Sejarah Pesta Ponggal


Pesta Ponggal merupakan perayaan menuai yang disambut selama empat hari pada bulan Thai di dalam kalendar kaum India. Ia sempena berakhirnya musim menuai, dimana hasil tuaian ditujukan kepada Suriabhagawan atau Dewa Matahari.
Pesta Ponggal disambut pada hari pertama bulan Thai. Bulan Thai merupakan bulan ke-10 di dalam kalendar kaum india. Bulan ini, disambut dengan hadiah dan pakaian baru untuk ahli keluarga serta doa kepada dewa untuk kemakmuran di tahun-tahun akan datang. Bulan Thai juga sangat sesuai untuk perkahwinan.


Sebab itu, tidak hairanlah ramai diantara kenalan kita yang berbangsa India mengadakan majlis perkahwinan mereka atau anak mereka pada bulan ini.
Rumah-rumah dihiasi dengan daun mangga dan lantai dihiasi dengan corak-corak yang dilukis menggunakan tepung beras atau beras berwarna. Ada juga yang mengikat batang tebu di luar rumah mereka.




Hari pertama perayaan Pesta Ponggal dikenali sebagai 'Bhogi'. Ia hari untuk Indran iaitu Dewa Awan dan Hujan. Sebelum matahari terbit, unggun api besar dinyalakan dan dibiarkan membakar sepanjang malam untuk membakar barang-barang lama. Rumah kemudian dibersihkan dan dihiasi dengan corak dan bunga. 
Bhogi membawa maksud yang cukup signifikan menandakan permulaan penting dalam kehidupan masyarakat India dengan membakar barang-barang lusuh bagi menyingkirkan anasir-anasir buruk.


Hari kedua pula dipanggil 'Thai Pongal' yang khusus untuk Dewa Matahari. Ungkapan 'Ponggal' bermakna 'meluap-luap', ia menggambarkan hasil tuaian yang banyak.Apabila susu sedang mendidih, ahli keluarga akan berkumpul di sekitar periuk dan melaungkan ucapan 'Ponggal-O-Ponggal' semasa susu mengalir keluar.

Hari ketiga, yang dikenali sebagai 'Mattu Pongal' adalah khusus untuk haiwan lembu. Hari ini adalah untuk pengembala berterima kasih kepada ternakan mereka.Mereka akan mewarnakan tanduk lembu dan menghiasi dengan pakaian dan topi logam bersinar. Lembu diberi makan 'Ponggal' dan loceng diikat di leher mereka.


Hari terakhir pula dikenali sebagai 'Kaanum Pongal', ia merupakan hari yang istimewa untuk wanita. Pada hari ini, wanita sulung di rumah akan bangun awal  dan menyapukan kunyit pada muka semua wanita muda dan melumurkan minyak kepada rambut mereka.Selepas mandi, semua wanita-wanita akan menawarkan bebola nasi berwarna kepada burung-burung.
Kaum wanita akan berdoa untuk keluarga yang sihat dan gadis-gadis yang belum berkahwin berdoa untuk perkahwinan yang bahagia.Ahli-ahli keluarga yang lebih muda pula akan memberi penghormatan kepada orang-orang tua untuk mendapatkan restu.
Justeru, dikesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Ponggal kepada sahabat dan kenalan berbangsa India.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zackzaihan.com.my/2021/01/sejarah-pesta-ponggal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Umno Sekolahkan Ppbm Ingatkan Sejarah Runtuhnya Umno Pas

Pemuda Umno Sekolahkan Ppbm Ingatkan Sejarah Runtuhnya Umno Pas

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 212 hits
ARIF ATANBerang dengan sikap PPBM yang dianggap mencuri dan membeli ahli partinya sayap anak muda Umno memberi kata dua kemungkinan kerjasama kedua dua parti Melayu itu akan putus di tengah jalan Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusu...
Melayu Elit Tak Peduli Sejarah Melayu Totok Tak Tahu Sejarah

Melayu Elit Tak Peduli Sejarah Melayu Totok Tak Tahu Sejarah

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 458 hits
ARIF ATANRamai generasi muda menganggap Sungai Pantai yang tebingnya sudah dikonkrit sebagai longkang besar walaupun lebih 50 tahun lalu sungai ini mempunyai pantai batu dan pasir yang mengalir jernih Tokoh wartawan Datuk Abdul Kadir Jasin ...
Umno Perlu Dielak Daripada Dimampuskan Jangan Sampai Sejarah Umno Diharamkan Berulang Lagi

Umno Perlu Dielak Daripada Dimampuskan Jangan Sampai Sejarah Umno Diharamkan Berulang Lagi

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 198 hits
Walaupun desakan UMNO ketika ini mahu PRU segera seolah olah menggambarkan parti itu tidak sabar dan begitu yakin mampu berkuasa semula tujuan sebenarnya lebih daripada itu Tujuan utama UMNO tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu dan keluar ...
Ternyata Begini Sejarah Terompet Tahun Baru Muslim Wajib Baca

Ternyata Begini Sejarah Terompet Tahun Baru Muslim Wajib Baca

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 258 hits
Menjelang pergantian menuju tahun baru Kita sering melihat penjual terompet berkeliaran dari pedagang kaki lima sampai toko dan gerai di mall mall besar ramai menjual terompet untuk dirayakan di malam tahun baru Namun hingga sampai saat ini...
Ponggal Cries A Little Quieter This Year

Ponggal Cries A Little Quieter This Year

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 125 hits
Thai Ponggal this year falls on January 14 Ponggalo Ponggal Ponggalo Ponggal This familiar cheer usually erupts this time of the year as rice milk and brown sugar are boiled in decorated clay pots until they overflow atop firewood stoves Wo...
Anwar Ucap Selamat Hari Ponggal

Anwar Ucap Selamat Hari Ponggal

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 220 hits
POSTED BY AMIR WRLRPresiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim mengucapkan Selamat Hari Ponggal kepada semua penganut agama Hindu dan masyarakat Tamil Beliau berkata masyarakat Tamil dan penganut Hindu meraikan bulan baharu Tai atau perayaan...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman