Sekurang Kurangnya Hingga Usia 4 Tahun Ibu Ayah Kena Hadap Drama Bila Anak Mengamuk


Toodler tantrums atau defiant age pernah dengar ? Adakah ini normal untuk mengamuk atau sekadar mengambil perhatian si dewasa oleh si cilik ?
Perkongsian dari Terapis Cara Kerja, Nurul Sheriena Musa boleh membantu ibu bapa yang berdepan keadaan ini.
Anak memang mudah dilabel ‘nakal’ hanya kerana suka bersepah kan barang, suka memanjat, suka berlari sana sini apatah lagi bagi anak anak umur 1 hingga 4 tahun .
Bila ada yang memarahi mereka mulalah mereka menunjuk drama mereka.Tenang dulu ibu bapa sebab ini adalah perkara yang dikira normal sebenarnya bagi si cilik 1 hingga 4 tahun.
Jika di artikel sebelum ini saya menerangkan mengenai Teori ‘The Triune Brain’ oleh Paul Mclean (1990) di mana perkembangan otak dibahagi kepada tiga fasa. Si cilik yang berada di FASA PERTAMA iaitu perkembangan otak reptilian tentu sekali biasa berkelakuan ‘nakal’.
Perasaan marah , ingin menjerit, bergolek golek di atas lantai , adalah salah satu bentuk komunikasi yang mereka fahami pada tahap ini untuk medapatkan perhatian ibu bapa. Otak mereka belum lagi ke fasa perkembangan OTAK yang seterusnya yang membolehkan mereka mengawal emosi.
Apa yang kita perlu faham tentang perkembangan OTAK dan tantrum ?
Sebenarnya tiada manual khusus dalam membesarkan anak. Dan tiada teknik salah atau betul jika hendak betul betul kita nak hadamkan teknik kawal tantrum. Kita membesarkan anak mengikut budaya dan persekitaran dan sistem sokongan yang kita ada. Tetapi adalah penting untuk kita gali ilmu sedikit supaya dapat membantu si cilik ini survive dalam kehidupan masa hadapan. Apa yang perlu kita hadamkan ialah fasa perkembangan otak dan tempoh normal anak gunakan tantrum itu sebagai komunikasi.
Semasa fasa 0 hingga 48 bulan pertama kehidupan seorang anak sememangnya membutuhkan perhatian yang penting. Sebabnya mudah SEBAB bahagian otak yang membantu anak ini berfikir iaitu Bahagian Korteks belum matang sepenuhnya. Bahagian ini bertanggungjawab untuk proses penyelesaiaan masalah , proses yang lebih kompleks seperti kalau sakit perlu jerit atau beritahu si dewasa. Pada ketika ini yang mereka faham ialah NANGIS dan JERIT mudah si dewasa akan BERI PERHATIAN dan si cilik mendapat apa yang diperlukan.
Toodler tantrums adalah mengamuk , menjerit dan kadang kadang berguling guling pun ada. Tapi ini sahaja kefahaman mereka untuk BERKOMUNIKASI atau MENJELASKAN EMOSI mereka.
Perkara yang ibu bapa dan pendidik perlu faham apa yang si cilik MAHU DARI KAMU apabila mereka berkomunikasi melalui TANTRUM
1. ‘Berapa kali ni ibu hendak beritahu kamu? Dah banyak kali beritahu tak faham-faham. ’ – Pernah dengar ?
Si cilik ikut? Tak pun – SEBAB : Keupayaan untuk fokus dan mendengar arahan serta mengawal perlakuan datang dari bahagian KORTEKS. Dan bahagian ini belum matang masa umur 4 tahun pun. Dan bahagian Korpus Kolosum yang merupakan jambatan kepada otak kanan dan kiri belum terbentuk dengan baik.
Jadi nak buat apa ? Ulang ulang dan ulang. Ya arahan perlu jelas , mudah dan ulang. Si cilik perlukan pengalaman berulang kali melakukan aktiviti atau pergerakan tersebut sehingga dia faham. Jadi si dewasa sila bersabar. Ya Sabar. Ulang dan tunjuk sekali macammana hendak buat. Jangan betulkan dahulu beri peluang untuk si cilik cuba dan bantu ketika itu juga.
2. ‘Apa lah yang kamu nak ni ? Nangis je kerja ?’ – Pernah dengar ?
Si cilik jawab? Tak pun – SEBAB : Dia pun sendiri tak faham perasaan dan emosi dia macam mana hendak beritahu si dewasa. Emosi adalah sesuatu yang sukar untuk si cilik umur 0 – 4 tahun jelaskan. Bagi dia bila LAPAR – NANGIS. Bila NGANTUK – NANGIS. Bila MARAH – NANGIS. Reaksi kepada emosi yang mereka faham pada fasa ini adalah NANGIS DAN JERIT sebab dapat perhatian cepat dari si dewasa.
Jadi nak buat apa ? Ajar mereka perasaan yang mereka alami itu. Ulang cakap seperti adik nangis sebab lapar ya. ‘Adik Lapar beritahu ibu Lapar atau bawa Ibu ke dapur’ ATAU ‘Owh abang marah. Takpe Marah sebab abang tidak dapat makan gula-gula. Ibu minta maaf sebab sekarang waktu makan nasi bukan gula-gula’.
Si cilik perlu belajar yang menangis , marah , kecewa itu adalah EMOSI dan itu adalah normal.
3. ‘Senyap lah. Bising lah. Stop NANGIS !!!’ -Pernah dengar ?
Si cilik stop ke menangis tu? Tak pun : SEBAB : Masa fasa menangis aka Tantrum tiada apa pun yang kita beritahu secara verbal masuk secara terus ke otak si cilik. Masa ini hormon marah meluap luap jadi masa ini mereka sendiri pun tidak mengawal kelakuan mereka.
Jadi nak buat apa ? Pergi balik ke no 2 . Ajar mereka emosi. Beritahu sahaja perasaan mereka ketika itu dan beri masa untuk cool down. Seperti bagi mereka Break Time supaya mereka keluarkan segala emosi mereka seperti marah dengan menangis. Kembali kepada mereka setelah kelihatan anak bertenang dan beritahu mereka kembali adik nangis sebab hendak main lagi tapi sudah habis masa kita perlu pulang.
Dan YA si dewasa perlu konsisten dengan arahan dan tidak membiarkan mereka bersifat manipulatif. Teknik ini sesuai untuk anak sekitar 15 bulan ke atas yang sudah mula tunjuk taring tantrum.
Tips ini adalah melalui pembacaan dan pemahaman perkembangan otak. Walaubagaimanapun , jika anak masih tantrum dan ibubapa masih mencari kenapa ini berlaku dapatkan penilaian spesifik dari Terapis yang bertauliah. Ada kemungkinan anak perlu buat ABC CHART.
Sumber: OT Nurul Sheriena
 
 
The post Sekurang-Kurangnya Hingga Usia 4 Tahun Ibu Ayah Kena Hadap ‘Drama’ Bila Anak Mengamuk appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sekurang-kurangnya-hingga-usia-4-tahun-ibu-ayah-kena-hadap-drama-bila-anak-mengamuk/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersedialah Ibu Gejala Kurang Tidur Ibu Akan Terjadi Hingga Anak Usia 6 Tahun Kajian

Bersedialah Ibu Gejala Kurang Tidur Ibu Akan Terjadi Hingga Anak Usia 6 Tahun Kajian

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 246 hits
Gejala kurang tidur atau tidak cukup tidur berlaku kepada semua ibu pada hari pertama kelahiran bayi Wanita yang baru menjadi ibu khususnya akan mengalami rehat yang tidak cukup kerana sibuk menyusukan menguruskan dan menenangkan anak yang ...
Ibu Muda Usia 30 Tahun Sudah Punya 8 Anak Tetap Cantik Dan Berjualan Jamu

Ibu Muda Usia 30 Tahun Sudah Punya 8 Anak Tetap Cantik Dan Berjualan Jamu

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 559 hits
Dewi adalah wanita yang saat ini ini tinggal di Pangkal Pinang Sumatra Selatan Selain cantik jika dilihat sepintas tidak ada yang istimewa dari wanita entrepreneur ini Tapi jika kita sudah mengenalnya barulah kita tahu dia itu istimewa alia...
Sebelum 4 Tahun Patutnya 3 Kali Check Up Ibu Ayah Jangan Lupa Bab Gigi Anak

Sebelum 4 Tahun Patutnya 3 Kali Check Up Ibu Ayah Jangan Lupa Bab Gigi Anak

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 614 hits
Rupa rupanya sebelum usia 4 tahun kanak kanak perlu menjalani pemeriksaan gigi sebanyak 3 kali Penting untuk elak masalah gigi rosak Menjadi kewajipan ibu ayah untuk menunaikan hak anak anak yang masih kecil Mereka masih belum tahu melakuka...
Bila Dapat Bayi Baru Terlupa Anak Sulung Belum Puas Bermanja Kesilapan Ini Selalu Ibu Ayah Buat

Bila Dapat Bayi Baru Terlupa Anak Sulung Belum Puas Bermanja Kesilapan Ini Selalu Ibu Ayah Buat

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 428 hits
Selalu dipersalahkan dipaksa matang awal mengalah Hati hatilah 6 kesilapan ini selalu ibu ayah buat kepada anak sulung tanpa sedar Dialah penghuni pertama rahim ibu yang mengajar ibu ayah menjadi ibu bapa sehingga terbinanya sebuah keluarga...
Lahirkan Anak Lelaki Lebih Mencabar Berbanding Anak Perempuan Benarkah Anak Lelaki Boleh Memendekkan Usia Ibu

Lahirkan Anak Lelaki Lebih Mencabar Berbanding Anak Perempuan Benarkah Anak Lelaki Boleh Memendekkan Usia Ibu

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 867 hits
Melahirkan cahaya mata lelaki atau perempuan ada cabarannya tersendiri Namun perkongsian daripada perunding keibubapaan ini mendedahkan hasil dua kajian dari luar negara ini agak mengejutkan Kajian menunjukkan ibu melahirkan anak lelaki ber...
Ibu Pergoki 2 Anak Kandung Bercinta Tak Disangka Ayah Juga Terlibat

Ibu Pergoki 2 Anak Kandung Bercinta Tak Disangka Ayah Juga Terlibat

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 343 hits
Kasus asusila di Pulau Atas Samarinda Kalimantan Timur menggegerkan publik Seorang anak di bawah umur Bunga menjadi korban perkosaan kakak dan ayah kandungnya selama bertahun tahun Kasus ini terbongkar setelah Seroja memergoki 2 anak kandun...
Masa Dia Kecil Saya Sibuk Sangat Kerja 12 Tahun Saya Terlepas Moment Tu Ibu Ini Kongsi Hargai Masa Bersama Anak

Masa Dia Kecil Saya Sibuk Sangat Kerja 12 Tahun Saya Terlepas Moment Tu Ibu Ini Kongsi Hargai Masa Bersama Anak

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 671 hits
Bermula seawal 5 pagi ibu ibu yang bekerjaya akan sibuk menguruskan anak anak untuk dihantar ke pusat asuhan dan sekolah Waktu pulang anak anak kecil ini pula terkadang sehingga 8 malam jika si ibu mempunyai tugasa yang banyak di pejabat Ha...
Beza Anak Batuk Biasa Atau Ada Simptom Pneumonia Yang Mesti Ibu Ayah Alert

Beza Anak Batuk Biasa Atau Ada Simptom Pneumonia Yang Mesti Ibu Ayah Alert

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 314 hits
Adakah anak kerap diserang batuk demam dan selesema Apabila ini berlaku sudah tentu si kecil kurang selera makan dan enggan minum susu Ada kalanya susu yang diminum tersedak disebabkan batuk Ia mungkin situasi biasa tetapi jika masalah kesi...
Enam Ketul Bertih Jagung Tersekat Dalam Paru Paru Nash Padah Beri Anak Kudapan Ini Jika Mereka Di Bawah Usia 5 Tahun

Enam Ketul Bertih Jagung Tersekat Dalam Paru Paru Nash Padah Beri Anak Kudapan Ini Jika Mereka Di Bawah Usia 5 Tahun

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 358 hits
Sudah menjadi kebiasaan kalau menonton filem kita gemar mengunyah bertih jagung bahkan ini jugalah kudapan yang akan kita berikan kepada anak anak supaya mereka leka ketika filem sedang ditayangkan dan tidak merengek itu ini Tahukah anda ta...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma