Anak Sulung Tak Ada Masalah Anak Ke 2 Selalu Buat Mama Nak Marah Kenalilah Setiap Perangai Anak Anda


Dilema bagi ibu ayah untuk berlaku adil dan memberikan kasih sayang yang sama rata antara anak-anak. Kadang-kadang sikap ibu ayah yang terlalu fokus kepada seorang anak sahaja menyebabkan anak kedua rasa terpinggir. Sebab itulah wujudnya sindrom anak kedua atau anak tengah.
Second Child Syndrome adalah keadaan di mana anak itu merasa dipinggirkan sehingga karakter dirinya boleh berubah menjadi low self-esteem, suka menyendiri, merasa tak disayangi dan suka buat benda yang menyakitkan hati. Sebenarnya ia bergantung kepada cara parenting ibu bapa. Jangan sampai kita terlalu fokus pada anak sulung dan terlalu bagi perhatian pada anak bongsu dan berharap anak nombor 2 memahaminya sendiri.
Sama seperti perkongsian Ibu Rose (Pakar keibubapaan dan Kekeluargaan) di mana ada ibu yang berkongsi tentang masalah tidak dapat mengawal diri ketika mendidik anak yang kedua. Ikuti perkongsian ini.

TAK FAHAM KENAPA SELALU MARAHKAN ANAK KE DUA SAYA
“Ibu, saya mudah marah dan kadang ringan tangan bila ajar anak ke dua saya yang berumur 7 tahun. Kalau dengan anak sulung, saya tiada masalah begini. Saya selalu gagal kawal emosi. Saya tak faham kenapa dengan diri saya. Saya selalu rasa menyesal. In the end of the day, saya minta maaf pada anak dan akan ulang lagi. Apa patut saya buat Ibu?”
Soalan seumpama ini, sering kali masuk ke inbox Ibu.

Apa yang Ibu boleh katakan, apa yang terjadi ini adalah mungkin kerana beberapa sebab :
1. PROGRAMMING
Ya, PROGRAMMIG yang telah terbentuk di dalam diri berdasarkan pengalaman membesar. Mungkin ada sesuatu yang pernah berlaku pada diri semasa kecil. Ada sesuatu yang tidak happy berlaku pada diri ketika kecil.
Sebagai contoh, mungkin anda adalah anak ke dua atau anak yang merasakan diri kurang diberi perhatian atau disayangi. Maka, dari pengalaman masa membesar, anda seperti sudah terbina satu kepercayaan berkenaan anak ke dua atau anak ini.

2. PERSONALITI BERBEZA
Perbezaan personaliti antara anda dan anak anda yang menyebabkan anda mudah marah padanya. Sebab tu, mudah marah dan melenting pada anak tu sebab tak tahu ‘siapakah’ dia dan diri anda sebenarnya. Bila anda telah mengenali apakah personaliti anda dan anak anda dengan lebih jelas, InsyaAllah ia akan membantu anda bagaimana menangani pelbagai isu yang berbangkit. Memahami kekuatan dan kekurangan personaliti ini akan membuatkan anda lihat, dimanakah sisi anak anda yang boleh anda bantu.
3. KEPELBAGAIAN KECERDASAN (MULTIPLE INTELIGENCES)
Manusia ini unik dan masing-masing ada kelebihan masing-masing. Boleh jadi anak ke dua itu bijak di tempat lain dan anak sulung itu bijak di bahagian lain. Maka adalah tidak adil, bila dibandingkan kepandaian itu menggunakan satu kayu ukur yang sama. Huraian berkenaan MI ini ada Ibu kongsikan dalam Kelas #AudioParentingBijakPro. Ada 8 jenis kecerdasan semuanya, antaranya Interpersonal, Intrapersonal, Kinestatik, Visual dan beberapa lagi.
Baik, sekarang anda sedar yang tindakan anda itu tidak beri manfaat pun pada anak malah turut membuatkan diri jadi tak bahagia. Jadi, apakah yang perlu dilakukan? Maka disini, suka Ibu kongsikan beberapa langkah yang InsyaAllah dapat membantu secara ringkas:
I. REAFFIRMATION YOURSELF
Memandangkan ada PROGRAM yang unresourceful dalam diri anda, maka anda perlu TULIS SEMULA PROGRAM yang baru yang resourceful untuk diri anda, ini dipanggil REAFFIRMATION.
Anda perlu senaraikan apakah sikap yang anda mahu jadi, perkara yang anda mahu ubah. Anda sebutlah secara berulang-ulang setiap hari. Suatu yang positif.
Sebagai contoh :
Saya semakin sabar.
Saya semakin tenang.
Saya semakin bijak kawal emosi.
Ulanglah dengan rasa yakin dan percaya. Bayangkan bagaimana rupa anda yang semakin sabar, semakin tenang dan semakin bijak kawal emosi.

II. Paksa diri untuk katakan ‘I LOVE YOU’ pada diri sendiri.
Cuba anda pandang cermin dan buat terapi sayangi diri. Ibu telah kongsikan pada posting semalam.
III. Paksa diri untuk katakan ‘I LOVE YOU’ pada anak yang selalu anda marah.
Sering-seringlah ungkapkan kata-kata sayang dan kasih pada anak. Ini sangat penting untuk membuatkan anak itu rasa yang dirinya dikasihi, dirinya penting dan dirinya bermakna dalam hidup anda. Dengan ini, anda akan dapat bina pertalian hubungan yang baik dengan anak ini dan InsyaAllah, ia akan sangat membantu anda ketika mendidik anak di fasa remajanya yang akan lebih mencabar nanti.
Walaupun apa yang Ibu kongsikan ini tidak begitu banyak, namun InsyaAllah ia sangat membantu buat yang memerlukan.
Anda dapat sesuatu hari ini?
Salam kasih,
Ibu Rose dan Yasmin Sari (Team Ibu Rose)
Kredit:Ibu Rose – Mesejnya Kasih
Baca: “Arif Lagi Manja Walaupun Abang, Ara Lasak Girl” Tya Arifin Akui Banyak Perbezaan Perangai Anak-Anak
Mak Ayah Kena Tahu Bezakan Tangisan Anak, Ada Yang Hanya Lakonan Sahaja. Bahasa Mudah “Manipulative Tantrum”
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Anak Sulung Tak Ada Masalah, Anak Ke-2 Selalu Buat Mama Nak Marah” Kenalilah Setiap Perangai Anak Anda! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-sulung-tak-ada-masalah-anak-ke-2-selalu-buat-mama-nak-marah-kenalilah-setiap-perangai-anak-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Buat Perangai Jangan Terus Marah Marah Beri Mereka Peluang Guna Kaedah Time Out

Anak Buat Perangai Jangan Terus Marah Marah Beri Mereka Peluang Guna Kaedah Time Out

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 355 hits
Anak anak juga mempunyai perasaan untuk memberontak dan mengamuk jika ada yang tak kena Perubahan emosi juga mempengaruhi anak untuk bertindak di luar kawalan Biarpun anak mungkin mengamuk sehingga menimbulkan rasa marah dalam diri ibu ayah...
Otak Jadi Lembab Susah Nak Belajar Anak Ini Kongsi Sisi Gelap Selalu Dimarah Ditengking Walaupun Hal Remeh

Otak Jadi Lembab Susah Nak Belajar Anak Ini Kongsi Sisi Gelap Selalu Dimarah Ditengking Walaupun Hal Remeh

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 432 hits
Memarahi anak memang suatu yang ramai ibu bapa tak suka Namun ramai juga yang tiada skil untuk mengawal diri terutama bila marah sudah di ambang bibir dan dada dah turun naik Maka terloncatlah kata kata dengan aura perkataan yang sangat bes...
Kah Tanya Soalan Yang Benar Pun Takkan La Nak Marah Kot

Kah Tanya Soalan Yang Benar Pun Takkan La Nak Marah Kot

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 133 hits
Jangan marah KHAIRIL NIZAM nanti kena jual Exco Pemuda Umno tanya soalan valid tu apa guna jadi duta timur tengah kalau tak buat kerja Kalau tak buat kerja boleh saja berhenti dari ambil elaun Tanya soalan yang benarpun marah siap nak berde...
Cukup 2 Tahun Nak Cerai Susu Jangan Mengejut Biar Jadi Momen Indah Antara Ibu Anak

Cukup 2 Tahun Nak Cerai Susu Jangan Mengejut Biar Jadi Momen Indah Antara Ibu Anak

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 313 hits
Rezeki susu ibu adalah ibarat titisan emas untuk anak kerana bukan semua dapat menyusu bayi sehingga umur yang maksimum Jika dapat secara eksklusif 6 bulan pun ramai ibu bersyukur Bagaimanapun ada juga ibu yang dikurniakan susu badan meriah...
Kalau Ada Anak Kecil Nak Berpuasa Untuk Pertama Kali Elak Buat Kesilapan Ini

Kalau Ada Anak Kecil Nak Berpuasa Untuk Pertama Kali Elak Buat Kesilapan Ini

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 237 hits
Ali kena puasa ya tahun ni Nanti mommy bagi RM1 kalau Ali puasa okay Maka si anak pun bersetuju dengan tawaran yang diberikan Tapi boleh ke menawarkan hadiah Ikuti perkongsian pakar Keibubapaan dan Kekeluargaan ini Tips Mengajar Anak Kecil ...
Selalu Sangat Hidung Anak Berdarah Bukan Panas Badan Doktor Jelaskan Puncanya

Selalu Sangat Hidung Anak Berdarah Bukan Panas Badan Doktor Jelaskan Puncanya

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 297 hits
Setiap kali hidung anak berdarah anak sering kali dikaitkan dengan masalah badan yang panas hingga menyebabkan berlaku lelehan cecair berupa darah melalui hidung Apa sebabnya hal ini terjadi Menurut Doktor Pembedahan Telinga Hidung Tekak te...
Hiburan Depan Mata Lagi Senang Nak Ajar Datuk Rizalman Okay Anak Tak Mahu Sambung Belajar Lepas Spm

Hiburan Depan Mata Lagi Senang Nak Ajar Datuk Rizalman Okay Anak Tak Mahu Sambung Belajar Lepas Spm

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 375 hits
Sentiasa membawa perubahan baru dan dunia fesyen tempatan sudah pasti ramai yang mengagumi kehebatan pereka Datuk Rizalman Ibrahim Bukan sahaja daripada sudut gaya fesyen namun personaliti dirinya yang menyenangkan turut membuat ramai yang ...
Lipat Baju Anak Style Poket Lebih Kemas Bila Ayah Jaga Nak Matching Senang

Lipat Baju Anak Style Poket Lebih Kemas Bila Ayah Jaga Nak Matching Senang

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 348 hits
Dalam banyak banyak kerja rumah bab melipat baju ramai ibu agak bercinta nak buat Kalau nak membasuh pakaian tu tak ada masalah kan Letak dalam mesin masukkan sabun tunggu sampai siap Tetapi bila dah kering dan angkat dari ampaian masuk dal...
Setiap Hari Hannah Menangis Nak Berbaik Dengan Ibu Kandung

Setiap Hari Hannah Menangis Nak Berbaik Dengan Ibu Kandung

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 264 hits
Sejak semalam ramai dikejutkan dengan dakwaan ibu kepada pelakon jelita Hannah Delisha iaitu Noor Ashikin Ahmad dikatakan tidak merestui perkahwinan anaknya itu Terbaru ibu mentuanya Mariana Yati mendedahkan hubungan Hannah dengan ibu kandu...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik