berjumpa dengan Abang Din (kawan dia semasa di kampung) ajarkan tentang ilmu bisnes, nampak ada perubahan pada perniagaan suami saya tu.

Biarpun saya selalu bergaduh dengan Malik, saya tetap sayangkan dia. Setiap keperluan untuk dia berniaga, saya akan sediakan jika mampu. Untuk pengetahuan kalian, kami berniaga makanan. Bila Abang Din bantu, dari gerai kecil tepi jalan, dia dapatkan kami tapak untuk warung. Memandangkan Abang Din ni ada ruangan tapak untuk food court, dia berikan kami sebuah untuk berniaga.
Alhamdulillah, berkat kesabaran dan kesungguhan Malik kami berjaya majukan perniagaan kami. Nasi ayam yang kami jual, jadi kegemaran masyarakat setempat di situ. Kami dah mula rasa senang sedikit, tapi Malik pesan pada saya untuk berjimat-cermat.
Orang-orang yang dulu mengata suami saya pun, dah mula tunjuk sikit respek. Tak ada dah nak mengutuk dia. Kalau dulu, ada je keluarga kami yang mengutuk kami susah. Sebab itulah Allah SWT tak beri anak sebab nanti kasihan budak tu. Emak ayah dia pun makan pakai tak berapa ada, kalau ada anak tak terbela nasibnya nanti. Lebih menyakitkan sebab yang cakap macam tu, adik-beradik sendiri. 
Disebabkan kehidupan yang agak susah dahulu, saya selalu membelakangkan Malik. Bergaduh dengan dia. Suka melawan cakap dia. Saya akui salah saya. Mungkin sebab itu saya diuji dengan tidak hamil sepanjang perkahwinan kami. Tapi Malik tak pernah guna point tu untuk merendahkan martabat saya sebagai isterinya. Terima kasih Sayang..
Tahun ini dah masuk lapan tahun usia perkahwinan kami. Masih tak ada rezeki untuk ada anak sendiri. Kami berdua ada berjumpa dengan pakar kesuburan, sedang menjalani rawatan. Diharapkan ada harapan untuk kami menimang cahaya mata sendiri selepas ini.
Dalam tempoh tiga tahun kami berniaga, Malik berjaya membuka dua buah restoran. Dapatlah merasa keuntungan dan Malik dah mampu tukarkan kereta buruk kami yang selalu rosak tu kepada yang lebih elok. Beli yang second hand juga, sebab tak mahu berhutang. Alhamdulillah, itu pun dah cukup baik untuk aku.
Pengakuan Lain: [“Kita Lupa, Mereka Ada Perasaan.” Ibu Ini Kongsi Kadang-Kadang Kita Abai Emosi Anak Sulung]
Dulu saya selalu mengeluh, suami tak mampu nak belikan saya gelang emas. Tapi bulan lepas, waktu birthday saya, dia hadiahkan seutas gelang emas yang sangat cantik. Rupanya dah lama dia beli dan simpan untuk beri waktu birthday saya.
“Ya Allah, terima kasih Tuhan. Engkau pinjamkan suami yang cukup baik untuk aku.”
Semua ini mengajar saya untuk reflect diri sendiri. Ya, betul pasangan kita tak perfect. Kita pun sama. Sebab itulah kena saling melengkapi, barulah cantik rumah tangga kita. Bagi para isteri, bersabarlah jika diuji. Jangan ikutkan kata hati. Hormatilah suami, mudah-mudahan hidup kita diberkati.
Sekiranya anda ada cerita atau pengalaman yang ingin dikongsikan, sila klik KONGSI CERITA
The post “Semua Kutuk, Hina Kami.” Wanita Imbas Kembali Keadaan Waktu Dia & Suami Hidup Susah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/semua-kutuk-hina-kami-wanita-imbas-kembali-keadaan-waktu-dia-suami-hidup-susah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dia Buat Nina Macam Punching Bag Wanita Ini Kongsi Kisah Kakaknya Didera Suami

Dia Buat Nina Macam Punching Bag Wanita Ini Kongsi Kisah Kakaknya Didera Suami

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 367 hits
Sesebuah perkahwinan itu haruslah dibina dengan rasa kasih sayang terhadap pasangan kita Melayari kehidupan bersama dalam susah dan senang Isteri seharusnya disayangi dan dilindungi bukan tempat untuk melepas amarah si suami Wanita ini berk...
Ikut Suami Ambil Syabu Lepas Seminggu Bersalin 5 Anak Dibiar Hidup Melarat

Ikut Suami Ambil Syabu Lepas Seminggu Bersalin 5 Anak Dibiar Hidup Melarat

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 479 hits
Sudahlah suami isteri menagih dadah malah dibiarkan kelima lima anak hidup melarat tanpa penjagaan sewajarnya Penyalahgunaan dadah di kalangan masyarakat seolah olah menjadi duri dalam daging dan ternyata telah menjadi musuh nombor satu dal...
Bukan Sahaja Wanita Ramai Isteri Dedah Suami Mereka Adalah Peminat Tegar The World Of The Married

Bukan Sahaja Wanita Ramai Isteri Dedah Suami Mereka Adalah Peminat Tegar The World Of The Married

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 488 hits
Apalah jampi yang dipakai oleh The World Of The Married ini sampaikan semua orang tak berhenti menyebut tentang drama tersebut siang dan malam Walaupun memulakan cerita dengan kisah pengkhianatan di antara pasangan suami isteri tetapi setel...
Wanita Mati Akibat Covid 19 Hidup Semula

Wanita Mati Akibat Covid 19 Hidup Semula

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 261 hits
GUAYAQUIL Wanita yang disahkan meninggal dunia akibat wabak koronavirus tiba tiba bangun selepas menerima rawatan di hospital di Guayaquil Ecuador Menurut AFP berita mengejutkan itu membuatkan ahli keluarga sangat gembira namun timbul perso...
Dipercayai Cemburu Suami Lebihkan Anak Wanita Didakwa Tergamak Bunuh Hanyutkan Anak Ditiri Di Sungai

Dipercayai Cemburu Suami Lebihkan Anak Wanita Didakwa Tergamak Bunuh Hanyutkan Anak Ditiri Di Sungai

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 386 hits
Teka teki penemuan mayat seorang kanak kanak lelaki tanpa kepala di Sidrap Indonesia akhirnya terbongkar susulan daripada kejayaan pihak polis memberkas ibu tiri kepada kanak kanak itu atas dakwaan menculik dan membunuh Menurut portal Tagar...
Wanita Lumpuh Ditanam Anak Hidup Hidup Masih Bernafas Walaupun Tanpa Makan Minum Tiga Hari

Wanita Lumpuh Ditanam Anak Hidup Hidup Masih Bernafas Walaupun Tanpa Makan Minum Tiga Hari

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 568 hits
Wanita lumpuh ditanam anak hidup hidup masih bernafas walaupun tanpa makan minum tiga hari Wanita lumpuh itu berjaya diselamatkan polis SEORANG wanita lumpuh yang ditanamkan hidup hidup di dalam sebuah keranda reput selama tiga hari berjaya...
4 Beranak Hidup Susah Di Pondok Usang Dibantu Jiran India Tokong

4 Beranak Hidup Susah Di Pondok Usang Dibantu Jiran India Tokong

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 416 hits
JOHOR BAHRU Jiran India masakkan makanan setiap hari pengurusan tokong bantu sediakan bekalan elektrik dan air Itu antara bantuan diterima Muhamad Farid Ibrahim bersama isteri dan dua anaknya yang mendiami sebuah pondok buruk di Jalan Lumba...
Pohon Doa Semua Nak Rehat Dulu Perkongsian Kisah Hidup Ebit Lew Buat Ramai Tersentuh

Pohon Doa Semua Nak Rehat Dulu Perkongsian Kisah Hidup Ebit Lew Buat Ramai Tersentuh

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 420 hits
Saban hari media sosial pada ketika ini tidak lekang dengan pelbagai kiriman yang menyaksikan betapa pemurah dan mulianya rakyat di negara ini dalam membantu golongan yang memerlukan Ustaz Ebit Lew sudah semestinya antara individu yang seti...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas