Selangor Bukan Negeri Selamat Ph Menjelang Prn Kata Penganalisis


 
Kerjasama BN-PH dalam kerajaan perpaduan juga bakal memberi kesan terhadap pola pengundian, menjelang pilihan raya negeri (PRN) Selangor kelak, menurut penganalisis.PETALING JAYA: Selangor tidak boleh lagi dianggap kubu selamat Pakatan Harapan (PH) yang bakal menyaksikan pertembungan sengit di kawasan majoriti pengundi Melayu, pada pilihan raya negeri (PRN) tahun depan, kata penganalisis.
Mereka berpendapat ia susulan kejayaan Perikatan Nasional (PN) merampas beberapa kerusi Melayu seperti Kapar, Kuala Langat, Hulu Selangor dan Tanjong Karang, selain mengekalkan kemenangan di Sabak Bernam serta Sungai Besar.
“Sudah pastinya keputusan PN untuk tidak bersama PH dan BN dalam membentuk kerajaan persekutuan juga akan memberi kesan dalam pola pengundian.
“Pengundi sudah tentu akan memilih sama ada PH atau PN terutama bagi kawasan yang mempunyai majoriti penduduk Melayu Islam dan yang jelas akan terkesan adalah Umno yang bersama PH.
“Ini akan menyaksikan pertembungan lebih sengit di Selangor,” kata Noor Nirwandy Mat Noordin kepada FMT.
Pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15), enam negeri – Selangor, Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Kedah, Terengganu dan Kelantan memutuskan tidak mengadakan pilihan raya serentak dengan Parlimen.
Tempoh penggal lima tahun bagi enam DUN berkenaan berakhir, pada Mei depan.
Nirwandy berkata, penerimaan penyokong kedua-dua blok Barisan Nasional (BN) dan PH susulan kerjasama di peringkat pusat juga dijangka diterjemahkan dalam pola pengundian, pada PRN Selangor tahun depan.
“Kerjasama kali pertama dalam sejarah negara antara PH dan BN menarik untuk diberi tumpuan. Sudah tentu ia akan mengubah pola pengundian pada PRN kali ini sama ada akan berlaku kecenderungan baru, sama ada orang Melayu terus berpaut kepada Umno atau memilih PAS sebagai bentuk parti Melayu Islam.
“…dan penyokong PH juga akan melihat kesannya sama ada mereka bersetuju atau mengambil langkah berkecuali atau mengubah pola pengundian (undi protes),” katanya.
Sementara itu, Azmi Hassan dari Akademi Nusantara, berpandangan kerjasama PH dan BN di peringkat pusat tidak akan diteruskan pada PRN depan.
Katanya, sekiranya BN dan PH bergabung, ia membuktikan BN sudah lemah dan memerlukan sokongan PH untuk meraih undi.
“Kalau BN bergabung dengan PH nampak sangat BN menagih simpati, nampak sangat BN lebih lemah memerlukan sokongan PH walaupun mereka boleh bekerjasama di Perak dan Pahang,” katanya.
Namun, Azmi berkata, BN masih mempunyai masa membuktikan gabungan itu merupakan parti teras pengundi Melayu, walaupun PN mendapat sokongan sebahagian besar pengundi Melayu, namun masih gagal menjadi kerajaan.
“Dalam PRU lepas walaupun sebahagian besar pengundi Melayu mengundi PN, tetapi mereka masih gagal menjadi kerajaan walaupun 30% sahaja mengundi BN.
“Jadi, pada PRN nanti masih ada masa lagi untuk memujuk 20 hingga 30% pengundi PAS (mengundi BN) kerana mereka (PN) gagal jadi kerajaan, kerana bila gagal jadi kerajaan sukar untuk menjaga kepentingan orang Melayu Islam,” katanya.
Beliau berkata, penolakan besar-besaran terhadap PH atau BN juga tidak akan berlaku pada PRN itu memandangkan kerajaan pusat didominasi PH, menjadikan kerajaan negeri sealiran seperti Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang bertambah kuat. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/11/selangor-bukan-negeri-selamat-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakatan Sedia Bincang Dengan Bn Hadapi Prn Selangor Kata Mb

Pakatan Sedia Bincang Dengan Bn Hadapi Prn Selangor Kata Mb

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 66 hits
PAKATAN Harapan nbsp Selangor sedia berbincang dengan Barisan Nasional untuk menjalinkan kerjasama bagi menghadapi nbsp Pilihan Raya Negeri Selangor tahun depan kata nbsp Menteri Besar Amirudin Shari Beliau berkata pihaknya kini ke ara
2 Negeri Terkesan Banjir Jumlah Mangsa Meningkat Kata Nadma

2 Negeri Terkesan Banjir Jumlah Mangsa Meningkat Kata Nadma

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 169 hits
BILANGAN negeri yang terkesan banjir kekal dua dengan tiga daerah di Perak dan Selangor masih terjejas setakat 4 petang ini menurut Agensi Pengurusan Bencana Negara Dalam kenyataan hari ini Nadma memaklumkan seramai 402 mangsa daripada 116 ...
Terkini Senarai Inisiatif Bantuan Belanjawan Negeri Selangor 2023 Bantuan Yang Boleh Dimohon Rakyat

Terkini Senarai Inisiatif Bantuan Belanjawan Negeri Selangor 2023 Bantuan Yang Boleh Dimohon Rakyat

papar berkaitan - pada 28/11/2022 - jumlah : 282 hits
Terkini Senarai Inisiatif Bantuan Belanjawan Negeri Selangor 2023 Bantuan Yang Boleh Dimohon Rakyat Negeri Selangor antara negeri yang komited membantu rakyat negeri dengan pelbagai perancangan dan usaha untuk memajukan dan membantu golonga...
Jadi Pembangkang Keputusan Bijak Pn Kata Penganalisis

Jadi Pembangkang Keputusan Bijak Pn Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 26/11/2022 - jumlah : 94 hits
freemalaysiatoday com November 26 2022 10 00 AMPerikatan Nasional berkata gabungan itu lebih cenderung menjadi pembangkang di Parlimen PETALING JAYA Perikatan Nasional membuat keputusan bijak dengan memilih menjadi pembangkang menentang Pak...
Pengurusan Tanah Rizab Melayu Selangor Kurang Cekap Kata Laporan Audit

Pengurusan Tanah Rizab Melayu Selangor Kurang Cekap Kata Laporan Audit

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 68 hits
LAPORAN Ketua Audit Negara mengenai Aktiviti Jabatan dan Pengurusan Syarikat Kerajaan Negeri Selangor Tahun 2020 Siri 1 mendapati Pengurusan Tanah Rizab Melayu di Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor secara keseluruhannya dirumuskan
Hiburan Kalau Dah Banjir Macam Mana Nak Mengundi Beberapa Kawasan Di Selangor Dinaiki Air Menjelang Pru15

Hiburan Kalau Dah Banjir Macam Mana Nak Mengundi Beberapa Kawasan Di Selangor Dinaiki Air Menjelang Pru15

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 130 hits
Bagaikan tiada yang peduli mahu mencari jalan penyelesaian setiap tahun Malaysia mengalami masalah yang sama Hujan berterusan menyebabkan banjir besar di banyak kawasan di Semenanjung Lebih memburukkan lagi keadaan apabila Malaysia kni meng...
Senarai Inisiatif Belanjawan Negeri Selangor 2023

Senarai Inisiatif Belanjawan Negeri Selangor 2023

papar berkaitan - pada 26/11/2022 - jumlah : 126 hits
Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari hari ini membentangkan Belanjawan Negeri Selangor 2023 bertemakan KitaSelangor Melonjak Kemajuan Mengerat Perpaduan Menjayakan Harapan Secara keseluruhannya belanjawan ini berjumlah RM2 45 bilion yang...
Dari Segi Moral Tok Mat Lebih Sesuai Jadi Tpm Kata Penganalisis Politik

Dari Segi Moral Tok Mat Lebih Sesuai Jadi Tpm Kata Penganalisis Politik

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 72 hits
agendaily com30 11 2022Dr Syed Agil Alsagoff berpendapat Datuk Seri Mohamad Hasan lebih layak diangkat sebagai Timbalan Perdana Menteri berbanding Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan lebih layak men...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur