Sedih Itu Kehidupan Ada Bermacam Macam Cara Seseorang Berdepan Dan Meladeni Kesedihannya Itu 9989



Hidup mati kita kerana Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) dan menyakini serta menuruti seruan Nabi Muhammad Rasulullah ﷺ Pesuruh dan Kekasih Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) junjungan kita umat akhir zaman. 

Gembira lawannya Sedih. 

Dalam kehidupan hamba-hamba Nya Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) kurnia kegembiraan dan kesedihan. Nabi Muhammad Rasulullah ﷺ melalui dua hal tersebut dalam kehidupannya, walau pun Rasulullah ﷺ itu Pesuruh dan Kekasih Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) 

Tidak adil bila gembira seseorang itu terlalu seronok hingga lupa diri dan bila sedih dengan tiba-tiba berubah mengutuk diri dan lebih malang menyalahkan orang lain dan bukan menjadikan kesedihan itu, untuk bermuhasabah diri kerana Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) Kadang-kadang manusia lebih dengar dan memikir cakap orang dari kembali kepada Al Quran dan Hadis Nabi Muhammad Rasulullah ﷺ. Dalam Al Quran terkandung juga hal-hal berkaitan kegembiraan dan kesedihan untuk jadi tautan kita agar tetap bersyukur pada Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) dan kekal bersangka baik dengan Nya dan sentiasa berdamai dengan takdir Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) 

Bukan mudah untuk kita mengakhiri kehidupan dengan kurniaan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) dengan penyudahan yang baik sebagaimana doa-doa kita dan doa-doa orang lain untuk kita. Kita selaku hamba Nya kena berusaha dan berdoa untuk mendapatkan hasanul khatimah. Ingat buat diri kita senang, kaya raya, lulus exam, berjaya dalam kehidupan bukanlah hanya sebab doa dan usaha kita sahaja - ada usaha dan doa-doa dari orang lain yang terkadang langsung xpernah kita jumpa dan xkenal langsung individu itu. Doa mendoakan sesama umat Nabi Muhammad Rasulullah ﷺ. Senjata Mukmin kan DOA dan INGAT Kata itu DOA. 

In Syaa Allah rencana Islampos dot com di bawah dengan sedikit editan dengan niat untuk tambah baik kerana Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) sedikit sebanyak dapat dijadikan sebagai trapi dan panduan untuk menjadi garis pemandu perjalanan kehidupan seterusnya agar menjadi kalangan orang yang beruntung di Akhirat kelak sebelum die dari dunia ini kerana Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā). In Syaa Allah. 

Astaghfirullahalazim
Astaghfirullahalazim
Astaghfirullahalazim
Aamiin Yaa Allah. 

30 Tips Menghindari Kesedihan.
by Yudi
 SULIT dan memang bukan sesuatu yang mudah untuk menghidari rasa sedih yang menimpa diri kita. Baik rasa sedih itu akibat fisik (tubuh) terluka atau tergores seseuatu sehingga berdarah, memar, dan sebagainya, maka mata ini akan meresponnya berupa air mata. 
Tetapi, kesedihan yang paling berbahaya ialah kesedihan yang berlangsung didalam hati (psikis) yang akan mengakibatkan gangguan jiwa. Sehingga tidak jarang orang yang mengalami kesedihan jiwa yang berlarut-laryt akan melampiaskannya dengan obat-obatan terlarang (narkotika), seks bebas dan yang lebih mengerikan lagi ialah ia akan mengakhiri hidupnya dengan bunuh diri. Nauzubilah minzalik.
Nah, sesiapa sahaja anda tidak perlu bersedih lagi. 
Berikut ini ada 30 tips menghindari rasa sedih dan In Syaa Allah mengubahnya dengan sesuatu yang membuat Anda selalu merasa bahagia dan bersyukur ke Hadrat Illahi. 
1. Fokusakan diri Anda pada kehidupan hari ini. 
Bila Anda tidak melakukan hal ini, tentu pikiran Anda kan melayang ke mana-mana. Selanjutnya, semua urusan menjadi kacau serta kecemasan dan kedukaan Anda akan menjadi lebih banyak. Inilah makna dari kalimat: “Bila engaku berada pada pagi hari, janglah menunggu datangnya sore. Bila engaku berada pada sore hari, janganlah menunggu datangnya pagi.”
2. Lupakanlah masa lalu dan semua yang menyertainya. 
Konsentrasikan diri Anda pada masa kini, karena memikirkan masa lalu dan sesuatu yang telah usai merupakan kebodohan dan menyebabkan kegilaan. 
3. Jangan telalu menyibukan diri dengan masa depan yang belum jelas. 
Karena masa depan masih ada di alam gaib, belum lagi muncul di hadapan kita. Berhenti dan tinggalkan memikirkannya hingga dia sendiri yang akan datang kepada kita. 
4. Jangan merasa terguncang/terancam dengan celaan (kritikan). 
Kuatkan diri Anda menghadapinya. Ketahuilah bahwa kritik tersebut merupakan suatu bukti akan nilai diri Anda yang cukup membanggakan sehingga membuat orang lain iri. 
5. Tingkatkan keimanan Anda kepada Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) dan kerjakanlah amal shalih, maka hidup Anda akan lebih baik dan penuh kebahagiaan. 
6. Siapa saja yang menginginkan ketenangan, ketentraman, dan kenyamanan, maka berdzikirlah kepada Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) 
7. Setiap hamba Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) harus mengetahui bahwa setiap sesuatu yang terjadi itu tidak lepas dari mekanisme Qadha’ dan Qadar Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā). 
8. Jangan pernah menunggu ucapan terima kasih dari seseorang. 
9. Persiapkan diri Anda mengahadapi kemungkinan terburuk. 
10. Berdoalah selain berusaha kerana Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā), In Syaa Allah segala sesuatu yang Anda peroleh menjadi kebaikan bagi Anda. []11. YAKINLAH hati bahwa setiap ketentuan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) (qadha) adalah terbaik bagi Kaum Muslim.

12. Ingatlah semua akan nikmat yang Anda terima selama ini dan segeralah bersyukur pada Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā).

13. Percayalah apa yang Anda miliki jauh lebih banyak daripada yang dimiliki orang lain.

14. Tanamkan motto diri bahwa tiada hari tanpa berbahagia.

15. Sadarilah bahwa bencana sarana munculnya doa yanh khusyu’.

16. Yakinlah bahwa berbagai musibah yang Anda alami adalah suplemen penambah keteguhan jiwa untuk kekal teguh bertaqwa dan beriman.

17. Percayalah sesungguhnya dalam setiap kesulitan terdapat kemudahan.

18. Janganlah sampai hal kecil menghancurkan hidup Anda.

19. Percayalah, sesungguhnya Tuhanmu Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) itu Maha luas ampunanNya.

20. Jangan marah! Jangan marah! Jangan marah!

21. Jangan risau hanya karena tidak punya harta dunia, sebab kehidupan hanyalah sepotong roti, seteguk air dan naungan pohon rendang yang menyejukan.

22. Bacalah firman Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā): “Dan di langit terdapat (sebab-sebab) rezeki kalian dan terdapat pula apa yang dijanjikan kepada kalian (Surga dan Neraka),” (QS Adz-Dzaariyaat: 22).

23. Percayalah, kebanyakkan sesuatu yang menakutkan itu tidak terjadi.

24. Belajarlah dari teladan Anda, karena memang Anda punya teladan dalam menghadapi berbagai macam musibah.

25. Percayalah, sesungguhnya bila Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) mencintai sesuatu kaum, Dia akan memberi cobaan kepada mereka.

26. Seringlah membaca doa menghalau bencana.

27. Usahakan selalu melakukan Amal bermanfaat dengan penuh kesungguhan kerana Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) dan hindarilah hari-hari Anda kosong dari aktivitas.

28. Tinggalkan berita bohong dan jangan percaya terhadap gosip.

29. Percayalah, tumpukan dendam dan hasrat untuk membalasnya hanya akan membahayakan kesihatan Anda, sebab kebanyakan rasa jengkel hanya akan mengakibatkan kerugian belaka dan mendatangkan penyakit hati. Nauzubillahminzalik. 

30. Pecayalah, setiap apa yang menimpa Anda dapat menghapus dosa. Janji Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) pasti. 
[]HABIS

Referensi: Jangan Bersedih Setelah Kesulitan Ada Kemudahan/Dr. ‘Aidh bin Abudullah Al-Qarni/Irsyad Baitus Salam/2003KAMU MUNGKIN SUKAKami Biasa Ikut Pengajian, tapi Kami Tidak Dapat Manfaat darinya ... - Isl…







New Diabetes Discovery Leaves Doctors Speechless




Sang Elang di Lumbung Padi Petani - Islampos




2 Nikmat yang Sering Kita Lupakan, Apa Itu? - Islampos





Mereka yang Kuat, Mereka yang Pengecut

“Ber’uzlah-lah”, Pasti Ada Manfaatnya!

Hijab Buat Muslimah Ga Wajib? Ah Masa?

Merenungi 3 Makna al-Asma’u al-Husna

Memahami Sunnatullah dari Film “Parasite”

Istiqomah Menjalankan Amanah di Tengah Wabah Covid-19

Corona, Cermin Diri

6 Perkara di Akhir Zaman

Sumber:
30 Tips Menghindari Kesedihan (1) - Islampos
30 Tips Menghindari Kesedihan (2-Habis) - Islampos



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2020/03/sedih-itu-kehidupan-ada-bermacam-macam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Seseorang Sukar Bersabar Itulah Akibat Bila Hati Seseorang Itu Tidak Bersambung Langsung Dengan Allah 9974

Kenapa Seseorang Sukar Bersabar Itulah Akibat Bila Hati Seseorang Itu Tidak Bersambung Langsung Dengan Allah 9974

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 499 hits
Allah Allah dan Rasulullah Allah Allah dan Rasulullah Allah Allah dan Rasulullah Dengar dan fahami molek dengan izin Allah Di saat begitu begini berlumba lumba fitnah merebut tempat teratas Itulah zaman fitnah akhir zaman Pelakunya tidak ak...
Masa Kuliah Jangan Disia Siakan 5 Cara Biar Kehidupan Jadi Mahasiswa Penuh Warna Makna

Masa Kuliah Jangan Disia Siakan 5 Cara Biar Kehidupan Jadi Mahasiswa Penuh Warna Makna

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 182 hits
Soalnya masa ini bisa menentukan ke mana kamu akan melangkah di masa depan Yuk bikin hidup kamu jadi lebih berwarna dan bermakna
Nilai Seorang Lelaki Itu Bukan Terletak Pada Wajah Yang Menawan Tapi Cara Dia Menghormati Dan Menghargai Wanita

Nilai Seorang Lelaki Itu Bukan Terletak Pada Wajah Yang Menawan Tapi Cara Dia Menghormati Dan Menghargai Wanita

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 265 hits
Akhlak seorang lelaki itu bisa dilihat bagaimana cara dia memperlakukan wanita Dan akhlak seorang suami itu bisa dilihat bagaimana cara dia memperlakukan isterinya Seorang lelaki yang baik akan selalu menghormati wanita seorang suami yang b...
Ketahui Punca Punca Seseorang Anak Itu Menjadi Degil

Ketahui Punca Punca Seseorang Anak Itu Menjadi Degil

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 362 hits
Mungkin anda pernah melalui zaman kenakalan semasa kecil kecil dulu bukan Jika di fikir fikir ia menjadi salah satu kenangan yang tidak mungkin kita lupakan Namun perkara tersebut jika tidak di bendung dengan cepat kemungkinan ia boleh mend...
Dalgona Coffee Trending Satu Dunia Ini Cara Buat Kopi Korea Viral Itu Guna 5 Bahan Je

Dalgona Coffee Trending Satu Dunia Ini Cara Buat Kopi Korea Viral Itu Guna 5 Bahan Je

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 728 hits
Bahan bahan yang digunakan adalah serbuk kopi gula air panas susu dan krim Buat yang tidak gemar kopi boleh tukar dengan serbuk Milo small Cover image via Twitter Ashril 92 small Perasan tak sekarang nama Dalgona Coffee sedang trending di l...
Tanda Tanda Jelas Anda Perlu Moveon Dari Seseorang Itu

Tanda Tanda Jelas Anda Perlu Moveon Dari Seseorang Itu

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 249 hits
Adakah anda masih berharap dan masih menunggu seseorang agar menerima cinta anda Kata orang ada jodoh tak ke mana Namun bagaimana pula jika perasaan dan perhubungan itu tidak ke mana mana Tanda Tanda Jelas Anda Perlu Moveon Dari Seseorang I...
Tanda Seseorang Itu Mempunyai Saka

Tanda Seseorang Itu Mempunyai Saka

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 307 hits
Tanda Seseorang Itu Mempunyai SakaTanda Seseorang Itu Mempunyai Saka Sila Ambil Tahu Saka adalah jin yang telah berada dalam tubuh manusia yang sudah sekian lama sehingga sebati dengan diri manusia tersebut Ianya berlaku samada seseorang it...
Cara Masak Kuey Teow Goreng Yang Sedap Macam Masakan Mak

Cara Masak Kuey Teow Goreng Yang Sedap Macam Masakan Mak

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 814 hits
Cara Masak Kuey Teow Goreng Yang Sedap Macam Masakan Mak Assalamualaikum Kalau kat kampung kuey teow goreng ni antara menu wajib tau Ramai penggemar Kalau tak nak makan nasi memang masak kuey teow goreng Kadang kadang beli tak kena dengan t...
Minda Kena Kekal Positif Bekas Pesakit Positif Covid 19 Kongsi Cara Lawan Virus Itu

Minda Kena Kekal Positif Bekas Pesakit Positif Covid 19 Kongsi Cara Lawan Virus Itu

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 343 hits
Pak Din telah disahkan positif Covid 19 pada 5 Mac lalu dan dikuarantin di Hospital Sungai Buloh demi mendapat rawatan kesihatan sebelum disahkan bebas daripada penyakit itu beberapa hari lalu small Cover image via Facebook Ariffin Mamat sm...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch