Sejarah Lapangan Terbang Taiping


 Tidak banyak orang tahu ada lapangan terbang di Taiping, Perak yang dikenali Lapangan Terbang Taiping atau atau Lapangan Terbang Tekah. Ironinya, Lapangan Terbang Taiping adalah lapangan terbang yang pertama di Perak, bahkan di Semenanjung Tanah Melayu. Ia dibina pada tahun 1929.
 

Fungsi asas lapangan terbang Taiping adalah digunakan untuk sebuah lapangan terbang komersil untuk penggunaan pegawai British dan para-pedagang dari Eropah. Jadi, ia dianggap lapangan terutama menghubungkan Tanah Melayu dengan negara luar melalui udara.
 

Lapangan Terbang Alor Star juga dibina pada tahun 1929, tetapi Lapangan Terbang Terbang Taiping terlebih dahulu beropeasi. Kemudiannya, beberapa lapangan terbang lain terut dibina seperti di Singapura, Selangor dan Pulau Pinang. Apabila lapangan terbang lain turut beroperasi, Lapangan Terbang Taiping tidak lagi menjadi lapangan terbang utama di Tanah Melayu.
 

Lapangan Terbang Taiping ini hanya membenarkan kapal terbang jenis Fokker sahaja mendarat dan berlepas, ini disebabkan landasan lapangan terbang di sini adalah pendek.
 

Perkhidmatan penerbangan penumpang di Malaya pada zaman kegemilangannya itu telah dilancarkan oleh Wearne Air Services (WAS) dan ia adalah merupakan perkhidmatan penerbangan penumpang yang pertama. Ia juga berguna untuk penerbangan harian ke Taiping yang menghantar surat khabar harian.
 

Dalam lipatan sejarah kemerdekaan negara, Lapangan Terbang Taiping menjadi lokasi pertemuan pemimpin Malaya dengan pemimpin Indonesia untuk membincangkan soal kemerdekaan dan termeterainya Perjanjian Taiping.
 

Beberapa minggu sebelum Jepun mengangkat 'bendera putih' pada Perang Dunia Kedua pada 12 Ogos 1945, lokasi itu menjadi titik pertemuan penting pejuang kemerdekaan, Datuk Seri Dr Burhanuddin Helmy dan rakan sejawat dari Indonesia, Sukarno dan Mohammad Hatta.
 

Dr Burhanuddin hadir pertemuan itu bersama nasionalis, Ibrahim Yaakub. Mereka juga pengasas Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), yang memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu dan menentang segala bentuk penjajahan British.
 

Melalui pertemuan itu, kedua-dua parti percaya kemerdekaan Tanah Melayu berkait rapat dengan Indonesia. Justeru mereka membincangkan kemungkinan mewujudkan 'Melayu Raya', sebuah gabungan politik membabitkan kedua-dua negara.
 

'Melayu Raya' juga dibentuk bagi merintis penggabungan Malaya dengan Indonesia apabila mencapai kemerdekaan. Di Lapangan Terbang Taiping, mereka menandatangani perjanjian dikenali 'Perjanjian Taiping'.
 

Persefahamannya ialah Malaya dan Indonesia akan bersama-sama mengisytiharkan kemerdekaan pada tarikh yang sama, 17 Ogos dan dalam tahun sama, namun usaha itu tidak menjadi kenyataan.
 

Indonesia berjaya mengisytiharkan kemerdekaan pada 17 Ogos 1945, namun Malaya perlu menunggu sehingga 31 Ogos 1957 untuk bebas secara rasmi daripada pentadbiran British.
 

Hari ini, lapangan terbang Taiping ini tidak lagi digunakan untuk penerbangan komersil dan ia telah pun mendapat pengiktirafan oleh Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) dan segala jasanya menjadi ingatan dan sejarah.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lokmanismail.blogspot.com/2024/08/dce.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mot Sedia Bantu Kerajaan Pahang Realisasi Bina Lapangan Terbang Antarabangsa Kuantan

Mot Sedia Bantu Kerajaan Pahang Realisasi Bina Lapangan Terbang Antarabangsa Kuantan

papar berkaitan - pada 18/8/2024 - jumlah : 56 hits
KUANTAN Kementerian Pengangkutan bersedia membantu kerajaan Pahang merealisasikan rancangan membina Lapangan Terbang Antarabangsa Kuantan kata Menterinya Anthony Loke Beliau bagaimanapun berkata setakat ini pihaknya masih lagi belum menerim...
Jokowi Terbang Ke Bali Bakal Hadiri Indonesia Africa Forum

Jokowi Terbang Ke Bali Bakal Hadiri Indonesia Africa Forum

papar berkaitan - pada 1/9/2024 - jumlah : 50 hits
Jokowi dan rombongan lepas landas menggunakan Pesawat Kepresidenan Indonesia 1 sekitar pukul 13 15 WIB
Sejarah Penubuhan Abim

Sejarah Penubuhan Abim

papar berkaitan - pada 18/8/2024 - jumlah : 59 hits
Sebelum solat Jumaat semalam saya kunjung ziarah Datuk Dusuki Ahmad bekas ahli parlimen Tumpat Beliau merupakan seorang tokoh politik yang bergerak cergas dalam politik ditahun 70an hingga 90an beliau pernh dilantik jadi Setiausaha Parlimen...
Pensyarah Ipg Ini Kongsi 10 Tip Skor Subjek Sejarah

Pensyarah Ipg Ini Kongsi 10 Tip Skor Subjek Sejarah

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 70 hits
Subjek Sejarah sering kali dianggap sukar dan membebankan oleh pelajar terutamanya apabila melibatkan proses menghafal tarikh dan fakta penting Namun begitu sejak Tan Sri Muhyiddin Yassin memperkenalkan Sejarah sebagai subjek wajib lulus da...
Kedah Buat Kapal Terbang Ini Khidmat Pas

Kedah Buat Kapal Terbang Ini Khidmat Pas

papar berkaitan - pada 31/8/2024 - jumlah : 111 hits
Presiden Boeing Asia Tenggara Penny Burtt selepas Majlis Pelancaran Boeing Composites Malaysia di Taman Sains dan Teknologi Kedah di sini hari ini FOTO Ihsan Boeing1 Boeing pilih Kedah lancar kilang pertama di Asia Tenggara KUBANG PASU Kera...
Video Istri Terkaget Kaget Pramono Maju Pilkada Jakarta Langsung Batal Terbang Ke Italia

Video Istri Terkaget Kaget Pramono Maju Pilkada Jakarta Langsung Batal Terbang Ke Italia

papar berkaitan - pada 29/8/2024 - jumlah : 69 hits
Pramono Anung Rano Karno tiba di KPU DKI Jakarta untuk mendaftarkan diri maju dalam Pilgub Jakarta 2024 Rabu
Makanan Tercemar Dewan Makan Mrsm Taiping Di Tutup

Makanan Tercemar Dewan Makan Mrsm Taiping Di Tutup

papar berkaitan - pada 6/9/2024 - jumlah : 95 hits
Lagi kes keracunan dikalangan pelajar Terbaru Jabatan Kesihatan Perak telah mengarahkan dewan makan Maktab Rendah Sains Mara Taiping ditutup susulan kejadian keracunan makanan yang melibatkan pelajar maktab berkenaan pada 30 dan 31 Ogos lal...
Kontrak Kontraktor Dewan Selera Mrsm Taiping Ditamatkan Tindakan Undang Undang Akan Diambil Asyraf Wajdi

Kontrak Kontraktor Dewan Selera Mrsm Taiping Ditamatkan Tindakan Undang Undang Akan Diambil Asyraf Wajdi

papar berkaitan - pada 7/9/2024 - jumlah : 111 hits
IPOH 6 Sept Majlis Amanah Rakyat akan menamatkan kontrak kontraktor dewan selera Maktab Rendah Sains MARA Taiping dan mengambil tindakan undang undang susulan tindakan sambil lewa kontraktor itu dalam penyediaan makanan kepada pelajar insti...
Feri Terbang Saudi Sama Terowong Dap Pp

Feri Terbang Saudi Sama Terowong Dap Pp

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 128 hits
Bandar raya pintar futuristik NEOM merealisasikan cita cita tinggi Putera Mohammad bin Salman sempena Wawasan 2030 kerajaan Arab Saudi 1 Feri terbang atas air kotakan impian futuristik SaudiTATKALA Semenanjung Gaza masih berterusan digempur...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Kedah Ceroi

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Belajar Jahit Smocking Definisi

Jahit Sendiri Seluar Santai Anak Anak

Pernah Gagal Dalam Beberapa Program Realiti Farhan Mustapha Kini The Grand Champion Gimme The Mic Malaysia

Darul Hana Bridge Waterfront Kuching

Dimensity 9400 Mengatasi Apple A18 Pro Dalam Ujian Geekbench Multi Teras

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur