Sekeping Gambar Suatu Cerita Akhirnya Menjadi Suatu Fitnah Yang Tersebar Luar



SEKITAR tahun 2003, ketika aku masih berkerja di Perlis, aku sentiasa ke surau Haji Tajuddin Salleh di DUN Sanglang. Surau beliau sentiasa menjemput ustaz-ustaz bernama hebat di Perlis ketika itu seperti Mursyidul Am PAS sekarang, yang juga PJ PAS Perlis ketika itu, TG Dato’ Ustaz Hashim Jasin.

Antara nama besar lain ialah pakar feqah yang juga bekas pensyarah Universiti Islam Brunei, Ustaz Ahmad Ali. Beliau ketika itu baru balik dari Brunei bersama Dr Abdul Aziz Hanafi. Ketiga-tiganya menjadi ahli Majlis Syura Ulamak PAS ketika itu. Cukup untuk memberikan gambaran kehebatan ilmu mereka.

Suatu malam, aku bersama Adam Tan, rakan aku, mengikuti kuliah Ustaz Ahmad Ali. Ketika kuliah, beliau telah memasukkan sedikit kisah yang berlaku di Oman berkaitan anak derhaka. Menurut email yang diterima berserta dengan gambar itu, ia adalah seorang gadis bertukar menjadi rupa tikus akibat menderhaka.

Kami yang sudah mengetahui akan cerita itu sebenarnya cerita palsu, selepas habis kuliah memberitahu bahawa gambar itu telah di’crop‘ oleh seseorang dan disebarkan menjadi cerita. Ianya adalah gambar dari pameran. Beliau mulanya kurang yakin, maklumlah apa yang beliau dapat email bergambar, tetapi aku memberitahu secara mulut.

Akhirnya, beliau menerima keterangan kami berdua. Tetapi agak malang, salah seorang jemaah lain yang agak tua, telah membantah perkataan kami dengan katanya, dah ustaz dibagi orang gambar tu, betullah tu terjadi macam tu kat sana. Selamba jer dia membuat angin lintang di tengah-tengah keredaan itu.

Apa yang aku cuba sampaikan ialah semenjak dari dulu, akan ada orang yang menyebarkan fitnah, akan ada pihak yang percaya termasuk ulamak, akan ada golongan yang membetulkan, akan ada kumpulan yang membantah, akan ada juga manusia yang mempercayai fitnah, akan ada insan yang tertipu, akan ada manusia yang keliru.

Begitulah hebatnya fitnah walau cuba ditutup dengan agama sekalipun, ianya akan tetap berkembang sekiranya si jahil berkeliling dengan kita. Sumber tidak perlu disahkan, yang penting, sentimen. Apa yang terbuka dalam hati, mesti diluahkan. Bukan mengikut ilmu dan kehendak agama.

Maka benarlah kata-kata Abu Huzaifah berkenaan tafsiran hadis fitnah iaitu Saidina Umar adalah pintu kepada tertahannya fitnah. Sayangnya pintu itu dipecahkan, tiada dapat dibaiki lagi. Fitnah turun dalam kepingan hitam di malam hari yang gelap. Pagi menjadi Muslim, petang menjadi kafir dan sebaliknya.

Paling jahat ialah mereka yang sedar mereka adalah penyebar fitnah, tetapi menggunakan agama sebagai solekan bagi mengindahkan fitnah-fitnah mereka itu. Apabila mahu dibetulkan, mereka akan mengajak atau membentuk satu pasukan bagi membelokkan semula pembetulan itu. Bukan atas ilmu, tetapi atas kejahilan, jumlah yang ramai atau kebencian yang melampau.

Datanglah apa-apa hujah, ianya hanya dikata sebagai menunggang agama. Datanglah mana-mana ulamak, ia akan dituduh sebagai ulamak penjilat. Datanglah mana-mana saksi, mereka akan digelar sebagi si celaka yang menipu.

Lihatlah di sekeliling kita, bukankah ianya sedang bertebaran? Bukan orang jahil, tetapi yang selalu berkongsi ilmu agama. Jadilah mereka seperti keldai yang membawa kitab, begitu banyak ilmu di belakangnya, namun, tiada satu pun yang boleh diambil iktibar.

Jauhilah kita dari fitnah, ianya amat berat untuk ditanggung di akhirat.

MOHD NASIR ABDULLAH
27 April 2020


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/04/sekeping-gambar-suatu-cerita-akhirnya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akhirnya At Takiri Menjadi Menteri Buloh Atas Kerelaan Sendiri

Akhirnya At Takiri Menjadi Menteri Buloh Atas Kerelaan Sendiri

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 247 hits
Ketika Teresa Kok Menteri Industri Utama era PH melontarkan idea untuk memperkenal dan mengembangkan penanaman buluh di negara ini Dr Khairuddin At Takiri adalah antara pemimpin Pas yang paling ke depan memperlekehkan idea tersebut Selain m...
Hiburan Syafiq Yusof Akhirnya Mengaku Filem Misteri Dilaila Tiru Jalan Cerita Filem Vanishing Act

Hiburan Syafiq Yusof Akhirnya Mengaku Filem Misteri Dilaila Tiru Jalan Cerita Filem Vanishing Act

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 525 hits
Filem Misteri Dilaila arahan Syafiq Yusof mendapat sambutan yang hangat kerana mempunyai jalan cerita yang sangat menarik dan tidak klise seperti filem tempatan yang lain Namun sebelum ini timbul dakwaan bahawa filem itu meniru sebuah filem...
Siapa Rohingya Gambar Dan Nama Saya Dipergunakan Untuk Menyerbarkan Fitnah

Siapa Rohingya Gambar Dan Nama Saya Dipergunakan Untuk Menyerbarkan Fitnah

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 423 hits
Sebelum ini tular di media sosial berkenaan satu artikel yang kononnnya perkongsian berkenaan siapa Rohingya hasil nukilan pengalaman seorang pegawai ATM adalah palsu belaka dan namanya dipergunakan untuk menjadi peluru umat Islam bermusuha...
Hampir 2 Bulan Hilang Di Wuhan Wartawan Akhirnya Tampil Buka Cerita Pkp Covid19 Ramadankareem Ramadhan Ramadanmubarak

Hampir 2 Bulan Hilang Di Wuhan Wartawan Akhirnya Tampil Buka Cerita Pkp Covid19 Ramadankareem Ramadhan Ramadanmubarak

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 6795 hits
Wartawan ini akhirnya tampil memberi penjelasan mengenai kehilangannya SEORANG wartawan yang dilaporkan hilang hampir dua bulan di Wuhan kini muncul kembali Dia merupakan petugas media untuk penyiaran CCTV dan pergi ke wilayah itu untuk mem...
Akhirnya Sampai Jua Barang Yang Menjadi Buruan Ramai

Akhirnya Sampai Jua Barang Yang Menjadi Buruan Ramai

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 552 hits
Alhamdulillah semalam dah selamat sampai medical face mask topeng muka yang menjadi barang buruan ramai di musim COVID 19 Harganya RM76 sekotak dan caj pos RM7 Sekotak ada 50 unit Saya beli 3 ply face mask ni pada 21 Mac lalu barang dijangk...
5 Tips Mudah Untuk Melembutkan Daging Elakkan Menjadi Liat Ketika Dimasak Take Note

5 Tips Mudah Untuk Melembutkan Daging Elakkan Menjadi Liat Ketika Dimasak Take Note

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 337 hits
Gunakan tips tips penting ini untuk melembutkan daging dalam masakan anda tanpa pressure cooker small Cover image via cookingwithdog longisland small Pernah tak anda mengalami masalah daging liat Walaupun anda sudah memotong daging mengikut...
Helah Gantung Ves Pdrm Tidak Menjadi

Helah Gantung Ves Pdrm Tidak Menjadi

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 347 hits
BALIK PULAU Tindakan seorang lelaki menggantung ves Polis Diraja Malaysia di dalam kereta dipandunya sebagai helah mengaburi pihak berkuasa gagal apabila dia ditahan dalam sekatan jalan raya di Anjung Indah di sini tadi Ketua Polis Daerah B...
Institut Virologi Wuhan Menyimpan Lebih 1 500 Jenis Virus Menjadi Perhatian Amerika

Institut Virologi Wuhan Menyimpan Lebih 1 500 Jenis Virus Menjadi Perhatian Amerika

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 314 hits
Wuhan Sebuah makmal biosekuriti tinggi di China kini menjadi perhatian Amerika Syarikat selepas terdapat dakwaan Covid 19 berasal di bangunan itu RTE melaporkan saintis China mengatakan virus itu berpunca daripada haiwan di sebuah pasar di ...
Tidak Menjadi Kesalahan Tak Pakai Topeng Muka Kalau Tidak Bergejala Ismail Sabri

Tidak Menjadi Kesalahan Tak Pakai Topeng Muka Kalau Tidak Bergejala Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 427 hits
Tidak menjadi sebarang kesalahan sekiranya individu tidak memakai topeng muka menurut Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Beliau berkata mereka yang mempunyai gejala sahaja perlu memakai topeng muka manakala yang tidak bergejala ad...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Aidil Fitri 1445h

Simpan Duit Kertas Rm5

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Candidates Hoping For Strong Voter Turnout At Kkb Polls

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa