Nilai Seorang Lelaki Itu Bukan Terletak Pada Wajah Yang Menawan Tapi Cara Dia Menghormati Dan Menghargai Wanita



Akhlak seorang lelaki itu bisa dilihat bagaimana cara dia memperlakukan wanita. Dan akhlak seorang suami itu bisa dilihat bagaimana cara dia memperlakukan isterinya.
Seorang lelaki yang baik akan selalu menghormati wanita, seorang suami yang baik akan selalu memuliakan isterinya, Seorang lelaki terhormat tak akan pernah mempermainkan wanita Dan seorang suami terhormat tak akan menyakiti hati isterinya.



Lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita Maka bersikaplah sebagai pemimpin yang baik, Maka perlakukanlah kaum wanita dengan baik, Maka bimbimglah kaum wanita dengan baik, Maka hormatilah kaum wanita dengan baik. Bukan malah sebaliknya. Mengajak wanita untuk melakukan kemaksiatan. Menjadikan wanita untuk dijerumuskan. Dan ingatlah, Ibu yang paling kita hormati adalah wanita juga.
Tulisan ini dibuat bukan bermaksud untuk menyudutkan kaum pria, bukan untuk memberi kesan lemah pada kaum wanita, bukan pula untuk membela para wanita. Tulisan ini dibuat semata-mata adalah untuk bahan perenungan dan pembelajaran bagi kita semua, khususnya untuk kaum laki-laki, dan lebih khusus lagi untuk mereka yang telah menyandang status ‘suami’ atau ‘imam’ dalam rumah tangga.



Rasulullah Saw. Bersabda, “barang siapa beriman kepada Allah Swt. Dan Hari akhir, hendaklah ia tidak mengganggu tetangganya. Jagalah pesanku tentang kaum perempuan agar mereka diperlakukan dengan baik. Sebab mereka diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok. Tulang rusuk yang paling bengkok adalah yang paling atas. Jika engkau berusaha meluruskannya, tulang itu akan patah. Jika engkau membiarkannya, tulang itu tetap bengkok. Oleh karena itu jagalah pesanku tentang kaum perempuan agar mereka diperlakukan dengan baik.” (HR Al-Bukhari dan Muslim)
Kita melihat hadis ini menyoroti kelemahan alamiah perempuan. Dalam dirinya ada kebengkokan naluriah yang tidak bisa diluruskan oleh siapa pun. Namun demikianlah tuntutan kebijaksanaan Allah Swt., sebagaimana –termasuk kebijaksanaanNya- dia menjadikan laki-laki memiliki kemampuan untuk memelihara hal ini dengan membawanya pada pergaulan yang baik.
Seperti dikutip dalam Al-Lu’Lu’wa Al-Marjan karya Muhammad Fu’ad ‘Abdul-Baqi, h. 194- berkata:
“Salah satu kewajiban suami terhadap Istri adalah memperlakukannya dengan baik. Perlakuan baik kepadanya bukan hanya tidak menyakiti, melainkan juga bersabar atas perilaku buruk, kelambanan, dan kemarahnnya untuk meneladani Rasulullah Saw. Ketahuilah bahwa ada istri beliau yang mengejek beliau dengan mengulang perkataannya dan ada pula yang tidak memedulikan beliau hingga malam. Lebih dari itu, laki-laki dapat lebih bersabar atas perilaku buruk istri dengan humor yang bisa mengenangkan hatinya.”
lelaki yang baik akan senantiasa menjaga pergaulan dan perilakunya dari yang bukan menjadi mahramnya untuk senantiasa menjaga kesucian dan bukti cintanya kepada sang istri kelak. Dia akan selalu membimbing, menjaga dan melindunginya dengan segenap jiwa dan raga agar selalu istiqomah berada di jalan allah swt.
wahai wanita baik hati yang masih sendiri, semoga allah memperkenalkanmu kepada seorang pria yang baik hatinya, yang mencintaimu karena Allah, yang memilihmu karena ketaqwaanmu, yang mengerti dan mengusap air matamu ketika kamu terpuruk, yang bisa melindungimu ketika semua orang menghinamu, yang bekerja keras untuk mensejahterakanmu, yang menjadikan hidupnya untuk membahagiakanmu, dan mengisi sajadah yang terhampar di depan sajadahmu dalam sembahyang yang khusuk dan mulia bersamamu!



The post Nilai Seorang Lelaki Itu Bukan Terletak Pada Wajah Yang Menawan, Tapi Cara Dia Menghormati Dan Menghargai Wanita appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/03/16/nilai-seorang-lelaki-itu-bukan-terletak-pada-wajah-yang-menawan-tapi-cara-dia-menghormati-dan-menghargai-wanita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mungkin Lelaki Itu Wali Allah Kisah Pelik Seorang Jemaah Dari Afrika Di Mekkah

Mungkin Lelaki Itu Wali Allah Kisah Pelik Seorang Jemaah Dari Afrika Di Mekkah

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 722 hits
Suatu hari saya memasuki kawasan Masjidilharam Waktu itu selepas solat Zuhur Ketika itu memang musim panas iaitu sekitar bulan Ogos Sebaik berada di sana saya melihat seorang lelaki kulit hitam berambut kerinting sedang solat Lelaki ini gay...
Sedih Itu Kehidupan Ada Bermacam Macam Cara Seseorang Berdepan Dan Meladeni Kesedihannya Itu 9989

Sedih Itu Kehidupan Ada Bermacam Macam Cara Seseorang Berdepan Dan Meladeni Kesedihannya Itu 9989

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 340 hits
Hidup mati kita kerana Allah dan menyakini serta menuruti seruan Nabi Muhammad Rasulullah Pesuruh dan Kekasih Allah junjungan kita umat akhir zaman Gembira lawannya Sedih Dalam kehidupan hamba hamba Nya Allah kurnia kegembiraan dan kesediha...
Wanita Itu Adalah Makhluq Yang Paling Rawan Sakit Hati Maka Jagalah Hati Wanitamu Sebaik Mungkin

Wanita Itu Adalah Makhluq Yang Paling Rawan Sakit Hati Maka Jagalah Hati Wanitamu Sebaik Mungkin

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 235 hits
Wanita menangis bukan karena dia lemah tapi memang hatinya tidak sekuat seorang laki laki Dalam diri seorang wanita tercipta hati yang sangat lembut maka pantas saja jika sifat perasa menjadi paling dominan dari sifatnya yang lain Wanita it...
Dengan Bajet Bawah Rm300 Wanita Ini Kongsi Cara Simpan Lauk Mentah Untuk 3 Minggu Nice

Dengan Bajet Bawah Rm300 Wanita Ini Kongsi Cara Simpan Lauk Mentah Untuk 3 Minggu Nice

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 231 hits
NOTA Bajet yang diperlukan mengikut keperluan individu Perkongsian ini adalah berdasarkan bajet untuk tiga orang Jika ramai mungkin kos akan lebih small Cover image via Naeamah Balqis Facebook small Bulan puasa bakal kunjung tiba ibu ibu ya...
Diviralkan Terpapar Virus Corona Seorang Wanita Di Kupang Lapor Polisi

Diviralkan Terpapar Virus Corona Seorang Wanita Di Kupang Lapor Polisi

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 138 hits
Seorang warga Kota Kupang membuat laporan pencemaran nama baik ke Polda Nusa Tenggara Timur akibat diviralkan di media sosial terpapar virus Corona Wanita ini melaporkan akun Facebook bernama Marche Nawa
Bisnis Stnk Dan Bpkb Hasil Kejahatan Seorang Residivis Wanita Ditangkap

Bisnis Stnk Dan Bpkb Hasil Kejahatan Seorang Residivis Wanita Ditangkap

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 137 hits
Seakan tidak jera mendekam di balik jeruji besi lantaran memalsukan dokumen kependudukan perempuan berinisial N kembali melakukan tindak kejahatan saat baru saja menghirup udara kebebasan pada November 2019
Macai Ph Buat Fitnah Baharu Kepada Najib Najib Dan Seorang Wanita Buat Laporan Polis

Macai Ph Buat Fitnah Baharu Kepada Najib Najib Dan Seorang Wanita Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 232 hits
KUALA LUMPUR Seorang wanita yang sebelum ini didakwa menjadi isteri kedua kepada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akhirnya tampil bersuara dengan membuat laporan polis berhubung perkara terbabit Ketua Polis Daerah Wangsa Maju Su...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars