Selalu Tengok Mak Ayah Bergaduh Anak Dah Besar Suka Buat Orang


Tidak dinafikan setiap pasangan pasti pernah berselisihan faham. Perkahwinan mana yang tidak pernah diuji. Apabila sesebuah pasangan berkahwin itu mempunyai anak, setiap keputusan yang diambil tidak bersifat peribadi dan melibatkan diri mereka sahaja. Kita harus memikirkan keseluruhan penyelesaian untuk masalah itu demi anak-anak juga.

Sekiranya pergaduhan sering berlaku di hadapan anak, ia bukanlah pemandangan sihat untuk mereka. Emosi mereka akan terjejas dan memberi kesan mendalam terhadap tumbesaran mereka. Dalam pada kita memperjuangkan apa yang betul (bagi kita), anak-anak yang menanggung akibatnya.
APAKAH KESAN TERHADAP ANAK-ANAK JIKA IBU AYAH MEREKA SELALU BERGADUH?
1. Keyakinan Diri Terganggu
Anak-anak yang sering diabaikan kerana kemelut yang emlanda kedua ibu bapanya akan sering merasakan merelah punca kejadian itu. Kajian yang pernah dijalankan juga menunjukkan mereka selalu menyalahkan diri sendiri kerana tidak membantu untuk menyelesaikan perkara itu.

Kerana tekanan itu mereka menjadi kurang yakin dengan diri sendiri dan mengalami kekeliruan. Apabila kerap berlaku, ia boleh menyebabkan anak-anak mengalami kemurungan.
2. Emosi Tercalar
Tekanan melihat pergaduhan ibu bapa di depan anak menyebabkan mereka sukar mempercayai orang lain. Segala kata cacian dan perlakuan ketika sedang bergaduh akan menyebabkan anak-anak mengalami trauma dan tantrum kerana ia ibarat mimpi ngeri buat mereka.
Artikel Menarik: [“Thanks Sayang.” Mungkin Cuma 2 Perkataan, Tapi Cukup Buat Isteri Bahagia Dihargai Suami]
Kemurungan ini akan menjadikan mereka menjadi anti sosial dan kerap menjauhkan diri dai persekitaran yang sihat dan tidak mahu disayangi sesiapa kerana rasa khuatir diabaikan.
3. Tidak Menikmati Kehidupan Yang Bahagia
Memandangkan ibu ayah yang selalu bergaduh, anak-anak terbentuk menjadi dewasa sebelum usia mereka. Apatah lagi jika selalu ditinggalkan, mereka dilatih dari awal untuk menjaga dan menguruskan diri sendiri.

4. Tidak Menunjukkan Emosi
Apabila terlalu kerap mendengar pergaduhan ibu ayah menyebabkan mereka lebih cenderung untuk memendam perasaan dan tidak mahu memihak kepada sesiapa. Ini adalah kesan daripada kejadian terpaksa mendengar dan berada dalam situasi di mana ibu dan ayah bergaduh teruk. Setiap apa yang mereka rasakan akan dipendam dan menjadikan mereka orang yang mempunyai krisis dengan emosi dan identiti sendiri apabila meningkat dewasa.
5. Tingkah Laku Bermasalah
Ketika membesar, anak-anak memandang ibu ayah mereka sebagai idola. Setiap perlakuan ibu ayah akan menjadi ikutan. Jika sering berdepan dengan keadaan yang tidak baik ketika mereka membesar, itulah yang akan mereka ikuti. Mereka cenderung untuk bertindak kasar. mereka juga sukar menilai kasih sayang sebenar kerana tidak pandai menilainya.

6. Cenderung Untuk Mengalami Gangguan Pelajaran
Apabila selalu melihat pergaduhan yang berlaku, anak-anak akan mengalami gangguan emosi sekaligus mengganggu prestasi pelajaran mereka. Bukan sahaja mengalami masalah disiplin, anak-anak ini juga akan mengalami kesukaran memahami pelajaran dan hilang semangat untuk belajar kerana tekanan yang dihadapi.
 
Artikel Menarik: [Elak Stres & Marah-Marah Anak, Jadilah Mak Ayah Mudah Terhibur. Ini Cara Belajar Bersyukur!]
7. Kesihatan Terjejas
Bukan sahaja emosi, tetapi kesihatan anak-anak yang sering menyaksikan pergaduhan. Biasanya anak-anak ini akan mengalami sakit kepala, sakit perut, serangan lelah atau penyakit yang berulang.
8. Gangguan Tabiat Makan
Beberapa kajian mendapati anak-anak yang sering menyaksikan pergaduhan antara ibu ayah mereka akan berkait dengan masalah pemakanan seperti anoreksia atau bulimia.

Ketika marah, macam-macam boleh terjadi. Kita cenderung untuk melakukan perbuatan yang tidak baik atau mengeluarkan kata-kata kesat yang memberi impak bukan kepada pasangan tetapi anak-anak juga. Sebagai ibu ayah yang bertanggung jawab, carilah penyelesaian yang terbaik dalam keadaan emosi yang stabil. Capailah kata sepakat dengan cara yang baik supaya tidak menjejaskan kesihatan mental dan fizikal anak-anak yang disayangi.
Sumber: Verywellfamily
Mama jom rileks jap, klik link ni!
Esok akan berlangsung webinar Mama Tak Penat Susukan Anak akan berlangsung. Tahniah & terima kasih admin ucapkan kepada 1000 orang yang sudah mendaftar sebagai peserta webinar terbesar ini.
Mohon semua peserta untuk join Telegram Group Mama Tak Penat Susukan Anak di https://t.me/joinchat/a_u8xHQS-09mZDA1 kerana kita akan update segala info, itinerary webinar, pemenang cabutan bertuah, cara nak menang hadiah kuiz semasa webinar. Jadi penting ya untuk semua peserta join Telegram webinar. Bagi yang belum daftar sebagai peserta webinar, anda boleh daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ kemudian terus join grup Telegram webinar ya.

The post Selalu Tengok Mak Ayah Bergaduh, Anak Dah Besar Suka Buat Orang! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/selalu-tengok-mak-ayah-bergaduh-anak-dah-besar-suka-buat-orang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Bolehlah Ayah Kata Macam Ni Mak Pula Macam Ni Nak Bentuk Anak Mak Ayah Kena Sepakat

Tak Bolehlah Ayah Kata Macam Ni Mak Pula Macam Ni Nak Bentuk Anak Mak Ayah Kena Sepakat

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 246 hits
Anak anak kecil kita sememangnya pemerhati paling bijak Mereka melihat dan menilai apa yang ada di depan mata mereka Dan mak ayahlah orang yang berada paling dekat untuk dilihat dan dicontohi anak anak Sebagai mak ayah elakkan beberapa perk...
Anak Kuat Melawan Dahagakan Kasih Sayang Elak Berkeras Mak Ayah Berlembutlah

Anak Kuat Melawan Dahagakan Kasih Sayang Elak Berkeras Mak Ayah Berlembutlah

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 173 hits
Kita nampak anak kita keras dan suka membentak hakikatnya jauh di sudut hati anak kecil kita mereka amat dahagakan kasih sayang Mereka melawan demi meraih perhatian dari mak ayah Berlembutlah Tak guna kita gunakan kekerasan untuk mendidik m...
Jangan Kecam Mak Ayah Bawa Anak Keluar Main Mungkin Rumah Dia Bertingkat Mya Cadangkan Ambik Vaksin Tambahan Untuk Anak

Jangan Kecam Mak Ayah Bawa Anak Keluar Main Mungkin Rumah Dia Bertingkat Mya Cadangkan Ambik Vaksin Tambahan Untuk Anak

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 337 hits
Pengacara TV Mya Zulkifli berkongsi pandangan tentang kesihatan mental dan fizikal kanak kanak yang banyak terganggu setelah berbulan bulan lamanya terkurung kerana Perintah Kawalan Pergerakan Akhirnya terdapat sedikit kelonggaran dalam SOP...
Bila Mak Ayah Meninggal Serentak Fahami Pembahagian Harta Pusaka Jagalah Kebajikan Anak Kecil

Bila Mak Ayah Meninggal Serentak Fahami Pembahagian Harta Pusaka Jagalah Kebajikan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 253 hits
Selalu kita dengar dan lihat di media sosial tentang mak ayah meninggal serentak tak kiralah kemalangan atau wabak penyakit Terus terfikir bagaimana kehidupan anak anak kecil yang ditinggalkan
Anak Peramah Asyik Bercakap Tanda Bijak Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli Layanlah

Anak Peramah Asyik Bercakap Tanda Bijak Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli Layanlah

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 259 hits
Anak terlebih peramah atau talkative adakalanya membuatkan ibu bertambah pening Pening dengan pelbagai persoalan tanpa henti yang membuatkan ibu hilang kata kata untuk menjawab Hal ini sebenarnya amat baik untuk perkembangan anak kita Jadi ...
Risaunya Anak Suka Makan Manis Sampai Gigi Rosak Ini Cara Ibu Ayah Nak Atasi

Risaunya Anak Suka Makan Manis Sampai Gigi Rosak Ini Cara Ibu Ayah Nak Atasi

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 263 hits
Anak anak kalau jumpa makanan manis bukan main seronok Memang tak boleh dilarang mereka suka sangat coklat atau gula gula sedangkan terlalu banyak makan boleh menyebabkan masalah kaviti Habis rosak gigi Sebagai ibu ayah kita mahukan yang te...
Kemahiran Anak Meniru Ada Kaitan Perkembangan Anak Kita Mak Ayah Boleh Cuba Ujian Mudah Ni

Kemahiran Anak Meniru Ada Kaitan Perkembangan Anak Kita Mak Ayah Boleh Cuba Ujian Mudah Ni

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 454 hits
Kemahiran anak kita memegang pensil menulis dan meniru perkataan sebenarnya boleh dikaitkan dengan perkembangan anak itu sendiri Walau bukan keseluruhan perkembangannya namun ia memberi sedikit gambaran dan tahap penguasaan anak kecil kita ...
Anak Selalu Sorokkan Remote Jenuh Nak Cari Tip Ayah Ini Ikat Guna Tali Menarik

Anak Selalu Sorokkan Remote Jenuh Nak Cari Tip Ayah Ini Ikat Guna Tali Menarik

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 279 hits
Bila ada anak kecil anak bermain rumah bersepah tu biasa Selain itu yang boleh buat ibu ayah kena tarik nafas lebih adalah bila nak mencari remote televisyen atau aircond yang tiba tiba tak dapat dikesan Kadang tu habis satu tempat cari ali...
Elak Stres Marah Marah Anak Jadilah Mak Ayah Mudah Terhibur Ini Cara Belajar Bersyukur

Elak Stres Marah Marah Anak Jadilah Mak Ayah Mudah Terhibur Ini Cara Belajar Bersyukur

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 274 hits
Bukan mudah ya kita nak bekerja dan anak anak dengan kelas online mereka Macam macam hal kalut setiap hari Fitrahnya anak anak mereka suka bebas untuk bermain Suka explore dan buat perkara baharu setiap hari Apabila pergerakan mereka terbat...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16