Selepas Zahirkan Tak Setuju Dengan Darurat Umno Mahu Tunggu Apa Lagi Dalam Kerajaan


 


Baik secara langsung atau tidak langsung, tindakan Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan mengutus surat kepada semua Ahli Parlimen parti itu untuk meminta persetujuan mereka bagi menggesa Yang Dipertuan Agong memanggil sidang khas Parlimen adalah tanda penolakan UMNO terhadap perisytiharan darurat.
Oleh kerana Ahmad Maslan adalah Setiausaha Agung yang tertakluk kepada arahan Presiden UMNO dalam bidang tugasnya, sudah tentu surat yang dihantarnya itu adalah atas arahan Ahmad Zahid Hamidi.
Tidak mungkin Ahmad Maslan berani menghantar surat kepada semua Ahli Parlimen UMNO dalam isu darurat ini semata-mata atas pertimbangan dirinya sendiri tanpa dipersetujui atau merujuk kepada Zahid Hamidi.
Dengan itu, bolehlah disimpulkan surat kepada Ahli Parlimen yang diutus Ahmad Maslan itu adalah permintaan rasmi daripada UMNO melalui keputusan yang dibuat atau dipersetujui oleh Zahid Hamidi selaku Presiden UMNO.
Dalam erti kata lain, pendirian UMNO dalam isu darurat ini adalah senada dengan Ahli Parlimen blok pembangkang yang turut tidak setuju dengan perlaksanaannya yang dikuatkuasakan sehingga 1 Ogos depan.
Bagaimanapun, haruslah difahami bahawa penolakan itu bukan bererti UMNO menolak proklamasi darurat oleh Agong, tetapi cuma menolak nasihat yang diberikan oleh Muhyiddin Yassin dan kerajaan kepada Agong tentang keperluan darurat itu dilaksanakan.
Sebab itulah, persetujuan diminta daripada Ahli-Ahli Parlimen UMNO untuk menggesa Agong memanggil sidang khas Parlimen bagi membincangkan berkenaan darurat tersebut.
Barangkali, sama seperti blok pembangkang, UMNO juga berpendapat, perlaksanaan PKP yang kini dikuatkuasakan ke seluruh negara, kecuali Sarawak, sudah memadai untuk mengawal dan membendung Covid19 tanpa keperluan kepada darurat diisytiharkan.
Darurat diusulkan cadangannya kepada Agong setelah Muhyiddin semakin ditolak dan kian hilang sokongan Ahli-Ahli Parlimen dianggap lebih bersifat politik berbanding untuk mengawal Covid19.
Wujudnya surat Ahmad Maslan kepada Ahli-Ahli Parlimen UMNO itu didedahkan oleh Annuar Musa melalui media sosialnya hari ini sambil menyatakan bahawa beliau tidak setuju dengan permintaan tersebut serta menganggapnya sebagai penderhakaan kepada Agong.
Bekas Setiausaha Agung BN yang dipecat itu turut “menyekolahkan” Ahmad dalam jawapan panjang lebarnya berkaitan darurat dalam konteks Perlembagaan Persekutuan.
Timbalan Speaker Parlimen, Azalina Othman Said turut menolak surat Ahmad Maslan yang menggesa perlunya diadakan sidang khas Parlimen membincangkan isu darurat itu.
Beranggapan bahawa kebarangkalian untuk Agong memanggil sidang khas Parlimen atau membatalkan proklamasi darurat adalah sangat tipis, Azalina berkata, beliau menolak dan tidak bersetuju dengan permintaan yang dipohon oleh Ahmad itu.
Setakat ini, hanya dua Ahli Parlimen berkenaan saja yang menolak surat Ahmad Maslan itu, manakala yang lain-lain belum kedengaran lagi respon mereka.
Apa yang nyata, sebagai rakan kongsi dalam kerajaan PN, walaupun diberi banyak ketidakadilan, tekanan serta pembulian, UMNO ketika ini jelas semakin tidak senada serta berbeza dengan pendirian kerajaan.
Menggesa sidang khas Parlimen ini dilihat langkah susulan UMNO selepas majoriti bahagian-bahagian sebelum ini sepakat meluluskan usul memutuskan hubungan dengan Bersatu dalam PRU15 akan datang.
Kata putus berhubung usul tersebut dijangka dimuktamadkan dalam Perhimpunan Agung UMNO, 31 Januari ini, tetapi ditangguhkan ke suatu tarikh lain berikutan PKP dan darurat yang sedang dikuatkuasakan.
Lantaran semakin jelas berbeza pendirian dengan kerajaan dan Muhyiddin, apa sebenarnya yang membuatkan UMNO masih tercongok lagi berada dalam kerajaan?
Kenapa tidak terus keluar saja dan jatuhkan Muhyiddin dengan segera?
UMNO mahu tunggu apa lagi? (Shahbudindotcom 19/01/2021)








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/01/selepas-zahirkan-tak-setuju-dengan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Majoriti Mt Umno Tak Setuju Keluar Kerajaan Kata Sumber

Terkini Majoriti Mt Umno Tak Setuju Keluar Kerajaan Kata Sumber

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 314 hits
themalaysialife comMajlis Kerja Tertinggi UMNO dikatakan menolak cadangan supaya Ahli Parlimen UMNO menarik balik sokongan kepada Kerajaan Perikatan Nasional dan meletak jawatan kabinet bagi membubarkan Parlimen MKT sebaliknya mahu cadangan...
Mesyuarat Biro Politik Umno Bincang Tindakan Kerajaan Isytihar Darurat

Mesyuarat Biro Politik Umno Bincang Tindakan Kerajaan Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 219 hits
Mesyuarat Biro Politik Umno hari ini bermesyuarat bagi membincangkan situasi politik terkini negara selepas negara berada di bawah proklamasi politik Menurut sumber mesyuarat itu dihadiri oleh beberapa pemimpin tertinggi Umno Mesyuarat biro...
Mapim Tak Setuju Kerajaan Isytihar Darurat

Mapim Tak Setuju Kerajaan Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 183 hits
Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia Mohd Azmi Abdul Hamid ketika menyampaikan ucapan pada Majlis Penyerahan Replika Cek Bantuan Selimut Untuk Musim Sejuk Kashmir oleh MAPIM di Kedutaan Pakistan Kuala Lumpur Foto AFIQ HAMBA...
Nazri Setuju Umno Tinggalkan Kerajaan Pn Secepatnya

Nazri Setuju Umno Tinggalkan Kerajaan Pn Secepatnya

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 214 hits
Ramieza WahidBekas ahli majlis tertinggi Umno Mohamed Nazri Aziz hari ini menyatakan sokongannya kepada gesaan Najib Razak supaya parti itu keluar secepatnya meninggalkan kerajaan Perikatan Nasional Menurut Nazri sekiranya lebih lama Umno b...
Majoriti Ahli Parlimen Umno Tak Setuju Persidangan Semasa Darurat

Majoriti Ahli Parlimen Umno Tak Setuju Persidangan Semasa Darurat

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 223 hits
JANUARY 22 2021Hanya sebahagian kecil Ahli Parlimen UMNO daripada kluster mahkamah dilaporkan menyokong persidangan Parlimen untuk membincangkan isu darurat Sinchew Daily melaporkan daripada 38 wakil rakyat UMNO yang ada hanya terdapat kira...
Kerajaan Darurat Tiada Kepimpinan Pasti Anwar

Kerajaan Darurat Tiada Kepimpinan Pasti Anwar

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 255 hits
Rakyat sedang menderita Perkara yang paling menyayat hati adalah untuk mendengar kenyataan kerajaan bahawa mereka tidak mampu berbuat apa apa mengenainya Inilah yang cuba disampaikan oleh kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin baru baru...
Kerajaan Tidak Perlu Kotakan Janji Peruntukan Jika Darurat

Kerajaan Tidak Perlu Kotakan Janji Peruntukan Jika Darurat

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 211 hits
Perisytiharan darurat yang dilakukan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sejak 11 Januari lalu terus dikritik pelbagai pihak Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Terengganu Azan Ismail berkata darurat tiada kena mengena denga...
Wujud Gerakan Kerjasama Umno Dap Bentuk Kerajaan Baru Dakwa Annuar

Wujud Gerakan Kerjasama Umno Dap Bentuk Kerajaan Baru Dakwa Annuar

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 216 hits
PUTRAJAYA Bekas setiausaha agung Barisan Nasional Annuar Musa mendakwa beliau menerima laporan wujud gerakan daripada Umno untuk bekerjasama dengan DAP termasuk membentuk kerajaan baharu Ahli Parlimen Keterah itu berkata susulan gerakan itu...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid