Sejarah Piala Malaysia Sepanjang 100 Tahun


PIALA Malaysia yang memasuki tahun ke-100. FOTO Arkib NSTP
klik 👉 Follow Telegram Obsesbola untuk berita bolasepak terkini (large-bt)

Apabila pertandingan bola sepak Piala Malaysia bermula 25 September 2021 ini, ia adalah tahun ke-101 bagi pertandingan yang dianggap terawal di Asia ini. Tarikh 1 Okober 1921 pula adalah tarikh bersejarah bagi bola sepak negara kerana tarikh inilah perlawanan akhir pertama Piala Malaya diadakan.

Pertandingan Piala Malaya mempunyai sejarah dan keistimewaan, sehingga kekal ke hari ini dan menarik minat rakyat pelbagai kaum dengan pasukan membariskan pemain pelbagai kaum ia menyemarakkan semangat perpaduan.

Pertandingan ini berpunca daripada tindakan beberapa pegawai dan kelasi kapal HMS Malaya yang bermain bola sesama mereka dan kemudian dengan penduduk tempatan.

Pada 1920 mereka menghadiahkan piala rebutan, Piala Malaya, untuk pertandingan antara negeri. Urusan penganjuran diserahkan kepada Kelab Selangor dan Persatuan Bola Sepak Amatur Selangor.

Enam pasukan mengambil bahagian dalam pertandingan pertama, terdiri daripada Selangor, Perak, Pulau Pinang, Melaka, Negeri Sembian dan Singapura. Perlawanan Piala Malaya pertama adalah di antara Selangor dan Pulau Pinang, di padang Jalan Ampang (tapak Menara Berkembar Petronas sekarang) yang disaksikan hampir 3,000 penonton. Selangor menang 5-1 dalam perlawanan yang berlangsung sejam.

Selangor dan Singapura selaku juara Kumpulan Utara dan Selatan bertemu dalam perlawanan akhir 1921, di padang Kelab Selangor dan dimenangi Singapura 2-1. Perlawanan itu menarik lebih 3,000 penonton.

Kelab Selangor dan Persatuan Bola Sepak Amatur Selangor terus menganjurkan pertandingan ini hingga 1932, sebelum diambil alih oleh Persatuan Bola Sepak Malaya (FAM) yang baru ditubuhkan. Jumlah pasukan meningkat, dengan kemasukan Pahang, Terengganu, Kedah, Kelantan dan Joint Services Singapura.

Pertandingan ini ditiadakan dari 1942 hingga 1947 akibat Perang Dunia Ke-2. Apabila pertandingan disambung pada 1948, semua negeri mengambil bahagian, berserta Pasukan Joint Services, Pasukan Tentera Komanwel (Singapura) dan Angkatan Tentera Malaya. Format pertandingan berubah dari semasa ke semasa.

Pada 1957 apabila terbinanya Stadium Merdeka, semua perlawanan akhir diadakan di stadium ini. Perlawanan akhir berpindah pula sama ada ke Stadium Shah Alam atau Stadium Nasional Bukit Jalil. Kedua-dua stadium ini mempunyai kapasiti lebih 82,000 orang dan yang terbesar di Asia.

Pada 1967, Piala HMS Malaya digantikan dengan Piala Malaysia dan dengan itu berakhirlah hayat Piala Malaya. Pada 1979, apabila FAM memulakan Liga Kebangsaan, Sabah, Sarawak, Wilayah Persekutuan dan Brunei mula mengambil bahagian. Ini menjadikan jumlah pasukan dalam Liga ini kepada 17. Kemudian FAM menaikkan jumlah pasukan kepada lapan, dan seterusnya kepada 12 dan 16 pasukan untuk Piala Malaysia.

Pada 1976, Pahang menarik diri kerana membantah penyertaan Singapura. Bagaimanapun, pada tahun berikutnya Pahang kembali atas permintaan Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah yang juga Yang Dipertua Persatuan Bola Sepak Pahang dan Presiden FAM ketika itu. Pada 1982, Johor pula tidak puas hati terhadap Singapura, menyebabkan Singapura tersingkir.

Selepas lima tahun, 1988 FAM menerima kembali Singapura dalam Liga Malaysia dan Piala Malaysia. Namun, pada 1995 Persatuan Bola Sepak Singapura menghadapi masalah dengan FAM dan akhirnya menarik diri.

Apabila FAM memulakan bola sepak separuh profesional 1979, dan kemudian profesional, berjaya mengubah suasana dan minat orang ramai terhadap sukan ini. Setiap kali perlawanan akhir Piala Malaysia, stadium yang berkapasiti lebih 82,000 orang penuh sesak, walaupun disiarkan secara langsung di TV.

Dari segi pemenang, sejak Piala Malaya bermula pada 1921, hingga 1966 hanya lima pasukan yang menjuarainya. Bagaimanapun, selepas bermulanya Piala Malaysia pada 1967, sehingga 2019 hampir semua pasukan negeri pernah sekali atau lebih memenangi Piala Malaysia, termasuk Brunei. Melaka, Sarawak dan Sabah belum mencatat nama pada piala itu.

Selangor pasukan yang paling banyak menjuarai Piala Malaysia, iaitu 33 kali, manakala Singapura 24 kali. Tahun 2001 MPPJ FC menjadi pasukan bertaraf kelab pertama muncul juara Piala Malaysia. Perak menjadi pasukan pertama memenangi Piala Malaysia pada tahun 1967.

Pasukan lain turut menjuarai Piala Malaysia, misalnya Pahang muncul juara 1983 setelah menewaskan Selangor, tetapi Selangor menang tahun berikutnya. Johor memenanginya buat kali pertama pada 1985 dengan menewaskan Kuala Lumpur. Kuala Lumpur menjuarai Piala Malaysia tiga tahun berturut-turut iaitu 1987, 1988 dan 1989 dengan menewaskan lawan yang sama, Kedah. Namun, Kedah berjaya merangkul piala itu setahun kemudian menewaskan Singapura 3-1 pada 1990.

Johor menewaskan Selangor pada 1991 selepas tewas tahun 1986. Pahang juara 1987 setelah menafikan Kedah untuk menjuarai kali kedua. Selangor memenangi tiga t1hun berturut-turut iaitu 1995, 1996 dan 1997.

Pada 1998, perlawanan akhir diadakan di Stadium Nasional Bukit Jalil yang mempunyai 82,000 kapasiti dan Perak pasukan pertama memenangi piala itu di stadium baru ini menewaskan Terengganu.

Kedah pula mencipta sejarah sebagai pasukan pertama memenangi ketiga-tiga piala untuk dua musim berturut-turut. Mereka merangkul Piala Liga Super, Piala FA dan Piala Malaysia pada 2007 dan 2008.


Negeri Sembilan menang tahun 2009 dan 2011, manakala Kelantan menjuarai kali pertama tahun 2010 dan diulangi pada 2012. Kelantan juga memenangi Piala FA dan Piala Liga Super pada tahun itu, dan menjadi pasukan ketiga meraih tiga piala dalam semusim, selepas Selangor (2005) dan Kedah (2007 & 2008).

Menerusi Piala Malaysia dapat membantu persatuan negeri membentuk dan meningkatkan mutu pasukan. Peminat menanti musim Piala Malaysia, untuk memberi sokongan kepada pasukan mereka.

Sebagai pertandingan bola sepak terawal di Asia, ia kekal dengan sejarah dan keistimewaan. Inilah Piala Malaysia yang memasuki tahun ke-100.

SOURCE: Penulis ialah penganalisis sukan Harian Metro

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita bolasepak terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/Obsesbola




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://obsesbola.blogspot.com/2021/09/sejarah-piala-malaysia-sepanjang-100.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sepak Mula Piala Malaysia Bermula Hari Ini Bangkitkan Kembali Nostalgia 100 Tahun Bola Sepak Negara

Sepak Mula Piala Malaysia Bermula Hari Ini Bangkitkan Kembali Nostalgia 100 Tahun Bola Sepak Negara

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 365 hits
PIALA Malaysia yang memasuki tahun ke 100 FOTO Arkib NSTP Sepak mula Piala Malaysia hari ini bangkitkan kembali nostalgia 100 tahun bola sepak negara KUALA LUMPUR 25 Sept Pejam celik pejam celik Piala Malaysia yang merupakan kejohanan bola ...
Piala Sudirman Sejarah Dan Prestasi Pasukan Badminton Malaysia

Piala Sudirman Sejarah Dan Prestasi Pasukan Badminton Malaysia

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 464 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraPiala Sudirman 2021 sedang berlangsung rancak di Vantaa Finland Ketika artikel ini disunting pasukan Malaysia telah pun layak ke peringkat Suku Akhir Artikel kali ini adalah tentang Piala Sudirman dan juga...
Sabah Fc Akan Diperkemas Hadapi Saingan Piala Malaysia 2021

Sabah Fc Akan Diperkemas Hadapi Saingan Piala Malaysia 2021

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 310 hits
Datuk Ong Kim Swee menandatangani kontrak selama dua tahun bersama Sabah FC Target utama untuk membawa Sabah FC kembali digeruni dan memberi saingan di Liga Malaysia KOTA KINABALU Presiden Persatuan Bola Sepak Sabah Datuk Seri Bung Moktar R...
Sabah Fc Boleh Jadi Bom Jangka Di Piala Malaysia

Sabah Fc Boleh Jadi Bom Jangka Di Piala Malaysia

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 331 hits
Datuk Ong Kim Swee mengadakan pertemuan dengan pasukan Sabah FC di Stadium Likas Kota Kinabalu pada Sabtu lalu Kim Swee akan memulakan tugas secara rasmi sebagai ketua jurulatih skuad Badak bermula 1 Oktober ini selepas mengikat kontrak sel...
Keputusan Tm Piala Malaysia Pm1 26 September 2021

Keputusan Tm Piala Malaysia Pm1 26 September 2021

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 509 hits
Saksikan siaran langsung perlawanan malam ini bermula pukul 9 00 malam di unifiTV 701 705 unifi playTV dan YouTube unifi Peringatan perlawanan akan dijalankan tanpa penonton di stadium Pasukan bola sepak yang akan memulakan persaingan adala...
Saya Hanya Mahu Fokus Kejar Kejuaraan Piala Malaysia

Saya Hanya Mahu Fokus Kejar Kejuaraan Piala Malaysia

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 182 hits
KUALA TERENGGANU Arkitek Terengganu FC Makan Konate enggan memikirkan status kumpuIan maut yang diIabeI bagi KumpuIan B berikutan dibarisi juara PiaIa MaIaysia 33 kaIi Selangor FC selain Perak FC dan Kuching City FC SebaIiknya pemain beraga...
Piala Malaysia Kl City Fc Bermula Langkah Kanan Tewaskan Sri Pahang Fc Malam Tadi

Piala Malaysia Kl City Fc Bermula Langkah Kanan Tewaskan Sri Pahang Fc Malam Tadi

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 251 hits
KUALA LUMPUR Kuala Lumpur City FC membuka kempen Piala Malaysia dengan langkah kanan selepas menewaskan Sri Pahang FC 3 1 dalam aksi Kumpulan A di Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur Cheras malam tadi Pemain tengah menyerang KL City Romel Moral...
Fifa Anggap Gol Park Tae Su Dalam Saingan Piala Malaysia Berkelas Dunia

Fifa Anggap Gol Park Tae Su Dalam Saingan Piala Malaysia Berkelas Dunia

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 241 hits
Tae Su meraikan jaringan menakjubkan bersama rakan sepasukan ketika menentang PJ City malam tadi FOTO Sabah FC FIFA kagum gol roket Tae Su Nama Liga Malaysia dan Sabah FC mendunia selepas jaringan sepakan percuma roket yang dilakukan Park T...
Piala Malaysia Jaringan Gila Park Tae Su Dan Darren Lok Hiasi Pertembungan Pj City Sabah

Piala Malaysia Jaringan Gila Park Tae Su Dan Darren Lok Hiasi Pertembungan Pj City Sabah

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 709 hits
Sabah FC PJ City kongsi mata Foto Official Sabah FC FT PJ City FC 1 1 Sabah FC Darren 80 Park Taesu 20 Dalam perlawanan pertama kumpulan D Piala Malaysia hari ini pertemuan melibatkan pasukan Lembah Klang PJ City dan Sabah FC berakhir denga...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil