Seminggu Berlalu Sop Sabah Masih Belum Muncul


 
Belum ada sebarang SOP dikeluarkan kerajaan negeri sedangkan beberapa daerah sudah melaksanakan kelonggaran yang diumumkan Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor pada 28 Jun lalu.KOTA KINABALU: Pengumuman Ketua Menteri Hajiji Noor berhubung kelonggaran beberapa aktiviti sosial dan ekonomi di Sabah sudah seminggu berlalu, namun sehingga kini belum ada sebarang SOP dikeluarkan kerajaan.
Dalam kenyataan terbaharu dikeluarkan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun sebentar tadi juga langsung tidak menyentuh mengenai SOP baharu susulan pengumuman Hajiji itu.
Semalam, Majlis Keselamatan Negara (MKN) mengeluarkan SOP Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang membabitkan semua negeri berkuatkuasa hari ini, kecuali Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak dan Perlis.
Dalam penerangan SOP MKN itu, turut dinyatakan “Bagi Sabah, sila rujuk Pelan Pemulihan Negara – SOP Fasa 1 Sabah” dan “Bagi Sarawak, sila rujuk Pelan Pemulihan Negara – SOP Fasa 1 Sarawak”.
Kenyataan itu seperti membayangkan Sabah dan Sarawak bakal mengeluarkan SOP sendiri walaupun masih berada dalam Fasa 1 PPN.
Sehingga kini, belum ada sebarang SOP dikeluarkan kerajaan negeri sedangkan beberapa daerah sudah melaksanakan kelonggaran yang diumumkan Hajiji pada 28 Jun lalu.
Antara kelonggaran diumumkan termasuk makan di restoran atau kedai makan, aktiviti sukan dan rekreasi tidak bersentuhan fizikal seperti senaman, golf, memancing dan berbasikal.
Selain itu, aktiviti pembuatan serta perkilangan turut diperluaskan kepada getah, simen dan cat serta kilang berasaskan kayu dan perabot.
Sebelum ini juga, Menteri Kanan (Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob dilaporkan berkata, Sabah tidak patut melonggarkan SOP yang ditetapkan oleh MKN.
Katanya, semua negeri sepatutnya melaksanakan satu standard SOP sahaja namun jika ada negeri yang ingin menambah baik dengan memperketatkan suatu perkara, ia boleh dibenarkan.
Bagaimanapun, Masidi selepas itu memberitahu kerajaan negeri masih menunggu kelulusan kerajaan pusat berhubung kebenaran aktiviti sosial dan ekonomi seperti diumumkan Hajiji.
Katanya, kerajaan negeri telah pun mengemukakan SOP baharu Sabah bagi Fasa 1 PPN kepada kerajaan pusat dan kini mereka masih menunggu ia diwartakan.
Beliau turut berkata, setiausaha kerajaan negeri akan mengeluarkan kenyataan media berasingan mengenai SOP Sabah secara terperinci.
Namun, kenyataan seperti yang dikatakan Masidi itu juga sehingga kini belum nampak “kelibatnya”. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/07/seminggu-berlalu-sop-sabah-masih-belum.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+M

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kontak Rapat Punca Kes Di Sabah Meningkat Masih Ramai Tidak Patuh Sop Kata Masidi

Kontak Rapat Punca Kes Di Sabah Meningkat Masih Ramai Tidak Patuh Sop Kata Masidi

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 294 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata masih ada rakyat di negeri itu yang tidak mematuhi SOP KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata masih ada rakyat di negeri itu yang tidak memat...
Dine In Sabah Bung Moktar Sokong Penuh Longgar Sop

Dine In Sabah Bung Moktar Sokong Penuh Longgar Sop

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 251 hits
Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin menyokong keputusan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berhubung isu melonggarkan prosedur operasi standard di negeri berkenaan Dine in Sabah Bung Moktar sokong penuh longgar SOP B...
Anifah Yong Back Hajiji Over Sabah Sop Issue

Anifah Yong Back Hajiji Over Sabah Sop Issue

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 268 hits
Former foreign minister Anifah Aman and SAPP president Yong Teck Lee are against one size fits all SOPs for the whole country KOTA KINABALU Former foreign minister Anifah Aman wants the federal government to respect the Sabah government s d...
Awani Borneo 02 07 2021 Komitmen Jeffrey Sop Diperketat Sop Dine In Sabah

Awani Borneo 02 07 2021 Komitmen Jeffrey Sop Diperketat Sop Dine In Sabah

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 308 hits
Laporan berita padat dan ringkas dari Kepulauan Borneo bersama Nickyson Nyambar membawakan tumpuan berikut Tumpuan AWANIBorneo 2 Julai 2021 Hari Sabah mungkin boleh jadi realiti tahun depan Tiada varian Delta hanya varian Theta dikenal pas
Sabah Tidak Patut Longgarkan Sop Pkp Ismail Sabri

Sabah Tidak Patut Longgarkan Sop Pkp Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 244 hits
Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menegaskan semua negeri sepatutnya melaksanakan satu standard SOP sahaja Sabah tidak patut longgarkan SOP PKP Ismail Sabri KUALA LUMPUR Sabah tidak patut melonggarkan Prosedur Operasi Standard Pe...
Sabah Sudah Kemuka Perincian Sop Baru

Sabah Sudah Kemuka Perincian Sop Baru

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 275 hits
Jurucakap perkembangan harian Covid 19 Sabah Datuk Masidi Manjun berkata pihaknya kini sedang menunggu pewartaan dari pihak Persekutuan Sabah sudah kemuka perincian SOP baharu Kerajaan negeri sudah mengemukakan perincian prosedur operasi st...
Sebarang Perubahan Sop Di Sabah Diumumkan Esok Atau Lusa Kata Masidi

Sebarang Perubahan Sop Di Sabah Diumumkan Esok Atau Lusa Kata Masidi

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 271 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata setakat ini semua SOP masih kekal termasuk waktu perniagaan kedai makan dan restoran yang bermula jam 7 pagi hingga 7 malam KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan ...
Sabah Kekal Sop Premis Makanan 7 Pagi Hingga 7 Malam

Sabah Kekal Sop Premis Makanan 7 Pagi Hingga 7 Malam

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 286 hits
KOTA KINABALU Negeri Sabah akan kekal melaksanakan semua prosedur operasi standard Perintah Kawalan Pergerakan 3 0 di negeri ini Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Panglima Masidi Manjun ketika dihubungi Sabah Media be...
Sabah Awaiting Gazettement Of Its Phase 1 Nrp S Sop

Sabah Awaiting Gazettement Of Its Phase 1 Nrp S Sop

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 203 hits
State Covid 19 spokesperson Datuk Seri Masidi Manjun said the delay was due to the Federal government advising Sabah to follow the same SOP as the rest of the nation as set by the National Security Council in the face of the lockdown brough...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik