Semakan Kurikulum Tingkatan Enam Tingkatkan Prestij


Imej hiasan

Langkah penjenamaan semula Tingkatan Enam dengan sasaran menambah baik sukatan mata pelajaran yang ditawarkan dilihat tindakan tepat sesuai dengan perkembangan semasa dan keperluan negara. 
Apatah lagi, semakan itu seperti yang diumumkan Kementerian Pendidikan (KPM) baru-baru ini akan dibuat supaya ia selaras dengan sukatan A-Level yang dikelolakan Cambridge Assessment lnternational Education (CAIE), United Kingdom (UK). 
Hal ini tentu sahaja demikian kerana kerana Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) diiktiraf setaraf dari segi standard dengan A Level kelolaan CAIE itu sejak 1982. 
Menurut kementerian semakan sukatan mata pelajaran berkenaan dijangka selesai pada 2025 dan akan mula diperkenalkan pada Semester Satu 2016. 
Pensyarah Kanan, Jabatan Pengajian Pendidikan, Fakulti Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Dr Mohd Syaubari OtHman, berkata jika dilihat. sistem pendidikan Tingkatan Enant sudah mengalami perubahan sejak ia beralih daripada kaedah STPM Terminal kepada STPM baharu (modular) sekitar 2012. 
Katanya. sistem modular adalah kaedah yang sama dipraktikkan di universiti iaitu membabitkan sesi pengajian tiga semester. 
Menerusi sistem itu, 20 hingga 30 peratus keputusan STPM diambil daripada tugasan kursus atau projek dan penilaian lain selain kerja amali, manakala 70 hingga 80 peratus bergantung kepada peperiksaan akhir pengajian. 
Bagaimanapun tegas Mohd Syaubari, terdapat keperluan meningkatkan taraf Tingkatan Enam seiring dengan A.Level. Hal ini disebabkan A-Level mendapat pengiktirafan yang diakui Oleh kebanyakan universiti di seluruh dunia. 
"A-Level terkenal dengan standard tinggi dalam kursus. kursus peringkat prauniversiti dan diiktiraf secara meluas oleh universiti di seluruh dunia. 
"Pensijilannya bukan sahaja diiktiraf di UK tetapi ia juga diterima banyak negara maju yang lain termasuk Australia, Amerika Syarikat, Kanada dan Singapura," katanya. 
Struktur semula STPM  
Justeru katanya. amat penting untuk menstrukturkan semula STPM selari dengan A Level sekaligus memberikan pilihan yang sangat luas untuk pelajar rnenyambung pelajaran. 
Katanya, penambahbaikan itu juga diyakini menyediakan kepelbagaian pengetahuan yang mendalam memandangkan kandungan pembelajarannya lebih terperinci dan berfokus. 
Hari ini tegasnya. sangat penting bagi memastikan setiap pelaiar Tingkatan Enam dapat menguasai iljnu atau silibus seiring dengan apa yang akan dipelajari di peringkat universiti nanti. 
"Apa yang perlu difahami pelajar lepasan SPM atau Tingkatan Enam itu sendiri, A Level adalah program yang dilaksanakan untuk prauniversiti. Ia memang ditawarkan di Malaysia berdasarkan kerangka sistem pendidikan di UK atau GCE Advanced Level. 
"Umumnya pelajar diberikan pilihan untuk mengambil kursus ini selepas menamatkan SPM dan sebelum mengikuti kursus di universiti," katanya. Tambahnya. jika sebelum ini ramai pelajar tidak berminat atau beranggapan Tingkatan Enam sebagai 'sudah', hal sedemikian mungkin tidak lagi terjadi berdasarkan peluang lebih luas untuk lulusan STPM termasuk mampu menjadi tiket menyambung pengajian ke luar negara.
Tambah Mohd Syaubart. anjakan paradigma sebegini penting seiring dengan usaha KPM untuk menjenamakan semula pengajian di peringkat Tingkatan Enam. Ibu bapa katanya perlu melihat Tingkatan Enam sebagai satu lagi alternatif untuk melanjutkan pengajian selari dengan pertambahan yang berlaku dalam sistem pendidikan pada masa kini

Faham kehendak industri 
Sernentara itu, Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Ismi Arif Ismail. berpandangan jika kurikulum Tingkatan Enam disemak semula ia perlu mengambil kira beberapa perkara, 
Antara paling utama katanya, keperluan memahami kehendak industri selain elemen yang menyediakan kepada kesediaan ke arah kerjaya (career readiness). 
Beliau berkata. justeru langkah penyelarasan dengan CAIE adalah baik kerana ia akan rnemastikan standard Tingkatan Enam di Malaysia adalah bertaraf antarabangsa. 
"Ini akan memudahkan pelajar kita diterima untuk menyambung pengajian mereka ke peringkat lebih tinggi di seluruh dunia. 
"Hal itu tentu saja atas kapasiti kualiti antarabangsa yang diselaraskan dalam semakan kurikulum tahap ini. 
"Namun beberapa perkara lain perlu terus ditingkatkan termasuklah menerapkan elemen kemahiran berfikir aras tinggi (HOTS) bagi menyediakan pelajar yang lebih kreatil dan inovatif" katanya. 
Untuk rekod ketika ini sistem STPM dijalankan dengan pembahagian tiga penggal dengan setiap satunya mengambil masa sekitar enam bulan, Calon wajjb menduduki peperiksaan STPM pada hujung pengajian semester ketiga. 
Bagl setiap semester pula pelajar akan menduduki peperiksaan dengan keputusannya diumumkan pada setiap awal penggal. Jika murid tidak memperoleh keputusan memuaskan, mereka boleh mengambjl peperiksaan ulangan untuk mernperbaiki gred. 
Ke semua markah dari tiga penggal akan dikumpulkan dan dikira pada akhir ketiga-tiga pe- periksaan untuk mendapatkan keputusan Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) pada peperiksaan STPM sebenar





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2023/04/semakan-kurikulum-tingkatan-enam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perebutan Sengit Ph Dengan Pn Di Enam Pirane

Perebutan Sengit Ph Dengan Pn Di Enam Pirane

papar berkaitan - pada 19/4/2023 - jumlah : 229 hits
KITA CAKAP CAKAPKANPILIHAN RAYA enam buah negeri yang dijangka akan diadakan selewat lewat Jun nanti menjadi tumpuan dan menjadi kemuncak kepada politik negara bagi parlimen penggal ke 15 ini Para peminat dan pemerhati politik akan memberi ...
Permainan Video Kewangan Untuk Tingkatkan Kemahiran Kanak Kanak

Permainan Video Kewangan Untuk Tingkatkan Kemahiran Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 186 hits
Dalam dunia kewangan yang semakin kompleks memahami konsep kewangan pada peringkat awal kehidupan atau ketika masih kanak kanak amatlah penting Salah satu cara untuk memperkenalkan konsep kewangan pada kanak kanak adalah melalui money game ...
Gimik Politik Lagi Rumah Terbuka Di Enam Negeri Prn Bukan Guna Duit Bapak Dia

Gimik Politik Lagi Rumah Terbuka Di Enam Negeri Prn Bukan Guna Duit Bapak Dia

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 786 hits
Rumah terbuka akan diadakan di ENAM NEGERI yang bakal menjalani Pilihanraya Negeri atau PRN Termasuk TIGA negeri yang ditadbir Pas Pertama kali dalam sejarah majlis rumah terbuka tidak diadakan Lembah Klangtahun ini diadakan di Kedah K tan ...
Identiti Enam Korban Nahas Kereta Bertembung Di Kemaman Di Kenal Pasti

Identiti Enam Korban Nahas Kereta Bertembung Di Kemaman Di Kenal Pasti

papar berkaitan - pada 25/4/2023 - jumlah : 222 hits
CHUKAI Identiti enam mangsa terkorban dalam nahas dua buah kereta Proton Persona yang bertembung di Kilometer 153 Jalan Jerangau Jabor di Cheneh dekat sini petang semalam telah dikenal pasti Ketua Polis Daerah Kemaman Supt Hanyan Ramlan ber...
Permohonan Semakan Wang Tidak Dituntut Bulan April Tahun 2023

Permohonan Semakan Wang Tidak Dituntut Bulan April Tahun 2023

papar berkaitan - pada 12/4/2023 - jumlah : 179 hits
Permohonan Semakan Wang Tidak Dituntut Bulan April Tahun 2023 Untuk makluman semua kini terdapat saluran terpantas bagi rakyat Malaysia untuk membuat tuntutan wang yang masih belum dituntut di Jabatan Akauntan Negara melalui portal rasmi eG...
Pelajar Tingkatan 5 Antara Ditahan Miliki 6 000 Pil Kuda

Pelajar Tingkatan 5 Antara Ditahan Miliki 6 000 Pil Kuda

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 139 hits
Syaherah Mustafaam hmetro com myPIL kuda yang ditemui di belakang sebuah restoran makanan segera FOTO Ihsan PDRM Rantau Panjang Dua lelaki termasuk seorang pelajar Tingkatan Lima ditahan polis dipercayai memiliki 6 000 biji dadah jenis pil ...
Terkini Dividen Tabung Haji 2022 Telah Diumumkan Semakan Agihan Th

Terkini Dividen Tabung Haji 2022 Telah Diumumkan Semakan Agihan Th

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 211 hits
Terkini Dividen Tabung Haji 2022 Telah Diumumkan Semakan Agihan TH Lembaga Tabung Haji telah mengumumkan agihan keuntungan sebanyak 3 10 peratus yang akan diberikan kepada kira kira 8 7 juta pendepositnya Agihan keuntungan ini adalah bagi t...
10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Jangan Bersangka Sudah Beriman

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Plan Nak Pergi Holiday

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Pakar Tak Semestinya Tinggi Kelulusan Akademik



6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies


Leadership 5 0 Navigating The Future Of Leadership In A Rapidly Changing World

Confidence Starts Here Invest In Yourself At Your Orlando Med Spa

Isu Projek Rm1 2 Bilion Pegawai Felcra Ditangkap

Rafizi Govt Studying The Need For Ron95 Subsidy Rationalisation

Pac Sahkan Penangkapan Pegawai Felcra Isu Projek Rm1 2 Bilion

Tinjauan L 96 Peratus Mahu Pencen Mp Ditukar Ke Caruman Kwsp