Sekolah Tak Cukup Hanya 10 Saja Boleh Masuk Mrsm


 
(Edisi 9) – Dasar pengambilan pelajar ke Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), dikekalkan dan cadangan perubahan yang diumumkan sebelum ini tidak akan digunapakai.
Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, semua pelajar tanpa mengira aliran berhak mendapat peluang untuk kemasukan ke MRSM atas semangat ‘Keluarga Malaysia’.
“Saya hendak tegaskan bahawa dasar dan syarat kemasukan ke MRSM kita kembalikan kepada syarat asal seperti sebelum ini bagi memberi peluang kepada semua pelajar untuk memohon.
“Kelayakan dan pemilihan pelajar pula dibuat berdasarkan kepada Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM (UKKM) yang menguji kecenderungan STEM serta keperibadian pelajar,”katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media Majlis Penyerahan Sumbangan Amal Pelitawanis TNB di Hospital Kuala Nerang, Kedah, hari ini.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Padang Terap turut berkata, dasar 10 peratus pengambilan pelajar bukan bumiputera juga kekal dan tiada sebarang perubahan selaras dengan konsep ‘Keluarga Malaysia’.
Jelas beliau, kualiti dan sistem pendidikan yang tersendiri serta berkualiti tinggi yang diterapkan MRSM, telah menyebabkan permintaan dalam kalangan pelajar sangat tinggi.
“Kita berterima kasih kepada masyarakat di luar sana yang memberikan pengiktirafan dan sentiasa memandang tinggi Sistem Pendidikan yang ada di MRSM,”katanya.
Menurutnya, MRSM hanya mampu menampung sejumlah 7,500 pelajar tingkatan satu dan 2,000 pelajar tingkatan empat bagi setiap sesi pengambilan tahunan.
Berbanding permohonan yang diterima tahun ini berjumlah 77,834 bagi tingkatan satu dan 24,495 bagi tingkatan empat untuk sesi kemasukan 2022.
Tambah Mahdzir, dasar MARA mensasarkan untuk menyediakan kuota 60 peratus kepada pelajar cemerlang dalam kalangan keluarga B40 bagi mengikuti pengajian di MRSM.
“Sistem Pendidikan MRSM adalah bertujuan membuka peluang pendidikan menengah bagi melahirkan pelajar bumiputera yang holistik, cemerlang dalam bidang akademik, sains, teknologi dan keusahawanan.
“Sistem Pendidikan MRSM juga sedikit berbeza dengan sistem pendidikan lain dari aspek kemampuan kognitif dan sahsiah pelajar. MRSM mengumpulkan pelajar cemerlang dan berpotensi tinggi selari dengan ciri-ciri Saintifik, Independen, Kreatif, Amanah dan Patriotik (SIKAP),”katanya.
Untuk rekod, bilangan MRSM di seluruh negara adalah 55 buah dan mampu menampung 37,198 pelajar.


 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/09/sekolah-tak-cukup-hanya-10-saja-boleh.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Mu

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelajar Sekolah Agama Sjkc Dan Sjkt Kini Boleh Mohon Mrsm

Pelajar Sekolah Agama Sjkc Dan Sjkt Kini Boleh Mohon Mrsm

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 366 hits
Dasar ambilan pelajar tanpa kira aliran sekolah dikekalkan KUALA NERANG Kerajaan bersetuju mengekalkan dasar pengambilan pelajar ke Maktab Rendah Sains Mara tanpa mengambil kira aliran sekolah selari dengan konsep Keluarga Malaysia yang dib...
Syarat Baharu Masuk Mrsm Penuh Diskriminasi

Syarat Baharu Masuk Mrsm Penuh Diskriminasi

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 194 hits
Kerajaan Perikatan Nasional 2 0 mungkin akan dikenang sebagai kerajaan cakap tidak serupa bikin apabila memperkenalkan konsep Keluarga Malaysia tetapi penuh diskriminasi di dalamnya Menurut Ahli Majlis Pimpinan Wanita Pusat Wanita KEADILAN ...
Hanya Pelajar Cukup 2 Dos Vaksin Layak Ke Kampus

Hanya Pelajar Cukup 2 Dos Vaksin Layak Ke Kampus

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 225 hits
PUTRAJAYA Hanya pelajar institusi pengajian tinggi yang telah lengkap dua dos vaksin Covid 19 sahaja dibenarkan kembali menyambung pengajian di kampus selepas ini Pelajar yang baru menerima satu dos dan yang belum mene rimanya tidak dibenar...
Berhijab Hanya Untuk Hantar Anak Ke Sekolah Agama Pada Bulan Ramadhan Ziana Zain

Berhijab Hanya Untuk Hantar Anak Ke Sekolah Agama Pada Bulan Ramadhan Ziana Zain

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 179 hits
X BERHIJAB HANYA UNTUK HANTAR ANAK KE SEKOLAH AGAMA PADA BULAN RAMADHAN ZIANA ZAINBERHIJAB HANYA UNTUK HANTAR ANAK KE SEKOLAH AGAMA PADA BULAN RAMADHAN ZIANA ZAIN KUALA LUMPUR 8 JULAI 2014 Sejak tersiarnya gambar Ziana Zain berhijab seperti...
Sekolah Di Jabar Boleh Tatap Muka Asal Prokes Ketat Dan Guru Sudah Divaksinasi

Sekolah Di Jabar Boleh Tatap Muka Asal Prokes Ketat Dan Guru Sudah Divaksinasi

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 338 hits
Sejumlah daerah di Jabar yang masuk kategori PPKM level 2 dan 3 kedaruratan Covid 19 boleh melangsungkan kegiatan pembelajaran tatap muka Namun Gubernur Jawa Barat Ridwan Kamil ingin vaksinasi guru dan infrastruktur protokol kesehatan diper...
Bukan Kerana Diabetes Saja 7 Keadaan Ini Juga Boleh Sebabkan Hypo Atau Gula Darah Rendah

Bukan Kerana Diabetes Saja 7 Keadaan Ini Juga Boleh Sebabkan Hypo Atau Gula Darah Rendah

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 237 hits
Keadaan diabetes kadangkala boleh menyebabkan hipoglisemia atau paras gula darah menjadi terlalu rendah Namun ada juga ketikanya di mana seseorang itu boleh mengalami gula darah rendah tanpa diabetes Apakah punca yang menyebabkan hipoglisem...
Bekas Timbalan Menteri Dap Mahu Mrsm Dibuka Kepada Sekolah Pelbagai Aliran

Bekas Timbalan Menteri Dap Mahu Mrsm Dibuka Kepada Sekolah Pelbagai Aliran

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 169 hits
Bekas Timbalan Menteri DAP mahu MRSM dibuka kepada sekolah pelbagai aliran Dua bekas timbalan menteri Pakatan Harapan menggesa Menteri Pembangunan Luar Bandar Mahdzir Khalid membuka ruang kepada pelajar daripada pelbagai aliran seperti Seko...
Vide0 Bekas Pa Ready Masuk Meminang Vida Minta Jumpa Keluarga Ikut Adat Insyaallah Dia Boleh H4mil Lagi

Vide0 Bekas Pa Ready Masuk Meminang Vida Minta Jumpa Keluarga Ikut Adat Insyaallah Dia Boleh H4mil Lagi

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 217 hits
SEDIA memasuki alam perkahwinan bekas pembantu peribadi kepada Datuk Seri Vida iaitu Ahmad Iqbal Zulkefli merancang meminang jutawan kosmetik itu dalam masa terdekat Menurut Iqbal 27 dia serius mahu melangkah ke fasa baharu kehidupan dan en...
Vide0 Kawan Dah Settle 2 D0se Pemuda Tak Cukup 14 Hari Hanya Mampu Tengok Dari Luar Kedai

Vide0 Kawan Dah Settle 2 D0se Pemuda Tak Cukup 14 Hari Hanya Mampu Tengok Dari Luar Kedai

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 241 hits
Buat masa kini aktiviti dine in di premis makanan boleh dikatakan sebagai satu perkara yang agak rare sebab ia nya hanya dibenarkan untuk individu yang sudah lengkap dua d0s sunt1kan vaks1n sahaja Jadinya untuk sesiapa yang belum lengkap su...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then