Sel Pipi Boleh Ramal Risiko Kematian Anda




Kedipkan Sel Cheek dan Risiko Kematian
Semua orang tahu bahawa penuaan berlaku dengan cara yang berbeza bagi setiap individu. Ada yang menikmati hidup yang lebih lama berkat genetik, sementara yang lain mungkin mengalami penuaan yang lebih cepat disebabkan oleh gaya hidup. Faktor-faktor seperti stres, tidur yang buruk, pemakanan yang tidak sihat, serta tabiat merokok dan pengambilan alkohol, semuanya boleh memainkan peranan.
Yang menarik, faktor-faktor persekitaran ini memberi kesan langsung kepada genom kita, yang dikenali sebagai modifikasi epigenetik. Dengan mengkaji penanda ini, para saintis berpeluang untuk mengukur penuaan secara molekular.
Jam Penuaan Epigenetik Sejak beberapa tahun lalu, para penyelidik telah mencipta “jam penuaan epigenetik”, yang membantu untuk membandingkan usia individu dengan pelbagai faktor gaya hidup. Kebanyakan jam ini berfokus pada metilasi DNA dalam sel darah. Namun, mengambil sampel darah boleh menjadi sangat mencabar dan stres bagi sesetengah orang.
Untuk mengatasi masalah ini, sepasukan saintis di Amerika Syarikat telah membangunkan CheekAge, jam penuaan generasi kedua yang menggunakan data metilasi daripada sel cheek yang mudah untuk diambil.
Menilai Kematian dengan Sel Cheek Satu kajian baru-baru ini menonjolkan bahawa CheekAge dengan tepat meramalkan risiko kematian, bahkan apabila data epigenetik dari tisu lain digunakan. Menurut Dr. Maxim Shokhirev, ketua Biologi Komputasi di Tally Health, mereka juga menemukan bahawa lokasi metilasi tertentu adalah sangat penting dalam pengukuran ini, menunjukkan potensi hubungan antara gen-gen tertentu dan kematian manusia.
Untuk mengembangkan CheekAge, para penyelidik menghubungkan metilasi DNA dari lebih kurang 200,000 lokasi dengan skor kesihatan dan gaya hidup keseluruhan. Teknik ini bertujuan untuk merefleksikan perbezaan dalam penuaan fisiologi.
Sel Cheek vs. Data Darah Dalam kajian itu, data yang digunakan melibatkan 1,513 individu yang dilahirkan antara tahun 1921 dan 1936, yang diikuti sepanjang hayat mereka oleh program Lothian Birth Cohorts di Universiti Edinburgh. Program ini bertujuan untuk mengaitkan variasi dalam penuaan kognitif dengan faktor-faktor gaya hidup, psikososial, dan data biomedikal, genetik, epigenetik serta pencitraan otak.
Data kematian diambil dari Daftar Kesihatan Kebangsaan Scotland. Hasilnya sangat memberangsangkan. "CheekAge mempunyai hubungan signifikan dengan kematian dalam dataset longitudinal dan lebih baik berbanding jam generasi pertama yang dilatih dengan data darah," kata para penyelidik.
Sel Cheek Meramalkan Kematian Lebih menarik lagi, setiap peningkatan satu deviasi standard dalam CheekAge samalah dengan peningkatan 21% dalam risiko kematian keseluruhan. Ini menunjukkan bahawa CheekAge mempunyai hubungan yang kuat dengan risiko kematian, terutama pada golongan dewasa yang lebih tua. Dr. Shokhirev turut menekankan bahawa penggunaan sapuan pipi yang tidak invasif ini boleh menjadi alternatif berharga untuk mempelajari dan mengesan biologi penuaan.
Bagaimana Gen Mempengaruhi Umur Panjang? Kajian ini juga melihat lokasi metilasi yang mempunyai hubungan tinggi dengan kematian. Gen-gen di sekitar lokasi ini mungkin mempengaruhi umur panjang atau risiko penyakit berkaitan usia. Contohnya, dua gen yang menarik perhatian penyelidik adalah PDZRN4, yang berpotensi berfungsi sebagai penekan tumor, dan ALPK2, yang berkaitan dengan kanser dan kesihatan jantung.
Dr. Adiv Johnson berpendapat, "Akan menarik untuk mengetahui jika gen seperti ALPK2 mempengaruhi umur atau kesihatan dalam model haiwan." Kajian masa depan juga diperlukan untuk mengenal pasti hubungan lain yang dapat ditangkap oleh CheekAge.
Penemuan CheekAge ini benar-benar berpotensi untuk merubah cara kita memandang penuaan dan penyakit berkaitan usia. Data menunjukkan bahawa tisu buccal dewasa, yang mudah dan tidak menyakitkan untuk diambil di pelbagai keadaan, boleh menjadi sumber bioketersediaan penuaan yang kaya.
Usia Biologi vs. Usia Kronologi Usia biologi merujuk kepada usia sel dan tisu kita berdasarkan pelbagai penanda biologi, bukan hanya berapa tahun kita hidup (usia kronologi). Ia mencerminkan seberapa baik tubuh berfungsi dan secepat mana ia menua, mengambil kira genetik, gaya hidup, pendedahan persekitaran, dan kesihatan keseluruhan.
Sebagai contoh, seseorang yang mengamalkan gaya hidup sihat mungkin mempunyai usia biologi yang lebih muda berbanding usia kronologinya, sementara seseorang yang mempunyai masalah kesihatan kronik mungkin mempunyai usia biologi yang lebih tinggi.
Menyedari usia biologi kita adalah penting kerana ia memberikan gambaran yang lebih tepat tentang kesehatan dan proses penuaan kita berbanding usia kronologi semata-mata.
Kajian ini diterbitkan dalam jurnal Frontiers in Aging.
Suka apa yang anda baca? Daftar untuk surat berita kami agar tidak terlepas artikel-artikel menarik, konten eksklusif, dan berita terbaru. Semak kami di EarthSnap, aplikasi percuma yang dibawakan kepada anda oleh Eric Ralls dan Earth.com.


Source link
The post Sel pipi boleh ramal risiko kematian anda appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/sel-pipi-boleh-ramal-risiko-kematian-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hubungan Kualiti Tidur Buruk Dan Demensia Dengan Risiko Kematian

Hubungan Kualiti Tidur Buruk Dan Demensia Dengan Risiko Kematian

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 61 hits
Hasil kajian yang diterbitkan dalam jurnal Aging menunjukkan bahawa kualiti tidur yang buruk dikaitkan dengan peningkatan risiko kematian bahkan sebelum mempertimbangkan faktor gaya hidup dan kesihatan Kajian ini juga menyaksikan kemungkina...
Yang Amatur Boleh Pro Ini Rahsia Ambil Gambar Malam Sebenar

Yang Amatur Boleh Pro Ini Rahsia Ambil Gambar Malam Sebenar

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 91 hits
Artikel ini dibawakan oleh Xiaomi Malaysia Kepada anda yang kurang mahir dalam fotografi ambil gambar siang mesti tak ada masalah kerana boleh terus snap saja Namun gambar malam pasti anda terasa sukar Ini kerana ada beberapa perkara perlu ...
Pepijat Atas Tilam Jangan Panik Guna Alat Ini Sahaja Boleh Selesai

Pepijat Atas Tilam Jangan Panik Guna Alat Ini Sahaja Boleh Selesai

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 103 hits
Pepijat atas tilam lama ini memang susah dibendung dan saiz kecil menyukarkan mata daripada melihat dan membunuh ia Kadang kadang kita pun tahu tilam tersebut ada pepijat tahu tahu sahaja badan habis gatal dan kemerahan Ikuti perkongsian pe...
Cara Jawab Panggilan Telefon Untuk Lapor Bekerja Serta Ayat Yang Boleh Digunakan

Cara Jawab Panggilan Telefon Untuk Lapor Bekerja Serta Ayat Yang Boleh Digunakan

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 109 hits
Menerima panggilan untuk melapor diri bekerja adalah detik penting dalam perjalanan kerjaya seseorang Cara anda menjawab panggilan tersebut mampu memberi kesan pertama yang besar kepada majikan Oleh itu sangat penting untuk menjawab dengan ...
Boleh Ke Mohon Kerja Melalui Whatsapp Berikan Contoh Ayat Mohon Kerja Melalui Whatsapp

Boleh Ke Mohon Kerja Melalui Whatsapp Berikan Contoh Ayat Mohon Kerja Melalui Whatsapp

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 78 hits
Dalam dunia yang serba pantas hari ini kaedah tradisional untuk memohon pekerjaan seperti melalui e mel atau portal kerjaya mungkin sudah tidak begitu dominan Aplikasi mesej segera seperti WhatsApp semakin digunakan oleh majikan dan calon p...
Boleh Kita Bincang Nanti Najib Jawab Rm27juta Masuk Akaunnya

Boleh Kita Bincang Nanti Najib Jawab Rm27juta Masuk Akaunnya

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 104 hits
malaysiakini comBoleh kita bincang kemudian Itu jawapan Najib Razak ketika perbicaraan kes saman AS 1 18 bilion yang difailkan SRC International terhadap bekas perdana menteri Jawapan itu terpacul apabila Najib disoal balas oleh peguam plai...
Ni Pun Sikit Lagi Kalau Dia Takbir Yang Islam Walaun Pun Boleh Sambut Takbir Dia Nohhhhh

Ni Pun Sikit Lagi Kalau Dia Takbir Yang Islam Walaun Pun Boleh Sambut Takbir Dia Nohhhhh

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 77 hits
Che IbrahimSilap tu Dr Bala Sepatutnya kamu kena sebut orang kafir wajib undi Pas Kamu nak jaga hati sapa muga kamu pun bukan Islam juga Jika inginkan keadilan di negara ini dilaksanakan kata Dewan Himpunan Pendukung PAS orang bukan Islam h...
Antara Muka Control Center Ios 18 1 Kini Boleh Mirip Dengan Hyperos

Antara Muka Control Center Ios 18 1 Kini Boleh Mirip Dengan Hyperos

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 73 hits
Laman XiaomiTime mendakwa kemas kini iOS 18 1 terutama sekali pada pilihan kustomasi control center sangat serupa dengan susun atur yang ada pada control center Xiaomi HyperOS Menerusi perbandingan secara langsung mereka mendakwa saiz togol...
Mak Mental Tapi Boleh Bersalinkan 8 Orang Anak Bila Ayah Bukak Cerita Rupanya Kena Paksa Kahwin

Mak Mental Tapi Boleh Bersalinkan 8 Orang Anak Bila Ayah Bukak Cerita Rupanya Kena Paksa Kahwin

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 123 hits
Ibu merupakan permata hati bagi mana mana anak yang yang dilahirkan Ibu juga ibarat seorang malaikat yang ditugaskan menjaga anak anak yang lahirnya hanya sebesar lengan namun ramai yang mengakui tidak pernah mendapat kasih sayang seperti i...
Fiscal Responsibility Is The Key In Budget 2025

Pegawai Kanan Polis Wanita Ditahan Dipercayai Bersekedudukan

Seleweng Hutang Utar Rm83juta Pmx Dap Mca

From Bloomberg To Murray Hunter How To Misled Public With False Claim

Why Choose Paver Installers Olympia Wa For Your Walkway

Golongan Kaya Dan Miskin Memahami Ketidakseimbangan Sosial Dan Keperluan Campur Tangan Kerajaan

Pemangku Sultan Johor Beritahu Walau Kalau Xpuas Hati Sila Pindah Tempat Lain

Reinstate Tax Exemptions For Tour Operators In Budget 2025 Govt Told


echo '';
10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober

5 Individu Termuda Bergelar Graduan Universiti di Dunia

Info Dan Sinopsis Filem Telekinesis 2024 Arahan Syafiq Yusof Kini Di Astro First

Resepi Cheese Tart Paling Gebu dan Kemas Senang Dimakan Bila Separuh Montok


What Is A Foreign Currency Account And Why Should You Open One

Lg88 Situs Judi Slot Online Terpercaya Teraman 2024

Top Low Investment Startup Ideas

Lirik Lagu Salam Dari Malaysia

Tip Buat Kuih Ketayap Untuk Kali Pertama Cuba Confirm Menjadi Elok

14 Basikal Elektrik Terbaik Berkuasa Tinggi