Beza Anak Batuk Biasa Atau Ada Simptom Pneumonia Yang Mesti Ibu Ayah Alert


Adakah anak kerap diserang batuk, demam dan selesema? Apabila ini berlaku, sudah tentu si kecil kurang selera makan dan enggan minum susu. Ada kalanya susu yang diminum tersedak disebabkan batuk.
Ia mungkin situasi biasa, tetapi jika masalah kesihatan itu berlarutan lebih tiga hari, cepatlah bertindak! Ini kerana jika dibiarkan, paru-paru anak anda mungkin dijangkiti virus yang mengakibatkan anak anda mengalami pneumonia.
Secara umumnya jangkitan paru-paru adalah berkaitan penyakit pneumonia. Pneumonia merujuk kepada jangkitan kuman pada paru-paru yang membuatkan seseorang itu sukar bernafas. Ia berlaku disebabkan saluran udara pada paru-paru dipenuhi nanah dan lendir yang menyebabkan sistem pernafasan tidak dapat berfungsi dengan baik.
Keadaan ini jika dibiarkan berterusan akan mengakibatkan oksigen tidak sampai ke dalam darah dan sel tubuh. Ini akan menyebabkan kanak-kanak mengalami kekurangan oksigen yang menyebabkan dia sukar bernafas yang membahayakan nyawa si manja anda.
Pneumonia terjadi kerana jangkitan bakteria, virus, fungus dan parasit. Secara umum antara bakteria yang menyebabkan pneumonia adalah ‘Streptococcus pneumoniae’, ‘Haemophilus influenzae’, ‘Chlamydia trachomatis’,’Mycoplasma pneumoniae’ dan ‘Legionella pneumophila’. Jangkitan kuman atau virus yang menyebabkan jangkitan di hidung , batuk, selsema dan berterusan pada paru-paru.
Pencegahan Awal
Pneumonia adalah masalah jangkitan paru-paru yang sangat biasa di kalangan kanak-kanak Malaysia. Jangkitan paru-paru kerap dialami oleh kanak-kanak berusia di bawah 5 tahun.
Kira-kira 60 peratus punca utama kebanyakan kanak-kanak dimasukkan ke wad di Malaysia. Pada awalnya kanak-kanak akan mengalami keradangan paru-paru (bronkitis) sebelum bertukar menjadi lebih kronik iaitu pneumonia. Pneumonia mungkin sukar dikesan pada kanak-kanak yang aktif, tetapi secara umum boleh dikesan menerusi perubahan sifat kanak-kanak itu iaitu meragam, tidak mahu minum susu dan tidak aktif.
Bagi kanak-kanak yang aktif, mungkin sedikit sukar mengesan gejala ini tetapi jika dia batuk berpanjangan selama tiga hari, lesu, muntah, nafas berbunyi dan mengalami kekurangan air (dehidrasi) segera dapatkan pemeriksaan lanjut dengan pegawai perubatan berdekatan. ibu bapa sepatutnya menyedari risiko pneumonia.
Segera berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan lanjut. Kanak-kanak yang berisiko mendapat penyakit ini ialah mereka yang dijaga oleh pengasuh di taska, ‘day care’ iaitu dalam kelompok yang ramai dan keluarga yang besar dengan rumah yang sempit.  Pada masa yang sama persekitaran dibiarkan tidak bersih dan perkongsian bekas makanan dan minuman yang menyebabkan penyakit disebar dengan mudah.
Dalam pada itu, bagi bayi yang berusia satu hingga tiga bulan sepatutnya sihat dan tidak ada sebab bayi ini mengalami demam. Namun jika tetap mengalami demam, bayi harus menjalani pemeriksaan imunisasinya.
Jangkitan kuman paru-paru boleh menjadi sangat serius dalam masa yang singkat terutamanya di kalangan kanak-kanak kecil. Kanak-kanak boleh mengalami kekurangan air (dehidrasi) atau kekurangan oksigen.
Kanak-kanak yang mengalami tanda-tanda berikut perlu dimasukkan ke hospital iaitu pernafasan laju, sukar untuk bernafas , bibir menjadi biru, batuk berdarah dan tidak boleh makan atau minum atau tidak kencing. Jangkitan kuman ini boleh membahayakan nyawa.
Simptom
1. Demam panas
2. Batuk dengan atau tanpa kahak
3. Sakit dada
4. Tiada selera makan, tidak mahu makan
5. Rasa tidak sihat, sering merengek
6. Pernafasan laju atau susah bernafas
7. Muntah atau cirit-birit
Rawatan
Kanak-kanak yang mengalami jangkitan kuman ini disebabkan oleh bakteria, antibiotik akan diberi oleh doktor. Bagaimanapun, jika jangkitan kuman di paru-paru ini berlarutan atau menjadi kritikal, anak anda perlu dimasukkan ke hospital untuk mendapatkan oksigen, antibiotik dan sokongan perubatan yang lain.
Dalam pada itu, pencegahan awal untuk mengelak jangkitan kuman boleh dilakukan seperti amalan kebersihan diri, persekitaran yang baik dan meneruskan penyusuan susu ibu. Alternatif lain pencegahan awal ibu bapa boleh mendapatkan vaksin melalui hospital swasta untuk meningkatkan imun anak anda.
Vaksin seperti vaksin batuk kokol (pertussis) dan demam campak (measles), Vaksin influenza dan Vaksin pneumococcal merupakan pengambilan imunisasi boleh mencegah jangkitan kuman di paru-paru.
Beza batuk biasa dan batuk pneumonia
Batuk biasa Bunyinya ‘tidak dalam’ berbanding batuk akibat pneumonia.
Batuk pneumonia
Bunyinya ‘dalam’ dan kerap terjadi waktu malam sehingga ke pagi. Kahak berhimpun kerana lebih kerap batuk di sebelah malam.
5 Tip Mudah
1. Mesti ada termometer untuk mengukur suhu badan anak.
2. Dapatkan puting botol susu jenis Y-Cut iaitu susu keluar apabila dihisap oleh anak kecil. Jenis ini membantu mengelak anak kecil tersedak susu.
3. Pastikan persekitaran taska bersih dan tidak terlalu ramai kanak-kanak.
4. Dapatkan rawatan doktor jika demam, selesema dan batuk tidak pulih selepas tiga hari.
5. Teruskan penyusuan susu ibu untuk meningkatkan antibodinya.
The post Beza Anak Batuk Biasa Atau Ada Simptom Pneumonia Yang Mesti Ibu Ayah Alert appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/beza-anak-batuk-biasa-atau-ada-simptom-pneumonia-yang-mesti-ibu-ayah-alert/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi Menangis Bila Lapar Tak Selesa Kembung Perut Atau Mengantuk Ibu Ayah Mesti Tahu Bezakan

Bayi Menangis Bila Lapar Tak Selesa Kembung Perut Atau Mengantuk Ibu Ayah Mesti Tahu Bezakan

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 499 hits
Menangis adalah cara bayi memberitahu apa yang diperlukannya atau ketidakselesaan 5 jenis tangisan perlu diketahui ibu bapa supaya mudah supaya setiap keperluan si kecil dipenuhi Benar bahawa bayi menangis adalah normal Menangis ialah salah...
Ibu Kembar 4 Kongsi Tip Urus Anak Kembar Mesti Bersedia Awal Buat Jadual

Ibu Kembar 4 Kongsi Tip Urus Anak Kembar Mesti Bersedia Awal Buat Jadual

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 345 hits
Dikurniakan kandungan anak kembar ialah kurniaan terindah dari yang Maha Esa Persediaan awal dan perancangan amat penting untuk memastikan penjagaan dan pengurusan bayi selepas dilahirkan berjalan dengan baik Ibu kembar 4 yang dinamakan Fir...
Sekurang Kurangnya Hingga Usia 4 Tahun Ibu Ayah Kena Hadap Drama Bila Anak Mengamuk

Sekurang Kurangnya Hingga Usia 4 Tahun Ibu Ayah Kena Hadap Drama Bila Anak Mengamuk

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 335 hits
Toodler tantrums atau defiant age pernah dengar Adakah ini normal untuk mengamuk atau sekadar mengambil perhatian si dewasa oleh si cilik Perkongsian dari Terapis Cara Kerja boleh membantu ibu bapa yang berdepan keadaan ini Anak memang muda...
Kasih Ibu Ayah Tiada Hadnya Netizen Sayu Lihat Warga Emas Datang Jauh Naik Bas Semata Mata Nak Jamin Anak

Kasih Ibu Ayah Tiada Hadnya Netizen Sayu Lihat Warga Emas Datang Jauh Naik Bas Semata Mata Nak Jamin Anak

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 573 hits
Perkongsian kali ini merupakan sebuah kisah yang pernah viral suatu ketika dahulu Oleh kerana ceritanya sarat dengan pengajaran rasanya tidak salah untuk dikongsikan semula dengan niat untuk membuka mata masyarakat kita Tiada siapa yang bol...
Anak Biadap Bukan Sebab Ibu Ayah Tak Ajar Adab Gajet Selalu Dimarah Terabai Jadi Punca

Anak Biadap Bukan Sebab Ibu Ayah Tak Ajar Adab Gajet Selalu Dimarah Terabai Jadi Punca

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 535 hits
Geramnya rasa bila anak tunjuk perangai tak baik dan biadap Mungkin ibu bapa tanpa sedar membiarkan anak terdedah kepada punca puncanya Menggunakan perkataan kasar dan negatif berkelakuan ganas tidak hormat peraturan tidak menghormati orang...
Disiplinkan Anak Ibu Ayah Jangan Marah Serentak Kena Seorang Tegas Seorang Bertenang

Disiplinkan Anak Ibu Ayah Jangan Marah Serentak Kena Seorang Tegas Seorang Bertenang

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 364 hits
Ibu marah cari ayah Ayah marah cari ibu Biasa berlaku kan Apa respon kita sebagai ibu ayah Keadaan ini selalu berlaku pada anak anak untuk mereka dapat perlindungan atas kesalahan yang dilakukan Sekali sekala bertegas dengan anak perlu untu...
Ibu Pergoki 2 Anak Kandung Bercinta Tak Disangka Ayah Juga Terlibat

Ibu Pergoki 2 Anak Kandung Bercinta Tak Disangka Ayah Juga Terlibat

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 343 hits
Kasus asusila di Pulau Atas Samarinda Kalimantan Timur menggegerkan publik Seorang anak di bawah umur Bunga menjadi korban perkosaan kakak dan ayah kandungnya selama bertahun tahun Kasus ini terbongkar setelah Seroja memergoki 2 anak kandun...
Sebelum 4 Tahun Patutnya 3 Kali Check Up Ibu Ayah Jangan Lupa Bab Gigi Anak

Sebelum 4 Tahun Patutnya 3 Kali Check Up Ibu Ayah Jangan Lupa Bab Gigi Anak

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 615 hits
Rupa rupanya sebelum usia 4 tahun kanak kanak perlu menjalani pemeriksaan gigi sebanyak 3 kali Penting untuk elak masalah gigi rosak Menjadi kewajipan ibu ayah untuk menunaikan hak anak anak yang masih kecil Mereka masih belum tahu melakuka...
Idamkan Anak Hafaz Al Quran Amalkan Tip Ini Ya Ibu Ayah

Idamkan Anak Hafaz Al Quran Amalkan Tip Ini Ya Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 292 hits
Anak kecil jika dibiasakan dari awal buat sesuatu perkara dan menjadi rutinnya pasti tiada masalah Begitu juga dalam bab membaca al Quran Mendidik anak cinta al Quran sejak kecil bukan sesuatu yang sukar jika ibu bapa bersungguh sungguh mel...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja