Selalu Sangat Hidung Anak Berdarah Bukan Panas Badan Doktor Jelaskan Puncanya


Setiap kali hidung anak berdarah, anak sering kali dikaitkan dengan masalah badan yang panas hingga menyebabkan berlaku lelehan cecair berupa darah melalui hidung.
Apa sebabnya hal ini terjadi? Menurut Dr Ezairy M.Sallih, Doktor Pembedahan Telinga, Hidung & Tekak (ENT & HN Surgery) terdapat banyak faktor penyebab berlakunya pendarahan ini. Beliau kongsikan 10 penyebab utama yang mak ayah perlu tahu.

Mesti ramai yang masih tertanya-tanya, apa punca hidung kerap berdarah?
Ramai yang bertanya kepada saya, apa sebenarnya punca yang menyebabkan anak mereka mengalami pendarahan hidung secara kerap, walaupun fizikalnya mereka nampak sihat.
Di bawah merupakan beberapa sebab biasa dan common yang boleh menyebabkan pendarahan hidung berlaku. Saya beri sepuluh punca. Antaranya :

1. Cuaca yang kering : persekitaran yang kering dan panas akan mengakibatkan lapisan mukosa dalam hidung anda kering dan mudah berdarah. Sekiranya anda sering mengalami pendarahan daripada hidung, pastikan anda mengelak daripada berada di kawasan yang terlalu kering yang boleh menyebabkan pendarahan lebih mudah berlaku.
2. Kerap mengorek hidung : ini biasa berlaku kepada anak-anak termasuk juga dewasa. Bagi kanak-kanak biasanya mereka akan menggaru hidung akibat gatal dan sebagainya, manakala bagi golongan dewasa tabiat mengorek hidung yang sudah menjadi ‘habit’ perlu dihentikan. Trauma dan luka pada lapisan dalaman hidung boleh mengakibatkan pendarahan.

3. Terlalu kerap menggunakan ubat nasal spray: ya, penggunaan ubat nasal spray adalah bagus bagi mereka yang mengalami masalah alahan, alergik dan sinus. Namun, untuk penggunaan sesetengah ubat nasal spray yang digunakan melebihi dan tidak mengikut nasihat doktor, ia boleh mengakibatkan lebih iritasi pada lapisan dalam hidung. Pendarahan boleh juga berlaku.
4. Ubat-ubatan : hati-hati dalam penggunaan ubat-ubatan khususnya jika anda mempunyai masalah pendarahan. Ubat-ubat seperti ubat tahan sakit jenis NSAIDS (non-steroidal antiinflammatory drug), ubat cair darah dan beberapa lagi yang lain boleh mengakibatkan pendarahan mudah berlaku. Dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum mengambil ubat-ubat seperti ini.

5. Penyakit hati: sekiranya anda mempunyai penyakit yang boleh mengganggu fungsi pembekuan darah, seperti organ hati, ia boleh juga menyebabkan pendarahan berlaku. Dapatkan pemeriksaan doktor sekiranya masalah yang anda alami tidak berkurang.
6. Alahan dan resdung : masalah ini merupakan antara yang biasa ditemui di kalangan pesakit saya. Sekiranya masalah sinus atau alahan anda tidak terkawal, anda memang berisiko untuk mengalami pendarahan hidung. Gunakan ubat yang diberi atas nasihat doktor. Cuba elakkan perkara-perkara yang boleh mengakibatkan masalah anda bertambah serius.

7. Darah tinggi : masalah ini biasa berlaku kepada mereka yang mengalami ‘hypertension’ yang tidak terkawal. Pesakit biasa boleh mengalami gejala seperti pening kepala, kabur mata dan mereka juga boleh mengalami simptom pendarahan hidung akibat pressure terlalu tinggi. Kawallah tekanan darah anda. Pastikan anda mendapat follow up yang regular dan teratur bersama doktor.
8. Penyakit dalam darah : kadang-kadang kita tidak sedar bahawa pendarahan daripada hidung juga merupakan antara simptom kepada penyakit dalam darah seperti thrombocytopenia, leukemia, hemophilia dan sebagainya. Sekiranya anak anak anda ada tanda-tanda pendarahan atau lebam pada anggota lain selain hidung, dapatkan pemeriksaan doktor terlebih dahulu.

9. Penggunaan bahan dan makanan tradisional : ada juga di kalangan pesakit saya yang mengalami pendaran hidung akibat masalah ini. Ada yang terlalu percaya pada suplemen atau minunan tradisional berbanding ubat-ubat hospital. Tujuannya untuk supaya badan lebih kuat, memutihkan kulit, mencuci buah pinggang kononnya, mengawal kencing manis… namun akibatnya, masalah lain pula yang datang. Penggunaan makanan atau minuman seperti ini tanpa nasihat doktor boleh mengakibatkan pendarahan berlaku juga.

10. Kanser : untuk mereka yang berusia khususnya (walaupun boleh berlaku kepada golongan muda), pendarahan daripada hidung secara tiba-tiba perlu diambil lebih serius. Apabila ia berlarutan melebihi tiga minggu disertai benjolan pada leher, masalah pendengaran, maka dapatkanlah pemeriksaan daripada doktor.
Dr Ezairy M.Sallih
Artikel berkaitan: Hidung Berdarah Jangan Biar Anak Dongak Kepala, Doktor Ini Kongsi Tip Yang Betul

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Selalu Sangat Hidung Anak Berdarah, Bukan ‘Panas’ Badan, Doktor Jelaskan Puncanya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/selalu-sangat-hidung-anak-berdarah-bukan-panas-badan-doktor-jelaskan-puncanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baru 4 Tahun Semua Gigi Tak Ada Puncanya Mak Ayah Selalu Bagi Ice Cream Doktor Pesan Elak Beri Kalau Sayang Anak

Baru 4 Tahun Semua Gigi Tak Ada Puncanya Mak Ayah Selalu Bagi Ice Cream Doktor Pesan Elak Beri Kalau Sayang Anak

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 381 hits
Mommy nak ice cream memang kita tak nampak kesanya jika beri anak makan ice cream gula gula dan makanan manis ketika itu Namun kesannya sangat besar untuk esok lusa dan kemudian hari Bahayanya makanan manis ini boleh menyebabkan gigi anak s...
Mama Minta Maaf Dik Rasa Bersalah Sangat Anak Melecur Tertumpah Sup Panas

Mama Minta Maaf Dik Rasa Bersalah Sangat Anak Melecur Tertumpah Sup Panas

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 196 hits
Maafkan mama dik tak tahu nak kata apa selepas kejadian ngeri buat adik Haqq minggu lepas mama trauma nak masak Tengok benda panas jadi sebak kat dada Seumur hidup salahkan diri sendiri sebab cuai Menurut Fatinlyana Badrull menerusi Page Ma...
Puteri Mengadu Kelas Panas Ibu Dedah Kenapa Bapanya Sanggup Hantar Kipas Ke Sekolah Bukannya Fokus Anak Saya Seorang

Puteri Mengadu Kelas Panas Ibu Dedah Kenapa Bapanya Sanggup Hantar Kipas Ke Sekolah Bukannya Fokus Anak Saya Seorang

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 472 hits
CUACA panas yang sedang melanda negara ketika ini h4ngat diperkatakan dalam kalangan masyarakat termasuk murid di sekolah Gara gara berasa panas di kelas seorang bapa sanggup bersusah payah membawa sebuah kipas berdiri dari rumah ke sekolah...
Susah Sangat Nak Baik Batuk Non Stop Cuba Urutan Alternatif Ini Boleh Legakan Batuk Anak

Susah Sangat Nak Baik Batuk Non Stop Cuba Urutan Alternatif Ini Boleh Legakan Batuk Anak

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 377 hits
Bila anak batuk tak berhenti henti segala macam dah cuba tapi tak berkurang juga batuk pastinya rasa risau dalam hati mama ayah Apa lagi yang perlu di buat atau di cuba bagi melegakan batuk anak Kesian melihat anak yang tak selesa lebih leb...
Anak Meronta Geli Pijak Tanah Rumput Ibu Ini Kongsi Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Pada Anak

Anak Meronta Geli Pijak Tanah Rumput Ibu Ini Kongsi Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Pada Anak

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 300 hits
Ala comelnya kasut baby ni dah borong banyak kasut untuk baby Hari hari nak pakaikan dia kasut walaupun dalam rumah sebab comel Opss tunggu dulu mama sebelum mama borong kasut banyak banyak mama baca dulu perkongsian ini ya Tak salah kalau ...
Jangan Selalu Guna Kuasa Veto Bini Tak Suko Sangat Ustaz Syamsul Debat

Jangan Selalu Guna Kuasa Veto Bini Tak Suko Sangat Ustaz Syamsul Debat

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 244 hits
Jangan Selalu Guna KUASA VETO Bini Tak Suko Sangat Ustaz Syamsul Debat Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Teknik Urutan Untuk Anak Cergas Senang Bangun Pergi Sekolah Mudah Sangat Stepnya

Teknik Urutan Untuk Anak Cergas Senang Bangun Pergi Sekolah Mudah Sangat Stepnya

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 188 hits
Kanak kanak 90 kehidupan mereka adalah bermain Badan mereka juga merasa letih dan penat Urutan lembut sangat merangsang kesihatan anak untuk bebas dari demam batuk dan sebagainya TEKNIK URUTAN UNTUK ANAK CERGAS DAN SENANG DI KEJUT UNTUK KE ...
Wajib Berus Gigi Anak Walaupun Gusi Berdarah Atau Bengkak Itu Tanda Ada Plak Pada Gigi

Wajib Berus Gigi Anak Walaupun Gusi Berdarah Atau Bengkak Itu Tanda Ada Plak Pada Gigi

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 346 hits
Bila mama mama tengok gusi anak mula berdarah atau bengkak mungkin ada yang terfikir untuk membiarkan kawasan tersebut tanpa digosok Tetapi sebenarnya mama mama tetap wajib memberus gigi anak walaupun keadaan gusi mereka bengkak dan berdara...
Anak Sulung Tak Ada Masalah Anak Ke 2 Selalu Buat Mama Nak Marah Kenalilah Setiap Perangai Anak Anda

Anak Sulung Tak Ada Masalah Anak Ke 2 Selalu Buat Mama Nak Marah Kenalilah Setiap Perangai Anak Anda

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 388 hits
Dilema bagi ibu ayah untuk berlaku adil dan memberikan kasih sayang yang sama rata antara anak anak Kadang kadang sikap ibu ayah yang terlalu fokus kepada seorang anak sahaja menyebabkan anak kedua rasa terpinggir Sebab itulah wujudnya sind...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran